انقلاب ۳۶ ساله ایران در آموزش عالی/ صعود خیره کننده در تولید علم (93/11/15)
انقلاب ۳۶ ساله ایران در آموزش عالی/ صعود خیره کننده در تولید علم
به گزارش خبرنگار مهر، هر سال دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی است برای مروری بر وضعیت موجود کشور پس از انقلاب. آموزش عالی و نظام علمی و پژوهشی کشور در سه دهه اخیر رشدی را تجربه کرده است که به اذعان بسیاری از کارشناسان بالاترین میزان رشد علمی در میان کشورهای توسعه یافته بوده است.
این رشد نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز قابل توجه بوده است و مهمترین دستاوردهای فنی - مهندسی، علوم پایه، پزشکی و ... در کشور مرهون این رشد کمی و کیفی است.
۲۶ برابر شدن تعداد دانشجویان کشور
تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر رسیده است. بر اساس آمار تکفیکی بر حسب مقاطع تحصیلی تعداد دانشجویان در مقطع کاردانی تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد ۵۸ هزار و ۸۷۱ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۱ میلیون و ۴۳ هزار و ۷۶۵ نفر رسیده است.
تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ۹۸ هزار و ۹۱۷ نفر و این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ۶ هزار و ۳۴۰ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۵۸۰ هزار نفر رسیده است.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده در نظام آموزش عالی تا سال ۵۷-۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری حرفه ای ۱۰ هزار و ۲۹۲ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۶۷ هزار و ۲۲۱ نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷-۵۸ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی یک هزار و ۲۵۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۷۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسیده است.
هشت برابر شدن تعداد رشته های تحصیلی
بر اساس آمار اعلام شده در آموزش عالی تا سال ۵۷- ۵۸ تعداد ۳۹۶ رشته تحصیلی در دانشگاه های کشور دایر بود که این تعداد در سال ۹۲-۹۳ به ۳ هزار و ۲۲ رشته رسید. در حدود چهار دهه پیش تعداد کل اعضای هیات علمی تمام وقت که در دانشگاه ها مشغول فعالیت بودند ۷ هزار و ۲۳۱ نفر بود که این تعداد با رشدی ۱۰ برابر به ۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر در سال ۹۲-۹۳ رسیده است.
در حال حاضر تعداد کل رشته های دوره های تحصیلی در کشور ۳ هزار و ۲۰ رشته است که از این تعداد ۸۹۲ رشته در مقطع کاردانی، یک هزار و ۱۴۹ رشته در مقطع کارشناسی، یک هزار و ۳۵۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۵ رشته در مقطع دکتری حرفه ای، یک هزار و ۸۷ رشته در مقطع دکتری تخصصی قرار دارند. البته آماری از میزان تفاوت این رشته ها به تفکیک در سال های پیش از انقلاب اسلامی وجود ندارد.
تعداد کل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در حال حاضر به ۲ هزار و ۶۳۹ عدد رسیده است.
ایجاد قطب های علمی و بیش از ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی پزشکی در کشور
در حوزه پژوهش و تحقیقات نیز تغییرات بسیار زیادی بوجود آمده است که از آن جمله می توان به افزایش انجمن های علمی کشور و ایجاد قطب های علمی، موسسات پژوهشی و تعداد مقالات علمی و میزان تولید علم در کشور اشاره کرد.
تعداد انجمن های علمی کشور در سال ۵۷ تعداد ۷۸ انجمن بود که این تعداد در سال ۹۳ به ۳۴۱ انجمن رسید و در حالی که در سال ۵۷ قطب های علمی کشور وجود نداشتند اما در سال ۹۳ شاهد فعالیت تعداد ۱۵۴ قطب علمی در سطح کشور هستیم.
موسسات پژوهشی دارای مجوز اصولی، قطعی و آزمایشی در حوزه علوم غیر پزشکی از تعداد ۸۳ موسسه در سال ۵۷ به تعداد ۷۶۳ موسسه در سال ۹۳ رسید و این در حالی است که تاکنون تنها در حوزه پزشکی ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی ایجاد شده است.
