راز تفاوت قد مردان و زنان در چیست؟

ایران کنفرانس

راز تفاوت قد مردان و زنان در چیست؟

دانشمندان فنلاندی با استفاده از مطالعات ژنتیکی، به راز تفاوت قدی بین زنان و مردان پی برده‌اند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کروموزوم «ایکس» اغلب در تحلیل‌های ژنتیکی در مقیاس بزرگ نادیده گرفته شده؛ با این حال، چون زنان دارای دو نسخه از این کروموزوم بوده و مردان فقط یک نسخه از آن را دارا هستند، شناسایی ارتباطات ژنتیکی با ژن‌های کروموزوم «ایکس» می‌تواند به درک دلیل تفاوت مشخصه‌های بین زن و مرد کمک کند.

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند، گونه‌های ژنتیکی جدید کروموزوم ایکس را شناسایی کرده‌اند که بر قد انسان تاثیر می‌گذارند.

این دانشمندان تنوع ژنتیکی را که اغلب در کروموزوم ایکس (یکی از کروموزوم‌های تعیین‌کننده جنسیت) رخ می‌دهد، در تقریبا 25 هزار فرد شمال اروپا با استفاده از اطلاعات مرتبط با سلامتی تحلیل کردند.

هدف از این مطالعه، یافتن مولفه‌های ژنتیکی گزارش شده که می‌تواند تفاوت‌های فردی در چندین ویژگی از جمله قد، فشار خون و سطوح چربی خون را توضیح دهد. محققان همچنین نقش احتمالی کروموزوم ایکس را در تعدادی از تفاوت‌های شناخته‌شده بین زن و مرد از جمله قد بررسی کردند.

این تحلیل نشان داد گونه ژنتیکی نزدیک به ITM2A (ژن دخیل در رشد غضروف و یکی از ژن‌های کروموزوم ایکس) در میان افراد کوتاه‌تر از قد متوسط، بیشتر است. این نوع که در بیش از یک سوم اروپائیان وجود دارد، همچنین بیان ITM2A را افزایش می‌دهد و هر چه ژن بیشتری بیان شود، فرد کوتاه‌تر خواهد بود. بنابراین، اثر این گونه ژنتیکی بر روی قد در میان زنان بسیار قوی‌تر است.

به دلیل وجود دو کروموزوم ایکس در زنان، هر دوی نسخه‌های ITM2A فعال هستند و این ژن در سطوح بیشتری بیان می‌شود.

شناسایی نواحی از این دست که در آن مقادیر ژنتیکی کروموزوم «ایکس» بین زنان و مردان متعادل نیست، می‌تواند در درک محققان از تفاوت‌های بین دو جنس کارآمد باشد.

جزئیات این مطالعه در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس