اجراي اولين دوره دكترای حرفهای فيزيوتراپی از بهمن ماه (9-7-91)
ایران کنفرانس
اجراي اولين دوره «دكترای حرفهای فيزيوتراپی» از بهمن ماه
معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: قبل از نيمسال دوم سال تحصيلي جاري با برگزاري آزمون براي پذيرش دانشجوي دكتري فيزيوتراپي، افراد واجد شرايط معرفي ميشوند.
به گزارش خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدعلي محققي صبح امروز در يك نشست مطبوعاتي با اشاره به اجراي مصوبه دكتراي حرفهاي فيزيوتراپي، گفت: مجوزي كه براي ايجاد رشته دكتراي حرفهاي فيزيوتراپي صادر شده بود فقط براي يك دوره است كه بر اساس اين مجوز با ظرفيت محدود 15 نفر در دانشگاه علوم پزشكي تهران دانشجو پذيرش ميشود.
وي با بيان اينكه مقدمات اين كار فراهم شده است، اظهار كرد: برنامه مرسومي در دنيا ويژه اين دوره وجود ندارد و شرايط ورود به اين دوره در كشورهاي مختلف متفاوت است بنابراين وقتي اين رشته در سطح حرفهاي مطرح ميشود بايد سطح آن حفظ شود.
وي با بيان اينكه پذيرش دانشجو از مقطع كارشناسي براي اين دوره به صلاح نيست، افزود: بر اين اساس كساني كه مطرح ميكنند از دوره كارشناسي به دوره دكتراي حرفهاي وارد شوند نميتوانند پاسخگوي تقاضاهاي اين سطح باشند.
وي با بيان اينكه تفاوت دوره دكتراي تخصصي فيزيوتراپي و دكتراي حرفهاي آن عمدتا در بحثهاي باليني است، خاطر نشان كرد: بر اين اساس دانشگاه علوم پزشكي تهران به دليل ظرفيتهاي باليني به ويژه در دوره توانبخشي، واجد شرايط براي اجراي آزمايشي اين دوره شناخته شده است.
محققي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر برنامه آزمايشي اجراي اين دوره كه مورد تاييد شوراي عالي است آماده شده است، اظهار كرد: بحث آزمون ورودي به اين دوره در دبيرخانه علوم پايه پزشكي در دست طراحي است كه تلاش داشتيم همزمان با آزمون PHD آزمون ورودي آن را هم برگزار كنيم ولي به دليل كمبود وقت و نداشتن زمان كافي براي اطلاع رساني اين كار انجام نشد.
وي افزود: البته قبل از نيمسال دوم سال تحصيلي جاري با برگزاري آزمون براي پذيرش دانشجوي دكتري فيزيوتراپي، افراد واجد شرايط معرفي ميشوند.
محققي با تاكيد بر توجه به آموزش پزشكي در مناطق محروم، خاطر نشان كرد: براي پاسخگويي به نيازهاي سلامت در مناطق محروم تربيت نيروي انساني در مناطق دور دست بسيار مورد توجه است.
وي با بيان اينكه آموزش پزشكي در تصميمگيري سياستهاي اصولي وزارت بهداشت از پزشك خانواده نقش موثري دارد گفت: آموزش پزشكي براي استقرار پزشك خانواده برنامههاي جامعي دارد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه طراحي برنامههاي توسعهاي تحصيلات تكميلي، فوق تخصصي و فلوشيپ در دانشگاهها انجام شده است، اظهار كرد: در حال حاضر در ميانه راه برنامه توسعه هستيم ولي افزايش دورههاي تحصيلات تكميلي و ارتقاي كيفي دانشگاهها كه در اين برنامه گنجانده شده بود تحقق يافته است.
معاون وزير بهداشت در خصوص وضعيت بيمارستانهاي هيات امنايي، گفت: اين مدل براي اداره بيمارستانها مدل خوبي است ودر ارائه خدمات بهترين تاثير را داشته است.
وي تصريح كرد: روساي بيمارستانهاي هيات امنايي بايد ديد آموزشي داشته باشند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت در خصوص وضعيت دانشجويان رشته مامايي و ممانعت متخصصين زنان از حضور آنان در اتاق عمل در زمان زايمان گفت: هر ماما در طول دوره آموزش خود بايد 70 زايمان طبيعي انجام دهد و بخش زايمان طبيعي به ماماها سپرده شده است، بنابراين اين موضوع نميتواند صحت داشته باشد. بنابراين ظرفيتهاي بيمارستاني ما به حدي است كه پاسخگوي همه نيازها باشد.
وي در خصوص توجه به طب سنتي ايراني و اسلامي گفت: اين موضوع از سال 84 وارد دانشگاهها شده است و يكي از اهدافي كه در مجموع آموزههاي طب سنتي مطرح است استفاده از ظرفيتهاي معنوي اخلاقي در هر جايي كه موضوعيت دارد ميباشد.
محققي در خاتمه افزود: ورود آموزهها به بدنه اصلي آموزش پزشكي در بازنگريها در دست اجراست و به غير از برنامههايي كه در قالب مصوبات شوراي برنامه ريزي و شوراي گسترش انجام ميشود برنامههاي فرهنگي نيز در همه دانشگاههاي علوم پزشكي وجود دارد.