تعداد مقالات نمایه شده ایرانی در مجلات معتبر بین المللی (ISI) از تعداد ۶۶۹ مقاله در سال ۵۷ به تعداد ۲۷ هزار و ۳۳۶ مقاله در سال ۹۳ رسیده و توانسته درصد سهم ایران در تولید علم دنیا (ISI) از میزان ۰.۱ درصد در سال ۵۷ را به ۱.۵ درصد در سال ۹۳ برساند.
تعداد نشریات علمی - پژوهشی در حوزه علوم از ۲۰ نشریه در سال ۵۷ به ۹۳۴ نشریه در سال ۹۳ رسید که با احتساب ۲۶۰ مجله تحقیقاتی در علوم پزشکی این تعداد به بیش از یک هزار و ۱۹۴ نشریه رسیده است. تعداد نشریات علمی - ترویجی نیز از ۵۵ نشریه در سال ۵۷ به ۱۲۸ نشریه در سال ۹۳ افزایش یافته است. البته در این میان ۲۰ شبکه تحقیقاتی در علوم پزشکی نیز به این مجموعه علمی پیوسته است.
فعالیت ۲۵ هزار فناور در ۳ هزار و ۵۰۰ واحد فناوری
در حوزه فناوری نیز با توجه به نوظهور بودن این حوزه که در سال ۵۷ وجود نداشته است اکنون کشور در بخش های فناوری توانسته از پتانسیل خوبی برخوردار باشد. در حال حاضر تعداد ۳۶ پارک علم و فناوری و تعداد ۱۵۴ مرکز رشد در کشور وجود دارند که در این بخش تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ واحدهای فناور و تعداد ۲۵ هزار نفر فناوران شاغل در واحدهای فناور در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مستقر هستند.
در بخش استنادات به مقالات محققان ایرانی نیز آماری از سال ۵۷ وجود ندارد. اما ایران در ارجاعات و استنادات در سال ۹۳ رتبه ۲۲ را کسب کرده است . در سال ۹۳ مقاله های منتشر شده در مجلات ISC و علمی پژوهشی به تعداد ۱۸ هزار و ۹۵۰ مقاله رسید.
در سال ۹۳ آماری از پایان نامه های دفاع شده در کارشناسی ارشد و دکتری ارائه شده است که بر اساس این آمار تعداد ۲۹ هزار و ۴۰۹ پایان نامه در کارشناسی ارشد و تعداد ۲ هزار و ۴۰۳ پایان نامه در دکتری دفاع شده اند.
۸۵۰ تقاضای ارزیابی اظهارنامه های ثبت اختراع و تقاضای ارزیابی اختراعات ثبت شده در سال ۹۳ ثبت شده است.
فعالیت های دانشجویی و ظهور کرسی های آزاد اندیشی
در حوزه دانشجویی و فرهنگی نیز آمارهای متعددی از رشد فعالیت های دانشجویی وجود دارد. البته بسیاری از این شاخص ها تا پیش از انقلاب اسلامی در دانشگاه های کشور وجود نداشته است و در دو دهه اخیر بوجود آمده است.
تاکنون تعداد انجمن های علمی دانشجویی کشور ۷ هزار و ۱۴۴ انجمن، تعداد کانون های فرهنگی هنری کشور ۳ هزار و ۵۱۶ کانون، تعداد تشکل های اسلامی ۲۶۵ تشکل، تعداد نشریات دانشجویی ۴ هزار و ۶۹۰ نشریه، تعداد سفرهای زیارتی (حج عمره) برای دانشجویان و استادان ۱۷ هزار و ۴۵۴ سفر، تعداد سفرهای زیارتی (عتبات) برای دانشجویان و استادان ۸ هزار و ۵۰۰ سفر و تعداد کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده ۸۰۰ کرسی بوده است.
در حوزه حمایت از دانشجویان با وام های دانشجویی، در سال ۵۷ در مجموع میزان اعتبارات وام های دانشجویی ۵ هزار و ۷۴۸ به میلیون ريال بوده است که این میزان در سال ۹۳ به یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۳۹۴ در واحد میلیون ريال افزایش یافت. آماری از میزان دانشجویان دکتری بورس داخل و خارج در سال ۵۷ وجود ندارد اما بر اساس آمار موجود سال ۹۳ تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی دوره دکتری بورس داخل هستند و ۴۱۳ نفر دانشجوی دوره دکتری بورس خارج.
تا سال ۹۳ تعداد ۳۱۶ هزار و ۴۸۰ نفر از وام های دانشجویی بهره مند شده اند.
رشد ۵ برابری فضاهای آموزشی در کشور
در بخش فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی نیز وضعیت نشان دهنده رشد قابل توجه در این بخش است. فضاهای آموزشی از میزان یک میلیون مترمربع در سال ۵۷ به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسید. همین طور فضاهای زیربنایی، رفاهی و کمک آموزشی از میزان ۵۰۰ هزار مترمربع در سال ۵۷ به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسیده است.
در مجموع کل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی از میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع در سال ۵۷ به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع در سال ۹۳ رسیده است که رشد ۷.۷ را در این حوزه نشان می دهد.
خلاصه وضعیت تعداد اعضای هیات علمی، دانشگاه ها و دانشجویان در مقایسه سال ۵۷ و سال ۹۳
آمار | تا سال ۵۷ | سال ۹۳ |
تعداد دانشجویان | ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر | ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۳۸۶ نفر |
تعداد اعضای هیات علمی (وزارت علوم) | ۷ هزار و ۲۳۱ نفر | ۷۰ هزار و ۸۴۰ نفر |
تعداد اعضای هیات علمی (وزارت بهداشت) | ۲ هزار و ۵۰۰ نفر | ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر |
تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی | کمتر از ۵۰ | ۲ هزار و ۶۳۹ |
میزان تولید علم بر اساس اسکوپوس | ۳۴۱ مدرک علمی | ۳۷ هزار و ۶۵ مدرک علمی |
در بخش دیگری از فعالیت های علمی ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی می توان به حوزه همکاری های بین المللی اشاره کرد. در این راستا آماری از میزان همکاری های بین المللی در سال های پیش از انقلاب وجود ندارد اما این آمار در سال ۹۳ در چندین بخش اعلام شده است.
تفاهم نامه های آموزشی، پژوهشی و فناوری منعقد شده بین وزارت علوم با همتایان خارجی ۷۵ تفاهم نامه بین وزارتی و ۷۰۰ تفاهم نامه بین دانشگاهی بوده است. ایران در ۷۸ سازمان تخصصی بین المللی عضویت دارد و تعداد ۳۹ پروژه مشترک با دانشگاه های معتبر کشورها منعقد شده است.
در ۳۸ کشور نمایندهزبان فارسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و در ۴۴ کرسی زبان فارسی در دانشگاه های خارجی با همکاری وزارت علوم تدریس می شود. تعداد ۲ هزار و ۵۷۰ دانشجو در رشته زبان فارسی ایرانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای خارجی تحصیل می کنند. تعداد ۷ پروژه تحقیقاتی در سال ۹۳ با اساتید ایرانی شاغل در دانشگاه های خارج (ایرانیان مقیم خارج) تعریف شده است.
از ۳۴۱ مقاله در سال ۵۷ تا ۲۰ هزار مقاله در سال های اخیر
دکتر جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با مهر با ترسیم وضعیت علمی ایران در سال های پیش از انقلاب اسلامی و جهش خیره کننده سال های پس از انقلاب در حوزه علم و فناوری یادآور شد: بر اساس آخرین آماری که در گزارش های خبری در مورد تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور اعلام می شود تعداد دانشجویان اعم از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بالغ شده است و تعداد موسسات آموزش عالی، شامل دولتی، غیر دولتی و مراکز غیرانتفاعی به ۲ هزار و ۶۰۰ موسسه افزایش یافته است.
