برگزاری بیش از دونوبت آزمون دکترا در سال 94 (93/12/2)
ایران کنفرانس
برگزاری بیش از دونوبت آزمون دکترا در سال 94
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری بیش از دونوبت آزمون دکترا در سال آینده خبرداد.
به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا، ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم در برنامه تلویزیونی مناظره با موضوع بررسی "نقش کنکور در نظام آموزشی"، تاکید کرد: در مورد بحث تعدد آزمونها و اعتباربخشی به آنها باید گفت این فرایند از مقطع دکتری آغاز خواهد شد زیرا گره کار در آزمون دکترا است. البته این امر را به صورت نیمه آزمایشی در پردیسها که 15 اسفند امسال زمان برگزاری آزمون آنها است، انجام دادهایم اما آزمون در مقطع دکترا در سال آینده بیش از دو بار برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه آموزش دارای سه مرحله است، توضیح داد: مرحله درونداد، فرایندی که در طی سیستم آموزشی رخ میدهد و مرحله برونداد سه مرحله آموزش هستند. با توجه به اسناد بالادستی و قوانینی که وجود دارد هنوز نتوانستیم آموزش را از حالت جزیرهای خارج کنیم و باید سیاستگذاری جدیتری در حوزه آموزش انجام شود. نمیتوان کل فرایند را نادیده گرفت و فقط در گلوگاهها تمرکز کنیم. من فکر میکنم آموزش و پرورش توان ایجاد سازمانی مشابه سازمان سنجش را دارد.
ابراهیم خدایی با تأکید بر اینکه سازمان سنجش، آموزش را براساس اصول طراحی میکند، اظهار کرد: این سازمان در تمام مقاطع از همکاران آموزش و پرورشی و اساتید دانشگاهها بهره میبرد. در کل دنیا دو آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون استعداد تحصیلی برگزار میشود، اما در ایران ورودیها به دانشگاه فقط با آزمون پیشرفت تحصیلی سنجیده میشوند. البته در دوره دکترا آزمون استعداد تحصیلی کماکان برگزار میشود.
در ادامه مناظره، زهرا گویا متخصص برنامهریزی درسی و استاد دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی گفت: ما همه مشکلات را در کنکور جمع کردهایم و انتظار داریم مشکلات با بود یا نبود کنکور برطرف شود. فرض کنید که هیچ کس قصد رفتن به دانشگاه نداشت و دغدغه دانشگاه رفتن در مدارس وجود نداشت.
زهرا گویا با اشاره به سیاستی که در مدارس برای ارزشیابی در نظر گرفته شده، افزود: از یک طرف برای دوره ابتدایی بحث ارزشیابی توصیفی را مطرح میکنیم. باید آمار گرفته شود و بررسی شود در کدام مدارس به معلمان این اعتبار داده شده که معلم در مورد کیفیت تحصیلی دانشآموزان بتواند قضاوت کند.
وی با انتقاد از وجود کتابهای آموزشی بیشمار که در دسترس مردم قرار داده میشود، اظهار کرد: تعداد بیشماری از کتابهای رسمی و آزاد با مهر تأیید آموزش و پرورش با عنوان کتابهای کمک درسی منتشر میشود. از طرفی تعداد مدارس تیزهوشان از 2 به 18 رسیده است. کدام پدر و مادری قبول میکند برچسب تیزهوش از روی فرزندش برداشته شود. باید دید که آیا مدارس به مأموریت خود میپردازند یا خیر.
مستعدترین افراد باید برای بهترین صندلیها انتخاب شوند
در ادامه صابری نماینده آزاد شهر و رامیان و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانیهای مردم در مورد آموزش و کنکور گفت: همانطور که در نقشه جامع علمی کشور ذکر شده، عدالتمحوری از مهمترین ارزشها است. در سیاستهای حوزه علم و فناوری که چندی پیش از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد به بحث سنجش و پژوهش دانشجو هم اشاره شده است. بحث اصلی ما این است که بررسی شود آموزش و پرورش باید در این مسیر چه کاری انجام دهد و بعد به سمت عملکرد آموزش عالی برویم.
رضا صابری با تأکید بر اینکه مستعدترین افراد باید برای بهترین صندلیها انتخاب شوند، گفت: اگر میخواهیم روشی عادلانه را برای این امر برگزینیم چارهای جز برگزاری آزمون نداریم. آموزش و پرورش نمیتواند بگوید آموزشی همگانی و عدالتمحور ارائه میکند یا خیر.
وی با بیان اینکه مهمترین مطالبه والدین از دانشآموزان گرفتن نمره 20 است، افزود: خانواده راضی نمیشود که معلم نمرهای به جز 20 به دانشآموز بدهد و این به دلیل نوع نظام حاکم در آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش نتواند در ازای آموزشهایی که ارائه میدهد کارنامهای ارائه کند که در غربالگری علمی باشد، نگرانی مردم همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. اگر آموزش و پرورش بتواند خواسته مردم را در قالب یک آموزش یکسان و ارائه آزمونهای سراسری ارائه نکند، خانوادهها گمان میکنند کنکور یک روش عادلانه بوده و به این موضوع اعتراض نخواهند کرد.
در ادامه بحث استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه بحث مدرک گرایی سالهاست که رواج پیدا کرده، گفت: همه افراد به دنبال گرفتن یک مدرک مشخص هستند. اگر مدرکگرایی از بین نرود مشکلات حل نخواهد شد. ما اکنون با یک جلسه سه ساعته سرنوشت افراد را تعیین میکنیم. این داوطلب نمیتواند مطالب را به صورت مفهومی یاد بگیرد.
علی رجالی به مقایسه فضای گذشته و زمان حال پرداخت و توضیح داد:در گذشته نشاط مدرسه رفتن بین افراد وجود داشت اما اکنون دانشآموزان و دانشجویان دائما نگران امتحان و پذیرش هستند. باید بررسی کرد چرا این نشاط از بین رفته است. زیرا همه افراد به دنبال اخذ مدرک هستند و اینکه مسیری را که خودشان هم نمیدانند چطور انتخاب کردهاند را ادامه دهند و توقف در این مسیر به معنی شکست است.
وی با بیان اینکه کشورهای آسیایی از جمله چین مشکلاتشان در این زمینه شبیه ما است، اظهار کرد: با اینکه آنها مشکلاتی شبیه ما دارند ما از آنها تقلید میکنیم و خودمان نمیتوانیم مبدع باشیم.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه در مورد استانداردسازی آزمون سراسری با مشکل مواجه هستیم، افزود: با بیتوجهی که به معلمان و اساتید میشود این افراد حق ندارند دانشآموز یا دانشجویی که خودشان میخواهند را انتخاب کنند و این انتخاب توسط یک سازمان دیگر انجام میشود بنابراین آن معلم یا استاد مسوولیت دانشجویش را نمیپذیرد.
علی رجالی با اشاره به بحث کتابهای فراوانی که در زمینه آموزش وجود دارد و تعداد کثیر آموزشگاههای کنکور اظهار کرد: خانوادهها برای این کتابها و آموزشگاه هزینه بسیاری میکنند و این جلوگیری از عدالت است. زیرا هر کس توان اختصاص دادن هزینه بیشتری را داشته باشد از امکانات بهتری برخوردار میشود.
در ادامه بحث رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به قوانین متعددی که در زمینه آموزش در ایران وجود دارد، تأکید کرد: هیچ جای دنیا نیست که این تعداد قانون در مورد پذیرش دانشجو وجود داشته باشد. عدالت آموزشی اولین مولفه سنجش و پذیرش دانشجو است. باید آزمون را تکرار کنیم و به آن اعتبار ببخشیم. همیشه در سازمان سنجش این سوال وجود دارد که آزمون خوب چه میتواند باشد. اگر سوال به درستی طراحی شود و مقاطع تحصیلی هم درست اندازهگیری کنیم قسمتی از مشکلات موجود حل خواهد شد.
ابراهیم خدایی افزود: باید والدین متوجه شوند که اگر معدل فرزند آنها 19.5شده است هیچگاه شانس ورود به رشته پزشکی را ندارند زیرا 40 هزار نفر با معدل 19.75 وجود دارند. همچنین ممکن است نمره حدود 12 هزار نفر در درس ریاضی بالای 19 و نیم باشد اما تنها 9 نفر در کنکور میتوانند درصد بالایی در درس ریاضی کسب کنند. طبق آزمونی که برگزار میشود ما 10 درصد از افراد دارای رتبه مناسب را جذب میکنیم. از طریق آزمونی که برگزار میشود باید 100 نفر اول مستعد انتخاب شوند و این یک نگاه علمی است.
وی با تأکید بر اینکه سازمان سنجش یک سازمان مجری است نه سیاستگذار توضیح داد: پذیرش بدون آزمون وجود ندارد بلکه منظور از این پذیرش، پذیرش براساس سوابق تحصیلی است. از طرفی دانشآموز باید ضمن پاس کردن کنکور و وارد شدن به دانشگاه مهارتهای زندگی را هم آموزش ببیند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از انتظارات از آموزش و پرورش این است که زمینه رشد همه جانبه دانشآموزان را فراهم کند، اظهار کرد: در سند تحول یکی از ساحتهای انسانی علم و فناوری است و پنج ساحت دیگر شامل ساحت اجتماعی، ساحت زیستی، ساحت زیباییشناختی، ساحت اقتصادی و ساحت هنری غیر از این ساحت وجود دارد که آموزش و پرورش باید زمینه رشد آن را فراهم کند.
علی زرافشان با تأکید بر اینکه ابعاد وجودی انسان در خلأ رشد نمیکند، افزود: برای اتخاذ شیوهها، زمینههای فرهنگی و اجتماعی فشار میآورد. یکی از عوامل تأثیرگذار، ارزشیابی است. اما آنچه که در جامعهمان اتفاق افتاده این است که به جای اینکه ارزشیابی یک ابزار باشد به نوعی هدف تبدیل شده است. کشور چین هم به معضل ما دچار است، اما کشور سنگاپور در سند تحول آموزش که در سال 1990 تدوین کرد رشد علمی را به رشد همه جانبه تغییر داده است. اما آیا در کشور ما برای ورود به دانشگاه بجز ابعاد علمی، ابعاد دیگری سنجیده میشود؟ مگر تعلیم و تربیت در 12 سال طول تحصیل فقط میخواهد نوعی کتابخانه را در ذهن افراد ایجاد کند؟
وی ادامه داد: اما اگر دانشآموزی در بُعد هنری عملکرد خوبی داشته باشد جایگاهش در داوری اجتماعی چه خواهد بود؟ آیا آن جامعه، آن فرد را به عنوان یک فرد موفق میپذیرد؟
نماینده و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بخشی از آینده افراد را آموزش و پرورش تأکید میکند، افزود: یکی از مهمترین وظیفه آموزش و پرورش بحث هدایت تحصیلی است. بر اساس هدایت تحصیلی به افراد گفته میشود که نمیتوانند در فلان رشته تحصیل کنند و بیش از 99 درصد دانشآموزان از همین طریق هدایت میشوند. همین هدایت در جامعه باید از آموزش و پرورش به آموزش عالی متصل شود.
رضا صابری با بیان اینکه به مطالبه مردم در قانون جدید پاسخ داده میشود، توضیح داد: در اولین ماده قانون گفته شد راه ورود به دانشگاه سوابق تحصیلی است. در ماده 4 قانون معین شده در پذیرش تأثیر سابقه تحصیلی که حداقل 85 درصد دانشجویان فقط با این عامل وارد دانشگاه میشوند. آموزش و پرورش برای اجرای این مطالبه با هیچ بنبست قانونیای روبرو نیست و هیچ بنبستی به لحاظ اجرایی وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری آزمون برای انتخاب افراد برتر اجتنابناپذیر است، گفت: حتی اگر بخواهیم براساس سابقه تحصیلی افراد را انتخاب کنیم برای انتخاب افراد برتر برگزاری آزمون اجتنابناپذیر است.
در ادامه برنامهریز درسی و استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه درد مسئولان با مردم مشترک است، اظهار کرد: در مورد تأثیرات اجتماعی در تصمیمگیری آموزشی صحبت شد و نتیجه این شد که برگزاری آزمون اجتنابناپذیر است. گفته شد آموزش و پرورش بنبستی برای اجرای قوانین ندارد اما من فکر میکنم مسائل آموزشی تا این حد سهولت ندارد. کشورهای جنوب شرقی آسیا در این مورد دچار بحران هستند و ما میخواهیم از آنها تقلید کنیم.
زهرا گویا با تأکید بر اینکه با از بین بردن بنبستهای قانون، فرهنگ آموزش تغییر نمیکند، ادامه داد: باید تلاش کنیم فرهنگ را تغییر دهیم. دانشگاهها باید استقلال داشته باشند و معنی عدالت آموزشی این است که به فردی که نیازمندی بیشتری دارد امکانات بیشتری داده شود و دانشگاههای برتر به دانشگاههای معمولی تبدیل نشوند.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه آموزش و پرورش دچار مشکل است، اظهار کرد: اهداف آموزش مدرسهای مشخص نیست و همین امر باعث شده خانوادهها و دانشآموزان تنها هدف را ورود به دانشگاه بدانند و تنها راه ورود به دانشگاه را برگزاری آزمون بدانند. بهترین فردی که میتواند دانشآموزان را استعداد سنجی کند معلم است که این امر در سیستم آموزشی ما انجام نمیشود. متأسفانه همه برای انتخاب رشته به نمره توجه میکنند و با فشارهای خانواده این رشته را تغییر میدهند. اگر آموزش و پرورش هدفمند باشد استعدادشناسی صورت میگیرد و استعدادشناسی فقط از طریق برگزاری آزمون نیست.
علی رجالی ادامه داد: گزینش دانشجو توسط سازمان و سنجش صورت میگیرد و این خودش یک سیاست است. آموزش و پرورش باید آزمونها را محکم برگزار کند و کارنامهای ارائه دهد که یکی از ملاکهای پذیرش باشد. اما با یک امتحان سه ساعته نمیتوان ارزشها و توان اجتماعی یک فرد را ارزشیابی کرد و باید نکات مختلفی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به تأثیر عدم جداسازی سنجش از پذیرش گفت: هنگامی که معلم و استاد مشاهده میکند که در انتخاب دانشآموز و دانشجویش نقشی ندارد مسوولیتی را حس نمیکند. باید سازمانی مشابه سازمان سنجش در آموزش و پرورش ایجاد شود اما من فکر نمیکنم اکنون چنین توانی در آموزش و پرورش وجود داشته باشد. اگر ما به فکر توسعه پایدار کشور هستیم باید به آموزش اهمیت دهیم.
به گزارش ایسنا، ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، علی رجالی دبیر ریاضی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، رضا صابری، نماینده آزاد شهر و رامیان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و زهرا گویا استاد دانشگاه شهید بهشتی در برنامه این هفته مناظره ،به بررسی "نقش کنکور در نظام آموزشی" پرداختند.
- اینترنت بدون فیلتر بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1402/3/9)
- جزئیات افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/3/1)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/2/25)
- اسامی معرفیشدگان چند برابر ظرفیت کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/2/25)
- ثبت نام آزمون آیلتس آغاز شد (1402/2/24)
- اعلام یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات علمی و دانشجویان (1402/2/19)
- فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم به تعویق افتاد (1402/2/16)
- میزان تاثیر معدل در قبولی دکتری چگونه است؟ (1402/2/10)
- پذیرش دانشجوی استاد محور به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید (1402/1/30)
- نتایج اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/1/27)
- افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰ میلیارد ریال (1402/1/16)
- افزایش سقف تسهیلات مسکن اساتید علوم پزشکی (1402/1/11)
- جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)
- زمان ثبتنام ۵ آزمون سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/1/1)
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- علوم انسانی بیشترین تقاضای جذب هیات علمی را به خود اختصاص داد (1401/10/10)
- اعلام لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم (1401/10/3)
- آغاز ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم (1401/9/26)
- ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ آغاز شد (1401/9/16)
- آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد از ۱۶ آذر (1401/9/10)
- آیین نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی تدوین شد (1401/9/1)
- جزئیات سهمیه های کنکور دکتری سال ۱۴۰۲/ سهم سهمیه ها از ظرفیت (1401/8/27)
- دانشجویان دکتری می توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند (1401/8/23)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری از 22 آبان/اعلام مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون (1401/8/21)
- آیین نامه پذیرش دانشجوی استاد محور به زودی ابلاغ می شود (1401/8/16)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی آبان ۱۴۰۱ کلید خورد(1401/8/16)
- بخشنامه جدید دانشگاه برای افزایش سقف تسهیلات جعاله کارکنان (1401/8/15)
- ضوابط ویژه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها اعلام شد (1401/8/13)
- آغاز اعلام نیاز دانشگاهها برای جذب هیأت علمی از ۱۴ آبان (1401/8/5)
- نقل و انتقال اعضای هیات علمی دانشگاهها تصویب شد (1401/8/1)
- نگاهی به فلسفه وجودی پردیسهای خودگردان و آورده مالی آنها برای دانشگاه (1401/7/26)
- شهریه های پردیس خودگردان ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی (1401/7/15)
- طرح جدید مرکز جذب وزارت علوم برای جذب اساتید به صورت حق التدریس (1401/7/12)
- دانشگاهها باید از منابع داخلی حقوق حق التدریسها را پرداخت کنند (1401/7/2)
- مهلت ثبتنام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/7/2)
- آئیننامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)
- زنان عضو هیات علمی، حقوق کمتری دریافت میکنند (1401/7/1)
- اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاهها/بهرهمندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)
- پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)
- نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها (1401/6/19)
- افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1401/6/19)
- حقوق پژوهشگر پسادکترا معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق یک استادیار/ چالش بیمه پژوهشگران مستقل (1401/6/16)
- کارنامه نهایی داوطلبان آزمون ارشد دانشگاه آزاد منتشر شد (1401/6/12)
- فرزندان هیات علمی در کنکور ۱۴۰۱ سهمیه ای در پذیرش و انتقال ندارند (1401/6/10)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/6/7)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ این هفته اعلام می شود (1401/6/6)
- جزئیات تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/6/5)
- اعلام جزئیات رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ (1401/6/5)
- مغایرت مصوبات دانشجویان انتقالی از خارج با عدالت آموزشی/ انتقال در ۳ رشته علوم پزشکی ممنوع شود (1401/6/3)
- جزئیات ثبتنام پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه تهران (1401/6/2)
- جزییات ثبتنام پذیرفتهشدگان دکتری در دانشگاه شریف (1401/6/2)
- آغاز ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکتری علم و صنعت (1401/6/2)
- کارنامه کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ منتشر شد (1401/6/1)
- سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور وجود ندارد (1401/5/29)
- اسامی پذیرفتهشدگان نهایی کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/28)
- ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان دکتری از سال آینده استاد محور می شود (1401/5/26)
- سهمیه جذب هیات علمی دو فراخوان اردیبهشت و آبان ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/24)
- رشته ها و مواد امتحانی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد(1401/5/23)
- زمانبندی فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۱ وزارت علوم اعلام شد (1401/5/19)
- توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیات علمی توسط برخی از بانکها (1401/5/16)
- زمان برگزاری اولین کنکور ۱۴۰۲ مشخص شد/آزمونهای ارشد و دکتری همزمان برگزار میشوند (1401/5/11)
- روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب هیات علمی اعلام شد (1401/5/11)
- فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه حکیم سبزواری (1401/5/10)
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار فقط تا 21 خرداد
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- عنوان سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اعلام شد
- برگزاری دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- فراخوان دریافت مقاله برای همایش ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران
- ارسال ۴۱۲ مقاله به کنفرانس ملی ارتقای سلامت و چالشهای حقوقی آن
- اطلاعیه تعویق زمان برگزاری سیزدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 21 خرداد
- همایش بینالمللی جایگاه سیستان در گستره تمدن اسلامی برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری
- برگزاری دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه سمنان
- همایش دستاوردهای نوین فیزیک بنیادی از نگاه فلسفی برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 18 خرداد
- برگزاری ششمین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه شریف
- سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران برگزار میشود
- دانشگاه آزاد بابل میزبان دومین کنفرانس بینالمللی ماهیشناسی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار تا 4 خرداد 1402
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 28 اردیبهشت
- نگاهی به برگزاری نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری و امتیازات آن
- برگزاری سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- برگزاری هفتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، شهریور ماه 1402
- برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری همایش ملی «زبانهای ایرانی و ادبیات بومی زاگرس» در لرستان
- اولین همایش ملی رویکرد انتقادی در فضای مجازی برگزار می شود
- ۲۹ اسفند آخرین فرصت ارسال مقاله به کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی
- همایش ملی آمایش سرزمین برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود
- ارسال ۶۷۹ مقاله زبان فارسی به بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علومپزشکی
- نهمین سمینار ملی مشاوره ژنتیک در شیراز برگزار میشود
- نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت برگزار میشود
- همایش «سواد مالی و سرمایه گذاری هوشمندانه» برگزار میشود
- برگزاری همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی ؛ مبانی انسانشناختی
- ششمین سمپوزیوم بین المللی کرایوبیولوژی و بیوبانک پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- اعلام آخرین مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 اسفند
- ۱۱۸ مقاله ارسالی به همایش بینالمللی «سیره علوی» پذیرفته شد
- برگزاری دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- چهاردهمین کنگره بینالمللی قلب و عروق در شیراز برگزار میشود
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری چهارمین همایش بینالمللی صلح و حل منازعه
- سومین کنفرانس بین المللی حقوق ساخت برگزار می شود
- برگزاری هفتمین همایش ملی معماری، شهرسازی و گردشگری در کرمانشاه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش بین المللی «فقه و تربیت»
- فراخوان همایش «چهل سال طراحی صنعتی» منتشر شد
- یزد میزبان همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی
- برگزاری هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- نخستین کنفرانس ملی طبیعت درمانی بسکی در گلستان برگزار می شود
- چهارمین سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی