گزارش خبری خبرگزاری مهر : تغییرات مداوم و حاشیه های پذیرش دکتری (93/12/6)
گزارش خبری خبرگزاری مهر :تغییرات مداوم و حاشیه های پذیرش دکتری
پنج دوره از برگزاری اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری در ایران می گذرد. پذیرش دانشجوی دکتری به عنوان یکی از ملاک های ارزیابی کیفیت دانشگاه ها، در پنج دوره خود همواره با تغییرات پی در پی روبرو بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سال ۸۹ آیین نامه ای از سوی کامران دانشجو وزیر علوم وقت صادر شد که بر اساس آن دانشگاه ها موظف شدند پذیرش دانشجوی دکتری را بر اساس آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش و مصاحبه دانشگاه ها تغییر دهند.
در این آیین نامه یادآور شده بود که آخرین آیین نامه آموزشی دوره دکتری که از سال ۱۳۸۴ بدان استناد می شد ، مورد تجدید نظر قرار گرفته است و به منظور رعایت عدالت آموزشی این شیوه پذیرش از سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱ اعمال می شود.
پیش از آن دانشگاهها به صورت مستقل و بر اساس سرفصل هایی که از سوی گروه های آموزشی تعیین می شد در زمان های متفاوتی از همدیگر آزمون برگزار می کردند و پس از آن نیز مصاحبه های شفاهی و بررسی فعالیت های علمی داوطلب را انجام می دادند به گونه ای که یک داوطلب در یک رشته مجبور بود در صورتی که رشته مورد نظرش در چند دانشگاه ارائه می شد، در چند دانشگاه امتحان دهد.
اما از سال ۸۹ که مقرر شد اولین دوره آزمون برگزار شود موجی از موافقت ها و مخالفت ها آغاز شد. دانشگاهها نگران خدشه دار شدن استقلال خود و داوطلبان خوشحال از برگزاری متمرکز و رهایی از رفت و آمدهای بسیار.
ثبت نام اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۰ بهمن ماه ۸۹ انجام شد. این آزمون در ۹ گروه آزمایشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۰ با رقابت ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ نفر در ۹ گروه و ۱۰۷ کد رشته در ۳۲ شهر ایران و ۶۱ حوزه امتحانی برگزار شد . در این دوره سهم آزمون کتبی سازمان سنجش در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون ۸۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون هم ۲۰ درصد بود.
۸۶ دانشگاه مجری پذیرش دانشجوی دکتری ۹۱- ۹۰ بودند و ظرفیتی معادل ۵ هزار و ۴۳۱ نفر برای آن درنظر گرفته شد. در این دوره پاسخ به سئوالات آزمون استعداد تحصیلی و سه رشته ریاضی، آمار و فنی - مهندسی به صورت پاسخ کوتاه بود. آزمون زبان و استعداد تحصیلی در صبح و آزمون دروس اختصاصی در بعدازظهر آن روز انجام شد.
در همان زمان معاون آموزشی وقت وزارت علوم تاکید کرد که ارزیابی داوطلبان دکتری بر اساس مصاحبه و سوابق توسط دانشگاهها انجام می گیرد و وزارت علوم به دنبال حفظیات نیست و غربالگری عام بر اساس توانمندی های عمومی و معدل برای معرفی بهترین ها به دانشگاه ها است.
نادری منش خاطرنشان کرد در کمیته ای نظرات و اعتراضات دانشجویان درباره آزمون دکتری از طریق ایمیل مورد بررسی قرار می گیرد . تشکلهای دانشجویی از این طرح حمایت کردند و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی این طرح را تایید و تشخیص دادند که در شرایط موجود این بهترین روش برگزاری آزمون دکتری است.
در همان زمان برای اولین بار دو دانشگاه تهران و فردوسی مشهد اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری در دوره شبانه و با اخذ شهریه کردند. در اولین دوره کلیه دروس امتحانی دارای ضرایب یکسان بودند و افرادی که معدل آنان کمتر از ۱۴ بود حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را نداشتند. داوطلبان حق انتخاب ۵۰ کد رشته محل را داشتند.
در سال ۸۹ اعلام شده بود که در سال ۹۰ دو آزمون سراسری دکتری برگزار خواهد شد. یک آزمون در فروردین ماه و دیگری در آذرماه همان سال و بازهم یک آزمون در سال ۹۰ برگزار شد. در آن زمان گفته شد که به دلیل تأخیر در تدوین آیین نامه دو آزمون و دو بار پذیرش برگزار نشده و اما برای پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۹۲-۹۱ دو بار آزمون برگزار می شود. این اتفاق هرگز رخ نداد.
حاشیه های اولین آزمون دکتری و ماجرای یک دستور شبانه !
نتایج اولیه کنکور دکتری اعلام شد و پس از آغاز مصاحبه ها و اعلام هزینه های مصاحبه نارضایتی داوطلبان آغاز شد. این بار داوطلبانی که در ۵ محل معرفی شده بودند باید به ۵ دانشگاه می رفتند و ۵ بار هزینه مصاحبه پرداخت می کردند. با این حال در این میان دانشگاه تهران با هزینه دوبرابری مصاحبه تا مدت ها نقل محافل دانشگاهی شده بود.
اما حاشیه اصلی پس از اعلام نتایج اولین آزمون رخ داد ! پس از معرفی ۱۵ هزار نفر از میان ۱۳۱ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۹۰ به دانشگاهها اعلام شد که حدود ۶ هزار نفر پذیرش می شوند اما احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در جلسه ای فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه ۹۰ پس از ارائه گزارش آزمون نیمه متمرکز دکتری اعلام کرد که ظرفیت پذیرش باید اضافه شود و دولت هم امکانات مادی و هزینههای افزایش دانشجویان دکتری را فراهم میکند.
این اتفاق منجر به پذیرش بیشتر دانشجو شد در حالی که دانشجوی دکتری شرایط آموزشی متفاوتی با دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و باید هر استاد بتواند راهنمایی یک تا سه دانشجو را برعهده گیرد و بیشتر اساتید ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری آنها تکمیل بود. این اتفاق علاوه بر اینکه شوکی به دانشگاهها وارد کرد شرایط برگزاری آزمون را هم تحت تاثیر قرار داد.
مقرر شد تعداد داوطلبان آزمون دکتری که برای مصاحبه معرفی شده بودند به ۲۰ هزار نفر افزایش یابد و ظرفیت نهایی پذیرش دانشگاهها نیز برای آن سال به ۱۰ هزار نفر برسد. به همین منظور مرحله ای به عنوان تکمیل ظرفیت برای کنکور دکتری در نظر گرفته شد. همزمان با این مسئله دوباره منابع آزمون بازنگری شود اما شیوه آزمون برای سالهای آینده استمرار یابد.
با وجود اینکه احمدی نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وعده داده بود که دولت هزینه افزایش ظرفیت دکتری را تامین می کند اما دانشگاهها در برابر این افزایش ظرفیت همچنان با کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی مواجه بودند.
آغاز تغییرات با خارج شدن آزمون از حالت عمومی
ثبت نام برای دومین آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۱ در بهمن ۹۰ انجام شد در حالی که گفته می شد قرار است دو آزمون برگزار شود. این بار با افزایش تعداد کدرشته ها، آزمون در ۲۸۵ کد رشته امتحانی در ۹ گروه آموزشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۱ برگزار شد.
رقابت ۱۷۸ هزار و ۴۲۷ داوطلب در کنکور دکتری ۹۱ نشان از افزایش ۳۵ درصدی تعداد داوطلبان می داد. افزایشی که به نظر می رسید سد کنکور را از پیش پای دیپلمه ها برداشته و به پیش پای فوق لیسانس ها گذاشته است.
دکتر محمدحسین سرورالدین رئیس وقت سازمان سنجش درباره دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری که در سال ۹۱ برگزار شد گفت: مهمترین تفاوت این دوره نسبت به دوره اول این است که در اولین دوره بیشتر آزمون عمومی بود اما آزمون این دوره اختصاصی شده است. برای هر یک از ۲۸۵ کد رشته ۵ درس و در مجموع برای حدود ۱۵۰۰ درس طراحی سئوال انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری (آزمون کتبی به همراه معدل) با ضریب یک و مصاحبه دانشگاه با ضریب دو محاسبه شده و در نهایت این دو نمره با هم جمع می شود و تقسیم بر سه شده و نمره نهایی داوطلب را تشکیل می دهد. در دوره قبلی، داوطلبان در زمان ثبت نام رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب می کردند اما در این دوره پس از اعلام نتیجه اولیه و انتشار کارنامه، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، می توانند کد رشته – دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
از این تعداد ۷۰ هزار و ۴۹۸ نفر معادل ۳۹.۵۱ درصد داوطلبان زن و ۱۰۷ هزار و ۹۲۶ نفر معادل ۶۰.۴۹ داوطلبان مرد بودند. در این آزمون ضریب زبان انگلیسی ۲، ضریب استعداد تحصیلی یک و ضریب مجموعه دروس اختصاصی به عنوان یک ماده امتحانی ۴ در نظر گرفته شده بود. معرفی اولیه داوطلبان به صورت سه برابر و ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۲۰ معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل های تراز شده) و سهمیه داوطلبان صورت گرفت.
حاشیه هایی که از آزمون جدا نمی شد
اما دومین آزمون دکتری هم بدون حاشیه نبود. به دلیل شکل برگزاری آزمون که نیمی از سئوالات باید در صبح و نیمی دیگر باید در بعدازظهر پاسخ داده می شد موضوع ناهار برای داوطلبان و دانشگاه ها به یک موضوع حاشیه ای بدل شده بود. به عنوان مثال، داوطلبان یک حوزه گفته بودند که از ناهار خبری نبود ! و در حوزه دیگری ژتون رایگان داده شده بود و در حوزه دیگری ۲۵۰۰ تومان پول ناهار گرفته شد!
نتایج دومین دوره کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۱ هم در شهریورماه ۹۱ اعلام شد و این بار برخی از دانشگاه ها نمرات مصاحبه برخی داوطلبان را بسیار کم اعلام کرده بودند. در این دوره حدود ۹ هزار نفر در دوره دکتری پذیرفته شدند اما همچنان مراحل تکمیل ظرفیت برقرار بود.
سومین دوره آزمون دکتری ؛ همچنان ادامه تغییرات
با اینکه گفته شد که آزمون دکتری نیمه متمرکز ۹۲ بدون هیچ گونه تغییری و همانند سال گذشته برگزار خواهد شد اما در اولین قدم این آزمون در شکل برگزاری با تغییر مواجه شد. ابتدا شایعه شد که شرکت در آزمون زبان دکتری الزامی نیست که از سوی سازمان سنجش تکذیب شد که داوطلب باید هر دو بخش تخصصی و زبان و استعداد تحصیلی را پاسخ دهد.
این بار رقابت میان ۲۱۷ هزار داوطلب بود که نسبت به دوره گذشته افزایش ۳۹ هزار و ۴۱۳ نفری داشت. آزمون نیز به جای فروردین ماه در ۱۸ اسفندماه ۹۱ برگزار شد اما همچنان فاصله چند ساعته میان آزمونهای صبح و عصر گله داوطلبان را به همراه داشت. حاشیه دیگر این آزمون فرم های نظرسنجی بود که از داوطلبان دکتری در خصوص تاثیر مصاحبه برای پذیرش دکتری با میزان کمتر از ۲۵ درصد، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد، بیش از ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد پرسیده شده بود.
ظرفیت در این دوره ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و پس از اعلام نتایج مشخص شد که ۹۹۵۱ نفر پذیرفته شدند.
کنکور دکتری ۹۳ ؛ این بار آزمون در یک نوبت و تغییرات سهم مصاحبه و کتبی
کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۳ دانشگاههای کشور ۱۶ اسفندماه با شرکت ۲۴۰ هزار و ۳۶۷ داوطلب در یک نوبت امتحانی برگزار شد.از این تعداد ۱۰۲ هزار و ۲۳۴ نفر زن و ۱۳۸ هزار و ۱۲۷ نفر مرد بودند. آمار داوطلبان آزمون دکتری سال ۹۳ نسبت به آمار داوطلبان سال ۹۲ تعداد ۲۲ هزار و ۴۹۵ نفر افزایش داشت. ظرفیت پذیرش دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ تعداد ۱۱ هزار و ۴۹۶ نفر اعلام شد که نسبت به سال گذشته آن حدود ۱۵۰۰ نفر افزایش داشت. نتایج در مردادماه ۹۳ اعلام شد.
تغییر دیگری که آزمون سال ۹۳ داشت این بود که کنکور دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ برای پذیرش دانشجو در ۸ گروه آموزشی و ۲۶۷ کد رشته امتحانی بود و برای پردیس های دانشگاهها یا همان پذیرش پولی آزمون جداگانه ای برگزار شد.
دربار جزئیات نمره دهی آزمون دکتری سال ۹۳ در بخش کتبی و سوابق علمی تغییراتی داشت که در نهایت مشخص شد۷۰ درصد مجموع سوابق علمی شامل سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و مصاحبه حضوری در دانشگاه درنظر گرفته شد. این سوابق علمی از سوی دانشگاه در پارامترای مختلف و در فرم های مخصوص طراحی شد و بر اساس آن نمره دهی صورت گرفت به این ترتیب کتبی با وجود ۳۰ درصد نمره در غربال افراد تاثیر گذار بود.
پس از آن افراد معرفی شده باید مجموع ۱۰۰ درصدی نمره خود را به صورت ۳۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۷۰ درصد نمره سوابق علمی کسب می کردند که ۷۰ درصد نمره سوابق عملی هم به صورت ۲۱ درصد مصاحبه حضوری، ۲۱ درصد سوابق آموزشی و ۲۸ درصد سوابق پژوهشی بود.
مهمترین تغییرات آزمون دکتری سال ۹۴
اما دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات مهم در آزمون دکتری سال ۹۴ گفت: آزمون امسال در بخش ارزیابی دانشگاه ها با تغییراتی مواجه شده است که استقلال مورد نیاز دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری را تامین می کند. نسبت به سال گذشته دو تغییر عمده در پذیرش آزمون نیمه متمرکز دکتری بر اساس آیین نامه جدید بوجود آمده است که یکی مربوط به شیوه نامه اجرایی دانشگاه ها است و دیگر اینکه ایجاد حد نصاب در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: شیوه نامه نمره گذاری برای بخش مصاحبه و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلبان آزمون دکتری پیش از این پیشنهادی بود و اکنون بر اساس آیین نامه جدید الزام آور شده است. دانشگاه ها باید بر اساس این شیوه نامه نمره گذاری کنند. ضمن اینکه دانشگاه می تواند برای نمره مصاحبه حد نصاب تعیین کند. در واقع این اختیار را دارد که نمرات زیر ۲۰ یا ۳۰ را نمی پذیرد. نمرات نیز در اینجا مجموع آزمون کتبی، مصاحبه و سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب محسوب می شود.
وی درباره سهم آزمون کتبی در مجموع پذیرش نیمه متمرکز دکتری دانشگاه ها و مراکز علمی گفت: سهم آزمون ها همچون سال گذشته است به این ترتیب که ۳۰ درصد نمره را مجموع آزمون کتبی و معدل های کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل می دهند که آزمون کتبی در این میان ۸۰ درصد نمره و مجموع معدل ها ۲۰ درصد آن نمره را تشکیل خواهند داد. ۷۰ درصد باقی مانده نیز مجموعی از مصاحبه، بررسی سوابق علمی، کتاب، مقاله و سایر سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب است.
مجلس هم رای به تغییرات برای دکتری داد!
طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی که اکنون به صورت یک فوریتی در مجلس مطرح شده است نیز نگاهی به نظام واحدی برای سنجش در دوره های ارشد و دکتری دانشگاه ها دارد.
رضا صابری عضو کمیسیون آموزش که طراح این طرح است در این باره می گوید: برای حوزه تحصیلات تکمیلی و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری طرح و قانون خاصی وجود نداشت و همین مسئله موجب شده بود که پذیرش در این دوره ها به روشهای گوناگون انجام شود و تغییرات زیادی هم داشت که موجب نگرانی داوطلبان را فراهم کرده بود. این طرح به منظور ایجاد نظام واحد برای سنجش به صحن علنی مجلس ارائه شد که فوریت آن به تصویب رسیده است.
وی افزود: باید ۳.۵ درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات دکتری پذیرش شوند، یعنی از ۳۰ درصد مورد نظر در افق ۱۴۰۴ ، ۱۱ درصد باید به مقطع دکتری راه یابند به همین خاطر طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی به این مسئله پاسخ می دهد.
شیوه پذیرش دکتری در ایران با وجود این تغییرات همواره مورد انتقاد دانشگاهیان بوده است. برخی از داوطلبان از شرایط مصاحبه ها ناراضی هستند و برخی دیگر شرایط آزمون کتبی را نامتوازن با تحصیل یک دانشجوی دکتری می دانند و معتقدند شیوه کنکور شیوه مناسبی نیست. در این میان برخی از اساتید معتقد هستند که دانشجوی دکتری که باید مدت زمان زیادی را بر روی یک پروژه وقت بگذارد با این شیوه به خوبی غربال نمی شود و ممکن است تنها به صرف چند تست در رشته خود قبول شود.
در این میان برخی اساتید و مسئولان دانشگاهی معتقد هستند که باید بخشی از آزمون به صورت متمرکز باشد تا دانشگاهها بتوانند انتخاب بهتری از میان داوطلبان داشته باشند. در همین حال هم برخی از داوطلبان معتقد هستند که هنوز هم بسیاری از دانشگاهها به داوطلبان فارغ التحصیل از دانشگاه خود اهمیت بیشتری می دهند و سعی در پذیرش آن افراد دارند.
البته به نظر می رسد که نظرسنجی ها و تغییرات مداوم سعی شده است که حقوق داوطلبان و در عین حال استقلال دانشگاهها را خدشه دار نکند اما بازهم خیل عظیم داوطلبان که هر روز هم در حال افزایش هستند درخواست های متنوع تری از نظام آموزش عالی دارند.
نکته دیگری که شیوه پذیرش دکتری و روند این موضوع را در دانشگاهها مورد توجه قرار می دهد کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی و محدودیت ظرفیت دانشگاه ها است که موجب می شود افراد زیادی پشت در دکتری بمانند.
بازگشت به پیشنهاد سال ۸۹ سازمان سنجش
دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییراتی که گفته می شود در آزمون دکتری رخ خواهد داد گفت: همانطور که می دانید سال ۸۹ سازمان سنجش طرحی کارشناسی را پیشنهاد داده بود که بر اساس آن قرار بود سازمان سنجش آزمون دکتری را به صورت عمومی (GRE) برگزار کند و در نهایت کارنامه ای را در اختیار دانشگاهها قرار دهد.
خدایی افزود: همان زمان مقرر شده بود که آزمون دوبار در سال در بهار و پاییز برگزار شود اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و آزمون دکتری به سمت آزمون متمرکز و اختصاصی رفت. در حال حاضر تعداد رشته های آزمون دکتری ۲۴۳ رشته است که تقریبا دو برابر تعداد رشته ها در کارشناسی ارشد است بنابراین آزمون گسترده ای است.
رئیس سازمان سنجش گفت: در نهایت تصمیم گرفته شده که به همان پیشنهاد اولیه سازمان سنجش که کارشناسی هم شده بود برگردیم و آزمون به صورت عمومی و بیش از یک بار در سال برگزار شود. به این ترتیب کارنامه داوطلب در این آزمون در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد و دانشگاه ها نقطه برش خود را به داوطلبان اعلام می کنند و پذیرش بر اساس آن صورت می گیرد.
برگزاری دوبار در سال آزمون دکتری منوط به تصویب وزارت علوم
وی افزود: این همان نقطه ای است که ما به دنبال آن هستیم یعنی سنجش از پذیرش جدا شود. از سوی دیگر تکرار آزمون در سال مزیت های متعددی به همراه دارد هم وقتی تکرار می شود استرس را کاهش می دهد و هم اعتباربخشی آن بهتر صورت می گیرد.
خدایی تاکید کرد: البته موضوع برگزاری آزمون دوبار در سال و سایر تغییرات مشروط به تصویب و ابلاغ وزارت علوم است. بحث ما این است که زمان برگزاری و تغییرات در مواد امتحانی پس از اینکه به قطعیت برسد در بهترین زمان اجرا به صورت مناسب اطلاع رسانی می شود.
گزارش زهره بال
آخرین بروزرسانی (چهارشنبه ، 6 اسفند 1393 ، 16:17)
- فرایند قانونی رسیدگی به شکایات و اعتراضات اعضای هیات علمی (1402/6/27)
- گزارش آماری آخرین فراخوان جذب هیات علمی / ثبت نام ۱۳ هزار نفر (1402/6/21)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی تا ۱۶ شهریورماه ادامه دارد (1402/6/14)
- جزئیات ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور ارشد (1402/6/13)
- نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/6/13)
- ۲۰ شهریور آخرین مهلت ثبتنام فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/6/6)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۴ شهریور آغاز می شود (1402/5/31)
- همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با اساتید حق التدریس به پایان میرسد (1402/5/29)
- زمان فراخوان جذب اعضای هیات علمی در سال ۱۴۰۲ مشخص شد (1402/5/28)
- رفع ابهامات دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی (1402/5/25)
- جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی(الف و ب) اعلام شد (1402/5/23)
- برگزاری فراخوان جذب اعضای هیات علمی منوط به مجوز دو سازمان شد (1402/5/17)
- سازمان سنجش لورفتن سوالات آزمون آیلتس را تایید کرد (1402/5/7)
- جزئیات اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی در مقطع کارشناسی از مهر (1402/5/1)
- کارت اعتباری پژوهانه به همه اعضای هیات علمی تعلق میگیرد (1402/4/27)
- رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/4/20)
- احیای بورس بلندمدت در دکتری/ راه اندازی ۱۳ بورس جدید (1402/4/18)
- تاریخ، محل و زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/4/12)
- آئین نامه ارتقاء اساتید در انتظار تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی (1402/4/3)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تمدید شد (1402/3/31)
- جزئیات دو شیوه جدید پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی اعلام شد (1402/3/24)
- جزئیات جذب فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/3/20)
- امکان تدریس «دانشجویان دکتری» دانشگاه آزاد فراهم شد (1402/3/17)
- اینترنت بدون فیلتر بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1402/3/9)
- جزئیات افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/3/1)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/2/25)
- اسامی معرفیشدگان چند برابر ظرفیت کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/2/25)
- ثبت نام آزمون آیلتس آغاز شد (1402/2/24)
- اعلام یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات علمی و دانشجویان (1402/2/19)
- فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم به تعویق افتاد (1402/2/16)
- میزان تاثیر معدل در قبولی دکتری چگونه است؟ (1402/2/10)
- پذیرش دانشجوی استاد محور به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید (1402/1/30)
- نتایج اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/1/27)
- افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰ میلیارد ریال (1402/1/16)
- افزایش سقف تسهیلات مسکن اساتید علوم پزشکی (1402/1/11)
- جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)
- زمان ثبتنام ۵ آزمون سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/1/1)
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- علوم انسانی بیشترین تقاضای جذب هیات علمی را به خود اختصاص داد (1401/10/10)
- اعلام لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم (1401/10/3)
- آغاز ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم (1401/9/26)
- ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ آغاز شد (1401/9/16)
- آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد از ۱۶ آذر (1401/9/10)
- آیین نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی تدوین شد (1401/9/1)
- جزئیات سهمیه های کنکور دکتری سال ۱۴۰۲/ سهم سهمیه ها از ظرفیت (1401/8/27)
- دانشجویان دکتری می توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند (1401/8/23)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری از 22 آبان/اعلام مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون (1401/8/21)
- آیین نامه پذیرش دانشجوی استاد محور به زودی ابلاغ می شود (1401/8/16)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی آبان ۱۴۰۱ کلید خورد(1401/8/16)
- بخشنامه جدید دانشگاه برای افزایش سقف تسهیلات جعاله کارکنان (1401/8/15)
- ضوابط ویژه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها اعلام شد (1401/8/13)
- آغاز اعلام نیاز دانشگاهها برای جذب هیأت علمی از ۱۴ آبان (1401/8/5)
- نقل و انتقال اعضای هیات علمی دانشگاهها تصویب شد (1401/8/1)
- نگاهی به فلسفه وجودی پردیسهای خودگردان و آورده مالی آنها برای دانشگاه (1401/7/26)
- شهریه های پردیس خودگردان ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی (1401/7/15)
- طرح جدید مرکز جذب وزارت علوم برای جذب اساتید به صورت حق التدریس (1401/7/12)
- دانشگاهها باید از منابع داخلی حقوق حق التدریسها را پرداخت کنند (1401/7/2)
- مهلت ثبتنام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/7/2)
- آئیننامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)
- زنان عضو هیات علمی، حقوق کمتری دریافت میکنند (1401/7/1)
- اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاهها/بهرهمندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)
- پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)
- نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها (1401/6/19)
- ارسال ۱۱۶ مقاله علمی به دبیرخانه هشتمین کنفرانس بین المللی زئولیت در دانشگاه سمنان
- برگزاری مدرسه فیزیک انرژیهای بالا پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانشهای بنیادی
- برگزاری مدرسه دینامیک تکاملی سلولها و ویروسها
- برگزاری کنفرانس فیزیک انرژی های بالا رمزگشایی رمزهای جهان
- نخستین همایش ملی فناوریهای نوین و آموزش پزشکی برگزار میشود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی فقط تا 17 مهر، نمایه ISC
- همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران» برگزار میشود
- برگزاری هفتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، بهمن ماه 1402
- برگزاری دهمین کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی و رباتیک به میزبانی دائمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
- دانشگاه سمنان میزبان هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران
- فراخوان مقالات شانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شد
- اردبیل میزبان کنفرانس بینالمللی مدیریت توسعه گردشگری خواهد بود
- چهاردهمین سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی در رفسنجان برگزار شد
- دانشگاه اصفهان میزبان سی و نهمین کنفرانس فیزیک ایران
- برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در بهمن ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- کنفرانس بینالمللی آموزش پزشکی در شهریور ماه برگزار میشود
- فراخوان همایش نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شد
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در بهمن ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری سومین کنفرانس ملی مهندسی عمران در دانشگاه گلستان
- فراخوان برگزاری همایش ملی گفتمانسازی تأثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه
- مهلت ارسال مقاله به کنفرانس مرجعیت علمی تمدید شد
- دهمین و سومین کنفرانس ملی و بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری در مشهد برگزار میشود
- برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- فراخوان مقاله سیوهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی/آخرین مهلت ارسال اصل مقالات تا اول مهر
- برگزاری همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپاییان به میزبانی دانشگاه اصفهان
- برگزاری پنجمین سمینار آمار فضایی و کاربردهای آن در قزوین
- برگزاری بیست و چهارمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 16 شهریور
- کنفرانس بینالمللی مهندسی زیستپزشکی برگزار میشود
- جزئیات بیستمین کنفرانس بینالمللی رمز ایران اعلام شد
- فراخوان دومین همایش ملی مدیریت کیفیت آب و چهارمین کنفرانس ملی مدیریت مصرف آب
- همایش «توسعه و آینده نگری در صنعت پتروشیمی» در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میشود
- سی و یکمین همایش ملی بلورشناسی و کانی شناسی ایران در هشتم و نهم شهریور در دانشگاه تبریز برگزار می گردد
- برگزاری ششمین سمینار ملی کنترل و بهینهسازی به میزبانی دانشگاه بیرجند
- فراخوان همایش ملی مسئلۀ تورم در ایران؛ ریشهها، آثار و سیاستها
- برگزاری اولین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری های آزمایشگاهی ایران
- شهرکرد میزبان همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین سمینار دوسالانه کمومتریکس انجمن شیمی ایران
- برگزاری سومین کنگره بین المللی بیماری های منتقله به وسیله ناقلین و پنجمین کنگره ملی حشره شناسی پزشکی ایران
- برگزاری چهاردهمین سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی
- هشتمین کنفرانس ملی فیزیولوژی گیاهی ایران فراخوان داد
- نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله در اردیبهشت ۱۴۰۳برگزار می شود
- نخستین همایش ملی «مرجعیت علمی» برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش نهضت مشروطه برگزار میشود
- برگزاری کنفرانس برنامه هفتم توسعه؛ فرصتی برای احیای هوشمندسازی
- ششمین کنگره ملی تاریخدانان ایران برگزار میشود
- فراخوان مقالات در اولین کنفرانس ملی مهارت ایران
- برگزاری سمینار بین المللی جبر خطی در دانشگاه صنعتی سهند
- «هوش مصنوعی» محور چهارمین کنفرانس ملی برق و کامپیوتر
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 21 مرداد
- نخستین کنگره بینالمللی دیپلماسی ملل برگزار میشود
- فراخوان نخستین همایش ملی «زن، خانواده، امنیت» اعلام شد
- کنفرانس بین المللی گرد و غبار گام بزرگ برای انتقال دانش
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- اعلام برنامه زمانبندی چهارمین کنفرانس شهر هوشمند ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- فراخوان دومین همایش ملی آیندهپژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا برگزار می شود
- برگزاری هفتمین همایش سراسری طب و قضا
- دومین کنفرانس بازی پردازی و جایزه ملی گیمیفیکیشن برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار فقط تا 21 خرداد
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- عنوان سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اعلام شد
- برگزاری دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
- فراخوان دریافت مقاله برای همایش ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران
- ارسال ۴۱۲ مقاله به کنفرانس ملی ارتقای سلامت و چالشهای حقوقی آن
- اطلاعیه تعویق زمان برگزاری سیزدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 21 خرداد
- همایش بینالمللی جایگاه سیستان در گستره تمدن اسلامی برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری
- برگزاری دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه سمنان
- همایش دستاوردهای نوین فیزیک بنیادی از نگاه فلسفی برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 18 خرداد
- برگزاری ششمین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه شریف
- سی و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران برگزار میشود
- دانشگاه آزاد بابل میزبان دومین کنفرانس بینالمللی ماهیشناسی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار تا 4 خرداد 1402
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 28 اردیبهشت
- نگاهی به برگزاری نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری و امتیازات آن
- برگزاری سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- برگزاری هفتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، شهریور ماه 1402
- برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری همایش ملی «زبانهای ایرانی و ادبیات بومی زاگرس» در لرستان
- اولین همایش ملی رویکرد انتقادی در فضای مجازی برگزار می شود
- ۲۹ اسفند آخرین فرصت ارسال مقاله به کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی
- همایش ملی آمایش سرزمین برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود
- ارسال ۶۷۹ مقاله زبان فارسی به بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علومپزشکی
- نهمین سمینار ملی مشاوره ژنتیک در شیراز برگزار میشود
- نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت برگزار میشود
- همایش «سواد مالی و سرمایه گذاری هوشمندانه» برگزار میشود
- برگزاری همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی ؛ مبانی انسانشناختی
- ششمین سمپوزیوم بین المللی کرایوبیولوژی و بیوبانک پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- اعلام آخرین مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 اسفند
- Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)
- University of Western Australia Scholarship 2023-24 in Australia
- Frankfurt Universities offering Scholarships 2023 in Germany (Fully Funded)
- Boston University Presidential Scholarship 2023
- University of Tokyo ADB Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- Bonn International Fellowships 2024 in Germany (Fully Funded)
- University of Waikato International Excellence Scholarship 2023-24
- SIIT Graduate Scholarships 2023-24 in Thailand (Fully Funded)
- TU Delft Excellence Scholarship 2024 in Netherlands (Fully Funded)
- TDTU International Graduate Scholarship 2023-24 in Vietnam
- Finland Government Scholarship 2023-24 in Finland (Fully Funded)
- University of Manitoba Scholarships for International Students 2023-24 in Canada (Fully Funded)
- Imperial College MBA Scholarships 2024 in UK
- University of Toronto Scholarships 2024 in Canada (Funded)
- University of Birmingham Scholarships 2023-24 in United Kingdom (Funded)
- Gates Cambridge University Scholarships 2024-25 in UK (Fully Funded)
- Cape Breton University Scholarships 2023-24 in Canada
- National University of Singapore Scholarships 2023-24 in Singapore (Fully Funded)
- Swiss Government Scholarships for International Students 2024
- Chulabhorn Graduate Institute Scholarship 2024 in Thailand (Fully Funded)
- UNIL Masters Scholarship 2024 in Switzerland
- DAAD International Postgraduate Scholarship 2024 in Germany (Fully Funded)
- KAIST University Scholarship in South Korea 2024 (Fully Funded)
- APU University MEXT Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- University of Otago Scholarships 2023-24 in New Zealand (Fully Funded)
- University of British Columbia Fellowships 2024 in Canada (Funded)
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Fully Funded)
- Peking University Yenching Academy Scholarship 2024 in China (Fully Funded)
- EPFL Excellence Fellowships 2023-24 in Switzerland
- Harvard Radcliffe Institute Fellowship 2024-25 in USA (Fully Funded)
- University of Dayton Merit Scholarship 2023-24 in USA (Funded)
- Bond University HDR Scholarship 2023-24 in Australia (Fully Funded)
- ANU International Chancellor's Scholarship 2023-24 in Australia
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea
- Stanford University Scholarship Program 2024-25 Knight Hennessy
- Alberta University Scholarship 2023-24 in Canada
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- Victoria University of Wellington Scholarship 2023-24 in New Zealand(Master and PhD)
- IST International Scholarships 2023-24 for International Students in Austria (PhD)
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- حیواناتی که سرطان را تشخیص میدهند
- The 2nd International Conference: Architecture Across Boundaries 2024
- Fifteenth Power Electronics & Drives: Systems and Technologies Conference (PEDSTC 2024)
- 6th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences 2024
- Psyche and Symbol: A Transdisciplinary Conference
- IEEE-International Conference on Computer, Electrical and Communication Engineering
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی