گزارش خبری خبرگزاری مهر : تغییرات مداوم و حاشیه های پذیرش دکتری (93/12/6)
گزارش خبری خبرگزاری مهر :تغییرات مداوم و حاشیه های پذیرش دکتری
پنج دوره از برگزاری اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری در ایران می گذرد. پذیرش دانشجوی دکتری به عنوان یکی از ملاک های ارزیابی کیفیت دانشگاه ها، در پنج دوره خود همواره با تغییرات پی در پی روبرو بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سال ۸۹ آیین نامه ای از سوی کامران دانشجو وزیر علوم وقت صادر شد که بر اساس آن دانشگاه ها موظف شدند پذیرش دانشجوی دکتری را بر اساس آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش و مصاحبه دانشگاه ها تغییر دهند.
در این آیین نامه یادآور شده بود که آخرین آیین نامه آموزشی دوره دکتری که از سال ۱۳۸۴ بدان استناد می شد ، مورد تجدید نظر قرار گرفته است و به منظور رعایت عدالت آموزشی این شیوه پذیرش از سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱ اعمال می شود.
پیش از آن دانشگاهها به صورت مستقل و بر اساس سرفصل هایی که از سوی گروه های آموزشی تعیین می شد در زمان های متفاوتی از همدیگر آزمون برگزار می کردند و پس از آن نیز مصاحبه های شفاهی و بررسی فعالیت های علمی داوطلب را انجام می دادند به گونه ای که یک داوطلب در یک رشته مجبور بود در صورتی که رشته مورد نظرش در چند دانشگاه ارائه می شد، در چند دانشگاه امتحان دهد.
اما از سال ۸۹ که مقرر شد اولین دوره آزمون برگزار شود موجی از موافقت ها و مخالفت ها آغاز شد. دانشگاهها نگران خدشه دار شدن استقلال خود و داوطلبان خوشحال از برگزاری متمرکز و رهایی از رفت و آمدهای بسیار.
ثبت نام اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۰ بهمن ماه ۸۹ انجام شد. این آزمون در ۹ گروه آزمایشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۰ با رقابت ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ نفر در ۹ گروه و ۱۰۷ کد رشته در ۳۲ شهر ایران و ۶۱ حوزه امتحانی برگزار شد . در این دوره سهم آزمون کتبی سازمان سنجش در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون ۸۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی در محاسبه امتیاز داوطلب در این آزمون هم ۲۰ درصد بود.
۸۶ دانشگاه مجری پذیرش دانشجوی دکتری ۹۱- ۹۰ بودند و ظرفیتی معادل ۵ هزار و ۴۳۱ نفر برای آن درنظر گرفته شد. در این دوره پاسخ به سئوالات آزمون استعداد تحصیلی و سه رشته ریاضی، آمار و فنی - مهندسی به صورت پاسخ کوتاه بود. آزمون زبان و استعداد تحصیلی در صبح و آزمون دروس اختصاصی در بعدازظهر آن روز انجام شد.
در همان زمان معاون آموزشی وقت وزارت علوم تاکید کرد که ارزیابی داوطلبان دکتری بر اساس مصاحبه و سوابق توسط دانشگاهها انجام می گیرد و وزارت علوم به دنبال حفظیات نیست و غربالگری عام بر اساس توانمندی های عمومی و معدل برای معرفی بهترین ها به دانشگاه ها است.
نادری منش خاطرنشان کرد در کمیته ای نظرات و اعتراضات دانشجویان درباره آزمون دکتری از طریق ایمیل مورد بررسی قرار می گیرد . تشکلهای دانشجویی از این طرح حمایت کردند و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مشورتی شورای انقلاب فرهنگی این طرح را تایید و تشخیص دادند که در شرایط موجود این بهترین روش برگزاری آزمون دکتری است.
در همان زمان برای اولین بار دو دانشگاه تهران و فردوسی مشهد اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری در دوره شبانه و با اخذ شهریه کردند. در اولین دوره کلیه دروس امتحانی دارای ضرایب یکسان بودند و افرادی که معدل آنان کمتر از ۱۴ بود حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را نداشتند. داوطلبان حق انتخاب ۵۰ کد رشته محل را داشتند.
در سال ۸۹ اعلام شده بود که در سال ۹۰ دو آزمون سراسری دکتری برگزار خواهد شد. یک آزمون در فروردین ماه و دیگری در آذرماه همان سال و بازهم یک آزمون در سال ۹۰ برگزار شد. در آن زمان گفته شد که به دلیل تأخیر در تدوین آیین نامه دو آزمون و دو بار پذیرش برگزار نشده و اما برای پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۹۲-۹۱ دو بار آزمون برگزار می شود. این اتفاق هرگز رخ نداد.
حاشیه های اولین آزمون دکتری و ماجرای یک دستور شبانه !
نتایج اولیه کنکور دکتری اعلام شد و پس از آغاز مصاحبه ها و اعلام هزینه های مصاحبه نارضایتی داوطلبان آغاز شد. این بار داوطلبانی که در ۵ محل معرفی شده بودند باید به ۵ دانشگاه می رفتند و ۵ بار هزینه مصاحبه پرداخت می کردند. با این حال در این میان دانشگاه تهران با هزینه دوبرابری مصاحبه تا مدت ها نقل محافل دانشگاهی شده بود.
اما حاشیه اصلی پس از اعلام نتایج اولین آزمون رخ داد ! پس از معرفی ۱۵ هزار نفر از میان ۱۳۱ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۹۰ به دانشگاهها اعلام شد که حدود ۶ هزار نفر پذیرش می شوند اما احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در جلسه ای فوق العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه ۹۰ پس از ارائه گزارش آزمون نیمه متمرکز دکتری اعلام کرد که ظرفیت پذیرش باید اضافه شود و دولت هم امکانات مادی و هزینههای افزایش دانشجویان دکتری را فراهم میکند.
این اتفاق منجر به پذیرش بیشتر دانشجو شد در حالی که دانشجوی دکتری شرایط آموزشی متفاوتی با دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و باید هر استاد بتواند راهنمایی یک تا سه دانشجو را برعهده گیرد و بیشتر اساتید ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری آنها تکمیل بود. این اتفاق علاوه بر اینکه شوکی به دانشگاهها وارد کرد شرایط برگزاری آزمون را هم تحت تاثیر قرار داد.
مقرر شد تعداد داوطلبان آزمون دکتری که برای مصاحبه معرفی شده بودند به ۲۰ هزار نفر افزایش یابد و ظرفیت نهایی پذیرش دانشگاهها نیز برای آن سال به ۱۰ هزار نفر برسد. به همین منظور مرحله ای به عنوان تکمیل ظرفیت برای کنکور دکتری در نظر گرفته شد. همزمان با این مسئله دوباره منابع آزمون بازنگری شود اما شیوه آزمون برای سالهای آینده استمرار یابد.
با وجود اینکه احمدی نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وعده داده بود که دولت هزینه افزایش ظرفیت دکتری را تامین می کند اما دانشگاهها در برابر این افزایش ظرفیت همچنان با کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی مواجه بودند.
آغاز تغییرات با خارج شدن آزمون از حالت عمومی
ثبت نام برای دومین آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۱ در بهمن ۹۰ انجام شد در حالی که گفته می شد قرار است دو آزمون برگزار شود. این بار با افزایش تعداد کدرشته ها، آزمون در ۲۸۵ کد رشته امتحانی در ۹ گروه آموزشی در ۲۵ فروردین ماه ۹۱ برگزار شد.
رقابت ۱۷۸ هزار و ۴۲۷ داوطلب در کنکور دکتری ۹۱ نشان از افزایش ۳۵ درصدی تعداد داوطلبان می داد. افزایشی که به نظر می رسید سد کنکور را از پیش پای دیپلمه ها برداشته و به پیش پای فوق لیسانس ها گذاشته است.
دکتر محمدحسین سرورالدین رئیس وقت سازمان سنجش درباره دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری که در سال ۹۱ برگزار شد گفت: مهمترین تفاوت این دوره نسبت به دوره اول این است که در اولین دوره بیشتر آزمون عمومی بود اما آزمون این دوره اختصاصی شده است. برای هر یک از ۲۸۵ کد رشته ۵ درس و در مجموع برای حدود ۱۵۰۰ درس طراحی سئوال انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری (آزمون کتبی به همراه معدل) با ضریب یک و مصاحبه دانشگاه با ضریب دو محاسبه شده و در نهایت این دو نمره با هم جمع می شود و تقسیم بر سه شده و نمره نهایی داوطلب را تشکیل می دهد. در دوره قبلی، داوطلبان در زمان ثبت نام رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب می کردند اما در این دوره پس از اعلام نتیجه اولیه و انتشار کارنامه، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، می توانند کد رشته – دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
از این تعداد ۷۰ هزار و ۴۹۸ نفر معادل ۳۹.۵۱ درصد داوطلبان زن و ۱۰۷ هزار و ۹۲۶ نفر معادل ۶۰.۴۹ داوطلبان مرد بودند. در این آزمون ضریب زبان انگلیسی ۲، ضریب استعداد تحصیلی یک و ضریب مجموعه دروس اختصاصی به عنوان یک ماده امتحانی ۴ در نظر گرفته شده بود. معرفی اولیه داوطلبان به صورت سه برابر و ۸۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۲۰ معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل های تراز شده) و سهمیه داوطلبان صورت گرفت.
حاشیه هایی که از آزمون جدا نمی شد
اما دومین آزمون دکتری هم بدون حاشیه نبود. به دلیل شکل برگزاری آزمون که نیمی از سئوالات باید در صبح و نیمی دیگر باید در بعدازظهر پاسخ داده می شد موضوع ناهار برای داوطلبان و دانشگاه ها به یک موضوع حاشیه ای بدل شده بود. به عنوان مثال، داوطلبان یک حوزه گفته بودند که از ناهار خبری نبود ! و در حوزه دیگری ژتون رایگان داده شده بود و در حوزه دیگری ۲۵۰۰ تومان پول ناهار گرفته شد!
نتایج دومین دوره کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۱ هم در شهریورماه ۹۱ اعلام شد و این بار برخی از دانشگاه ها نمرات مصاحبه برخی داوطلبان را بسیار کم اعلام کرده بودند. در این دوره حدود ۹ هزار نفر در دوره دکتری پذیرفته شدند اما همچنان مراحل تکمیل ظرفیت برقرار بود.
سومین دوره آزمون دکتری ؛ همچنان ادامه تغییرات
با اینکه گفته شد که آزمون دکتری نیمه متمرکز ۹۲ بدون هیچ گونه تغییری و همانند سال گذشته برگزار خواهد شد اما در اولین قدم این آزمون در شکل برگزاری با تغییر مواجه شد. ابتدا شایعه شد که شرکت در آزمون زبان دکتری الزامی نیست که از سوی سازمان سنجش تکذیب شد که داوطلب باید هر دو بخش تخصصی و زبان و استعداد تحصیلی را پاسخ دهد.
این بار رقابت میان ۲۱۷ هزار داوطلب بود که نسبت به دوره گذشته افزایش ۳۹ هزار و ۴۱۳ نفری داشت. آزمون نیز به جای فروردین ماه در ۱۸ اسفندماه ۹۱ برگزار شد اما همچنان فاصله چند ساعته میان آزمونهای صبح و عصر گله داوطلبان را به همراه داشت. حاشیه دیگر این آزمون فرم های نظرسنجی بود که از داوطلبان دکتری در خصوص تاثیر مصاحبه برای پذیرش دکتری با میزان کمتر از ۲۵ درصد، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد، بیش از ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد پرسیده شده بود.
ظرفیت در این دوره ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و پس از اعلام نتایج مشخص شد که ۹۹۵۱ نفر پذیرفته شدند.
کنکور دکتری ۹۳ ؛ این بار آزمون در یک نوبت و تغییرات سهم مصاحبه و کتبی
کنکور نیمه متمرکز دکتری سال ۹۳ دانشگاههای کشور ۱۶ اسفندماه با شرکت ۲۴۰ هزار و ۳۶۷ داوطلب در یک نوبت امتحانی برگزار شد.از این تعداد ۱۰۲ هزار و ۲۳۴ نفر زن و ۱۳۸ هزار و ۱۲۷ نفر مرد بودند. آمار داوطلبان آزمون دکتری سال ۹۳ نسبت به آمار داوطلبان سال ۹۲ تعداد ۲۲ هزار و ۴۹۵ نفر افزایش داشت. ظرفیت پذیرش دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ تعداد ۱۱ هزار و ۴۹۶ نفر اعلام شد که نسبت به سال گذشته آن حدود ۱۵۰۰ نفر افزایش داشت. نتایج در مردادماه ۹۳ اعلام شد.
تغییر دیگری که آزمون سال ۹۳ داشت این بود که کنکور دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۳ برای پذیرش دانشجو در ۸ گروه آموزشی و ۲۶۷ کد رشته امتحانی بود و برای پردیس های دانشگاهها یا همان پذیرش پولی آزمون جداگانه ای برگزار شد.
دربار جزئیات نمره دهی آزمون دکتری سال ۹۳ در بخش کتبی و سوابق علمی تغییراتی داشت که در نهایت مشخص شد۷۰ درصد مجموع سوابق علمی شامل سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و مصاحبه حضوری در دانشگاه درنظر گرفته شد. این سوابق علمی از سوی دانشگاه در پارامترای مختلف و در فرم های مخصوص طراحی شد و بر اساس آن نمره دهی صورت گرفت به این ترتیب کتبی با وجود ۳۰ درصد نمره در غربال افراد تاثیر گذار بود.
پس از آن افراد معرفی شده باید مجموع ۱۰۰ درصدی نمره خود را به صورت ۳۰ درصد نمره آزمون کتبی و ۷۰ درصد نمره سوابق علمی کسب می کردند که ۷۰ درصد نمره سوابق عملی هم به صورت ۲۱ درصد مصاحبه حضوری، ۲۱ درصد سوابق آموزشی و ۲۸ درصد سوابق پژوهشی بود.
مهمترین تغییرات آزمون دکتری سال ۹۴
اما دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات مهم در آزمون دکتری سال ۹۴ گفت: آزمون امسال در بخش ارزیابی دانشگاه ها با تغییراتی مواجه شده است که استقلال مورد نیاز دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری را تامین می کند. نسبت به سال گذشته دو تغییر عمده در پذیرش آزمون نیمه متمرکز دکتری بر اساس آیین نامه جدید بوجود آمده است که یکی مربوط به شیوه نامه اجرایی دانشگاه ها است و دیگر اینکه ایجاد حد نصاب در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: شیوه نامه نمره گذاری برای بخش مصاحبه و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلبان آزمون دکتری پیش از این پیشنهادی بود و اکنون بر اساس آیین نامه جدید الزام آور شده است. دانشگاه ها باید بر اساس این شیوه نامه نمره گذاری کنند. ضمن اینکه دانشگاه می تواند برای نمره مصاحبه حد نصاب تعیین کند. در واقع این اختیار را دارد که نمرات زیر ۲۰ یا ۳۰ را نمی پذیرد. نمرات نیز در اینجا مجموع آزمون کتبی، مصاحبه و سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب محسوب می شود.
وی درباره سهم آزمون کتبی در مجموع پذیرش نیمه متمرکز دکتری دانشگاه ها و مراکز علمی گفت: سهم آزمون ها همچون سال گذشته است به این ترتیب که ۳۰ درصد نمره را مجموع آزمون کتبی و معدل های کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل می دهند که آزمون کتبی در این میان ۸۰ درصد نمره و مجموع معدل ها ۲۰ درصد آن نمره را تشکیل خواهند داد. ۷۰ درصد باقی مانده نیز مجموعی از مصاحبه، بررسی سوابق علمی، کتاب، مقاله و سایر سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب است.
مجلس هم رای به تغییرات برای دکتری داد!
طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی که اکنون به صورت یک فوریتی در مجلس مطرح شده است نیز نگاهی به نظام واحدی برای سنجش در دوره های ارشد و دکتری دانشگاه ها دارد.
رضا صابری عضو کمیسیون آموزش که طراح این طرح است در این باره می گوید: برای حوزه تحصیلات تکمیلی و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری طرح و قانون خاصی وجود نداشت و همین مسئله موجب شده بود که پذیرش در این دوره ها به روشهای گوناگون انجام شود و تغییرات زیادی هم داشت که موجب نگرانی داوطلبان را فراهم کرده بود. این طرح به منظور ایجاد نظام واحد برای سنجش به صحن علنی مجلس ارائه شد که فوریت آن به تصویب رسیده است.
وی افزود: باید ۳.۵ درصد دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات دکتری پذیرش شوند، یعنی از ۳۰ درصد مورد نظر در افق ۱۴۰۴ ، ۱۱ درصد باید به مقطع دکتری راه یابند به همین خاطر طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی به این مسئله پاسخ می دهد.
شیوه پذیرش دکتری در ایران با وجود این تغییرات همواره مورد انتقاد دانشگاهیان بوده است. برخی از داوطلبان از شرایط مصاحبه ها ناراضی هستند و برخی دیگر شرایط آزمون کتبی را نامتوازن با تحصیل یک دانشجوی دکتری می دانند و معتقدند شیوه کنکور شیوه مناسبی نیست. در این میان برخی از اساتید معتقد هستند که دانشجوی دکتری که باید مدت زمان زیادی را بر روی یک پروژه وقت بگذارد با این شیوه به خوبی غربال نمی شود و ممکن است تنها به صرف چند تست در رشته خود قبول شود.
در این میان برخی اساتید و مسئولان دانشگاهی معتقد هستند که باید بخشی از آزمون به صورت متمرکز باشد تا دانشگاهها بتوانند انتخاب بهتری از میان داوطلبان داشته باشند. در همین حال هم برخی از داوطلبان معتقد هستند که هنوز هم بسیاری از دانشگاهها به داوطلبان فارغ التحصیل از دانشگاه خود اهمیت بیشتری می دهند و سعی در پذیرش آن افراد دارند.
البته به نظر می رسد که نظرسنجی ها و تغییرات مداوم سعی شده است که حقوق داوطلبان و در عین حال استقلال دانشگاهها را خدشه دار نکند اما بازهم خیل عظیم داوطلبان که هر روز هم در حال افزایش هستند درخواست های متنوع تری از نظام آموزش عالی دارند.
نکته دیگری که شیوه پذیرش دکتری و روند این موضوع را در دانشگاهها مورد توجه قرار می دهد کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی و محدودیت ظرفیت دانشگاه ها است که موجب می شود افراد زیادی پشت در دکتری بمانند.
بازگشت به پیشنهاد سال ۸۹ سازمان سنجش
دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییراتی که گفته می شود در آزمون دکتری رخ خواهد داد گفت: همانطور که می دانید سال ۸۹ سازمان سنجش طرحی کارشناسی را پیشنهاد داده بود که بر اساس آن قرار بود سازمان سنجش آزمون دکتری را به صورت عمومی (GRE) برگزار کند و در نهایت کارنامه ای را در اختیار دانشگاهها قرار دهد.
خدایی افزود: همان زمان مقرر شده بود که آزمون دوبار در سال در بهار و پاییز برگزار شود اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و آزمون دکتری به سمت آزمون متمرکز و اختصاصی رفت. در حال حاضر تعداد رشته های آزمون دکتری ۲۴۳ رشته است که تقریبا دو برابر تعداد رشته ها در کارشناسی ارشد است بنابراین آزمون گسترده ای است.
رئیس سازمان سنجش گفت: در نهایت تصمیم گرفته شده که به همان پیشنهاد اولیه سازمان سنجش که کارشناسی هم شده بود برگردیم و آزمون به صورت عمومی و بیش از یک بار در سال برگزار شود. به این ترتیب کارنامه داوطلب در این آزمون در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد و دانشگاه ها نقطه برش خود را به داوطلبان اعلام می کنند و پذیرش بر اساس آن صورت می گیرد.
برگزاری دوبار در سال آزمون دکتری منوط به تصویب وزارت علوم
وی افزود: این همان نقطه ای است که ما به دنبال آن هستیم یعنی سنجش از پذیرش جدا شود. از سوی دیگر تکرار آزمون در سال مزیت های متعددی به همراه دارد هم وقتی تکرار می شود استرس را کاهش می دهد و هم اعتباربخشی آن بهتر صورت می گیرد.
خدایی تاکید کرد: البته موضوع برگزاری آزمون دوبار در سال و سایر تغییرات مشروط به تصویب و ابلاغ وزارت علوم است. بحث ما این است که زمان برگزاری و تغییرات در مواد امتحانی پس از اینکه به قطعیت برسد در بهترین زمان اجرا به صورت مناسب اطلاع رسانی می شود.
گزارش زهره بال
آخرین بروزرسانی (چهارشنبه ، 6 اسفند 1393 ، 16:17)
- نتایج مرحله دوم پذیرفتهشدگان دکتری اعلام شد (1401/2/29)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/2/29)
- موافقت بانک مرکزی با وام ۶۰۰ میلیون تومانی تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعضای هیأت علمی (1401/2/27)
- وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند (1401/2/26)
- شیوه نامه جدید جذب هیات علمی به دانشگاهها ابلاغ شد (1401/2/22)
- آییننامه تشویقی هیات علمی به ۳۲ پایه افزایش یافت (1401/2/20)
- ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی به تعویق افتاد (1401/2/18)
- برترین دانشگاههای دنیا در رشته حسابداری کدامند؟ (1401/2/16)
- ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رشته حقوق معرفی شدند (1401/2/15)
- برترین دانشگاههای دنیا در رشته پرستاری (1401/2/15)
- پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه خواجهنصیر تمدید شد (1401/2/11)
- برترین دانشگاههای جهان در رشته معماری (1401/2/7)
- برترین دانشگاههای جهان در رشته مهندسی مکانیک (1401/2/7)
- جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/2/5)
- جزئیات ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه شهید بهشتی (1401/2/3)
- آغاز ثبتنام پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه تهران (1401/2/2)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه الزهرا اعلام شد (1401/2/2)
- مهلت ثبت نام پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه شریف تمدید شد (1401/2/2)
- مهلت پذیرش بدون آزمون دکتری تربیت مدرس تمدید شد (1401/2/2)
- آغاز ثبتنام متقاضیان جذب هیات علمی دانشگاهها از ۱۸ اردیبهشت (1401/1/29)
- نتایج اولیه کنکور دکتری۱۴۰۱ منتشر شد (1401/1/23)
- جزئیات اعطای گرنت فناوری به اعضای هیات علمی (1401/1/23)
- پیگیری طرح حذف سربازی برای پژوهشگران پسادکتری (1401/1/22)
- ثبت نام جذب هیات علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/1/15)
- آمادگی کامل دانشگاه ها برای شروع آموزش حضوری از ۱۴ فروردین (1401/1/7)
- مهلت ثبت نام دورههای فراگیر دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/1/1)
- آغاز فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ فروردین (1400/12/27)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ کلید خورد (1400/12/23)
- دانشگاه شریف در مقطع دکتری دانشجوی بدون آزمون می پذیرد (1400/12/21)
- دستورالعمل نحوه انتخاب اعضای هیأت علمی نمونه کشوری ابلاغ شد (1400/12/16)
- کلاس های دانشگاه آزاد از ۱۴ فروردین حضوری می شود (1400/12/11)
- ستاد ملی کرونا کلاسهای دانشگاهها را در تمام مقاطع حضوری کرد (1400/12/7)
- اعلام جزئیات دریافت کارت کنکور دکتری ۱۴۰۱ (1400/11/28)
- حضور فیزیکی اعضای هیات علمی در دانشگاهها الزامی است (1400/11/19)
- حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها همسان می شود (1400/11/17)
- نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاهها (1400/11/10)
- تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی (1400/11/01)
- دانشگاهها از بهمن ماه حضوری میشوند (1400/10/21)
- بکارگیری متقاضیان جذب هیات علمی قبل از تایید مرکز جذب وزارت علوم ممنوع شد (1400/10/17)
- پاسخ وزارت علوم به ابهامات بخشنامه همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی (1400/10/8)
- فرایند ارزیابی مدارک دانشجویان خارج از کشور اعلام شد (1400/10/6)
- تعیین سقف حقوق اعضای هیات علمی و قضات (1400/9/21)
- آغاز ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از ۱۶ آذر (1400/9/13)
- جزئیات فراخوان جذب اعضای هیات علمی آبان ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/9/12)
- مهلت ثبت نام جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها تمدید شد (1400/9/7)
- جلسات دفاع از پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاه آزاد حضوری شد (1400/8/29)
- آغاز ثبت نام کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ از اول آذر (1400/8/22)
- امتحانات پایان ترم دانشگاهها حضوری شد (1400/8/19)
- شرایط اعطای مأموریت آموزشی به اعضای هیات علمی مربی اعلام شد (1400/8/9)
- مشهورترین دانشگاه های جهان در ۲۰۲۱ معرفی شدند (1400/8/7)
- مصوبه جدید هیات عالی جذب درباره تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی (1400/7/27)
- نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/7/27)
- محدودیت انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی لغو شد (1400/7/17)
- برنامهریزی برای افزایش حضور دانشجویان دکتری در فرصتهای مطالعاتی (1400/07/11)
- جزئیات وام های دانشجویی دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1400/07/06)
- ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاهها (1400/7/3)
- تاریخ ثبت نام آزمون های کشوری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1400/6/28)
- شرط جذب هیات علمی در دانشگاه های غیرانتفاعی اعلام شد (1400/6/27)
- فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۰ و اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد (1400/6/8)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ منتشر شد (1400/6/8)
- نوشتن مقاله در صدر تخلفات علمی (1400/6/6)
- نتایج کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ تا ۱۰ شهریور اعلام میشود (1400/06/01)
- نتایج نهایی کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/05/24)
- زمان ثبت نام فراخوان جذب هیأت علمی وزارت علوم اعلام شد (1400/05/16)
- همه چیز درباره آزمون کارشناسی ارشد؛ از اعلام نتایج اولیه تا انتخاب رشته (1400/05/08)
- کارت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ منتشر شد (1400/05/03)
- پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشتههای غیر مرتبط لغو شد (1400/04/20)
- امتیاز وزارت علوم برای فرزندآوری اساتید زن (1400/04/19)
- آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز به تعویق افتاد (1400/04/14)
- ایرادات جدی آئیننامه جدید ارتقای اساتید (1400/04/12)
- فراخوان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح قانون ارتقاء اساتید(1400/4/1)
- فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم آبان/ ۹۰ درصد جذب براساس آمایش (1400/03/17)
- مصاحبه دوره دکتری چگونه برگزاری میشود؟ (1400/03/16)
- آمار انتخاب رشته داوطلبان و ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد (1400/3/1)
- ارائه بسته اینترنتی جدید به اعضای هیات علمی (1400/2/19)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (1400/2/19)
- آخرین وضعیت همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی (1400/2/18)
- پیشنهاد اجرایی همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی به تصویب وزیر رسید (1400/2/7)
- نحوه و زمان برگزاری مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد (1400/2/5)
- جزئیات انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/1/31)
- یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد
- دانشگاه علم و صنعت ایران، اولین کنفرانس بین المللی محیط ساخته شده در عصر دیجیتال را برگزار میکند
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 26 خرداد
- برگزاری همایش بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک در واحد تهران مرکزی
- سخنرانی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۵ در کنفرانس انجمن فیزیک ایران
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی کاربرد مواد و ساخت پیشرفته در صنایع به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی تا 25 اردیبهشت، نمایه ISC
- چهارمین کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات برگزار میشود
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران در اردیبهشتماه ۱۴۰۱
- برگزاری اولین کنفرانس توسعه اجتماعی و فرهنگی در ایران: چالشها و توانمندیها
- اولین کنفرانس کشاورزی و امنیت غذایی برگزار گردید
- برگزاری اولین کنفرانس ملی عدالت اجتماعی در ایران
- برگزاری ششمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 15 اسفند
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، با نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 4 بهمن / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- نهمین کنفرانس بینالمللی رباتیک و مکاترونیک برگزار شد
- فراخوان ارسال مقاله به دومین کنفرانس ملی تغییرات محیطی
- دانشگاه سمنان برگزار کننده ششمین کنفرانس رشد بلور ایران
- ایران میزبان نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات
- برگزاری کنفرانس منطقهای آسیا و اقیانوسیه مددکاری اجتماعی برای اولین بار در ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران،معماری و توسعه شهری تا 7 آذر
- نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد
- تمدید مهلت ارسال مقاله به کنفرانس دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
- فراخوان پانزدهمین جشنواره آموزشی «شهید مطهری» منتشر شد
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 آبان
- دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی آغاز شد
- فراخوان شرکت در همایش کرونا، دانشجویان و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی
- برگزاری اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی ایران
- یادآوری مهلت ارسال مقاله به ششمین کنفرانس رشدبلور ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران در یزد آغاز شد
- دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلید خورد
- برگزاری پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران
- برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی آموزش مهندسی ایران
- برگزاری نخستین کنفرانس ملی کشاورزی و امنیت غذایی در شهریور سال جاری
- جزئیات دوازدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- برگزاری مجازی کنفرانس مهندسی برق ایران/بررسی چالش ها و فرصتهای پیش روی صنعت برق و مخابرات کشور
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب،ISC
- فراخوان چهارمین جشنواره علمی «مریم میرزاخانی» اعلام شد
- چهارمین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری برگزار می شود
- هفتمین کنفرانس انرژی بادی ایران برگزار میشود
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- VII. International Architectural Design Conference
- 15th Annual Education and Development Conference
- IV. International Conference on Ecology, Ecosystems and Climate Change
- 14th Annual International Technology, Education and Development Conference
- The (Annual) Conference on Mediterranean and European Linguistic Anthropology 2020
- Computing Conference 2020 - Call for Papers
- 6th INTERNATIONAL CONGRESS ON VISUAL CULTURE
- International conference in HISTORIC CANTERBURY
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- BEYOND 2020 - World Sustainable Built Environment conference
- 53rd International Business Research Conference
- Malaysia International Congress on Tropical Medicine
- 14th MBAcademy International Business Conference
- 6th International Conference on Masjid, Zakat, and Waqf
- 2019 SUMMER GLOBAL NURSING SYMPOSIUM
- 52nd International Business Research Conference
- THE CITY AND COMPLEXITY - LIFE, DESIGN AND COMMERCE IN THE BUILT ENVIRONMENT
- Eighteenth International Conference on New Directions in the Humanities
- 4th International Conference on Medicine and Natural Sciences
- Migrations 3rd Global Interdisciplinary Conference
- Antibody Engineering and Therapeutics Europe conference
- 22nd International Water Technology Conference
- 12th Annual Strangers in New Homelands Conference
- International Conference On Innovation and Technopreneurship
- International Conference on Engineering, Science, and Industrial Applications
- International Conference on Business, Big Data, and Decision Sciences
- 8th International Congress on Education and Learning
- 5th International Conference on Global Public Health 2019
- VI th International Eurasian Educational Research Congress
- International Congress on Arts and Cultures
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- حیواناتی که سرطان را تشخیص میدهند
- دوستی انسان و رایانه در آینده نزدیک
- خواندنیهای شگفت انگیز درباره طلا
- خوابیدن بیش از ۸ ساعت خطرناک است!
- سگها دروغ را میفهمند
- بزرگترین پروژه کشف حیات فرازمینی آغاز شد
- «دکتر گوگل» از راه رسید
- کشف حیات میکروبی در اعماق زمین
- چرا بیشتر مورچهها چپدست هستند؟
- میزان وفاداری را با طول انگشتان بسنجید!
- آخ گفتن میتواند درد را کاهش دهد
- عنکبوتها هم شمارش کردن بلدند!
- کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!
- 13 پیشبینی علمی سال 2015
- ساخت ابزار انقلابی برای کاهش فشار خون بالا
- شناسایی تأثیر آبوهوا بر زبان و صدای انسان
- تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
- اسپریها جایگزین قرصهای خواب آور میشوند
- مغز چگونه ترس را شناسایی میکند؟
- پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زردچوبه
- ابزاری آنلاین برای حل مسائل و معادلات ریاضی و جبر با راهحل
- گیاهانی که بدون مغز هوشمند عمل میکنند
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی