حضور 398 نفر دانشگاهی در تولید 58 مقاله رد شده از سوی نیچر (95/10/10)

ایران کنفرانس

حضور 398 نفر دانشگاهی در تولید 58 مقاله رد شده از سوی نیچر

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دست اندرکاران اصلی در زمینه تولید 58 مقاله رد شده از سوی نیچر شناسایی شده‌اند، گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که 398 نفر از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد در تولید این تعداد مقاله نقش داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه همه متخلفان علمی گزارش بخش خبری نیچر شناسایی شده اند، افزود: پرونده این افراد بررسی و میزان نقش آنها در تهیه مقالات نیچر مشخص شده است ضمن آنکه معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها نیز در حال پیگیری این موضوع هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها گزارش‌های خود را در این زمینه ارائه کرده‌اند، خاطر نشان کرد: نتایج بررسی ما نشان می‌دهد که مجموع نویسندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تهیه 58 مقاله خارج شده از نیچر 398 نفر بودند که از این تعداد 22 نفر از وزارت علوم، 30 نفر از وزارت بهداشت و 6 نفر از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نویسنده مسئول (Author correspondent) بودند.

احمدی با اشاره تعداد نویسندگان همکار در 58 مقاله اعلام شده از سوی نیچر، اظهار کرد: تعداد نویسندگان همکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 116 نفر، وزارت بعداشت 164 نفر و از دانشگاه آزاد 6 نفر بودند.

به گفته وی تعداد کل نویسندگان این مقالات در وزارت علوم 138 نفر، در وزارت بهداشت 194 نفر و در دانشگاه‌آزاد 66 نفر بوده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه 398 در تهیه 58 مقاله نقش داشته‌اند، اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز پیگیر این موضوع هستند و از وزارت علوم درخواست صدور حکم برای متخلفان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات از سوی یکی از دانشجویان دانشگاه تهران بوده که درخواست ابطال مدرک تحصیلی وی ارسال شده است.

نوع تخلفات 58 مقاله

احمدی به بیان تخلفات مرتکب شده از سوی 398 نویسنده 58 مقاله پرداخت و توضیح داد:  تغییر نام نویسنده از زمان ویراستاری تا زمان انتشار یکی از تخلفات صورت گرفته است و این تغییر نشان می‌دهد که اسامی فروخته شده‌ است.

وی معرفی آدرس‌های ایمیل جعلی را از دیگر تقلبات علمی صورت گرفته دانست و ادامه داد: معمولا نشریات بین‌المللی از نویسنده مقاله درخواست معرفی داور می‌شود که این افراد اسامی محققان برجسته کشور را با آدرس ایمیل‌های جعلی ارائه می‌کردند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه در خصوص صحت و سقم یافته‌های این مقالات بررسی صورت نگرفته است، اظهار کرد: بررسی صحت یافته‌های این مقالات نیاز به بررسی‌های فنی دارد و ما در این زمینه ارزیابی نداشته‎ایم هرچند که برخی شبهات در نتایج این مقالات وجود دارد.

محققان برجسته در لیست خاطیان نیستند

احمدی با تاکید بر اینکه افراد اصلی درگیر در تهیه این مقالات شناسایی و برای آنها درخواست مجازات صادر شده است، گفت: مدارک تحصیلی افرادی که فارغ التحصیل شده‌اند نیز ابطال خواهد شد.

وی در عین حال یادآور شد: در میان افراد متخلف اسامی محققان و پژوهشگران برجسته کشور نیستند و لیست تهیه شده از این افراد نشان می‌دهد که افراد خاطی از میان افرادی هستند که دارای ایندکس‌های پایینی هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به گزارش مشترک وزارت بهداشت و علوم اشاره کرد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است و افزود: این گزارش نشان می‌دهد که جامعه علمی اصلی کشور با درصد قابل قبولی از لحاظ تخلفات علمی پاک است.

وی با بیان اینکه تعداد معدودی اقدام به تخلفات علمی کرده‌اند، یادآور شد: در دنیا نیز این روند وجود دارد به گونه‌ای که بر اساس آمارهای جهانی در کشور ژاپن با 6 درصد، عربستان با 13 درصد و آمریکا با 5 درصد با تخلفات علمی مواجه هستند.

احمدی با بیان اینکه کشورهایی چون کره و چین نیز با روند تخلفات علمی مواجه هستند، ادامه داد: نیچر گزارش مشابهی در خصوص تقلبات علمی چین منتشر کرده است.

گزارش دیگر نیچر درباره ایران

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: پس از انتشار گزارشی از سوی نیچر در خصوص تقلبات علمی برخی از دانشمندان ایرانی،‌ اعتراضاتی به این نشریه شد و این نشریه نیز گزارش دیگری درباره وضعیت علمی ایران منتشر و در آن اعلام کرد که ایران «جزء کشورهای ارزشمند علمی و دارای اعتبار علمی» است.

وی تاکید کرد: این گزارش نیچر نشان می‌دهد که روند تقلبات علمی در همه دنیا وجود دارد و ایران با انتشار گزارش اول نیچر با بحران مواجه نیست.

احمدی درعین حال تاکید کرد: ولی این امر مانع از برخورد ما با متخلفان نخواهد شد و ما باید به عنوان متولیان علم و فناوری کشور با این جرایم برخورد کنیم.

ضرورت برخورد با وضعیت حاکم در میدان انقلاب

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به وضعیت حاکم در میدان انقلاب و در خصوص فروش پایان نامه و مقاله گفت: آنچه که در میدان انقلاب و سایر نقاط درباره فروش پایان نامه و مقاله وجود دارد بسیار زننده است و باید با آن برخورد جدی صورت گیرد و من معتقدم با ابزارهای قانونی که در اختیار داریم می‌توانیم جلوی این ناهنجاری را بگیریم.

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 10 دی 1395 ، 15:02)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس