همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری برگزار می‌شود

ایران کنفرانس

همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری برگزار می‌شود

دبیر نخستین همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری از برگزاری این همایش در آبان‌ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه یزد خبر داد.

دکتر "حمید محمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، اظهار کرد: با توجه به تغییر زمان برگزاری نخستین همایش ملی روش تحقیق در معماری و شهرسازی که قرار است در آبان‌ماه امسال برگزار شود، مهلت دریافت اصل مقالات نیز تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده بود.

وی با اشاره به پایان یافتن این مهلت، در مورد تعداد مقالات دریافتی در این همایش، تصریح کرد: از تعداد 225 چکیده مقاله دریافتی توسط دبیرخانه همایش نهایتاً 150 مقاله پذیرفته شد که برای دریافت اصل مقاله فراخوان داده شد.

دبیر این همایش با بیان این که در نظر است تا در دو روز برگزاری این همایش تعداد 20 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شود، گفت: محورهای همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری شامل مباحث پایه روش‌های پژوهش، آسیب‌شناسی و ارتقاء کیفی روش‌های پژوهش در شهرسازی و معماری، کاربرد روش‌ها و فنون پژوهش، نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در شهرسازی و معماری، و آموزش روش تحقیق است.

وی اعلام کرد: البته برگزاری کارگاه آموزشی روش تحقیق، برگزاری کارگاه آموزش مقاله‌نویسی، برگزاری نمایشگاه کتاب روش تحقیق و برگزاری تورهای بازدید از اماکن تاریخی یزد نیز از برنامه‌های جنبی دو روز برگزاری این همایش خواهد بود.

محمدی در مورد اهمیت موضوع این همایش نیز بیان کرد: با نگاهی به اهمیت روزافزون توسعه پایدار، توجه به آموزش پایدار و تولید علم به عنوان یکی از موضوعات اصلی رویکرد مذکور، ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی اساس و مبنای تولید علم در هر رشته‌ای مجهز بودن آن به روش‌های کارآمد پژوهش در آن رشته خاص است و به عبارت دیگر بدون تسلط پژوهشگر به روش تحقیق، تولید علم با کیفیت مطلوب، ناممکن می‌نماید.

وی ادامه داد: کنکاشی در حوزه پژوهش در رشته‌های شهرسازی و معماری نشان می‌دهد که تولیدات علمی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی وضعیت نامطلوبی دارند و بررسی پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز مؤید نابسامانی، اختلال و سردرگمی در محصول نهایی است.

دبیر اولین همایش ملی روش تحقیق در شهرسازی و معماری، یکی از علت‌های اصلی کیفیت پایین و نابسامانی در محصولات تولید شده را شیوه و محتوای آموزش دانشگاهی خواند و افزود: به هر صورت باید پذیرفت که ابهامات و سوالات متعددی در این حوزه وجود دارد که پرداخت جدی به آنها ضرورت دارد، سوالاتی که پاسخ به آنها راهی برای رسیدن از آموزش به پژوهش است.

محمدی در پایان با بیان این که شیوه ارائه درس روش تحقیق در شهرسازی و معماری در دانشگاه‌های کشور متفاوت است، ابراز امیدواری کرد: این همایش گامی هر چند کوچک برای سامان دادن به تولید اندیشه در رشته‌های شهرسازی و معماری در کشور باشد.