وضعیت ایران از نظر دسترسی به اینترنت پر سرعت

ایران کنفرانس

وضعیت ایران از نظر دسترسی به اینترنت پر سرعت

آخرین آمار ارائه شده در زمینه دسترسی کشورهای جهان به اینترنت با سرعت بالا، نشان می دهد که ایران هم رده کشورهایی همچون بوتان، کنیا، بنین و گویان با سرعت دسترسی به پهنای باند اینترنت 256 کیلوبیتی قرار دارد و کشورهایی مانند بنگلادش، موریس و ساحل عاج از این نظر اوضاع بهتری نسبت به کشورمان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس برنامه پنجم توسعه کشور، ایران باید تا پایان سال 95 رتبه دوم منطقه را از نظر فناوری به خود اختصاص دهد و 60 درصد خانوارها نیز به اینترنت پرسرعت مجهز باشند با این وجود معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته سرانه پهنای باند اینترنت ایران را به ازای هر ایرانی یک کیلوبیت بر ثانیه از میزان 100 ترابیت ظرفیت پهنای باند دنیا عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سرانه کشور ترکیه در این حوزه 50 کیلوبیت و کشور قطر 100 کیلوبیت برآورد می شود؛ از طرفی کف دسترسی به اینترنت در دنیا 2 مگابیت برثانیه و سقف سرعت اینترنت 20 مگابیت در ثانیه است.

این آمارها در حالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده که در ایران سرعت دسترسی کاربران به اینترنت به 512 کیلوبیت بر ثانیه هم نمی رسد.

با این وجود اتحادیه جهانی مخابرات – ITU – آخرین ارزیابی های خود از وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف جهان را براساس میزان توسعه پهنای باند اینترنت تا پایان سال 2013 اعلام کرده است.

40 درصد مردم جهان کاربر آنلاین اینترنت هستند

براساس اعلام ITU نزدیک به 2.7 میلیارد نفر از جمعیت جهان که تقریبا 40 درصد مردم جهان را تشکیل می دهند کاربر آنلاین اینترنت هستند که براساس دسته بندی صورت گرفته بر مبنای سطح توسعه کشورها 31 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه و 77 درصد آنها در کشورهای توسعه یافته در حال استفاده از اینترنت هستند.

در این رده بندی مشخص شده که اروپا با نرخ نفوذ اینترنت 75 درصد و آمریکا با نرخ نفوذ اینترنت 61 درصد مناطقی با بالاترین نرخ نفوذ اینترنت در جهان محسوب می شوند.

در همین حال باید گفت در آفریقا 16 درصد مردم کاربر اینترنت آنلاین هستند که تنها نیمی از نرخ نفوذ اینترنت در آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود.

مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می کنند

بررسی های صورت گرفته براساس شکاف جنسیتی در میان مردان و زنان آنلاین نشان می دهد که مردان بیش از زنان از اینترنت استفاده می کنند به نحوی که در سطح جهان 37 درصد از زنان و 41 درصد از مردان کاربر اینترنت هستند که 1.3 میلیارد نفر از جمعیت زنان و 1.5 میلیارد نفر از جمعیت مردان را شامل می شود.

این آمار برای کشورهای در حال توسعه در حدود 826 میلیون زن و 980 میلیون مرد است و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته در حدود 475 میلیون زن و 483 میلیون مرد از کاربران آنلاین اینترنت هستند.

در این راستا باید گفت از آنجایی که در کشورهای در حال توسعه، زنان 16 درصد کمتر از مردان از اینترنت استفاده می کنند و در کشورهای توسعه یافته، کاربران اینترنت زن تنها 2 درصد کمتر از کاربران اینترنت مرد هستند شکاف جنسیتی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بارزتر است.

750 میلیون خانوار در جهان به اینترنت متصل اند

آمارهای ارائه شده از پایگاه داده شاخص های جهانی مخابرات از اتصال 750 میلیون خانوار معادل 41 درصد خانوارهای کل جهان به اینترنت حکایت دارد. براین اساس نیمی از خانوارها مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند که نفوذ اینترنت در آنها به 28 درصد می رسد و در کشورهای توسعه یافته، 78 درصد کل خانوارها به اینترنت متصل هستند. در همین حال ارزیابی ها نشان می هد که 90 درصد از 1.1 میلیارد خانواری که دارای اتصال به اینترنت نیستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

در راستای بررسی های صورت گرفته از حیث تعداد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت براساس منطقه جغرافیایی نیز شواهد نشان می هد که اروپا و آفریقا مناطقی با بالاترین و پائین ترین سطح نفوذ اینترنت در خانوار هستند که این مقدار در اروپا 77 درصد و در آفریقا 7 درصد عنوان شده است؛ اکثریت خانوارها در آمریکا که حدود 61 درصد عنوان شده و نیز تقریبا یک سوم خانوارها در اتحادیه عرب، قاره آسیا و اقیانوسیه آنلاین هستند.

گفته می شود که بین سالهای 2009 تا 2013 میلادی، نفوذ اینترنت در خانوارها سریع ترین رشد را در آفریقا با رشد سالانه 27 درصدی داشته است و پس از آن 15 درصد رشد سالانه مربوط به مناطق آسیا و اقیانوسیه، اتحادیه عرب و کشورهای مستقل مشترک المنافع بوده است.

مشترکان باند پهن در کشورهای در حال توسعه از توسعه یافته سبقت می گیرند

درطول 5 سال گذشته، سهم قیمت باندپهن ثابت در سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها تا 82 درصد کاهش داشته است. به نحوی که از سال 2012 میلادی به بعد قیمت باند پهن ثابت 1.7 درصد قیمت ماهیانه سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها به شمار آمده است. در همین حال در کشورهای در حال توسعه خدمات باند پهن ثابت گران باقی مانده که 30 درصد متوسط درآمد ماهیانه خانوار است.

درسال 2012 در 95 کشور سامل 48 کشور در حال توسعه، قیمت اشتراک باند پهن ثابت ماهیانه 5 درصد قیمت ماهیانه سرانه درآمد ناخالص ملی و یا کمتر بوده است.

با صرفه پذیر شدن خدمات، جذب باندپهن ثابت، رشد بیشتری را نشان می دهد به نحوی که تا پایان سال 2013 میلادی تقریبا 700 میلیون اشتراک باند پهن ثابت معادل نرخ نفوذ جهانی 9.8 درصد وجود داشته است.

در سال 2013 میلادی مجموع مشترکان باندپهن در کشورهای در حال توسعه در حال سبقت گرفتن از کشورهای توسعه یافته بوده اند اما همچنان شکاف گسترده ای بین نرخ نفوذ باند پهن در کشورهای در حال توسعه به میزان 6.1 درصد در مقایسه با کشورهای توسعه یافته به میزان 27.2 درصد وجود دارد.

این درحالی است که تا سال 2013 میلادی اکثر کشورها به هدف کمیسیون پهن باند یعنی ارائه خدمات پهن باند ثابت پایه با قیمت کمتر از 5 درصد سرانه ماهیانه درامد ناخالص ملی دست یافتند.

ایران هم رده بوتان و کنیا در دسترسی به اینترنت با سرعت بالا

نفوذ باند پهن با سرعت بالا (حداقل 10 مگابیت بر ثانیه) در برخی از کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی و هنک کنگ و ژاپن و در چندین کشور اروپایی مانند بلغارستان، ایسلند و پرتغال بالاتر از سایر کشورها است.

این درحالی است که در کشورهای آفریقایی کمتر از 10 درصد اشتراک های باند پهن ثابت (سیمی ) سرعت های حداقل 2 مگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند که این موضوع در مورد چندین کشور در مناطق آسیا و اقیانوسیه، امریکا و برخی از کشورهای عربی نیز دیده می شود.

با این وجود بررسی اشتراک باند پهن براساس سرعت که براساس میزان دسترسی به اینترنت 256 کیلوبیت برثانیه (کف) تا 2مگابیت بر ثانیه (سقف)، 2 مگابیت تا 10 مگابیت و بیش از 10 مگابیت توسط اتحادیه جهانی مخابرات دسته بندی شده نشان می دهد که ایران به همراه بوتان، گویان، کنیا و بنین در رده کشورهایی قرار دارد که کف دسترسی به اینترنتشان 2 کیلوبیت بر ثانیه اعلام شده و پس از آن، کشورهای بنگلادش، موریس، ساحل عاج، نامیبیا و ونزوئلا قرار دارند به نحوی که در این کشورها نزدیک به 99 درصد کاربران اینترنت از اینترنت تا سقف 2 مگابیتی استفاده می کنند.

در این رده بندی اغلب کشورهای اروپایی دارای اینترنت 10 مگابیتی و بالاتر از آن هستند و همسایگان ایران از جمله ترکیه نیز نزدیک به 90 درصد کاربرانش از اینترنت 2 تا 10 مگابیتی بهره می برند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس