برگزاری همایش بزرگداشت خیام و گرامیداشت روز ریاضیات در یزد

ایران کنفرانس

برگزاری همایش بزرگداشت خیام و گرامیداشت روز ریاضیات در یزد

دبیر همایش بزرگداشت خیام و روز ریاضیات در استان یزد زینت بخشیدن سالروز خیام به گوهر ریاضی را تلاشی برای قدردانی از سعی فراوان این اندیشمند ایرانی در راه توسعه ‎‎ ی دانش ریاضی خواند .

به گزارش ایسنا، دکتر «بهزاد کفاش» در آغاز بکار همایش بزرگداشت خیام و روز ریاضیات که در دانشگاه امام جواد(ع) برگزار شد، اظهار کرد: 28 اردیبهشت ماه به مناسبت زاد روز خیام از سوی انجمن ریاضی ایران به عنوان روز ملی ریاضیات نام‌گذاری شده است.

دبیر همایش بزرگداشت خیام و روز ریاضیات، زینت بخشیدن سالروز خیام به گوهر ریاضی را تلاشی برای قدردانی از سعی فراوان این اندیشمند ایرانی در راه توسعه ‎‎ ی دانش ریاضی خواند و گفت: هرچند که تاریخ زندگانی این مرد بزرگ در پس پرده ‎ ی غلیظی از غبار قرون  قرار گرفته است اما رباعیات او در طی قرون با تحریرهای مختلف و ترجمه‌های گوناگون با زبان‌های مختلف چون گنجینه‌ای فناناپذیر در جوامع جهانی جلوه ‎ گری کرده و از این پس نیز چنین خواهد بود .

وی افزود: بی‌شک حمایت‌های جامعه علمی کشور، مراکز آموزشی و پژوهشی ستودنی است و لازم است به عرض برسانم در کارگاه‌های متنوعی که ‌برای همایش امسال در نظر گرفته شده، همچنین سخنرانی‌های علمی در حوزه ریاضی و ادبیات از جمله برنامه ‎‎ های این همایش دو روزه است.

کفاش تجلیل از «سید حسن نواب زاده» به عنوان معلم پیشکسوت ریاضی استان در سال 96 که در سالن ملاصدرا برگزار می ‎‎ شود را از دیگر برنامه‏‏های این همایش ذکر کرد .

«مجید پویان» رییس دانشکده ادبیات دانشگاه یزد نیز در سخنرانی با عنوان «سپهر اندیشه خیام» بیان کرد: خیام شاید یکی از خوش اقبال‌ترین شاعران ایران زمین باشد و اگر میزان شهرت او را بسنجیم در دوره‌ای قطعاً از مولانا بیشتر بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مولانا در این چند ساله اخیر جهانی شد ولی هر روز خیام، این گنجینه ثروت و معنویت بیشتر به جهان شناسانده می ‎‎ شود.

پویان ادامه داد: تعداد رباعیات  خیام زیاد نیست اما یک شاعر انگلیسی تعداد زیادی از ربباعیات خیام و تعدادی از رباعیات منصوب به خیام را ترجمه کرده و بعد از یک مدت ترجمه او در جهان غوغایی کرد و آنقدر این ترجمه تاثیر گذاشت که ما ان را در ترانه ‎‎ های خوانندگان عرب و غیر عرب و  فیلم ‎‎ ها می‌بینیم .

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد ادامه داد: خیام شاید 4یا 5 محور اندیشه‌ای بیشتری نداشته است اما پرسش این است که شاعری با این حجم کم شعر، چگونه می تواند این قدر تاثیر ایجاد کند .

وی در ادامه گفت: اگر ما به آثار شعرای بزرگ، نویسندگان و نخبگان فرهنگی و هنری جهان مراجعه کنیم با دو نوع موضوع مرتبط با جهان و غیرمرتبط با جهان ما روبرو خواهیم شد .

پویان تصریح کرد: زمانی که حافظ به عرصه‌ی عواطف اجتماعی و بشری و چیزهایی که به نوعی ما هم در زندگی خود داریم، در واقع به مسائل مرتبط با ما اشاره می ‌کند و به همین دلیل نیز در موقعیت‌های روزمره به کرات ما ابیاتی از حافظ را به زبان می‌آوریم.

وی افزود: در واقع خیام اگر چه شعرش اندک است اما آنچه گفته است مسئله مرتبط با روزگار ماست و مسائل شخصی در آنها کم است لذا یکی از عوامل مهم در پویایی و اشاعه و گسترش اندیشه خیام در جهان امروز این است که او محتوای شعرش عمومیت دارد یا به عبارتی داشتن محتوای فرا زمانی و فرا مکانی برمی‌گردد.

وی دو مسئله بسیار مهم در اندیشه خیام را موضوع زمان و موضوع علم ذکر کرد و افزود: خیام به شدت از گذر زمان احساس اضطراب دارد.

پویان ادامه می‎‎دهد: نگاه خیام چون فلسفی است، گذر زمان او را نزدیک به لحظه مرگ می‎‎کند و معتقد است که جهان، روزگار و برهه کوتاهی است که دیر بجنبیم، حیات از دست می ‎‎ رود و لذتی نبرده ‎‎ ایم .

به گفته وی، خیام به فکر جاودانه شدن است و درد جاودانگی دارد و درد جاودانگی از کهن ‎‎ ترین دردهایی است که انسان به آن اندیشیده است، پس موضوع و محور اندیشه ‎‎ هایش، غنیمت شمردن در مرگ ‎‎ اندیشی، مسئله زمان و جاودانگی است.