چهارمین کنفرانس بین المللی معماری،عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب

مسیرهای انجام تحقیق

ایران کنفرانس

مسیرهای انجام تحقیق 

دو مسیر برای انجام تحقیق پیش روی ما می باشد.

AR یا کنش پژوهی:

  • در کنش پژوهی با یک هدف وارد کار می شویم و باید ادامه دهیم تا چه پیش آید.
  • تحقیق کیفی و ارگانیسمی است. این پدیده ها قابل تقسیم به جزء نمی باشند و به عنوان یک کل بررسی می شوند.
  • پس تحقیقات کل گرا holestic با کنش پژوهی قابل انجام است.

کنش پژوهی :

قیاسی است

کیفی است

ارگانیسمی است

  • هر کسی کنش پژوهش خاص خود را در زندگی دارد ولی دو چیز مشترک همگی دارند یکی اینکه زندگی سخت است و دیگری اینکه سختی زندگی از راهی که می رویم نیست بلکه از نحوه راه رفتنی است که انتخاب می کنیم. چرا که هر چه بدست می آوریم نتیجه اعمال خودمان است.

OR یا عمل پژوهی:

  • مربوط به پدیده هایی است که قابل تقسیم به جزء می باشد و پس از آن به کل تعمیم می دهیم. مثل ویروس ابولا که علائم بیماری آن را متوجه می شویم و می توانیم یک کل بسازیم.
  • پس در OR به کل دسترسی نداریم.
  • در کنش پژوهی AR، فرد هیچ پیش فرضی و فرضیه ای در ذهنش نیست ولی در عمل پژوهی ما از قبل فرضیه داریم.

عمل پژوهی:

کیفی نیست

مکانیستی است

استقرایی است

  • در تحقیق کیفی کنش پژوهی هر کسی به عنوان محقق نموضوع را از دید خودش بررسی می کند لذا نتایج ممکن است از سوی محققان مختلف متفاوت باشد لذا قابل تعمیم دادن به دیگران نیست.
  • در عمل پژوهی تحقیق را با مساله و فرضیه شروع کرده ایم، باید مساله را حل نموده و در آخر پیشنهاد دهیم.
  • تحقیق عمل پژوهی و توسعه ای هرگز پایانی ندارند.
  • تحقیق عمل پژوهی از نوع شبه تجربی می باشد.(مثلا رگرسیون گرفته می شود)

برای انجام عمل پژوهی OR باید بدانیم:

1- بحث تصمیم گیری است زیرا هدف حل مساله است.

2- واژه شناسی عمل پژوهی

3- چه مدل هایی را باید استفاده کنیم.

4- از یک مساله مفهومی چطور به یک راه حل کمی برسیم.

توضیحات عمل پژوهی OR:

1- در این مدل نتیجه باید قابل اندازه گیری باشد و همه چیز را به زبان ریاضی تبدیل کنیم.

2- هدف نهایی عمل پژوهی این است که کارکرد سیستم بایستی بهبود یابد.

3- فعالیتی است که در یک سازمان رسمی یا غیررسمی صورت می گیرد.

ü    دانش بومی بر پایه دانش پایور (پایه ور) یا زمینه ای است.

ü    ضرب المثل ها همه بر مبنای دانش پایور هستند.

پوزیتیولیسم- مثبت گرایی

  • دیدگاه پوزیتیولیسم از نظر علمی یعنی مثبت گرایی
  • ارزشیابی- ارزیابی- مطالعه- بررسی- جمع آوری داده ها جزو تحقیق و تحقیق نمی باشد.
  • تحقیق باید چیزی را تولید کند.
  • آنچه که بتواند با ایده و نظر یک صاحب نظر و کارشناس مورد مطالعه قرار گیرد و چیزی را در عالم علم ایجاد نماید که تا پیش از این وجود نداشته است. (تحقیق کیفی)
  • با پیش فرض هایی بتواند یافته های قابل تعمیم برای ایجاد یافته های علمی بنماید. (تحقیق کمی)
  • · آنچه که چیزی را توصیف کند پروژه ای توصیفی است و مناسب پایان نامه ارشد و دکتری نیست.
  • · پس در تحقیق توصیفی، تاریخی، مورد پژوهی، پیمایش همه توصیفی هستند.
  • · توصیفی به آشکارسازی آنچه پنهان است می پردازد.
  • اگر همه آنچه که قرار است مطالعه شود را مطالعه کنیم آن را پیمایش موضوعی گویند و اگر قرار باشد همه کسانی که باید مطالعه کنیم تحقیق جامعه یا افراد مورد مطالعه.
  • پیمایش موضوعی می تواند با استفاده از نمونه گیری از افراد انجام شود که درست نیست.
  • در پیمایش موضوعی زمانی نمونه گیری انجام می دهیم که موردهای مشابه در جامعه وجود داشته باشد و کسب اطلاع از یکی برابر با کسب اطلاع از دیگری باشد در اینصورت از افراد یا آگاهان نمونه گیری می شود.
  • اگر در جامعه دو منبع اطلاعاتی مشابه را پیدا نکردیم آنگاه بایستی از همه اطلاعات گرفته شود که به آن پیمایش گویند.
  • پیمایش چه موضوعی چه فردی، یافته قابل تعمیم ندارد و قابل تحقیق علمی نیست و تحقیق توصیفی چنین است.
  • همانطور که بیان شد اگر در جامعه همه متغیرها را مطالعه کردیم پیمایش موضوعی است و نمی توانیم نمونه گیری کنیم که عموما در ارشد و دکتری به اینصورت است.

 

پیمایش تحقیق توصیفی است و تحقیق توصیفی فرضیه ندارد.

در دوره دکتری حتما بایستی تحقیق استنباطی داشته باشیم یعنی فرضیه داشته باشیم تا آزمون کنیم.

پوزیتیولیسم ها هر آنچه که از طریق حواس بتواند شناسایی شود و بپیوندد از طریق این پیوندها رابطه ها را شناسایی کند، دنبال نمی کنند و هیچ پدیده ای را باور نم یگنند.

ساختارگراها: بدنبال علائم و داده هایی هستند که تشکیل دهنده یک حقیقت بزرگ است و بین خودشان روابطی برقرار می کنند و بین روابط، مفاهیمی تولید می شود و این مفاهیم مقوله هایی را می سازد و از به هم پیوستن مقوله ها قضیه هایی آشکار می شود و محقق این قضیه ها را توضیح می دهد. از طریق هستی شناسی، روش شناسی و شناخت شناسی.

پس: تحقیق در ابتدا توضیحی است یعنی مطالعه در خصوص اجزاء یک پدیده که نمی دانیم چیست ولی در محدوده ای خاص.

  • · تحقیق در بعد نظری (فصل 2) توصیفی است. پس از رسیدن به مدل نظری آنوقت: باید ابزار جمع آوری داده ها را تولید کنیم که با کمال تاسف می نویسند از پرسشنامه استفاده کردیم که پیمایش است که اشتباه است. (پیمایش می تواند پرسشنامه باشد ولی نه لزوما)
  • · عنوان پایان نامه باید گویای مساله باشد و نوع تحقیق و روش تحقیق
  • · هر کسی کنش پژوهی خاص خود را در زندگی دارد.
  • · تحقیق یک پدیده نسبی است و محدود است به محدوده تحقیق
  • · محدوده تحقیق یعنی آنچه که تحقیق ما را قالب بندی کرده است.
منبع: درس روش تحقیق دکتر ملک محمدی

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 5 اسفند 1397 ، 16:16)

 

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس