هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی

اخبار دانشگاهی

جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)

ایران کنفرانس

جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها

براساس طرح رصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۴۰۱ درصد اشتغال در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد افزایش داشته اما درصد اشتغال در مقطع دکتری از ۸۱ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال حاضر چندان مناسب نیست و عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد. بازنگری برنامه‌های درسی متناسب با نیازهای بازار کار تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سازماندهی و اجرای مناسب و کارآمد در دوره‌های کارآموزی و کارورزی توسعه و تقویت برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و افزایش آموزش‌های آزاد دانشجویان در قالب فرا برنامه‌ها و یادگیری‌های غیر رسمی از جمله برنامه‌های وزارت علوم در راستای افزایش مهارت شغلی و حرفه‌ای دانشجویان به شمار می‌رود.

دانش آموختگان دانشگاهی پس از اتمام تحصیلات مدت زمانی را که در جستجوی شغل مناسب گذراندن خدمت سربازی برای انجام امور مرتبط با فارغ التحصیلی خواهند کرد و این معمولاً امکان جذب و اشتغال بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وجود ندارد؛ بر این اساس در طرح پایش اشتغال دانش آموختگان چندین سال است اجرایی می‌شود و وضعیت اشتغال دانش آموختگان ۴ سال قبل به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین در سال جاری وضعیت اشتغال دانش آموختگان چهار سال قبل یعنی دانش‌آموختگان مهر سال ۹۶ تا شهریور سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفته است دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم که این طرح را پیگیری می‌کند از دانشگاه‌ها خواسته حداقل ۳۰ درصد دانش آموختگان هر رشته را برای منظور مورد بررسی قرار دهند.

طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان در سال‌های اخیر با اهدافی چون ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته‌های آموزشی مازاد و مورد نیاز بازار کار و ارائه اطلاعات نتایج به مراجع ذیربط از جمله اهداف طرح رصد اشتغال دانش آموختگان، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار محلی – منطقه‌ای، بررسی ابعاد اقتصادی و اشتغالی رشته‌های دانشگاهی در تعامل با دیگر گروه‌ها و کمیته‌های تخصصی وزارت عتف، شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان در بازار کار و ترسیم وضعیت کلی اشتغال و بیکاری دانش آموختگان در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف پیگیری و اجرایی شده است.

با استفاده از آمار اخذ شده از ۷۴ دانشگاه، پژوهشگاه و مؤسسه آموزش عالی میانگین وزنی درصد اشتغال کل کشور بر حسب مقطع تحصیلی ترسیم شده که به شرح زیر است؛

مقطع تحصیلی

درصداشتغال در سال ۱۳۹۷

درصد اشتغال در سال ۱۳۹۸ درصد اشتغال در سال ۱۳۹۹ درصد اشتغال در سال ۱۴۰۰ درصد اشتغال در سال ۱۴۰۱
کاردانی ------------- ۶۰ درصد ۴۶ درصد ۵۱ درصد ۶۵ درصد
کارشناسی ۴۹ درصد ۶۳ درصد ۴۹ درصد ۴۱ درصد ۵۰ درصد
کارشناسی ارشد ۵۲ درصد ۶۴ درصد ۶۵ درصد ۵۳ درصد ۶۱ درصد
دکتری ۸۲ درصد ۸۲ درصد ۷۴ درصد ۸۱ درصد ۴۷ درصد

بر اساس این جدول بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ مربوط به مقطع کارشناسی و دکترا است و پایین‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد می‌شود.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که درصد اشتغال در مقطع دکتری در سال ۱۴۰۱، نسبت به ۴ سال قبل به کمترین میزان خود رسیده است در حالی که درصد اشتغال در مقطع کاردانی بیشترین افزایش را داشته است.

در سال ۱۴۰۱ درصد اشتغال نسبت به سال ۱۴۰۰ در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد افزایش داشته اما درصد اشتغال در مقطع دکتری از ۸۱ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافته است.

 

افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)

ایران کنفرانس

افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی

رئیس کمیسیون آموزش‌و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از افزایش ۱۵ درصدی حقوق اساتید دانشگاه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اجلاس رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور با حضور عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تابع دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جمعی از معاونین، مدیران و مسئولین دانشگاه برگزار شد.

علیرضا منادی، مجلس یازدهم را دانش‌بنیان‌ترین مجلس بعد از انقلاب خواند و ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای زنجیره تامین آموزش یکپارچه، اظهار داشت: در این مجلس جدید، اقدامات مهمی در راستای سند تحول بنیادی، همسان سازی حقوق اساتید و شکل‌گیری نظام و رتبه‌بندی معلمان، صورت گرفته است چرا که اعتقاد داریم اگر بخواهیم جامعه را آباد کنیم راهش این است که استاد، معلم و علم را آباد کنیم.

وی ضمن بیان خبر مسرت بخش افزایش ۱۵ درصدی حقوق اساتید دانشگاه در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: خوشبختانه در مجلس یازدهم، اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نوشته و تنظیم شد، صندوق فناوری ایجاد شده و شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافت و به ۸۰۰۰ شرکت رسید که بر این‌ اساس، خروجی اقتصادی به نام اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته است.

 

 

آغاز ثبت‌نام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)

ایران کنفرانس

آغاز ثبت‌نام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی نوبت دوم سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۵ بهمن ماه آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عباس اشرفی رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و با اشاره به آغاز ثبت‌نام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی نوبت دوم سال ۱۴۰۱ این دانشگاه گفت: مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نیاز به تخصص نیروهای جوان، متعهد و متخصص علمی براساس طرح آمایش آموزشی و در راستای نیل به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه، اقدام به درج فراخوان جذب هیات علمی کرده است.

رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متقاضیان می توانند از روز شنبه ۱۵ بهمن تا روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی https://sajed.iau.ir نسبت به تکمیل مدارک و ثبت‌نام اقدام کنند.

 

جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)

ایران کنفرانس

جزییات شاخص های دریافت «پایه تشویقی» هیات علمی

براساس دستورالعمل جدید دریافت «پایه تشویقی» هیات علمی، ۱۰ پایه برای مرجعیت علمی، ۱۰ پایه برای پژوهش های شاخص کاربردی و ۱۰ پایه به فعالیت های نوآورانه و فناورانه تعلق گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت علوم در دوره جدید پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی را به ۶۰ پایه ارتقا داد و اخیرا نیز اعلام شد، دستورالعمل مربوط به پایه های تشویقی در هیات دولت به تصویب رسیده است. محمد علی زلفی گل وزیر علوم در همین رابطه توضیح داده بود که با حمایت معاون علمی ریاست جمهوری، افزایش پایه‌های تشویقی در هیأت دولت مصوب شد تا مراحل قانونی آن مشکلی نداشته باشد. بخش‌های عمده‌ای از پایه‌های تشویقی را به تحقیقات نیاز محور و شاخص‌های فناورانه اختصاص دادیم.

در اصلاحیه ماده ۵۳ آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی، بیشترین امتیاز برای اعطای پایه‌های تشویقی به پژوهش‌های کاربردی، ارتباط با صنعت و تأسیس شرکت دانش بنیان اختصاص داده شده است. این پایه‌ها براساس فعالیت‌های شاخص آموزشی، فرهنگی و ترویج علم، بروندادها، پژوهش‌های شاخص بنیادی و همکاری‌های علمی بین المللی، بروندادها و پژوهش‌های شاخص کاربردی و توسعه‌ای، بروندادها و فعالیت‌های شاخص فناورانه و نوآورانه، مرجعیت علمی و مدیریت اجرایی و نشریه‌های علمی به اعضای هیأت علمی اعطا می‌شود.

این پایه‌ها به عضو پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی شاغل در مؤسسه و یا عضو مأمور به خدمت در سایر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی یا دستگاه‌های اجرایی دارای مجوز از مراجع ذیصالح، بر اساس فعالیت‌های شاخص علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری و … اعطا خواهد شد.

فعالیت های شاخص آموزشی، فرهنگی و ترویج علم

براساس دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی، به فعالیت های شاخص آموزشی، فرهنگی و ترویج علم (حداکثر ۱۰ پایه تشویقی) تعلق می گیرد. به طور مثال دریافت عنوان «سرآمد آموزشی»، در دانشکده ها یا پژوهشکده ها در سـه سـال پیوسـته یـا ناپیوسته، بر مبنای شیوه نامة مصوب هیئت امنای مؤسسه، هر بار یک پایه حداکثر سـه پایـه تشویقی تعلق خواهد گرفت.

براساس این شاخص، به استاد راهنمای هر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد و یا مقطع دکتری تخصصی که نتیجه پایان نامه و یا رساله او تبدیل به محصول دانش بنیان، هنری و یـا منجـر بـه حل مسایل مربوط به زیست بوم اجتماعی محل انجام پژوهش شده باشد، با ارائه گواهی معتبر ملّی و تایید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) اعطا خواهد شد.

به استاد راهنمای هر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد و یا مقطع دکتری تخصصی که نظریه پردازی نوینی را در قالب ضوابط هیئت حمایـت از کرسـی های نظریـه پردازی ارائه کند، با تایید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، به ازای هر کرسی اصیل نظریـه پردازی یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) نیز تعلق می گیرد.

مربیگری برای تیم های دانشـجویی شـرکت کننده در مسـابقه های و یـا المپیادهـای علمـی دانشجویی در سطح ملّی (رتبة اول) و بین المللی (رتبة اول تا سوم) با ارائه گواهی معتبر و تایید شورای مؤسسه، یک پایه (حداکثر دو پایه تشویقی) داده می شود. مربیان تیم های ورزشی دانشجویی که در مسابقه های ملّی مدال قهرمـانی کسـب کننـد، بـا ارائه گواهی معتبر و تایید شورای مؤسسه، برای هر دوره یک پایه (حداکثر دو پایه تشویقی) داده خواهد شد.

دستاوردها و پژوهش های شاخص بنیادی و همکاری های علمی بین المللی

برای بروندادها و پژوهشهای شاخص بنیادی و همکاری های علمی بین المللی (حداکثر ۱۰ پایه‌تشویقی)، به ازای کسب ۳۰ یا ۶۰ امتیاز از مقاله های منتشرشـده در نشـریه های بین المللـی بـه ترتیـب چارکهــای اول Q۱ یــا دوم Q۲ بــر مبنــای هــر یــک از پایگاه هــای اطلاعات علمــی "اسکوپوس" ، "واس" و یا "آی اس سی" یک پایـه (حـداکثر پـنج پایـه تشـویقی) در طـول
خدمت با احتساب پایه های تشویقی دریافت شده بر اساس ضوابط قبلی مصوب هیئت امنا ارائه می شود.

پژوهش‌های شاخص کاربردی و توسعه ای

همچنین بروندادها و پژوهشهای شاخص کاربردی و توسعه ای حداکثر ۱۰ پایه، راهنمایی چهار سهم کامل رسـاله دکتـری تخصصـی (دفاع شده)، پایان نامه نیازمحور کارشناسی ارشد براساس نیازهای مندرج در سامانه نظام ایـده ها و نیازها نان و با تایید معاونت پژوهشـی و فنـاوری مؤسسـه، یـک پایـه(حـداکثر سـه پایـه تشویقی) تعلق می گیرد.

برای ساخت دستگاه های تقاضامحور آزمایشگاهی، آموزشی، تحقیقاتی، کاربردی و صنعتی همـراه با ثبت اختراع علمی در مراجع معتبر داخلی، با ارائـه گـواهی معتبـر ملّـی و بـا تاییـد شـورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، یک پایه (حداکثر پنج پایه تشویقی) در طول خدمت در نظر گرفته شده است.

مجری طرح کلان ملّی پایان یافته با تایید معـاون پژوهشـی و یـا معـاون فنـاوری و نـوآوری وزارت، هر مورد یک پایه و حداکثر سه پایه تشویقی دریافت خواهد کرد.

فعالیت های شاخص فناورانه و نوآورانه

برای بروندادها و فعالیتهای شاخص فناورانه و نوآورانه در حداکثر ۱۰ پایه در نظر گرفته شده است.

برای ساخت مواد شیمیایی، واکسن، دارو، کاتـالیزگر، قطعـه مکـانیکی، الکترونیکـی و دسـتگاهی و نرمافزاری که به تولید انبوه رسیده باشد، با ارائه گواهی معتبر ملّی و با تایید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، هر مورد یک پایه حداکثر پنج پایه تشویقی، تولید انبوه یا تجاری سازی محصولات دانش بنیان با جذب سرمایة خارجی در داخل کشـور، بـا ارائه مدارک معتبر ملّی و تایید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، هر مورد یک پایـه )حـداکثر چهار پایه تشویقی در طول خدمت در نظر گرفته شده است.

به تجاری سازی، ثبت اختراع معتبر داخلی یا خارجی با ارائه گواهی معتبر ملّـی، بـا تاییـد شـورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، هر مورد یک پایه (حداکثر چهار پایه تشویقی) در طول خدمت اعضای هیات علمی تعلق خواهد گرفت.

مرجعیت علمی

شاخص مرجعیت علمی (حداکثر ۱۰ پایه) را برای اعضای هیات علمی به دنبال خواهد داشت.‌

قرار گرفتن نام عضو در فهرسـت پژوهشـگران یـک درصـد مسـتخرج از پایگاههـای ESI- WOS یا "آی اس سی" و با تایید میزان و کیفیـت اسـتنادها از سـوی شـورای پژوهشـی و فناوری مؤسسه، برای رشته های علوم انسانی و هنر دو پایه تشویقی و سایر رشته ها یک پایـه تشویقی در طول خدمت خواهد داشت.

پیوستگی قرار گرفتن نام عضو هیات علمی به مدت ۵ (پنج سال متـوالی) در فهرسـت پژوهشـگران یـک درصد مستخرج از پایگاههای WOS-ESI و یا "آی اس سی" و با تاییـد میـزان و کیفیـت استنادها از سوی شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، برای رشتههای علوم انسانی و هنر دو پایه تشویقی و سایر رشته ها یک پایه تشویقی (حداکثر چهار پایه تشویقی) در طول خدمت دارد.

مدیریت اجرایی و نشریه های علمی

به اعضای هیات علمی که مدیریت اجرایی و نشریه های علمی برعهده دارند، (حداکثر ۵ پایه) تعلق می گیرد.

بر همین اساس به سردبیران اصـلی و مدیرمسـئول هـر مـورد نشـریة علمـی داخلـی نمایه شـدة بین المللـی غیرفارسیزبان« و فارسیزبان در پایگاههای اطلاعات علمی "واس" و یا "اسـکوپوس" ، بـا ارائه مستندات لازم و تایید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسـه، به ترتیـب یـک پایـه تشـویقی برای نشریة غیرفارسیزبان و دو پایه تشویقی برای نشریة فارسیزبان و حداکثر سه پایـه تشویقی در طول خدمت به اعضا اعطا خواهد شد.

اعضای مؤسسه که در سمت های وزیران یا همتراز وزیران، قائم مقام، معاونان وزیـران یـا همتراز معاونان وزیـران، مشـاوران وزیـران، رؤسـای سـازمانها و مراکـز زیرمجموعـه وزیران، استانداران، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبـری در دانشـگاههای کشـور، قائم مقام و معاونان رییس بنیاد ملی نخبگان، رؤسای دانشگاهها و مؤسسـههای آمـوزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت و سایر سمتهای مدیریت سیاسی، با پیشنهاد مقام منصوب کننده و تایید وزیـر، به ازای هر دو سال مدیریت متوالی یا غیرمتوالی، یک پایه و حداکثر دو پایه تشویقی در نظر گرفته شده است.

همچنین به ازای هر شش سال سردبیری اصـلی یـا مـدیر مسـئولی نشـریه علمـی داخلـی نمایه شـده بین المللی در پایگاههای اطلاعات علمی "واس" و یا "اسکوپوس" بـا ارائـه مسـتندات لازم و بـا تایید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه، یک پایه و حداکثر سه پایه تشویقی در طول خدمت تعلق میگیرد.

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 7 بهمن 1401 ، 15:59)

 

اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)

ایران کنفرانس

اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود

معاون حقوقی وزارت علوم در نامه ای از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خواست لیست اعضای هیئت علمی خود را برای دسترسی به اینترنت باز به این معاونت ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی فرخی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص دسترسی اعضای هیات علمی دانشگاه ها به اینترنت باز نامه ای به روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ارسال کرد که به شرح زیر است:

با عنایت به مصوبه یکصدو بیست و نهمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دستور فرمایید نسبت به تهیه لیست اعضای محترم هیئت علمی آن موسسه براساس فرم پیوست در قالب فایل اکسل جهت دسترسی به اینترنت باز به منظور استفاده از سکوها و تارنماهای بین المللی با محتوای علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری به قید فوریت جهت اقدامات بعدی به این معاونت ارسال فرمایید.

 
مطالب بیشتر...

کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات،کامپیوتر و مخابرات

کنفرانس بین المللی حقوق و علوم قضایی

کنفرانس بین المللی زبان،ادبیات، فرهنگ و تاریخ

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

طراحي سايت : ایران پژوهان