وی افزود: موضوع گسترش کمی دانشگاه ها و نیز عدم تناسب رشته ها موضوع با اهمیتی است چرا که این افزایش تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر و تاسیس دانشگاه ها و ارتقای سطح علمی، روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران را بیش از هر کشور دیگری در جهان شتاب بخشیده است.
مهراد خاطرنشان کرد: در حالی که در نقشه جغرافیای تولید علم دنیا یک جابجایی مهم صورت گرفته است و کشورهای نوظهور علمی مانند ایران، ترکیه، چین، برزیل و ... در انتشار مقاله های تحقیقی گام های موثری و مثبتی برداشته اند.
این استاد دانشگاه شیراز گفت: واقعیت این است که در پیش از انقلاب اسلامی موسسات آموزش عالی کشور به چند دانشگاه محدود بود. طبق آمارهای موجود در پایگاه استنادی اسکوپوس میزان تولیدات علمی کشور در قالب مقاله های علمی در سال ۵۷ (سال ۱۹۷۹ میلادی) تنها ۳۴۱ مورد بود. این رقم در سال ۱۹۸۰ به ۱۸۹ مقاله کاهش می یابد که علت آن واضح و آشکار است. از یک طرف انقلاب فرهنگی رخ داده و از طرف دیگر جنگ تحمیلی موجب شد که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور نیز مانند سایر اقشار ملت توجه خود را به طرد دشمن از میهن اسلامی معطوف کنند. همین آمار در سال ۱۹۹۰ حتی به ۱۵۶ مقاله نیز کاهش یافت.
وی افزود: اما دانشگاه های ایران مورد توجه برنامه ریزان آموزش عالی قرار گرفتند و بعد از پایان جنگ تحمیلی مسئولان توجه خود را به تولید علم معطوف کردند. همین امر موجب شد میزان تولید علم در سال ۲۰۰۰ میلادی به یک هزار و ۷۳۲ مدرک بالغ شود. این رشد همچنان ادامه داشته به گونه ای که در سال های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی تولیدات علمی کشور که در پایگاه اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده است به ترتیب به ۱۱ هزار و ۳۵۸ مدرک، ۸ هزار و ۱۴۷ مدرک و ۱۴ هزار و ۹۱۱ مدرک بالغ می شود.
عبور از ۲۰ هزار مدرک علمی در سال ۲۰۰۹ میلادی
مهراد خاطرنشان کرد: همانطور که در ابتدا گفتیم مولفه های زیادی منجر به رشد تولیدات علمی کشور شده است. بر اساس همین مولفه ها در سال ۲۰۰۹ میزان تولیدات علمی از مرز ۲۰ هزار مدرک عبور می کند و در سال ۲۰۱۰ به ۲۹ هزار و ۵۳۱ مدرک می رسد. در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ وضعیت تولید علم بر اساس داده های مستخرج از اسکوپوس به تعداد ۳۹۰۶۱ ، ۴۰۸۸۰ ، ۴۰۰۲۵ و ۳۷۰۶۵ مدرک رسیده است.
وی اضافه کرد: بدیهی است آمار سال ۲۰۱۴ و نیز سال های پیش از آن به علت تاخیر در انتشار مجلات و تاخیر در نمایه سازی بیشتر از ارقام اعلام شده خواهد بود . در سال ۲۰۱۵ نیز که تنها در حدود یک ماه از آن سپری شده است دانشمندان و پژوهشگران ایران ۲۶۹۰ مدرک تولید کرده اند. در واقع میزان تولیدات علمی کشور به صورتی که مشاهده کردیم هر سال نسبت به سال پیش افزون تر شده است و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد.
این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به جمعیت دانشجویی و تعداد مراکز آموزش عالی کشور یادآور شد: مایل هستم به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی نیز که سهم مهمی در تولیدات علمی کشور دارند اشاره کنم. در حال حاضر تعداد زیادی عضو هیات علمی در دانشگاه های وزارت علوم به تدریس و تحقیق اشتغال دارند که در کنار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری موتور محرکه تولید علم هستند، البته نقش پژوهشگران وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز نقشی مهم و تعیین کننده است.
معرفی پنج دانشمند برتر ایران از نظر تعداد مقالات منتشره در اسکوپوس
وی افزود: در بین اعضای هیات علمی افراد بیشماری در تولید علم سهم دارند. اما پنج نفر اولی که معرفی می کنم نسبت به سایر پژوهشگران کشور برجسته هستند. در این بین مجتبی شمسی پور تاکنون ۶۸۹ مقاله در اسکوپوس به ثبت رسانده است و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم به محمدرضا گنجعلی اختصاص دارد که ۶۲۳ مقاله داشته است. باقر لاریجانی با ۵۷۷ مقاله رتبه سوم را در اختیار دارد و رتبه چهارم و پنجم نیز به ترتیب به مهدی دهقان با ۵۷۵ مقاله و فریدون عزیزی با ۵۶۵ مقاله تعلق دارد.
مهراد درباره میزان توزیع مقالات در بین رشته های مختلف گفت: رشته های فنی مهندسی با ۷۰۳۰۵ مقاله، پزشکی با ۶۰۸۲۷ مقاله، شیمی با ۴۱۹۸۰ مقاله، فیزیک و نجوم با ۳۵۲۹۳ مقاله و علم مواد با ۳۴۳۱۸ مقاله نسبت به سایر رشته های دانشگاهی برجسته تر هستند.
وضعیت خیره کننده رشد دانشگاه های علوم پزشکی در سال های پس از انقلاب
در این میان رشد علوم پزشکی نیز قابل توجه بوده است.پیشرفت هایی که به طور مستقیم به میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت در تمام مراحل زندگی تاثیر دارد. تنها در آمار تعداد پزشکان از ۱۵ هزار نفر در سال های ۵۷ به ۱۰۰ هزار پزشک افزایش یافته است.
پیش از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه هایی که رشته پزشکی را آموزش می دادند حدود ۱۰ دانشگاه بود اما اکنون ۵۲ دانشگاه با احتساب دانشگاه شاهد و بقیة الله در کشور فعالیت می کنند. به طوری که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط ۷ دانشكده علوم پزشكي با ۷۰۰ دانشجوي پزشكي در کشور فعال بودند. اما هم اکنون ۳۰ هزار دانشجوی پزشکی با بیش از ۱۱ هزار عضو هیات علمی در ۴۷ دانشگاه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و ۴ واحد غیر وابسته در کشور مشغول فعالیت هستند.
نکته ای که در حوزه علوم پزشکی مورد توجه است این است که دانشگاه های علوم پزشکی از سال ۶۷ به بعد ایجاد شده اند و پیش از آن تنها دانشگاه های بزرگ دارای دانشکده های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی بودند که با اجرایی شدن قانون تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخش علوم پزشکی از وزارت علوم منفک شد و دانشگاههای مستقل را ایجاد کرد.
بر اساس آمار ۴۸ دانشکده پزشکی، ۳۶ دانشکده دندانپزشکی، ۱۷ دانشکده داروسازی و در مجموع ۱۷۰ دانشکده در کل رشته های علوم پزشکی در کشور در بخش دولتی قرار دارند. در بخش دانشگاه آزاد نیز حدود ۲۰ دانشکده پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به تربیت دانشجو در این بخش می پردازند. در حالی که تا سال ۵۷ تنها ۳۵ دانشکده در این بخش فعال بودند.
تعداد ۵ هزار و ۱۰۰ نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در گروه پزشکی درسال ۵۷ بوده اند که این تعداد اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین آمار اعضای هیات علمی در حوزه علوم پزشکی از تعداد ۲۵۰۰ نفر در سال ۵۷ به بیش از ۱۳ هزار نفر در سال ۹۳ - ۹۲ رسیده است.
در کنار توسعه کمی در حوزه آموزش پزشکی، پیشرفت های بسیار در بخش سلول های بنیادی، تولید ۹۵ درصد داروهای موردنیاز کشور در داخل کشور که تا سال ۵۷ تنها ۲۵ درصد آن محقق شده بود، گسترش کارخانه های داروسازی، گسترش رشته های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی و پیوند اعضا نیز قابل توجه است.
- نتایج مرحله دوم پذیرفتهشدگان دکتری اعلام شد (1401/2/29)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/2/29)
- موافقت بانک مرکزی با وام ۶۰۰ میلیون تومانی تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعضای هیأت علمی (1401/2/27)
- وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند (1401/2/26)
- شیوه نامه جدید جذب هیات علمی به دانشگاهها ابلاغ شد (1401/2/22)
- آییننامه تشویقی هیات علمی به ۳۲ پایه افزایش یافت (1401/2/20)
- ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی به تعویق افتاد (1401/2/18)
- برترین دانشگاههای دنیا در رشته حسابداری کدامند؟ (1401/2/16)
- ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رشته حقوق معرفی شدند (1401/2/15)
- برترین دانشگاههای دنیا در رشته پرستاری (1401/2/15)
- پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه خواجهنصیر تمدید شد (1401/2/11)
- برترین دانشگاههای جهان در رشته معماری (1401/2/7)
- برترین دانشگاههای جهان در رشته مهندسی مکانیک (1401/2/7)
- جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/2/5)
- جزئیات ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه شهید بهشتی (1401/2/3)
- آغاز ثبتنام پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه تهران (1401/2/2)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه الزهرا اعلام شد (1401/2/2)
- مهلت ثبت نام پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه شریف تمدید شد (1401/2/2)
- مهلت پذیرش بدون آزمون دکتری تربیت مدرس تمدید شد (1401/2/2)
- آغاز ثبتنام متقاضیان جذب هیات علمی دانشگاهها از ۱۸ اردیبهشت (1401/1/29)
- نتایج اولیه کنکور دکتری۱۴۰۱ منتشر شد (1401/1/23)
- جزئیات اعطای گرنت فناوری به اعضای هیات علمی (1401/1/23)
- پیگیری طرح حذف سربازی برای پژوهشگران پسادکتری (1401/1/22)
- ثبت نام جذب هیات علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/1/15)
- آمادگی کامل دانشگاه ها برای شروع آموزش حضوری از ۱۴ فروردین (1401/1/7)
- مهلت ثبت نام دورههای فراگیر دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/1/1)
- آغاز فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ فروردین (1400/12/27)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ کلید خورد (1400/12/23)
- دانشگاه شریف در مقطع دکتری دانشجوی بدون آزمون می پذیرد (1400/12/21)
- دستورالعمل نحوه انتخاب اعضای هیأت علمی نمونه کشوری ابلاغ شد (1400/12/16)
- کلاس های دانشگاه آزاد از ۱۴ فروردین حضوری می شود (1400/12/11)
- ستاد ملی کرونا کلاسهای دانشگاهها را در تمام مقاطع حضوری کرد (1400/12/7)
- اعلام جزئیات دریافت کارت کنکور دکتری ۱۴۰۱ (1400/11/28)
- حضور فیزیکی اعضای هیات علمی در دانشگاهها الزامی است (1400/11/19)
- حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها همسان می شود (1400/11/17)
- نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاهها (1400/11/10)
- تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی (1400/11/01)
- دانشگاهها از بهمن ماه حضوری میشوند (1400/10/21)
- بکارگیری متقاضیان جذب هیات علمی قبل از تایید مرکز جذب وزارت علوم ممنوع شد (1400/10/17)
- پاسخ وزارت علوم به ابهامات بخشنامه همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی (1400/10/8)
- فرایند ارزیابی مدارک دانشجویان خارج از کشور اعلام شد (1400/10/6)
- تعیین سقف حقوق اعضای هیات علمی و قضات (1400/9/21)
- آغاز ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از ۱۶ آذر (1400/9/13)
- جزئیات فراخوان جذب اعضای هیات علمی آبان ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/9/12)
- مهلت ثبت نام جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها تمدید شد (1400/9/7)
- جلسات دفاع از پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاه آزاد حضوری شد (1400/8/29)
- آغاز ثبت نام کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ از اول آذر (1400/8/22)
- امتحانات پایان ترم دانشگاهها حضوری شد (1400/8/19)
- شرایط اعطای مأموریت آموزشی به اعضای هیات علمی مربی اعلام شد (1400/8/9)
- مشهورترین دانشگاه های جهان در ۲۰۲۱ معرفی شدند (1400/8/7)
- مصوبه جدید هیات عالی جذب درباره تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی (1400/7/27)
- نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/7/27)
- محدودیت انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی لغو شد (1400/7/17)
- برنامهریزی برای افزایش حضور دانشجویان دکتری در فرصتهای مطالعاتی (1400/07/11)
- جزئیات وام های دانشجویی دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1400/07/06)
- ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاهها (1400/7/3)
- تاریخ ثبت نام آزمون های کشوری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1400/6/28)
- شرط جذب هیات علمی در دانشگاه های غیرانتفاعی اعلام شد (1400/6/27)
- فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۰ و اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد (1400/6/8)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ منتشر شد (1400/6/8)
- نوشتن مقاله در صدر تخلفات علمی (1400/6/6)
- نتایج کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ تا ۱۰ شهریور اعلام میشود (1400/06/01)
- نتایج نهایی کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/05/24)
- زمان ثبت نام فراخوان جذب هیأت علمی وزارت علوم اعلام شد (1400/05/16)
- همه چیز درباره آزمون کارشناسی ارشد؛ از اعلام نتایج اولیه تا انتخاب رشته (1400/05/08)
- کارت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ منتشر شد (1400/05/03)
- پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشتههای غیر مرتبط لغو شد (1400/04/20)
- امتیاز وزارت علوم برای فرزندآوری اساتید زن (1400/04/19)
- آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز به تعویق افتاد (1400/04/14)
- ایرادات جدی آئیننامه جدید ارتقای اساتید (1400/04/12)
- فراخوان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح قانون ارتقاء اساتید(1400/4/1)
- فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم آبان/ ۹۰ درصد جذب براساس آمایش (1400/03/17)
- مصاحبه دوره دکتری چگونه برگزاری میشود؟ (1400/03/16)
- آمار انتخاب رشته داوطلبان و ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد (1400/3/1)
- ارائه بسته اینترنتی جدید به اعضای هیات علمی (1400/2/19)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (1400/2/19)
- آخرین وضعیت همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی (1400/2/18)
- پیشنهاد اجرایی همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی به تصویب وزیر رسید (1400/2/7)
- نحوه و زمان برگزاری مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد (1400/2/5)
- جزئیات انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/1/31)
- یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد
- دانشگاه علم و صنعت ایران، اولین کنفرانس بین المللی محیط ساخته شده در عصر دیجیتال را برگزار میکند
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 26 خرداد
- برگزاری همایش بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک در واحد تهران مرکزی
- سخنرانی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۵ در کنفرانس انجمن فیزیک ایران
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی کاربرد مواد و ساخت پیشرفته در صنایع به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی تا 25 اردیبهشت، نمایه ISC
- چهارمین کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات برگزار میشود
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران در اردیبهشتماه ۱۴۰۱
- برگزاری اولین کنفرانس توسعه اجتماعی و فرهنگی در ایران: چالشها و توانمندیها
- اولین کنفرانس کشاورزی و امنیت غذایی برگزار گردید
- برگزاری اولین کنفرانس ملی عدالت اجتماعی در ایران
- برگزاری ششمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 15 اسفند
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، با نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 4 بهمن / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- نهمین کنفرانس بینالمللی رباتیک و مکاترونیک برگزار شد
- فراخوان ارسال مقاله به دومین کنفرانس ملی تغییرات محیطی
- دانشگاه سمنان برگزار کننده ششمین کنفرانس رشد بلور ایران
- ایران میزبان نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات
- برگزاری کنفرانس منطقهای آسیا و اقیانوسیه مددکاری اجتماعی برای اولین بار در ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران،معماری و توسعه شهری تا 7 آذر
- نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد
- تمدید مهلت ارسال مقاله به کنفرانس دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
- فراخوان پانزدهمین جشنواره آموزشی «شهید مطهری» منتشر شد
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 آبان
- دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی آغاز شد
- فراخوان شرکت در همایش کرونا، دانشجویان و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی
- برگزاری اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی ایران
- یادآوری مهلت ارسال مقاله به ششمین کنفرانس رشدبلور ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران در یزد آغاز شد
- دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلید خورد
- برگزاری پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران
- برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی آموزش مهندسی ایران
- برگزاری نخستین کنفرانس ملی کشاورزی و امنیت غذایی در شهریور سال جاری
- جزئیات دوازدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- برگزاری مجازی کنفرانس مهندسی برق ایران/بررسی چالش ها و فرصتهای پیش روی صنعت برق و مخابرات کشور
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب،ISC
- فراخوان چهارمین جشنواره علمی «مریم میرزاخانی» اعلام شد
- چهارمین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری برگزار می شود
- هفتمین کنفرانس انرژی بادی ایران برگزار میشود
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- VII. International Architectural Design Conference
- 15th Annual Education and Development Conference
- IV. International Conference on Ecology, Ecosystems and Climate Change
- 14th Annual International Technology, Education and Development Conference
- The (Annual) Conference on Mediterranean and European Linguistic Anthropology 2020
- Computing Conference 2020 - Call for Papers
- 6th INTERNATIONAL CONGRESS ON VISUAL CULTURE
- International conference in HISTORIC CANTERBURY
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- BEYOND 2020 - World Sustainable Built Environment conference
- 53rd International Business Research Conference
- Malaysia International Congress on Tropical Medicine
- 14th MBAcademy International Business Conference
- 6th International Conference on Masjid, Zakat, and Waqf
- 2019 SUMMER GLOBAL NURSING SYMPOSIUM
- 52nd International Business Research Conference
- THE CITY AND COMPLEXITY - LIFE, DESIGN AND COMMERCE IN THE BUILT ENVIRONMENT
- Eighteenth International Conference on New Directions in the Humanities
- 4th International Conference on Medicine and Natural Sciences
- Migrations 3rd Global Interdisciplinary Conference
- Antibody Engineering and Therapeutics Europe conference
- 22nd International Water Technology Conference
- 12th Annual Strangers in New Homelands Conference
- International Conference On Innovation and Technopreneurship
- International Conference on Engineering, Science, and Industrial Applications
- International Conference on Business, Big Data, and Decision Sciences
- 8th International Congress on Education and Learning
- 5th International Conference on Global Public Health 2019
- VI th International Eurasian Educational Research Congress
- International Congress on Arts and Cultures
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- حیواناتی که سرطان را تشخیص میدهند
- دوستی انسان و رایانه در آینده نزدیک
- خواندنیهای شگفت انگیز درباره طلا
- خوابیدن بیش از ۸ ساعت خطرناک است!
- سگها دروغ را میفهمند
- بزرگترین پروژه کشف حیات فرازمینی آغاز شد
- «دکتر گوگل» از راه رسید
- کشف حیات میکروبی در اعماق زمین
- چرا بیشتر مورچهها چپدست هستند؟
- میزان وفاداری را با طول انگشتان بسنجید!
- آخ گفتن میتواند درد را کاهش دهد
- عنکبوتها هم شمارش کردن بلدند!
- کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!
- 13 پیشبینی علمی سال 2015
- ساخت ابزار انقلابی برای کاهش فشار خون بالا
- شناسایی تأثیر آبوهوا بر زبان و صدای انسان
- تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
- اسپریها جایگزین قرصهای خواب آور میشوند
- مغز چگونه ترس را شناسایی میکند؟
- پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زردچوبه
- ابزاری آنلاین برای حل مسائل و معادلات ریاضی و جبر با راهحل
- گیاهانی که بدون مغز هوشمند عمل میکنند
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی