چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت دوم )
منبع : http://www.applyabroad.org/
چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟
قسمت دوم
آيين نگارش
چنانكه بيان شد، محقق بايد ابعاد سه گانه محتوايي، ساختاري و نگارشي مقاله را مورد توجه قرار دهد. آنچه تاكنون بيان شد، خلاصهاي از اصول محتوايي و ساختاري يك مقاله علمي بود. اكنون به بررسي اصول كلي آيين نگارش كه رعايت آن در تحرير مقاله علمي ضروري به نظر ميرسد، ميپردازيم.
الف) متن علمي تا حدّ ممكن بايد مختصر و مفيد باشد. به همين جهت لازم است از آوردن نقل قولهاي غيرضروري و حجمافزا، تفننهاي شاعرانه و ذوقي، بيانهاي عاطفي واحساسي و گزافهنويسي اجتناب شود.
ب) از آوردن عبارتهاي مبهم، مغلق و پيچيده و واژههاي نامأنوس بايد احتراز گردد.
ج) بايد از ذكر بندهاي طولاني و جملههاي بلند خودداري شود.
د) مطالب بايد ساده، روان، جذاب و به گونهاي صريح و روشن بيان گردد.
ر) در نقل مطالب، ضروري است امانتداري را با ذكر مشخصات دقيق منبع رعايت نمود. هر چند در اين باب نبايد به دام افراط و تفريط - كه حمل بر فضل فروشي يا سهلانگاري است- افتاد.
ش) هر بخش از نوشته كه شامل يك انديشه و مطلب خاصي است، بايد در يك بند (پاراگراف) آورده شود.
ص) بايد از به كاربردن كلمات مترادف به جهت افزايش حجم اجتناب شود.
ط) بايد از به كاربردن افراطي حروف اضافه و حروف ربط در متن پرهيز گردد.
ع) بايد از به كاربردن تعبيرهاي نامناسب و عاميانه و استعمال الفاظ ناروا، ركيك و غيراخلاقي احتراز شود.
تايپ مقاله
امروزه تقريبا اكثر مجلات علمي، مقالات خود را به صورت تايپ شده ميپذيرند، بدين روي و براي تكميل شدن بحث، براي آشنايي مؤلفان محترم، برخي از اصول تايپ، بيان ميگردد.
الف) عنوان مقاله در وسط سطر و با فاصله چهار سانتيمتر از بالا با قلم ياقوت، شماره شانزده تايپ ميگردد.
ب) نام مؤلف در زير عنوان و در وسط سطر و با فاصله 5/1 سانتي متر، با قلم ترافيك، شماره ده تايپ ميشود.
ج) رتبه علمي و محل خدمت مؤلف يا مؤلفان با علامت ستاره () يا شماره در پاورقي همان صفحه و با قلم لوتوس نازك شماره دوازده كه متناسب با قلم پاورقي است، تايپ ميگردد.
د) عناوين فرعي مقاله با شمارههاي تفكيككننده مانند: 1.، 2.، 3.، و...، با قلم لوتوس سياه، شماره چهارده تايپ ميگردد.
ر) عناوين فرعيتر با شمارههاي تفكيك كننده 1.1، 2.1 و... با قلم لوتوس سياه، شماره سيزده تايپ ميگردد.
س) متن مقاله با قلم لوتوس نازك، شماره چهارده تايپ شده و ابتداي هر پاراگراف يا بند با كمي تورفتگي (اشپون) با فاصله 5/0 سانتي متر آغاز ميگردد.
ص) فاصله بين سطرهاي متن 5/1 سانتي متر و فاصله آنها از عنوانهاي فرعي دو سانتي متر است.
ط) فاصله حاشيه صفحهها از هر طرف دو سانتي متر و از بالا و پايين نيز دو سانتي متر است و فاصله آخرين سطر با پاورقي يك سانتي متر است.
ع) نقل قولهاي مستقيم در داخل گيومه با قلم لوتوس نازك، شماره دوازده تايپ ميگردد.
ف) شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالاي صفحه تايپ ميگردد.
ق) مقاله فقط بر يك طرف صفحه تايپ ميشود.
ك) بايد در تايپ مقاله از به كاربردن قلمهاي متنوع و متفاوت اجتناب شود.
ل) قلم انگليسي لازم براي تايپ پاورقي، Times Mediumبا شماره هشت است و همين قلم براي انگليسي در متن و منابع با شماره ده استفاده ميشود.
ويرايش متن
ويرايش متن بر عهده ويراستار است كه بايد طبق قوانين مربوط به نشر و ضوابط علمي صورت دهد. هرچند ويرايش، وظيفه محقق نيست، براي آشنايي محققان، به توضيحي اجمالي در اين رابطه ميپردازيم:
هر اثر تحقيقي دو نوع ويرايش ميشود: ويرايش فني و ويرايش محتوايي.
ويرايش فنی
در ويرايش فني مسائلي از قبيل به دست دادن ضبط لاتيني نامها يا معادل فرنگي اصطلاحات فني، تعيين محل تصاوير، اشكال و جدولها، مراعات شيوه مناسب براي معرفي مشخصات كتابشناسي، تهيه فهرست مندرجات، فهرست تفصيلي، واژهنامه، فهارس ديگر، تنظيم صفحه عنوان و صفحه حقوق، اعراب گذاريهاي لازم، تبديل مقياسها و سنوات، توضيح لازم براي برخي از اصطلاحات، معرفي اجمالي بعضي از اعلام در صورت نياز انجام ميشود.
ويرايش محتوايي
هر نوع كاستي و نادرستي نحوي و زباني در اين ويرايش اصلاح ميشود. اگر اثر تحقيقي، متن تصحيح شده باشد، به بدخوانيهاي مصحح توجه و با مراجعه به منابع - در صورت همكاري مصحح و در اختيار قرار دادن منابع- از درستي واعتبار توضيحات و تعليقات وي اطمينان حاصل ميشود. در مورد آثار ترجمه شده مطابقت تمام وكمال ترجمه با متن اصلي لازم است (دهنوي، 1377، ص 100).
پيوستها
اگر مقاله علمي داراي مطالبي باشد كه در گزارش پژوهش علمي ضروري نيست، مؤلف آن را در پيوستها، ضميمه مقاله مينمايد. بهطور كلي آنچه پرسشنامه را در درك، ارزشيابي و تكرار پژوهش ياري ميكند، مانند نسخه كاملي از آزمونها يا پرسش نامههاي چاپ نشده و شاخصهاي آماري آنهاو...، ميتواند در پيوست آورده شود.
در اين بخش، برخي از پيوستهاي مربوط به اين مقاله آورده شده است:
1.8.فرم ارزيابي مقاله مربوط به تحقيقات ميداني (شماره 1). 2.8.فرم ارزيابي مقاله مربوط به تحقيقات كتابخانهاي (شماره 2). 3.8.فرم ارزيابي مقاله مربوط به ترجمه (شماره 3). 4.8.نشانههاي ويراستاري.
2. محققان براي آشنايي با ملاكهاي محتوايي و ساختاري، به فرم هاي ارزيابي مقالات مراجعه فرمايند.
3. Theory
4. Explanation .
5. Research.
6 .Methodology.
7 .Abstract.
8 .Key Words.
9.Scientific Method.
10.Introduction.
11.Method.
12. Subjects.
13.Instruments .
14.Research Design.
15 . Procedure
16.Data Analysis.
17 . results.
18.Discussion.
19.Interpretation .
20.Conclusion.
21.Referrals.
22. Citation.
24. راه تشخيص آن در كتاب فهرست مستند «اسامي مشاهير و مؤلفان» اثر كتابخانه ملي آمده است.
25. Edition.
چهارچوب مقاله و قواعد مقاله نويسي
تحقيق و پژوهش از اهميت ويژه اي برخوردار است و به جرات ميتوان گفت كه همه پبشرفت هاي علمي صنعتي پژوهشي تكنولوژي و جامعه شناسي بر پايه تحقيق و پژوهش استوار است. اصلي ترين و مهمترين شيوه ارائه نتايج يك مطالعه و تحقيق، تهيه مقاله پژوهشي است و محققي در صحنه توليد وانتشار علمي موفق است كه بتواند نتايج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشي به چاپ برساند. از آنجا كه نوشتن صحيح و مناسب يك مقاله يك ركن اساسي براي چاپ مقالات علمي ميباشد، در اينجا سعي شده است كه به بررسي روش هاي صحيح نگارش مقالات پژوهشي پرداخته شود. به طور كلي هر مقاله پژوهشي شامل اجزاي اصلي زير است:
- عنوان
- نام نويسنده يا نويسندگان
- اطلاعات تماس
- چكيده
- واژگان كليدي
- مقدمه
- مباني نظري تحقيق
- روش تحقيق
- يافته هاي تحقيق
- بحث و نتيجه گيري
- فهرست منابع
عنوان مقاله
1) اولين بخش يك مقاله عنوان است كه بايد اشتراكاتي با موضوع اصلي تحقيق داشته باشد و به شكلي جذاب جملهبندي شده باشد. نكات زير در انتخاب عنوان مقاله قابل توجه هستند: 2) عنوان مقاله حتي الامكان بايد دقيق و رسا بوده و از به كار بردن اصطلاحات ناآ شنا يا اختصاري خودداري شود. 3) عنوان مقاله حتي الامكان بايد جمله خاصي باشد كه نكات اصلي و عمده موضوع را در بر داشته باشد. 4) به طور معمول (نه هميشه) و در نامگذاري اكثر تحقيق ها اين نكات در نظر گرفته مي شود: چه چيزي را ميخواهيم بررسي كنيم، در چه جامعه اي، در كجا و در چه زماني. مثلا عنوان يك مقاله ميتواند اين باشد: بررسي رابطه سطح سواد مادران و تغذيه كودكان در شهر تهران سال 1386 5) عنوان بايد «فاقد پيش داوري» باشد. به عنوان مثال، انتخاب اين عنوان براي يك مقاله، مناسب به نظر نمي رسد: بررسي علل بي علاقگي رانندگان نسبت به بستن كمربند ايمني! 6) اگر كلماتي در توصيف ويژگي مطالعه شما نقش كليدي دارند حتما در عنوان خود آن را بگنجانيد. مثل مطالعه آينده نگر مطالعه دوسويه كور يا مطالعه تصادفي شده 7) هيچ گاه نبايد در عنوان مقاله نتيجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذكر نمود.
نويسندگان و آدرس ها
اسامي نويسندگان و همكاراني كه در مطالعه شركت داشته اند بايد بطور كامل ذكر شود. همچنين نويسنده اصلي كه مسئول ارتباط با خوانندگان است بايد مشخص شده و آدرس كامل و ایمیل وي در اختيار خوانندگان قرار گيرد.
چكيده تحقيق
چكيده پس از عنوان بيشتر از ساير بخشهاي يك مقاله خوانده ميشود و در چكيده قسمت هاي مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روشها و نتايج تحقيقق بصورت خلاصه ذكر مي شود. متن بسياري از مقاله ها به طور كامل در دسترس ما نيست و گاهي فرصت براي خواندن تمام مقاله نداريم و از اين رو چكيده مقاله اهميت زيادي دارد. در اكثر مجلات تعداد كلمات چكيده 150 تا 250 كلمه محدود است.
واژگان كليدي
چند واژه كليدي كه از اهميت زيادي در مطالعه برخوردارند، در اين قسمت ذكر مي شود. ضمن اين كه با ذكر واژه هاي كليدي در سايتهاي علمي مي توان به دنبال مقاله نيز گشت. به طور معمول تعداد اين واژه ها حدود 6-5 كلمه در نظر گرفته مي شود.
مقدمه
مقدمه يك مقاله پژوهشي ضمن بيان مسئله و تشريح موضوع به آن مسئله پاسخ ميدهد كه ارزش مطالعه حاضر براي انجام آن چه بوده است. در حقيقت با مطالعه مقدمه يك مقاله پژوهشي، خواننده با مسئله تحقيق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درك ميكند. متن مقدمه بايد روان باشد و حتي الامكان به صورت خلاصه و حداكثردر 2 صفحه تايپ شود.
روش تحقيق
در اين قسمت از مقاله چگونگي و روش انجام پژوهش توضيح داده مي شود. همچنين نمونه هاي مورد بررسي، چگونگي نمونه گيري، جامعه هدف، مراحل اجرائي پژوهش و نحوه تجزيه و تحليل داده ها ذكر مي شود. در اين قسمت در مورد تغيير بيشتر بحث شده و روش اندازه گيري و ميزان دقت و چگونگي كنترل آنها بيان مي شود.
يافته هاي تحقيق
در اين قسمت نتايج بدست آمده از پژوهش ذكر مي شود. نتايجي كليدي مطالعه بايد با كلمات روان و دقيق و بدون بزرگ نمايي ذكر شود. از روشهاي مختلفي براي ارائه نتايج استفاده مي شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها كمك ارزنده اي به ارائه مطلب بطور ساده تر مي نمايد اما لازم است داده هاي جداول و نمودارها به طور كامل تشريح شده و مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند. در مواردي كه از روش ها و آزمون هاي آماري براي بررسي نتايج و تحليل داده ها استفاده شده باشد، بايد نوع آن نيز ذكر شود.
بحث و نتيجه گيري
در اين قسمت به تفسير نتايج ارائه شده مي پردازيم. همچنين مي توان به مقايسه نتايج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتايج ساير مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتيجه گيري نمود. در صورت لزوم مي توان پيشنهادهايي براي انجام مطالعات بهتر و كامل تر در آينده ارائه داد.
فهرست منابع
در پايان لازم است كليه منابعي كه در تحقيق مورد استفاده قرار گرفته اند، به شيوه اي مطلوب ذكر شوند. شيوه نگارش منابع در نشريات مختلف متفاوت است و بهتر است از راهنمايي اين نشريات و شرايط نگارش مقالات كمك بگيريم.
چند نكته اساسي در ارسال مقالات به نشريات علمي
به ياد داشته باشيد كه قبل از ارسال چكيده مقاله خود به يك مجله، ابتدا فرم نحوه نگارش مقاله را از آن مجله دريافت نموده و چكيده خود را در قالب آن فرم تهيه و تايپ نماييد (به عنوان مثال تعداد كلمات، فونت، تعداد خطوط، فاصله خطوط از كناره هاي صفحه و…)
دلايل عدم پذيرش چكيده يك مقاله در نشريات علمي
1) ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زياد مقالات مشابه پيشين 2) عدم تبيين زمينه اصلي تحقيق 3) نمونه گيري نامناسب 4) عدم رعايت اصول مقاله نويسي مورد نظر نشريه 5) عدم ذكر صحيح ارقام آماري 6) فقدان بحث و پرداختن به نتايج 7) چكيده هاي خيلي كوتاه و خيلي زياد 8) بي دقتي در تهيه متن (غلط تايپي ، اشتباهات متن) 9) عدم ارتباط موضوع مقاله با رويكرد نشريه
چگونه يك مقاله علمي را خواندني تر بنويسيم؟
مارتين گرگوري بيش از يك دهه پيش در مجله «نيچر» نوشت: «دو نوع نوشتار علمي وجود دارد. يك نوع براي جلب خواننده و نوع ديگر فقط براي اينكه مورد ارجاع قرار گيرد و اين نوع دوم مانند يك بيماري عفوني به سرعت در حال گسترش است.»
به نظر ميرسد در اين مقطع زماني نيز تغييرات بسيار محدودي ايجاد شده است. هنوز هم حجم زيادي از مقالات علميمنتشره فقط توسط دانشمندان و محققاني كه به موضوع مقاله علاقهمند هستند، مورد مطالعه قرار ميگيرد و افرادي كه به مطالعه گذراي مقالات علمي ميپردازند، بيشتر به صفحات علمي روزنامهها و مجلات علمي عام مراجعه ميكنند.
با وجود مقالات فراواني كه در مورد نحوه نگارش صحيح و قابل فهم براي جلب توجه خوانندهها وجود دارد، دانشمندان نبايد از فقدان راهنماهاي مناسب براي نحوه نگارش مقالات گلايه داشته باشند. بسياري از ژورناليستها و نويسندگان حرفهاي اين دو كتاب استاندارد در مورد نحوه نگارش مقاله خوب و علمي را مورد توجه قرار ميدهند: اجزاي سبكهاي نگارشي (استانك، وايت 1959) و درباره خوب نوشتن (زينسر 1976) حال آنكه اين كتابها و كتابهاي مشابهشان براي بسياري از دانشمندان ناشناختهاند. با وجود اينكه اين كتابها نحوه نگارش صريح مقالات علمي را به طور دقيق بيان نميكنند ولي از جهت بيان نحوه صحيح سازماندهي مطالب و نگارش مقالات شيوا و حاوي اطلاعات مفيد، بسيار با ارزشند. مهمتر اينكه اين قبيل كتابها حامل يك پيام مهم هستند كه نويسندگان بايد مطالب را براي خوانندگان بنويسند نه براي خودشان.
البته هنوز هم بسياري از مقالات علمي و پزشكي، حاوي مطالب طولاني و مبهمي هستند كه بيشتر خوانندگان و حتي آنهايي را كه آگاهي مناسبي به موضوع دارند نيز گمراه ميكنند.
مسلماً محدوديتهايي در شكل و ساختار مقالات علمي وجود دارد. در يك مقاله علمي علاوه بر در نظر گرفتن نكاتي كه مورد نظر مجلات علمي مختلف است بايد مقدمه، مواد و روشها، نتايج و بحث در مورد نتايج در ارتباط با تئوري اوليه آورده شود. ماهيت مقالات علمي بيان نتايج و بحث بدون خطا (bias)، محدوديتهايي را در نحوه نگارش مقاله ايجاد ميكند: بيان نتايج در جملات با فعل مجهول (passive) به آن شكل غير شخصي ميدهد و لزوم به كار بردن مراجع مختلف نيز مانع ميشود كه متن مقاله به خوبي دنبال شود. با اين وجود، اين قوانين به قدري انعطافپذير هستند كه بتوان مقالهاي نوشت كه حاوي مطالب مفيد و جالب توجه باشد
10 فرمان براي نگارش علمي و جذاب
1- يك تفكر قديمي در معماري وجود دارد كه ميگويد شكل اشيا از عملكردشان پيروي ميكند. اين تفكر در نگارش هم وجود دارد. بسياري از دانشمندان عقيده دارند هيچ چيزي مهمتر از نتايج مقالاتشان نيست. اما واقعيت اين است كه اولين عملكرد مقاله انتقال پيام به خواننده و متقاعد كردن وي به ارزشمند بودن تحقيق انجام شده است بنابراين بهتر است قبل از شروع به نوشتن، در مورد پيام موضوع تأمل شود. حتي بهتر است پيش از نوشتن عنوان مقاله، راجع به نتايج مقاله نيز انديشيده شود. دانشمندان امروزي كمتر به بيان نتايج خام ميپردازند و هدفشان تفسير و بحث بهتر نتايج است (Horton,1995).
يك نويسنده ممكن است موضوعي را در ذهن خود روشن و واضح تصور كند و نيازي به توصيف و تفسير حس نكند در صورتي كه خواننده ممكن است اصلاً چنين تفكري نداشته باشد. تمام ترديدها توسط خوانندگان مختلف از اين تفكر نويسنده ناشي ميشود كه مطلبي كه در اثر بحث و گفتگوي زياد براي وي مسجل و بديهي شده است براي خواننده نيز واضح و روشن است. گاهي اوقات، نتايجي كه مربوط به موضوع اصلي نيستند هر قدر هم كه جالب باشند، بهتر است حذف شوند و اگر اين نتايج حذف شده مفيد و اساسي باشند بهتر است در يك مقاله ديگر مطرح شوند.
يك نوشتار بايد يك پرسش اصلي را پاسخ دهد و بيتوجهي به اين موضوع از دلايل شايع بيميلي خوانندگان نسبت به مطالب است .(Lambert et al 2003) اين پرسش بايد مشخص، جديد، مورد علاقه و استقبال جامعه علمي باشد (Perneger & Hudelson, 2004).
خوانندگان مجلات فوق تخصصي به توضيحات اضافه و طولاني درباره موضوع مورد بحث علاقهاي ندارند، در حالي كه در مجلات عمومي، براي ايجاد پس زمينه علمي مناسب براي خوانندگان نياز به توضيحات تكميلي احساس ميشود. به طور كلي دانشمندان بايد خود را جاي خوانندگان گذاشته و عمق و جزئيات لازم مطلب را از ديدگاه خوانندگان بررسي كنند.
2- مورد ديگر استفاده از شيوايي و فن بيان مناسب در حين پيروي از اسلوب مقالهنويسي است. David Reese چنين عنوان ميكند كه در يك مقاله پزشكي، علمي يا هر نوع ديگر، نويسنده بايد با استفاده از لغات متداول سعي كند كه خواننده را نسبت مطلب نوشتهشده متقاعد سازد. در عين حال، عليرغم تلاش براي فصاحت مطالب، هرگز مشاهدات و حقايق ارايهشده در مقالات نبايد تحت تأثير فن خطابه قرار گيرند. به عنوان مثال در يك مقاله ضرورتي براي استفاده از صفات و قيدهاي پيچيده وجود ندارد و در صورتي كه بيان نتايج و بحث منطقي و روان باشند، خواننده نيازي به لغات نامفهوم و غير ضروري جهت درك بهتر مطلب احساس نميكند.
كلمات غير ضروري بهتر است حذف شود. يك نگارش پرتوان، معمولاً مختصر و فشرده است. اين موضوع در مورد نوشتههاي عمومي نيز مصداق دارد. هر قدر در يك نوشته تركيبات طولاني و پيچيده و توضيحات اضافي در پرانتز بيشتر باشد، خوانندگان و حتي علاقهمندان به موضوع را از ادامه مطالعه باز ميدارد. بهترين و مطمئنترين كار براي جلب توجه خوانندهها بيان مطالب به صورت صريح، قطعي و مشخص است.
3- خوانندگان انتظار دارند هر نوع اطلاعات خاص موجود در يك مقاله را در محل مخصوص آن پيدا كنند. در صورتي كه جابجاييهاي زيادي در محلهاي ارايه اطلاعات ايجاد شود، مثلاً برخي نتايج بدون آنكه در قسمت يافتههاي مقاله ذكر شده باشند در بحث مورد ارزيابي و تفسير قرار گيرند، خواننده را سردرگم ميكنند. مطالبي كه قرار نيست در قسمت بحث مطرح شود بهتر است از قسمت نتايج حذف شود.
4- عنوان مهمترين عبارت يك مقاله است. اگر خوانندهاي اهميت نوشتهاي را از عنوان آن برداشت نكند به خواندن آن ادامه نميدهد. عنوانهاي طولاني حامل اطلاعات بيشتري هستند ولي توجه كمتري جلب ميكنند، بهخصوص در افرادي كه با نگاه سريع و گذرا از روي عناوين موجود در فهرست مجلات، مقاله مورد نظرشان را انتخاب ميكنند. عنوانهاي كوتاه جذابتر هستند ولي ممكن است مفهوم كامل را نرسانند. عناويني كه از لغات ايهامدار استفاده ميكنند، جذابيت بيشتري براي خوانندگان دارند، ولي نبايد به تبيين محتواي اطلاعاتي مطلب بپردازند. در نهايت در هنگام انتخاب عنوان مناسب، باز هم بهتر است نويسنده خود را در جايگاه خواننده قرار دهد.
5- خلاصه مقاله نيز داراي اهميتي تقريباً مساوي با عنوان است، گاهي تنها بر اساس خلاصه مقاله يك خواننده تصميم ميگيرد مقاله را بخواند يا آن را كنار بگذارد. هر قدر هم يك مطلب حاوي اطلاعات قيمتي و مهم باشد، در صورتي كه در خلاصه مطرح نشده باشد، خواننده علاقهاي به ادامه دادن مطالعه پيدا نميكند. خلاصه مقاله به دو شكل نوشته ميشود؛ نوع آزاد كه شامل يك پاراگراف است و بيشتر در مقالات مولكولي و بيولوژي سلولي استفاده ميشود و نوع ساختاري كه هر چهار قسمت مقاله در آن رعايت ميشود و بيشتر در مقالات كلينيكال استفاده ميشود. در مورد اينكه بهتر است خلاصه پيش از نوشتن مقاله تهيه شود يا پس از اتمام آن، بهتر است كه هر دو روش يكبار مورد ارزيابي و آزمايش قرارگيرد و سپس روش مناسبتر را انتخاب كنيم.
6- بين بررسي متون و مقدمه مقاله اختلاف زيادي وجود دارد، مقدمه نبايد تا جايي كه امكان دارد به مرور متون بپردازد هدف اصلي آن طراحي يك نقشه است كه نويسنده ابتدا به طور عام لزوم بررسي موضوع را عنوان ميكند و سپس با نشان دادن روشها به يك سؤال اصلي كه همان هدف مقاله است، ميرسد. يك تاريخچه كوتاه كه اهميت مطالعه را عنوان ميكند و اطلاعات قبلي موجود در اين زمينه را بيان كرده و نقايص موجود را نمايان ميسازد، عموماً در مقدمه آورده ميشود.
7- قسمت مواد و روشها در مقاله بايد به طور تخصصي و با جزئيات كامل مطرح شود. به نحوي كه محققان ديگر نيز بتوانند آن را انجام دهند. يك اشتباه شايع در اين قسمت، بيان نشدن برخي جزئيات ضروري است كه خواننده را از درك صحيح روش انجام مطالعه باز ميدارد، بنابراين قرار دادن خود به جاي خواننده در اين قسمت نيز بسيار مفيد خواهد بود. شركتهايي كه محصولات آنها مورد استفاده قرار گرفته به طور خلاصه بايد ليست شوند.
8- نتايج بايد با يك نظم و توالي منظم ارايه شوند، بيان نتايج بايد از توالي منطقي پيروي كند و نه از ترتيب زماني. در غير اين صورت درك آنها مانند چيدن قطعات پازل در كنار هم است كه ميتواند بسيار گيجكننده باشد. از ارايه نتايج غير ضروري كه تأثير چنداني در بحث ندارند بايد پرهيز شود تا خواننده سردرگم نشود و پيام اصلي نيز كمرنگتر نشود. هدف از نوشتن يك مقاله تحقيقاتي، ارايه يك فرضيه و بحث و تفصيل و تفسير در مورد آن است. بنابراين بحث يك مقاله بايد كاملاً روان و مرتبط با نتايج و با تفسيرهاي كامل و ذكر منابع مختلف باشد. تفكرات و انديشههاي تحقيقاتي بايد با دلايل مستدل و مستند حمايت شوند و به طور كاملاً واضح و روشن مورد ارزيابي قرار گيرند تا خواننده بتواند با آن ارتباط برقرار كند.
9- در نهايت، افزايش تعداد مقالات تحقيقاتي و مقالات مروري نشاندهنده افزايش فشار بر محققان است تا در زمينههاي مورد علاقه خود همگام با مقالات روز باشند. اگرچه روزانه بر تعداد الگوها و راهنماها براي نوشتن يك مقاله گويا و قابل درك افزوده ميشود، دانشمندان از ميان حجم زيادي از مقالات از همين الگوها جهت انتخاب مقاله مورد نظرشان استفاده ميكنند. دانشمندان كماكان مقالات را، در صورتي كه به عنوان آنها علاقهمند باشند يا پرسش و پاسخهاي مهمي را در برداشته باشند، مطالعه ميكنند و هر قدر يك مطلب بهتر و منطقيتر نوشته شود خوانندگان بيشتري را جذب ميكند و بيشتر مورد ارجاع ساير مقالات واقع ميشود.
10- و بالاخره اين كه در نظر گرفتن دو نكته هنگام مقالهنويسي بسيار مهم است: پيام اصلي و خواننده مقاله، چرا كه تمام هدف نويسنده متقاعد كردن خواننده به ارزش و اهميت تحقيق انجام شده است و اگر او به خوانندهها بيتوجهي كند، خوانندهها نيز به نوشتههاي او بيتوجهي ميكنند.
سایر مطالب مرتبط:
كدام مقاله را در كدام جورنال منتشر كنيم ؟ (ژورنال)
نحوه ارسال مقاله براي مجلات بين المللي
مقاله ISI چگونه ارزیابی می شود؟
تفاوت نشریات علمی-پژوهشی و نشریات علمی-ترویجی
روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟
تحلیل استنادی (Citation analysis) چیست؟
فهرست نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي
آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 12 خرداد 1392 ، 05:06)
- جزئیات شیوه نامه اجرایی بورس بلند مدت دکتری و بورس سال آخر (1402/9/11)
- فراخوان پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (1402/9/9)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شریف اعلام شد (1402/9/8)
- اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید (1402/9/2)
- اعلام برنامه وزارت علوم برای دومین فراخوان جذب هیات علمی (1402/8/26)
- پیش نویس اولیه آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی بررسی شد (1402/8/24)
- ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها (1402/8/22)
- امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود (1402/8/20)
- مراحل ثبتنام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳ (1402/8/18)
- جذب اعضای هیات علمی فناور در دانشگاهها تصویب شد (1402/8/15)
- اعلام فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/14)
- مهلت ثبتنام در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ تمدید شد (1402/8/13)
- ۱۲ آبان آخرین مهلت فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/10)
- حق «وتوی» مقاله ISI در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی وزارت بهداشت حذف شد (1402/8/9)
- اعلام شرایط ونحوه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ (1402/8/4)
- آییننامه ارتقای اساتید در دستورکار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت (1402/8/3)
- با مصوبه مجلس؛نظام ارزیابی اعضای هیأت علمی اصلاح میشود (1402/8/1)
- اعلام زمان نوبت دوم فراخوان جذب اعضای هیات علمی (1402/7/30)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی از ۲۹ مهرماه آغاز می شود (1402/7/26)
- اجرای دور جدید طرح «دستیار فناوری» در دانشگاهها (1402/7/24)
- آخرین فرصت دانشگاهها برای غربالگری متقاضیان جذب هیات علمی (1402/7/24)
- زمان ثبت نام در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۳ تغییر کرد (1402/7/22)
- برترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی معرفی شدند (1402/7/9)
- دانشگاه ها از امسال ملزم به جذب اعضای هیات علمی براساس آمایش شدند (1402/7/4)
- شرایط تحصیل در دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف چیست؟ (14027/3)
- فرایند قانونی رسیدگی به شکایات و اعتراضات اعضای هیات علمی (1402/6/27)
- گزارش آماری آخرین فراخوان جذب هیات علمی / ثبت نام ۱۳ هزار نفر (1402/6/21)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی تا ۱۶ شهریورماه ادامه دارد (1402/6/14)
- جزئیات ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور ارشد (1402/6/13)
- نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/6/13)
- ۲۰ شهریور آخرین مهلت ثبتنام فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/6/6)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۴ شهریور آغاز می شود (1402/5/31)
- همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با اساتید حق التدریس به پایان میرسد (1402/5/29)
- زمان فراخوان جذب اعضای هیات علمی در سال ۱۴۰۲ مشخص شد (1402/5/28)
- رفع ابهامات دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی (1402/5/25)
- جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی(الف و ب) اعلام شد (1402/5/23)
- برگزاری فراخوان جذب اعضای هیات علمی منوط به مجوز دو سازمان شد (1402/5/17)
- سازمان سنجش لورفتن سوالات آزمون آیلتس را تایید کرد (1402/5/7)
- جزئیات اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی در مقطع کارشناسی از مهر (1402/5/1)
- کارت اعتباری پژوهانه به همه اعضای هیات علمی تعلق میگیرد (1402/4/27)
- رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/4/20)
- احیای بورس بلندمدت در دکتری/ راه اندازی ۱۳ بورس جدید (1402/4/18)
- تاریخ، محل و زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/4/12)
- آئین نامه ارتقاء اساتید در انتظار تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی (1402/4/3)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تمدید شد (1402/3/31)
- جزئیات دو شیوه جدید پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی اعلام شد (1402/3/24)
- جزئیات جذب فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/3/20)
- امکان تدریس «دانشجویان دکتری» دانشگاه آزاد فراهم شد (1402/3/17)
- اینترنت بدون فیلتر بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1402/3/9)
- جزئیات افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/3/1)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/2/25)
- اسامی معرفیشدگان چند برابر ظرفیت کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/2/25)
- ثبت نام آزمون آیلتس آغاز شد (1402/2/24)
- اعلام یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات علمی و دانشجویان (1402/2/19)
- فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم به تعویق افتاد (1402/2/16)
- میزان تاثیر معدل در قبولی دکتری چگونه است؟ (1402/2/10)
- پذیرش دانشجوی استاد محور به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید (1402/1/30)
- نتایج اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/1/27)
- افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰ میلیارد ریال (1402/1/16)
- افزایش سقف تسهیلات مسکن اساتید علوم پزشکی (1402/1/11)
- جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)
- زمان ثبتنام ۵ آزمون سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/1/1)
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- علوم انسانی بیشترین تقاضای جذب هیات علمی را به خود اختصاص داد (1401/10/10)
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نخستین کنفرانس حکمرانی سرزمینی در دانشگاه تهران برگزار می شود
- برگزاری ۵ همایش ملی علمی ـ آموزشی دانشگاه پیام نور در شیراز
- تغییر تاریخ برگزاری و تمدید ارساال مقالات اولین همایش ملی ایده های تحول آفرین در تعالی نظام آموزش و پرورش
- تقدیر از مقالات برگزیده در همایش بانکداری الکترونیک
- هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق سلامت برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دهمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی با حمایت IEEEبرگزار میشود
- دانشگاه شهید چمران اهواز، میزبان کنفرانس پژوهشهای کاربردی در مهندسی برق
- هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم برگزار می شود
- همایش پیشرفتهای معماری سازمان ایران در پژوهشگاه ICT برگزارمی شود
- برپایی کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای فناوری وسازمانهای نوآوری
- دانشگاه تهران؛ میزبان کنفرانس ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بینالمللی کوهستان پایدار خواهد بود
- دانشگاه علم و فرهنگ؛ میزبان کنفرانس بینالمللی مهندسی ساخت و تولید
- مسکن و بازآفرینی دو محور ویژه کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری
- همایش بینالمللی حکمرانی اسلامی در ایلام برگزار شد
- همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ برگزار میشود
- ارسال ۳۲۰ مقاله به همایش ملی پژوهشهای کاربردی فراوردههای طبیعی
- دانشگاه قم، میزبان بیست و نهمین کنفرانس شیمی آلی ایران
- نهمین کنفرانس ملی مهندسی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار میشود
- برگزاری بیست و دومین کنفرانس هیدرولیک ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری اولین کنفرانس فرصتهای سرمایه گذاری شبکه ملی اطلاعات
- هفتمین کنفرانس بینالمللی اینترنت اشیاء و کاربردها برگزار میشود
- آغاز به کار کنفرانس ملی نساجی با حضور صنعتگران و دانشگاهیان
- برگزاری سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- فراخوان چهارمین کنفرانس ملی دادهکاوی در علوم زمین
- دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان سیزدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دانشگاه امیرکبیر؛ میزبان پنجمین کنفرانس بینالمللی میکروالکترونیک ایران
- دومین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار در اردبیل برگزار شد
- شانزدهمین همایش آبیاری و کاهش تبخیر برگزار شد
- برگزاری همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس نشین در دانشگاه لرستان
- کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سمنان برگزار شد
- آغاز زمان دریافت آثار داخلی و خارجی در پانزدهمین جشنواره فارابی
- دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیاء
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- اولین کنفرانس مشترک فارابی شناسی ایران و قزاقستان برگزار می شود
- فراخوان شرکت در همایش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به اولین همایش بینالمللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی
- برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوریهای نوین
- برگزاری نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- ارسال ۱۱۶ مقاله علمی به دبیرخانه هشتمین کنفرانس بین المللی زئولیت در دانشگاه سمنان
- برگزاری مدرسه فیزیک انرژیهای بالا پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانشهای بنیادی
- برگزاری مدرسه دینامیک تکاملی سلولها و ویروسها
- برگزاری کنفرانس فیزیک انرژی های بالا رمزگشایی رمزهای جهان
- نخستین همایش ملی فناوریهای نوین و آموزش پزشکی برگزار میشود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی فقط تا 17 مهر، نمایه ISC
- همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران» برگزار میشود
- برگزاری هفتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، بهمن ماه 1402
- برگزاری دهمین کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی و رباتیک به میزبانی دائمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
- دانشگاه سمنان میزبان هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران
- فراخوان مقالات شانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شد
- اردبیل میزبان کنفرانس بینالمللی مدیریت توسعه گردشگری خواهد بود
- چهاردهمین سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی در رفسنجان برگزار شد
- دانشگاه اصفهان میزبان سی و نهمین کنفرانس فیزیک ایران
- برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در بهمن ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- کنفرانس بینالمللی آموزش پزشکی در شهریور ماه برگزار میشود
- فراخوان همایش نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شد
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در بهمن ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری سومین کنفرانس ملی مهندسی عمران در دانشگاه گلستان
- فراخوان برگزاری همایش ملی گفتمانسازی تأثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه
- مهلت ارسال مقاله به کنفرانس مرجعیت علمی تمدید شد
- دهمین و سومین کنفرانس ملی و بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری در مشهد برگزار میشود
- برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- فراخوان مقاله سیوهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی/آخرین مهلت ارسال اصل مقالات تا اول مهر
- برگزاری همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپاییان به میزبانی دانشگاه اصفهان
- برگزاری پنجمین سمینار آمار فضایی و کاربردهای آن در قزوین
- برگزاری بیست و چهارمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 16 شهریور
- کنفرانس بینالمللی مهندسی زیستپزشکی برگزار میشود
- جزئیات بیستمین کنفرانس بینالمللی رمز ایران اعلام شد
- فراخوان دومین همایش ملی مدیریت کیفیت آب و چهارمین کنفرانس ملی مدیریت مصرف آب
- همایش «توسعه و آینده نگری در صنعت پتروشیمی» در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میشود
- سی و یکمین همایش ملی بلورشناسی و کانی شناسی ایران در هشتم و نهم شهریور در دانشگاه تبریز برگزار می گردد
- برگزاری ششمین سمینار ملی کنترل و بهینهسازی به میزبانی دانشگاه بیرجند
- فراخوان همایش ملی مسئلۀ تورم در ایران؛ ریشهها، آثار و سیاستها
- برگزاری اولین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری های آزمایشگاهی ایران
- شهرکرد میزبان همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین سمینار دوسالانه کمومتریکس انجمن شیمی ایران
- برگزاری سومین کنگره بین المللی بیماری های منتقله به وسیله ناقلین و پنجمین کنگره ملی حشره شناسی پزشکی ایران
- برگزاری چهاردهمین سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی
- هشتمین کنفرانس ملی فیزیولوژی گیاهی ایران فراخوان داد
- نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله در اردیبهشت ۱۴۰۳برگزار می شود
- نخستین همایش ملی «مرجعیت علمی» برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش نهضت مشروطه برگزار میشود
- برگزاری کنفرانس برنامه هفتم توسعه؛ فرصتی برای احیای هوشمندسازی
- ششمین کنگره ملی تاریخدانان ایران برگزار میشود
- فراخوان مقالات در اولین کنفرانس ملی مهارت ایران
- برگزاری سمینار بین المللی جبر خطی در دانشگاه صنعتی سهند
- «هوش مصنوعی» محور چهارمین کنفرانس ملی برق و کامپیوتر
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 21 مرداد
- نخستین کنگره بینالمللی دیپلماسی ملل برگزار میشود
- Maastricht University Holland Scholarships 2024 in Netherlands
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2024 in Europe (Fully Funded)
- Central European University Scholarships 2024 in Hungary (Fully Funded)
- University of Hawaii Graduate Scholarships 2024-25 in USA
- Kings College London Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- Emile Boutmy Scholarships 2024 in France
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada
- Belgium Government ARES Scholarship 2024-25 (Fully Funded)
- Deakin University Scholarship 2024-25 in Australia (Fully Funded)
- British Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- MBZUAI Postgraduate Scholarships 2024 in UAE (Fully Funded)
- Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)
- University of Western Australia Scholarship 2023-24 in Australia
- Frankfurt Universities offering Scholarships 2023 in Germany (Fully Funded)
- Boston University Presidential Scholarship 2023
- University of Tokyo ADB Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- Bonn International Fellowships 2024 in Germany (Fully Funded)
- University of Waikato International Excellence Scholarship 2023-24
- SIIT Graduate Scholarships 2023-24 in Thailand (Fully Funded)
- TU Delft Excellence Scholarship 2024 in Netherlands (Fully Funded)
- TDTU International Graduate Scholarship 2023-24 in Vietnam
- Finland Government Scholarship 2023-24 in Finland (Fully Funded)
- University of Manitoba Scholarships for International Students 2023-24 in Canada (Fully Funded)
- Imperial College MBA Scholarships 2024 in UK
- University of Toronto Scholarships 2024 in Canada (Funded)
- University of Birmingham Scholarships 2023-24 in United Kingdom (Funded)
- Gates Cambridge University Scholarships 2024-25 in UK (Fully Funded)
- Cape Breton University Scholarships 2023-24 in Canada
- National University of Singapore Scholarships 2023-24 in Singapore (Fully Funded)
- Swiss Government Scholarships for International Students 2024
- Chulabhorn Graduate Institute Scholarship 2024 in Thailand (Fully Funded)
- UNIL Masters Scholarship 2024 in Switzerland
- DAAD International Postgraduate Scholarship 2024 in Germany (Fully Funded)
- KAIST University Scholarship in South Korea 2024 (Fully Funded)
- APU University MEXT Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- University of Otago Scholarships 2023-24 in New Zealand (Fully Funded)
- University of British Columbia Fellowships 2024 in Canada (Funded)
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Fully Funded)
- Peking University Yenching Academy Scholarship 2024 in China (Fully Funded)
- EPFL Excellence Fellowships 2023-24 in Switzerland
- Harvard Radcliffe Institute Fellowship 2024-25 in USA (Fully Funded)
- University of Dayton Merit Scholarship 2023-24 in USA (Funded)
- Bond University HDR Scholarship 2023-24 in Australia (Fully Funded)
- ANU International Chancellor's Scholarship 2023-24 in Australia
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea
- Stanford University Scholarship Program 2024-25 Knight Hennessy
- Alberta University Scholarship 2023-24 in Canada
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- Applied Research International Conference on Humanities
- LONDON - LIVABLE CITIES CONFERENCE
- The 8th International Conference on Climate Change 2024
- Thirty-First International Conference on Learning, Utrecht University
- Ninth International Conference on Tourism & Leisure Studies –Liverpool John Moores University
- Seventeenth Global Studies Conference – Global Studies Research Network and Jagiellonian University, Kraków, Poland
- 4th Canadian International Conference on Gender and Women's Studies 2024
- The 2nd International Conference: Architecture Across Boundaries 2024
- Fifteenth Power Electronics & Drives: Systems and Technologies Conference (PEDSTC 2024)
- 6th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences 2024
- Psyche and Symbol: A Transdisciplinary Conference
- IEEE-International Conference on Computer, Electrical and Communication Engineering
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- ارجاع نويسي APA
- مرگ مجلات علمی نزدیک است !
- چگونه موضوع پايان نامه خود را انتخاب كنيم؟
- انواع متغيرهای پژوهش
- آنچه از آلفاي كرونباخ لازم است بدانيم
- انواع رفرنس نویسی
- پروپوزال (Proposal) چیست؟
- لینک دسترسی به کنفرانس های بین المللی پشتیبان شده توسط الزویر
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های دکتری
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های کارشناسی ارشد
- مقاله ISI چگونه ارزیابی می شود؟
- دسترسی به آخرین فهرست نشریات بی اعتبار و کم اعتبار و جعلی خارجی اعلامی دانشگاه آزاد
- همایش های جدید خارجی (New Conferences)
- عضویت در خبرنامه همایش های ایران کنفرانس
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت دوم )
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت آخر )
- املاى بعضى از واژهها و پیشوندها و پسوندها
- تفاوت نشریات علمی-پژوهشی و نشریات علمی-ترویجی
- تفاوت میان تحقیق و تألیف
- تفاوت میان مطالعه و تحقيق
- انواع تحقيق
- تحقیق چیست؟
- آیا این مجله درجه ISI دارد؟
- همایشهای خارجی(allconferences.com)
- دانلود متن کامل آیین نامه جدید آموزشی دوره های کاردانی،کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم،تخقیقات و فناوری
- تدوین پرسشنامه
- آشنایی با انواع همایش های حرفه ای
- نحوه ارسال مقاله براي مجلات بين المللي
- كدام مقاله را در كدام جورنال منتشر كنيم ؟ (ژورنال)
- دکتری پژوهشمحور چیست؟
- تحلیل استنادی (Citation analysis) چیست؟
- روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟
- دانشگاههای مورد تایید برای شرکت در کنفرانسهای علمی خارجی(موضوع بخشنامه 73/13462 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی )
- نشريات ايرانی نمايه شده در پايگاه بين المللی ISI
- ? ISI - موسسه اطلاعات علمي ؟
- راهنماي جامع برگزاري همايشها
- استفاده از رفرنس نویسی در ورد 2007 ( word 2007)
- فهرست نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي
- فهرست نشريات علمی پژوهشی فارسي
- ضریب همبستگی چیست؟
- چک لیست سمینار و مراسم عمومی (جدید)
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی