فصل 3: روش تحقیق
فصل 3: روش تحقیق
- در فصل 3 و روش شناسی منظور این است چرا و چگونه؟
- دلایل علمی و منطقی برای کارها را در روش شناسی تحقیق می آوریم.
اجزاء روش شناسی تحقیق:
الف: از چه نوعی است:
الف) از نظر ماهیت (کمی یا کیفی)
ب) از دید هدف و مقصود (بنیادی ، کاربردی، توسعه ای)
ج) از نظر زمان (تاریخی (گذشته)، توصیفی(حال پیمایش)، آینده (استنباطی)
د) از نظر جمع آوری داده ها:
a: اسنادی: داده ها بصورت سند بوده و در منابع خودش وجود دارد.
b: کتابخانه ای و اینترنتی
c: میدانی: تا در شرایط کار قرار نگیریم آن ها را بدست نمی آوریم.
- · داده ها نمادهای خام پردازش نشده می باشند.
ب: از نظر کنترل متغیرها: آیا توان مدیریت متغیرهای تحقیق را داریم؟
مدیریت متغیرها:
1- القاء متغیر به کار تحقیق Attribute
2- دستکاری متغیرها، کم و زیاد کردن مقداری و یا کیفیتی متغیر Manipulate
- برخی متغیرهای مزاحم داریم. آیا می توانیم نقش این متغیرهای مزاحم و یا خطا را بدست آوریم؟
- مثلا در رگرسیون که در واقع یک تحقیق معطوف به گذشته است سهم متغیرها را مشخص می کنیم از طریق تحقیق وابستگی.
- · ج: امکان و کنترل متغیرها:
الف) غیر آزمایشی← توصیفی
ب) شبه آزمایشی ← سهم متغیرهای خطا را از سهم متغیرهای تحقیق جدا می کنیم.
ج) آزمایشی ← می توانیم از بروز خطا جلوگیری کنیم و متغیرهای تحقیق را دستکاری و یا القا کنیم.
پس در فص 3 نوع تحقیق را مشخص می کنیم.
انواع متغیرها: در الگوی نظری نوع متغیرها مشخص می شود.
1- متغیر آشکار و پنهان:
- تخمین محصول یک متغیر پنهان است. سود کشاورز متغیر پنهان می باشد. این نوع متغیرهای پنهان بایستی آشکار شود تا قابل اندازه گیری شود.
2- متغیر گسسته و پیوسته:
- متغیر گسسته متغیری است که کمتر از یک واحد نپذیرد و قابل خرد شدن به اجزاء نباشد.
- متغیر پیوسته متغیری است که به کمتر از واحد با اندازه های مساوی قابل تقسیم است.
- وزن متغیر پیوسته و انسان متغیر گسسته است.
3- براساس نقش متغیرها (کمی و کیفی):
کیفی: اسمی، ترتیبی
کمی: فاصله ای، نسبی
4- نقشی که متغیرها در تحقیق دارند:
ü متغیر مستقل
ü متغیر وابسته
ü متغیر مداخله گر
ü متغیر مزاحم (آشوبگر)
در روایی داخلی ما بدنبال آن هستیم آنچه که در مورد متغیر وابسته اندازه گیری شده تا چه حد مربوط به متغیرهای اصلی تحقیق است و تا چه حد مربوط به متغیرهای مداخله گر و آشوبگر.
هر مقدار که به نقش متغیرهای اصلی تحقیق نزدیکتر شویم، نتیجه تحقیق رواتر و معتبرتر خواهد بود.
هدف آن است که یافته های خالص تری داشت باشیم. وقتی ما نقش متغیرهای مستقل را برابر متغیرهای وابسته اندازه گیری کردیم خطای ما کم و واقعیت زیاد خواهد شد.
محقق تا چه اندازه اطمینان دارد که نتایج حاصله بر اثر عواملی غیر از متغیرهای مستقل نمی باشد.
منبع : درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی
آخرین بروزرسانی (شنبه ، 11 اسفند 1397 ، 15:25)