تکلیف پرونده "بورسیهها" مشخص شد (93/8/2)
تکلیف پرونده "بورسیهها" مشخص شد
روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، با صدور اطلاعیهای نتیجه بررسی پرونده وضعیت بورسیههای بدون آزمون را اعلام کرد.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، متن اطلاعیه روابط عمومی وزارت علوم به این شرح است:
«وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس وظایف قانونی و برنامههای اعلام شده در دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته کوشیده است که در جهت صیانت از "کیفیت و اعتبار علمی دانشگاهها"،"رعایت دیسیپلین علمی و قانون"و"مبارزه با فساد اداری و علمی"، گامهای عملی بردارد.
بر همین اساس و بنا به گزارشها و پیگیریهای نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور، این وزارت، چگونگی اعطای بورسیههای تحصیلی بدون آزمون را مورد بررسی قرار داد. اکنون پس از طی مراحل مختلف بررسی پروندهها در اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خارج و برگزاری جلسات متعدد برای پاسخگویی به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نهایتاً تشکیل کمیته ویژه از سوی سرپرست این وزارتخانه، گزارش نهایی موضوع و تصمیمات اخذ شده در جهت حل و فصل واقعبینانه و منصفانه مسئله را به اطلاع مردم عزیز و افراد ذینفع میرساند. در این تصمیم به پذیرفتهشدگان بدون آزمون به صورت یک کل یکپارچه نگاه نشده و سعی بر آن بوده است با تفکیک بخشهای مختلف حداکثر اغماض نسبت به مجموع آنان در نظر گرفته شود.
بخش اول - دستورالعملهای صادره برای پذیرش بورسیههای بدون آزمون
برای اعطای بورس و یا ادامه تحصیل چهار روش به کار گرفته شده بود: اعزام به خارج از کشور، تبدیل بورس خارج به داخل، ادامه تحصیل مربیان دانشگاهها، ادامه تحصیل ایثارگران شاغل در وزارت و دانشگاهها.
1- اعزام به خارج از کشور
پذیرش دانشجوی بورسیه برای اعزام به خارج از کشور در دولت های نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب سال 1364 مجلس شورای اسلامی، از طریق آزمون سراسری انجام نگرفته و به جای آن از مسیر "فراخوان" بر اساس دستورالعمل های خاص صورت پذیرفته است. دستورالعمل سال 1385 ناظر به جذب رتبه های ممتاز دانشگاهی و برگزیدگان المپیادی بوده و به تصویب وزیر وقت می رسد؛ اما در سال های بعد با افزودن یک بند، شامل افراد "دارای خدمات و سوابق برجسته در زمینه های فرهنگی" نیز گردیده است. در این دستورالعمل ها شرایط داشتن حداقل معدل در دوره کارشناسی 14 و در دوره کارشناسی ارشد 16 در کنار شرط سنی برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود. این تغییرات توسط "شورای مرکزی بورس" که طبق آئین نامه اجرایی قانون اعزام تنها نقش پیشنهاد دهنده ضوابط و نه تصویب آئین نامه را دارد، اعمال شده است. براساس این دستورالعملها شرکت کنندگان در فراخوان باید از سوی یکی از دانشگاه ها، وزارت علوم یا سایر دستگاه ها (عملاً رؤسای دانشگاه ها، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مدیر کل بورس و اعزام و یک تشکل دانشجویی) برای ورود به چرخه بورس معرفی شوند و افراد فاقد این معرفی نامهها حتی در صورت دارا بودن صلاحیت علمی و اخلاقی فوق العاده، از دریافت بورس محروم بوده اند. علاوه براین، در بعضی سالها، برای پذیرش متقاضیان با معدلهای کمتر، فرمولهای داخلی بدون اعلام در فراخوانها اعمال شده است.
موارد خلاف و توجیه ناپذیر در این مسیر عبارتند از:
- عدم رعایت قانون اعزام دانشجو و آئین نامه اجرایی آن
- تصویب ضوابط فراتر از اختیارات شورای مرکزی بورس
- پیش بینی معیارهای پایین علمی برای پذیرش داوطلبان (در حالی که متوسط معدل های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شدگان دکترا از طریق آزمون در سال های 1392 و 1393 به ترتیب قریب به 16 و بیش از 17 بوده است، پذیرش برخی افراد با معدل های به مراتب پایین تر و اعطای امتیاز استخدام به عنوان هیئت علمی به آنها مسلماً تأثیرات ناگواری بر آموزش عالی و جریان تولیدعلم در آینده خواهد داشت).
-عدم کنترل شرایط حداقلی (معدل و سن) تعیین شده برای تعدادی از پذیرفته شدگان
- غیر قابل توجیه بودن انجام هزینه های گزاف اعزام به خارج برای آنان
- اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!)
2- تبدیل بورس خارج به داخل
علاوه بر منشأ صدور دستور العمل ها و نحوه تغییر "آزمون سراسری" به "فراخوان" و اعمال سلیقه ها در جریان انتخاب افراد، روند "تبدیل بورس خارج به داخل" نیز حائز اهمیت است. این برنامه ابتدائاً با توجیه جلوگیری از صرف منابع ارزی کشور در موارد خاص و پس از مدتی به عنوان یک رویه عمومی در وزارت مورد عمل قرار گرفته است. به گونه ای که ازسال 1386 به بعد و عمدتاً در فاصله سال های 1388 تا 1392، عملاً تعداد قابل توجهی برای اعزام به خارج کشور از طریق فراخوان پذیرش شده و بلافاصله بدون هرگونه اقدامی در جهت دریافت پذیرش علمی از دانشگاه های معتبر خارجی، بورس آنها به بورس تحصیلی داخل بدون شرکت در آزمون دکتری تبدیل می شده است. به این ترتیب عده ای از متقاضیان در این مدت با معرفی به دانشگاه های داخل و با پرداخت شهریه از سوی وزارت، در دوره های دکترا مشغول به تحصیل شده اند. مصاحبه های انجام شده برای پذیرش متقاضیان، در قالب فرم هایی صورت گرفته که با نحوه توزیع امتیازات علمی و عمومی در آنها، امکان قبولی با حداقل امتیاز علمی نیز وجود داشته است و فراتر از آن، مصاحبه در مواردی توسط اشخاصی غیر متخصص در رشته داوطلب انجام گرفته است.
در این روش نیز موارد خلاف و غیر قابل قبول عبارتند از:
- نادیده گرفتن شرایط حداقلی پیش بینی شده در دستورالعمل ها شامل معدل های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و شرط سنی در موارد متعدد
- عدم رعایت ظرفیت پذیرش توسط دانشگاه ها در موارد متعدد (ظرفیت جذب دانشگاه ها از این طریق حداکثر 15 درصد ظرفیت رسمی تعیین شده بود) و عدم کنترل آن توسط وزارت.
- عدم اخذ نظر مثبت گزینش یا هیئت جذب برای اعلام قبولی به طوری که حدود نیمی از بورسیه ها علی رغم سپری شدن بخش قابل توجهی از تحصیل شان هنوز فاقد نظر هیئت جذب هستند.
- عدم کنترل اصل مدارک تحصیلی شامل معدل مقاطع قبل و اکتفا به خود اظهاری به گونهای که مواردی مشاهده شده است که پس از وصول گواهی فارغ التحصیلی از دانشگاه، بین معدل اظهار شده (که مبنای مصوبه شورای بورس بوده) و معدل واقعی اختلاف فاحش وجود دارد که نتیجه بررسی و تصمیم گیری در این خصوص نیز در انتهای این اطلاعیه آمده است. به عنوان مثال معدل کارشناسی 10.8 در فرم ها 14.5 اعلام شده و یا به جای 12.57 ، 14.57 ذکر شده است.
به طور کلی اشکال این روش زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم در حالی که برای هر صندلی دکترای داخل 20 نفر رقابت می کنند، عده ای خارج از مسیر آزمون و رقابت عادلانه، امکان ورود به دانشگاه های داخل را در مقطع دکتری آن هم با هزینه دولت یافته اند. ادعا در انجام صرفه جویی ارزی از طریق تبدیل بورس خارج به داخل زمانی قابل توجیه است که متقاضیان واقعاً در چارچوب بودجه مصوب برای اعزام به خارج پذیرفته شوند و سپس به جای اعزام، به دانشگاه های داخل معرفی شوند. علاوه بر آن، پذیرش دانشجو برای اعزام به خارج در رشته هایی همچون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و رشته های مشابه که در این سال ها صورت پذیرفته اصولاً بلا موضوع بوده و به نظر می رسد که کلاً هدف دور زدن آزمون دکتری و معرفی عده ای به دانشگاه های داخل بوده است. همچنین ترکیب گروه های تحصیلی پذیرفته شدگان که تقریباً60% آن در گروه علوم انسانی قرار دارند، نیز مغایر اهداف و نحوه اجرای قانون اعزام و آئین نامه های مصوب آن است؛ زیرا پیش از این اعزام در این گروه همیشه حداقلی بوده و ظرفیت مناسبی هم در داخل (35% دوره های دکترا) برای متقاضیان این گروه وجود داشته است. به این ترتیب روشن می شود که اصولاً در روند پذیرش این دوران قصد اعزام به خارج کمتر مطرح بوده و از ابتدا بنا بر عبور از رقابت طبیعی برای ورود به دوره دکترا بوده است.
باید توجه داشت که این مسیر درانتخاب بورسیه در دوره گذشته مورد انتقاد و اعتراض برخی دست اندرکاران وقت نیز بوده ولی راه به جایی نبرده است. به عنوان مثال، رئیس وقت سازمان امور دانشجویان که مسئول رسمی اعطای بورس هاست در نامه شماره 215389/4 مورخ 90.10.20 خطاب به وزیر وقت می نویسد:
"اخیراً از طرف کمیسیون آموزش عالی مجلس، دیوان محاسبات و اعضای محترم شورا (شورای مرکزی بورس) بیان می شود که طبق قانون اعزام مصوب 1364 باید با آزمون، دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود و شیوه انتخاب بورسیه ها در حال حاضر منطبق با قانون نیست و اصطلاح بورس تبدیل به داخل حقیقتی ندارد".
و به این سبب پیشنهاد می نماید:
"اکنون که امتحان نیمه متمرکز دکتری در کشور جاری است و در متن قانون مصوب 1364 هم آمده است که با آزمون، دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود لذا کلیه داوطلبان بورس خارج از کشور در امتحان نیمه متمرکز دکتری شرکت کنند".
اما موضوع از طرف وزیر وقت، مورد توجه قرار نگرفته و در جلسه شورای مرکزی بورس مورخ 91.5.3 که در دفتر ایشان برگزار شده اعلام می شود: "روش پذیرش از طریق تبدیل به داخل، نه تنها تبعیض آمیز نیست بلکه عین عدالت است. افرادی که وفاداری خود را در برهه های حساس و صحنه های مختلف انقلاب نشان داده اند بایستی در اولویت باشند. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. اگر تفاوت قائل نشویم، تبعیض و ظلم آشکار است".
مسلماً اتخاذ این نوع روش ها در قبال نیروهای اصیل انقلابی که با کیفیت بالای علمی در کشور نشان داده اند نیازی به اعمال چنین تفاوت ها و تبعیض هایی ندارند، جفا به آنان و همه استعدادهای کشور است.
متأسفانه برهم زدن فرآیندهای علمی در این نحوه انتخاب بورسیه عملا" به از میان بردن عدالت آموزشی و محروم کردن جامعه در استفاده ازاستعدادهای برتر و فراهم کردن امکان برخوردهای سلیقه ای و اعمال نظر و نفوذهای شخصی در انتخاب افراد و در نتیجه بروز فساد و رشد ویژه خواری منجر می شود.
برای مثال نتیجه این روش آن شده است که برای فرد یا افرادی خاص در مسئولیت های اداری موقعیتی را به وجود آورده است که مسئولی در وزارت علوم بتواند خارج از اختیارات مرسوم و قانونی اقدام به معرفی بیش از 750 نفر براساس روابط فردی یا سلیقه ای کند.
در جایی دیگر، برهم خوردن این فرآیندهای تجربه شده موجب شده است که مدیری از مجموعه آموزش عالی عملاً مشکلات خانوادگی خود را از طریق اعطای بورس به بدترین شیوه حل و فصل کرده و دامنه این بی نظمی اداری به بورسیه شدن چند نفر در یک خانواده تسرّی یابد.
3- ادامه تحصیل مربیان دانشگاهها
ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها تا قبل از سال 1389 بر اساس آئین نامه مصوب با احراز شرایط علمی یعنی برخورداری از 60% امتیازات ارتقای اعضای هیئت علمی، داشتن وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی یا قطعی با حداقل 3 سال سابقه کار و شرط سنی امکان پذیر بوده است. ولی دستورالعمل ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها در سال 89 با حذف شرایط علمی فقط داشتن شرط سنی و یک سال سابقه کار، حتی مربیان پیمانی و طرح سربازی را هم در برگرفته است. نتیجه آنکه مربی تنها با کمتر از 6 ماه حضور به صورت پیمانی در دانشگاه برای استفاده از بورس معرفی شده و ظرف چند ماه در دوره دکتری دانشگاه های بزرگ مشغول به تحصیل گردیده است. در سال های 89 تا 92 نزدیک به نیمی از مربیان معرفی شده و شاغل به تحصیل از این طریق، دارای حکم استخدام پیمانی بوده اند که عملاً صدور حکم مأموریت تحصیلی آنان طبق قانون فقط با تأئید هیئت امنای دانشگاه محل خدمت امکان پذیر است. متأسفانه این روند قانونی در اکثر موارد طی نشده است؛ لذا به دلیل فقدان تأئیدیه هیئت امنا در اشتغال به تحصیل، پرداخت شهریه و ادامه تحصیل کنونی آنها مغایرت قانونی دارد.
4- ادامه تحصیل ایثارگران دانشگاه ها و وزارت
در فاصله زمانی سال های 1389 تا 1392 دسته ای از متقاضیان بدون آزمون از میان ایثارگران با داشتن حداقل معدل 13 در دوره کارشناسی و 15 در دوره کارشناسی ارشد و شرط سنی، برای ادامه تحصیل در دوره دکتری معرفی شده اند. اصل دستورالعمل و ادامه پرداخت شهریه در وضعیت موجود مورد سؤال دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است.
بخش دوم - ورود نهادهای نظارتی به روند انتخاب بورسیههای بدون آزمون
پیش از استقرار دولت کنونی دیوان محاسبات کشور با ورود به مسئله بورسیه های بدون آزمون به بررسی جزئیات آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخته است. اولین گزارش این نهاد در تاریخ 92.9.20 با اعلام بعضی اسامی روند قانونی پذیرش بورسیه ها را مورد سئوال قرار داده است. علاوه بر نهادهای نظارتی، وزارت نیز خود به حسب وظیفه از آغاز دوره جدید دولت به بررسی مسئله پرداخته است. با ورود سازمان بازرسی کل کشور از اواخر سال 92 و بررسی صدها پرونده، بخشی از مسئولیت های وزارت در یک ساله گذشته مصروف پاسخگویی مکرر به استعلام ها و سؤالات و پیگیری های این دو نهاد گردیده است.در این مدت تأکید دیوان محاسبات مبنی بر غیرقانونی بودن ادامه پرداخت برای افرادی که خارج از ضوابط بورسیه شده اند، وزارت را ملزم به یافتن موارد مشخص و مصادیق تخلف کرد.
دیوان محاسبات طی نامه شماره 84/41200 به تاریخ 93.6.15 در 15 بند با ذکر موارد قانونی، تصمیمات پیشین برای "کلیه پذیرفته شدگان" را مورد سئوال قرار داده و در نامه ای دیگر به درستی، اشتغال همزمان با تحصیل را برای بورسیهها مغایر قانون اعلام کرده است. این نهاد در نامه دیگری ماهیت بخشنامه ادامه تحصیل ایثارگران دانشگاه ها و پرداخت هزینه بابت آن راخلاف قانون دانسته است.
بر اساس اطلاعات واصله جمع بندیهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در حال نهایی شدن است که می تواند مستند تصمیم گیریهای بعدی در مراجع ذی صلاح قرار گیرد.
بخش سوم – سیاست ها و اقدامات وزارت
از آن جا که وزارت علوم طبق قانون و برنامه های مصوب، موظف به اعمال روش های علمی و شفاف در جهت پیشبرد عدالت آموزشی، رقابت پذیر کردن ورود داوطلبان به دانشگاه در سطوح مختلف و در نتیجه پذیرش برجسته ترین فرزندان علمی و اخلاقی کشور در مدارج مختلف علمی است؛ لذا فارغ از هر ملاحظه ای باید به بررسی مسئله پذیرفته شدگان بورسیه های بدون آزمون می پرداخت. این بررسی از همان آغاز موارد ذیل را در برمی گرفت:
الف- شرایط علمی لازم برای استفاده از بورس
ب- روند پذیرش متقاضیان بدون آزمون
ج- چگونگی تأمین قانونی هزینه های تحصیل پذیرفته شدگان
د- معیارها و رویه های انتخاب نهایی افراد برای تصدی مسئولیت خطیر عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها .
آنچه در این بررسی ها از همان آغاز مدّ نظر وزارت بود، جلوگیری از تضییع حقوق فردی پذیرفته شدگان و تبدیل مسئله به مشکلی لاینحل در فضای اجرایی کشور بود، از این رو طی این مدت تلاش شد که موضوع و محتوای دستورالعمل ها و روش های اعطای بورس از مصادیق، یعنی افرادی که بورسیه شناخته شده اند، تفکیک شود. در این مسیر به رغم عدم رعایت مراحل قانونی در صدور بخشنامه ها ، آئین نامه ها و دستورالعمل های ذی ربط و مغایرت بسیاری از تصمیمات اجرایی با موازین قانونی که در گزارش ها و پیگیری های دیوان محاسبات کشور نیز آمده است، به دلایل مختلف اجتماعی و انسانی ، وزارت، مصوبات و دستورالمل های پیشین را، صرف نظر از اشکالات مختلف، مبنا قرار داده و به بررسی پرونده کلیه بورسیه ها بر اساس این اصل که آیا شرایط و ضوابط مربوط به دستورالعمل های زمان تصمیم گیری را داشته اند یا خیر، پرداخت.
بر اساس اصل یاد شده درفوق، صرف نظر از معیارهای اعطای بورس، تنها مواردی که براساس بخشنامه های وقت فاقد شرایط احراز بودند تفکیک و متناسب با ویژگی های مختلف دسته بندی شدند. به دنبال آن، برای کمک به یافتن راه حل نهایی مسئله که هم متضمن رعایت معیارهای حداقل علمی و قانونی باشد و هم حقوق ذی نفعان را در نظر بگیرد کمیته 5 نفره ای از سوی سرپرست وزارت برای تشخیص مصادیق و تفکیک موارد فاقد شرایط مصوب در ارتباط با گروه دوم بورسیه ها تشکیل شد. این کمیته در طی 42 جلسه مستمر و فشرده، تصمیم لازم را در هر مورد اتخاذ و جمع بندی مربوطه را ارائه کردند.
اینک با تقدیر از دغدغه ها و حساسیت های دلسوزانه دانشگاهیان و اصحاب اندیشه و مطبوعات و رسانه ها و نهادهای مدنی و پیگیری نهادهای نظارتی، جمع بندی این وزارت، جهت آگاهی عموم اعلام می شود. بدیهی است آرای مربوط به مصادیق مستقیماً به دانشگاه های محل تحصیل برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
بخش چهارم- نتایج بررسی وضعیت بورسیه های بدون آزمون
چنان که پیش از این نیز اعلام شده است، پذیرفته شدگان بدون آزمون طی سالهای 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکیک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند:
- پذیرفتهشدهها تحت عنوان "تبدیل به داخل" 1867نفر
- پذیرفتهشدههای مربیان دانشگاه ها 1011 نفر
- پذیرفتهشدهها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر
- اعزام به خارج 729 نفر
تصمیمات اتخاذ شده برای هر گروه به تناسب وضعیت کنونی آنها به شرح ذیل است:
1- تبدیل به داخل:
با اعمال شرط حداقل معدل برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (به ترتیب 14 و 16) و حداکثر شرط سنی مذکور در دستورالعمل های هر سال و با لحاظ فرمول های داخلی ارفاقی (مورد عمل در بعضی سال ها بر پایه مصوبات وقت) و نیز ارفاق 2 سال برای انجام خدمت نظام وظیفه، برای 840 تن ازاین گروه به شرح زیر تصمیم گیری شد:
1-1 تعداد 508 نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده اند، لذا رأی صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت است.
1-2- تعداد 36 نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می گردند.
1-3- 500 نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای1-1 و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند.
رأی صادره در مورد کل این گروه لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می باشد.
1-4- پرونده 26 نفر نیز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصیل ،انصراف و ... مختومه گردید.
بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.
تبصره: در این میان 1241 نفر نیز تاکنون نتوانستهاند اعلام نیاز از دانشگاهها اخذ کنند که در صورت عدم توفیق تا 15 بهمن ماه 93، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.
2- مربیان دانشگاهها:
448 تن از مربیان شاغل به تحصیل، در وضعیت استخدامی "پیمانی" هستند که بدون تصویب هیئت امنای دانشگاه ها پذیرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانونی امکان استفاده از بورس برای ادامه تحصیل را نداشته اند، لذا اسامی این افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولین جلسه هیئت امنا برای آنان تصمیم گیری شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.
3- بخشنامه ایثارگران:
تعداد 23 نفر فاقد شرایط بخشنامه ذیربط می باشند لذا مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می شوند. مشکل قانونی برای پرداخت هزینه های تحصیلی همه آنان از سوی دیوان محاسبات کشور مطرح می باشد ولی وزارت در حال پیگیری مسئله است.
4- اعزام به خارج:
گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند امّا با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد.
بدیهی است در موارد معدودی که مشخص شود فرد بورسیه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهی تصمیم گیران شده و یا مقیم یک کشور خارجی است برخورد قانونی لازم برای قطع بورس و انجام اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت.
در پایان اعلام می دارد همان گونه که بر پایه سیاست های کلی علم و فناوری کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، فراهم آوردن اقتضائات و الزامات توسعه علمی و ارتقای کیفیت و تولید علم در دانشگاه ها ضروری است، این وزارت،دفاع از کیان و شأن علمی دانشگاه و دانشگاهیان در همه جا و بازگشت به قانون، کیفیت و سلامت را به طور ویژه در برنامه ریزی برای پذیرش دانشجویان در دوره دکترا و جذب هیئت علمی وظیفه خود می داند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پرهیز از ورود به هر حاشیه ای، از همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی، تقنینی، حقوقی و مدنی می خواهد که با توجه عملی به دانشگاه به منزله "جامعه دانش و دانشمندان" در دور کردن هرگونه فساد و بی مبالاتی از ساحت علم و آموزش عالی کشور به این دستگاه یاری رسانند.
همچنین متذکر می شود که در مورد مدیران و مسئولانی که با سوء مدیریت خویش در تنظیم و تصویب دستورالعمل های سابق الذکر و بی مبالاتی در بررسی پرونده ها موجب بروز خسارت های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده اند، از طریق مراجع ذی صلاح قانونی پیگیری لازم انجام خواهد شد.»
- دانشگاه پیام نور در ارشد و دکتری پذیرش «فراگیر» ندارد (1403/9/3)
- صدور حکم یکساله حق التدریس با حقوق استادیار پایه یک تصویب شد (1403/8/26)
- تقویم زمانی ثبت نام و برگزاری چهار آزمون کشوری سال ۱۴۰۴ (1403/8/22)
- اعلام شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان دریافت بورس تحصیلی (1403/8/20)
- امکان ثبت نام پذیرفتهشدگان روزانه در آزمونهای ارشد و دکتری ۱۴۰۴ فراهم شد (1403/8/16)
- تشریح اعمال دو نوع سهمیه در آزمون دکتری نیمهمتمرکز سال ۱۴۰۴ (1403/8/6)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری نیمهمتمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴
- پاسخ دانشگاه آزاد به انتقادات کارمندان و اساتید (1403/7/25)
- درخواست رسیدگی به مطالبات اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/7/23)
- جزئیات سن بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاهها اعلام شد (1403/7/15)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی تمدید شد (1403/7/8)
- فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی (1403/7/4)
- جذب هیات علمی وابسته از مقطع ارشد در دانشگاه آزاد (1403/6/20)
- مهلت ثبتنام جذب هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد تمدید شد (1403/6/12)
- آغاز جذب مدرس حق التدریس در دانشگاه علمی کاربردی از ۱۷ شهریور (1403/6/7)
- فرایند اختصاص سهمیههای جذب اعضای هیات علمی به دانشگاه (1403/6/5)
- آغاز فراخوان جذب هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد از 29 مرداد (1403/5/28)
- تحقیق درباره جذب هیات علمی به بسیج اساتید واگذار شد (1403/5/13)
- محدودیت به کارگیری اعضای هیات علمی در مناصب سیاسی رفع شد (1403/5/7)
- سن جذب اعضای هیات علمی به ۴۰ سال کاهش یافت (1403/5/3)
- زمان ثبت نام آزمون آیلتس اعلام شد (1403/4/25)
- زمان فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی اعلام شد (1403/4/19)
- میانگین زمانی فرایند جذب هیات علمی/تاخیر دو ماهه در اعلام فراخوان (1403/4/17)
- آیین نامه جامع اعطای بورس به دانشجویان ابلاغ شد/ سهم بورسیهها از جذب در هیات علمی (1403/4/12)
- نامه وزارت علوم درباره امکان تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیات علمی (1403/4/4)
- اعلام جزییات افزایش حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد (1403/3/20)
- کارنامه انتخاب رشته کنندگان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/12)
- کارنامه آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/3/9)
- آیین نامه ارتقای اساتید از مقاله محوری خارج شد (1403/3/8)
- جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم (1403/2/29)
- کنکورهای آینده تستی تشریحی میشود (1403/2/23)
- زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد (1403/2/18)
- محدودیت اعطای پایههای تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد (1403/2/8)
- جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد (1403/2/6)
- شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل میشود (1403/1/29)
- مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم «امریه سربازی» جذب میکند (1403/1/28)
- کف و سقف حقوق اعضای هیات علمی در سال 1403 (1403/1/19)
- تعیین سهمیه جذب اعضای هیات علمی با هماهنگی دو سازمان کشوری (1403/1/16)
- سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاهها افزایش یافت (1403/12/25)
- فرایند جذب اعضای هیات علمی چندین ماه کاهش یافت (1403/12/13)
- ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد (1402/12/9)
- دفترچه سوالات آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (1403/12/7)
- شیوهنامه اجرایی آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی تهیه میشود (1403/12/7)
- ماده واحده «آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها» ابلاغ شد (1403/12/2)
- کارت شرکت در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری ۳۰ بهمن منتشر میشود (1403/11/27)
- سامانه ملی صدور کد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی ایجاد میشود (1403/11/23)
- آییننامه ارتقای اساتید باتوجه به نظرات رهبری نهایی شد (1403/11/6)
- سقف حقوق اعضای هیات علمی اعلام شد / آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان (1403/11/6)
- ظرفیت جذب اعضای هیات علمی دو برابر شد (1402/11/2)
- ثبت نام دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۵ بهمن (1402/10/28)
- جزییات سهمیه های جذب اعضای هیات علمی در فراخوان بهمن اعلام شد (1402/10/24)
- امتیاز تعداد فرزندان و تاهل در جذب اعضای هیات علمی (1402/10/16)
- زمان اعلام دومین فراخوان جذب دانشگاهها مشخص شد (1402/10/11)
- دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی ابلاغ شد (1402/10/5)
- اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی نهایی شد (1402/9/28)
- شرط اخذ رتبه دانشیاری برای تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی حذف شد (1402/9/27)
- شیوه نامه اجرایی بورس دانش ابلاغ شد (1402/9/21)
- لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم اعلام شد (1402/9/15)
- جزئیات شیوه نامه اجرایی بورس بلند مدت دکتری و بورس سال آخر (1402/9/11)
- فراخوان پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (1402/9/9)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شریف اعلام شد (1402/9/8)
- اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید (1402/9/2)
- اعلام برنامه وزارت علوم برای دومین فراخوان جذب هیات علمی (1402/8/26)
- پیش نویس اولیه آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی بررسی شد (1402/8/24)
- ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها (1402/8/22)
- امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود (1402/8/20)
- مراحل ثبتنام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳ (1402/8/18)
- جذب اعضای هیات علمی فناور در دانشگاهها تصویب شد (1402/8/15)
- اعلام فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/14)
- مهلت ثبتنام در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ تمدید شد (1402/8/13)
- ۱۲ آبان آخرین مهلت فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/10)
- حق «وتوی» مقاله ISI در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی وزارت بهداشت حذف شد (1402/8/9)
- اعلام شرایط ونحوه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ (1402/8/4)
- آییننامه ارتقای اساتید در دستورکار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت (1402/8/3)
- با مصوبه مجلس؛نظام ارزیابی اعضای هیأت علمی اصلاح میشود (1402/8/1)
- اعلام زمان نوبت دوم فراخوان جذب اعضای هیات علمی (1402/7/30)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی از ۲۹ مهرماه آغاز می شود (1402/7/26)
- اجرای دور جدید طرح «دستیار فناوری» در دانشگاهها (1402/7/24)
- آخرین فرصت دانشگاهها برای غربالگری متقاضیان جذب هیات علمی (1402/7/24)
- زمان ثبت نام در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۳ تغییر کرد (1402/7/22)
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- برگزاری اولین همایش کاربران توربین های گازی با تمرکز بر نیروگاه های کلاس F
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نگاهی به برگزاری یازدهمین دوره کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- برگزاری کنفرانس بینالمللی ژئوانرژی و پنجمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به دهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- ثبت نام حضور در کنفرانس بین المللی کرامت انسانی آغاز شد
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- دومین همایش بینالمللی «کانت و جهان معاصر» برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- برگزاری دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نگاهی به برگزاری دهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، بهمن ماه 1403
- برگزاری چهارمین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در بهمن ماه سال جاری
- برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بین المللی احیای بوم شناختی
- فراخوان مقاله برای سیوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی
- برگزاری چهارمین کنفرانس معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- برگزاری کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات دهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- ارائه ۴۱ مقاله به همایش امنیت منابع، حکمت و حکمرانی
- کنفرانس بینالمللی «فناوریهای کوانتومی و کاربردها در صنعت» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار میشود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نگاهی به برگزاری دهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- یازدهمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی برگزار میشود
- ارسال ۷۰ مقاله به دوازدهمین کنفرانس نظریه گراف و ترکیبیات جبری
- ارسال ۱۸۱ مقاله به کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم
- جزییات بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد
- برگزاری پنجمین کنفرانس بینالمللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین توسط پژوهشگاه رویان
- برگزاری همایش بینالمللی فلسفه ذهن
- برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- پانزدهمین کنفرانس سیستمهای الکترونیک قدرت برگزار میشود
- برگزاری دوازدهمین کنفرانس نظریه گراف در دانشگاه تفرش
- اولین همایش ملی امید آفرینی و پایداری اجتماعی برگزار میشود
- همایش ملی «نشانهشناسی فرهنگی» برگزار میشود
- برگزاری نخستین همایش ملی اقتصاد آبی به میزبانی دانشگاه مازندران
- اولین کنفرانس بینالمللی موزهها در اردبیل برگزار میشود
- برگزاری کنفرانسی با موضوع «ریزگرد» با مشارکت ۶ کشور منطقه
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری دومین کنفرانس «بانک و بیمه» با رویکرد هوش مصنوعی
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم
- تمدید مهلت ارسال مقالات اولین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- فراخوان هفتمین دورۀ «مسابقات ملی دیوار خاک مسلّح» و نمایشگاه مهندسی ژئوتکنیک و ژئوسینتتیک
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- نخستین کنگره انجمن علمی تغذیه ایران در اصفهان برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نخستین کنفرانس حکمرانی سرزمینی در دانشگاه تهران برگزار می شود
- برگزاری ۵ همایش ملی علمی ـ آموزشی دانشگاه پیام نور در شیراز
- تغییر تاریخ برگزاری و تمدید ارساال مقالات اولین همایش ملی ایده های تحول آفرین در تعالی نظام آموزش و پرورش
- تقدیر از مقالات برگزیده در همایش بانکداری الکترونیک
- هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق سلامت برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دهمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی با حمایت IEEEبرگزار میشود
- دانشگاه شهید چمران اهواز، میزبان کنفرانس پژوهشهای کاربردی در مهندسی برق
- هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم برگزار می شود
- همایش پیشرفتهای معماری سازمان ایران در پژوهشگاه ICT برگزارمی شود
- برپایی کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای فناوری وسازمانهای نوآوری
- دانشگاه تهران؛ میزبان کنفرانس ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بینالمللی کوهستان پایدار خواهد بود
- دانشگاه علم و فرهنگ؛ میزبان کنفرانس بینالمللی مهندسی ساخت و تولید
- مسکن و بازآفرینی دو محور ویژه کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری
- همایش بینالمللی حکمرانی اسلامی در ایلام برگزار شد
- همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ برگزار میشود
- ارسال ۳۲۰ مقاله به همایش ملی پژوهشهای کاربردی فراوردههای طبیعی
- دانشگاه قم، میزبان بیست و نهمین کنفرانس شیمی آلی ایران
- نهمین کنفرانس ملی مهندسی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار میشود
- International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- 21st International Conference on Technology, Knowledge, and Society, National Changhua University of Education
- 2024 International Conference on Applied Economics
- Applied Research International Conference on Humanities
- LONDON - LIVABLE CITIES CONFERENCE
- The 8th International Conference on Climate Change 2024
- Thirty-First International Conference on Learning, Utrecht University
- Ninth International Conference on Tourism & Leisure Studies –Liverpool John Moores University
- Seventeenth Global Studies Conference – Global Studies Research Network and Jagiellonian University, Kraków, Poland
- 4th Canadian International Conference on Gender and Women's Studies 2024
- The 2nd International Conference: Architecture Across Boundaries 2024
- Fifteenth Power Electronics & Drives: Systems and Technologies Conference (PEDSTC 2024)
- 6th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences 2024
- Psyche and Symbol: A Transdisciplinary Conference
- IEEE-International Conference on Computer, Electrical and Communication Engineering
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- ارجاع نويسي APA
- مرگ مجلات علمی نزدیک است !
- چگونه موضوع پايان نامه خود را انتخاب كنيم؟
- انواع متغيرهای پژوهش
- آنچه از آلفاي كرونباخ لازم است بدانيم
- انواع رفرنس نویسی
- پروپوزال (Proposal) چیست؟
- لینک دسترسی به کنفرانس های بین المللی پشتیبان شده توسط الزویر
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های دکتری
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های کارشناسی ارشد
- مقاله ISI چگونه ارزیابی می شود؟
- دسترسی به آخرین فهرست نشریات بی اعتبار و کم اعتبار و جعلی خارجی اعلامی دانشگاه آزاد
- همایش های جدید خارجی (New Conferences)
- عضویت در خبرنامه همایش های ایران کنفرانس
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت دوم )
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت آخر )
- املاى بعضى از واژهها و پیشوندها و پسوندها
- تفاوت نشریات علمی-پژوهشی و نشریات علمی-ترویجی
- تفاوت میان تحقیق و تألیف
- تفاوت میان مطالعه و تحقيق
- انواع تحقيق
- تحقیق چیست؟
- آیا این مجله درجه ISI دارد؟
- همایشهای خارجی(allconferences.com)
- دانلود متن کامل آیین نامه جدید آموزشی دوره های کاردانی،کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم،تخقیقات و فناوری
- تدوین پرسشنامه
- آشنایی با انواع همایش های حرفه ای
- نحوه ارسال مقاله براي مجلات بين المللي
- كدام مقاله را در كدام جورنال منتشر كنيم ؟ (ژورنال)
- دکتری پژوهشمحور چیست؟
- تحلیل استنادی (Citation analysis) چیست؟
- روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟
- دانشگاههای مورد تایید برای شرکت در کنفرانسهای علمی خارجی(موضوع بخشنامه 73/13462 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی )
- نشريات ايرانی نمايه شده در پايگاه بين المللی ISI
- ? ISI - موسسه اطلاعات علمي ؟
- راهنماي جامع برگزاري همايشها
- استفاده از رفرنس نویسی در ورد 2007 ( word 2007)
- فهرست نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي
- فهرست نشريات علمی پژوهشی فارسي
- ضریب همبستگی چیست؟
- چک لیست سمینار و مراسم عمومی (جدید)
- Maastricht University Holland Scholarships 2024 in Netherlands
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2024 in Europe (Fully Funded)
- Central European University Scholarships 2024 in Hungary (Fully Funded)
- University of Hawaii Graduate Scholarships 2024-25 in USA
- Kings College London Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- Emile Boutmy Scholarships 2024 in France
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada
- Belgium Government ARES Scholarship 2024-25 (Fully Funded)
- Deakin University Scholarship 2024-25 in Australia (Fully Funded)
- British Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- MBZUAI Postgraduate Scholarships 2024 in UAE (Fully Funded)
- Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)
- University of Western Australia Scholarship 2023-24 in Australia
- Frankfurt Universities offering Scholarships 2023 in Germany (Fully Funded)
- Boston University Presidential Scholarship 2023
- University of Tokyo ADB Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- Bonn International Fellowships 2024 in Germany (Fully Funded)
- University of Waikato International Excellence Scholarship 2023-24
- SIIT Graduate Scholarships 2023-24 in Thailand (Fully Funded)
- TU Delft Excellence Scholarship 2024 in Netherlands (Fully Funded)
- TDTU International Graduate Scholarship 2023-24 in Vietnam
- Finland Government Scholarship 2023-24 in Finland (Fully Funded)
- University of Manitoba Scholarships for International Students 2023-24 in Canada (Fully Funded)
- Imperial College MBA Scholarships 2024 in UK
- University of Toronto Scholarships 2024 in Canada (Funded)
- University of Birmingham Scholarships 2023-24 in United Kingdom (Funded)
- Gates Cambridge University Scholarships 2024-25 in UK (Fully Funded)
- Cape Breton University Scholarships 2023-24 in Canada
- National University of Singapore Scholarships 2023-24 in Singapore (Fully Funded)
- Swiss Government Scholarships for International Students 2024
- Chulabhorn Graduate Institute Scholarship 2024 in Thailand (Fully Funded)
- UNIL Masters Scholarship 2024 in Switzerland
- DAAD International Postgraduate Scholarship 2024 in Germany (Fully Funded)
- KAIST University Scholarship in South Korea 2024 (Fully Funded)
- APU University MEXT Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- University of Otago Scholarships 2023-24 in New Zealand (Fully Funded)
- University of British Columbia Fellowships 2024 in Canada (Funded)
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Fully Funded)
- Peking University Yenching Academy Scholarship 2024 in China (Fully Funded)
- EPFL Excellence Fellowships 2023-24 in Switzerland
- Harvard Radcliffe Institute Fellowship 2024-25 in USA (Fully Funded)
- University of Dayton Merit Scholarship 2023-24 in USA (Funded)
- Bond University HDR Scholarship 2023-24 in Australia (Fully Funded)
- ANU International Chancellor's Scholarship 2023-24 in Australia
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea
- Stanford University Scholarship Program 2024-25 Knight Hennessy
- Alberta University Scholarship 2023-24 in Canada
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی