معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )

ایران کنفرانس

معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC  ) 

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (انگلیسی: Islamic World Science Citation Center) یا به اختصار ISC یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می‌باشد. ایران با تولید ISC، بعد از ایالات متحده که ۶۰ سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده‌است. هم اکنون، این تحلیل علمی توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) در دنیای انتشارات به خصوص در مورد نشریات، صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ISC می‌کوشد تا چنین تحلیلی را انجام دهد.

اهم مأموریت‌ها و وظایف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

راهبری مناسب و نظارت بر وضعیت انتشارات علمی

تشویق و جهت دهی به پژوهش‌های علوم انسانی بر اساس مبانی و ارزشهای اسلامی و در جهت حل معضلات اجتماعی جهان اسلام

برنامه ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی

ارزش گذاری کمی، کیفی و رتبه بندی مجلات و سایر تولیدات علمی و ثبت در فهرست ISC پس از طی مراحل علمی ارزیابی با تأکید بر شاخص‌های اسلامی

نمایه سازی به منظور دسترس پذیر ساختن انتشارات علمی دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام

تعیین اثر بخشی آثار علمی در رشته‌های موضوعی مختلف

پیش بینی امکان ثبت اختراعات و نیز ثبت مطالعات بالینی برای حفظ حقوق دانشمندان مسلمان

بستری سازی برای معرفی و توسعه دامنه انتشارات ISC در سطح جهان

معرفی پرتالیف‌ترین و پراستنادترین مولفان و مقامات علمی در جهان اسلام

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مدیریت آن وضعیت علمی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری، حوزه‌های علمیه، نشریات، دانشمندان و نویسندگان مقالات در نشریات علمی ایران و سایر کشورهای اسلامی را براساس تحلیل استنادی ارزیابی می‌کند.

فراورده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)

فراورده‌های این نظام عبارتند از:

گزارشهای استنادی نشریات فارسی(PJCR)

گزارشهای استنادی نشریات عربی(AJCR)

گزارشهای استنادی نشریات انگلیسی(EJCR)

نمایه استنادی علوم ایران(ISCI):این نمایه امکان سنجش ارتباط میان مدارک معتبر را فراهم می‌آورد. با تکیه بر آن، می‌توان بر ردیابی و بررسی تحولات در حیطه اصول اندیشه‌ها، فرضیه‌ها و روشها و ابزارها پرداخت. این مهم شامل گذشته، حال و آینده می‌گردد و از طریق آن می‌توان تعیین میزان دقیق استنادها، تعیین تداوم زمانی استنادها، تعیین منابع و زمان استنادها، تعیین میزان اثرپذیری و اثر گذاری رشته‌ها بر یکدیگر، بررسی و مشاهده مقالات چند رشته‌ای، تعیین افراد هسته برای درک اندیشه‌ها و ارتباط مؤثر با آنها، تعیین عمر نوشته‌ها در حوزه‌های مختلف، کمک به تدوین نقشه جامع علمی کشور را در رابطه با تولیدات علمی ایران تعیین نمود.

نمایه استنادی علوم ایران که معادل وب آو ساینس نظام ISI می‌باشد، برخلاف نظام مزبور، با بومی کردن نمایه استنادی علوم ایران متن کامل مقاله‌ها را در دسترس استفاده کنندگان قرار می‌دهد و این برتری نمایه استنادی علوم ایران به Web of Science می‌باشد.

نمایه استنادی علوم جهان اسلام: این نمایه با همان خصیصه‌های نمایه استنادی علوم ایران امکان جستجو در مقالات علمی جهان اسلام را به زبانهایی غیر از زبان فارسی برای دانشمندان جهان اسلام فراهم می‌آورد.

پایگاه طلایه داران علم ایران(PESI): مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در مجموعه ISC پایگاهی به نام طلایه داران علم ایران تولید کرده‌است که دستیابی به بروندادها و عملکرد پژوهشی دانشمندان، مؤسسات، کشورها و مجلات را امکان‌پذیر می‌سازد. با استفاده از PESI به‌آسانی می‌توان پراستنادترین مقالات در ۱۰ سال گذشته و به مقالات داغ ۲ سال گذشته و تحلیل‌های استنادی دسترسی پیدا کرد.

پایگاه استنادی برترین همایش‌های علمی فارسی(PHPD)

نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام(ISC E-Journals)

نظام شاخص‌های عملکردی نشریات فارسی (PJPI)

آدرس سایت: http://www.isc.gov.ir

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 10 اسفند 1397 ، 08:04)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس