صدور کارت عضویت رایگان کتابخانه ملی برای اساتید دانشگاه (93/9/28)

ایران کنفرانس

صدور کارت عضویت رایگان کتابخانه ملی برای اساتید دانشگاه

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: برای همه اساتید، پژوهشگران و مربیان دانشگاه‌ها، کارت عضویت کتابخانه ملی به صورت رایگان صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش دانشگاهی ایسنا، سیدرضا صالحی امیری در دومین جشنواره ملی پژوهش و رونمایی از 150 عنوان کتاب جدید دانشگاه پیام نور با اعلام این خبر، یادآور شد: نیازمند اصلاح مفهومی در حوزه فرهنگی هستیم، اما متأسفانه به دلیل غلبه سیاست و اقتصاد در حوزه فرهنگ عملا همیشه فرهنگ در عرصه کلام اولویت و در عرصه عمل در مراحل ثانوی قرار می‌گیرد. از این منظر اصحاب اقتصاد و سیاست درک صحیحی از فرهنگ ندارند. بدین معنا که حوزه فرهنگ را در حوزه هزینه‌ها می‌شمارند.

وی تأکید کرد: تحقیقات نشان داده که جامعه معلمان همچنان اولین گروه مرجع جامعه هستند و در حالی که طی پنج دهه گذشته براساس تحقیقات میدانی انجام شده،‌ گروه‌های مرجع جامعه تغییرات جدی و بنیادی پیدا کرده‌اند، تنها یک گروه در صدر گروه‌های مرجع باقی مانده و آن معلمان هستند. بنابراین فضیلت معلمان یک فضیلت دائمی است.

صالحی امیری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بناست در جامعه ایرانی توسعه اتفاق بیفتد، توسعه صرفا در ذیل دو مفهوم تحول علمی و اخلاقی ایجاد می‌شود. تحول علمی یعنی دانش‌افزایی در جامعه ایران و تحول اخلاقی، فضیلت‌جویی و حرکت جامعه به سمت تعالی و رشد و سعادت است.

وی افزود: اگر دانش‌افزایی داشته باشیم اما میزان فضیلت افزایی در جامعه کاهش یابد دچار تعارض می‌شویم و این مخل توسعه همه جانبه کشور خواهد بود.

رئیس کتابخانه ملی با بیان این که امروز جامعه دچار سوءمصرف فرهنگی است، اظهار کرد: اگر بناست در جامعه اتفاق فرهنگی خوبی بیفتد باید به جای تبلیغات گسترده برای مصرف، در حوزه هدفمندی و سوخت و مواد غذایی و... به این باور برسیم که مشکل اول جامعه پایین بودن سطح مصرف فرهنگی است زیرا سرانه مصرف فرهنگی در ایران بسیار پایین است و ما نیازمند تحول و تحرک جدی برای بالا بردن سطح مصرف فرهنگی در جامعه هستیم.

وی افزود: مطالعات میدانی نشان داد در جامعه‌ای که مصرف فرهنگی بالا دارد فضیلت فرهنگی نیز افزایش یافته و به ازای آن آسیب‌های اجتماعی نیز به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین همزمان نیازمند توسعه سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه هستیم در حالی که حجم تلاش برای گسترش سرمایه‌های اقتصادی آن چنان زیاد است که امروزه سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی در محاق قرار گرفته است.

رئیس مرکز اسناد در ادامه خاطرنشان کرد: امروز رویکرد کمی‌گرایانه تا حدودی در عرصه علمی تهدید‌کننده عدم توسعه فضیلت و اخلاق است و توسعه کمی در حوزه پژوهش ضمن این که مورد تأیید است اما نگران‌کننده است، زیرا پژوهش باید در عرصه جامعه و فرهنگ اثربخش باشد و نتایج پژوهش در رفتار و هنجار و سبک زندگی ایرانی-اسلامی مشهود باشد.

وی با تشریح وضعیت کتابخانه ملی افزود: امروز تنها کمتر از پنج درصد ظرفیت کتابخانه ملی دیجیتال شده است و این کتابخانه با داشتن دو میلیون و 700 هزار کتاب، پنج میلیون نشریه، 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی و بیش از 200 میلیون سند کم نظیر و بی‌نظیر بزرگترین مخزن و منبع در سطح ملی است، اما امکان بهره‌برداری از آن‌ها بجز مراجعه حضوری وجود ندارد بنابراین دیجیتال‌سازی اسناد و کتب و منابع برای دسترسی بهتر و بیشتر از اولویت‌های کتابخانه ملی است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس