دروغ‌سنج شایعات اینترنتی ساخته شد

ایران کنفرانس

دروغ‌سنج شایعات اینترنتی ساخته شد

محققان دانشگاه شفیلد انگلیس مدعی‌اند سیستم آشکارسازی ساخته‌اند که می‌تواند شایعات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی را فورا شناسایی و صحت آنها را بررسی کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هدف از ساخت این دستگاه، کمک به سازمانها مانند دولتها و خدمات اورژانس برای واکنش موثرتر به رویدادها یا شرایط گزارش شده در شبکه‌های اجتماعی آنلاین عنوان شده است.

سایتهای اجتماعی نقش بسیار مهمی را در انتشار سریع اخبار از رویداد زلزله‌ای در چین تا فرود اضطراری هواپیمایی در رود هادسون نیویورک ایفا می‌کنند، اما روزنامه‌نگاران بخوبی می‌دانند که صرف بودن خبر فوری در سایتهای اجتماعی به معنی صحت آن نیست.

سیستم پیشنهادی به بررسی داده‌هایی شامل نوشته‌ها در سایت توئیتر، نظرات ارسالی در انجمنهای مراقبتهای پزشکی، نظرات عمومی در سایت فیس‌بوک یا سایر فعالیتهای آنلاین پرداخته تا چهار نوع شایعه آنلاین شامل گمانه‌زنی‌ها، جنجال‌ها، اطلاعات غلط (شایعاتی که ناخواسته منتشر می‌شوند) و اطلاعات گمراه‌کننده (اخبار غلطی که با سوءقصد گسترش می‌یابند) را شناسایی کند.

به گفته محققان، این سیستم، منابع اطلاعات را بر اساس ارزیابی اعتبار آنها طبقه‌بندی کرده و تاریخچه اطلاعات اینترنتی آنلاین یا سابقه آنرا برای تعیین امکان ایجاد آن به منظور شایعه‌پراکنی بررسی می‌کند.

این طبقه‌بندی شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه نگاران، کارشناسان، شاهدان و دیگر اعضای جامعه است که بطور خودکار نوشته‌هایی در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند.

نتایج بدست آمده از جستجوهای این سیستم بر روی یک «داشبورد تصویری» به نمایش درآمده تا کاربران بتوانند از صحت شایعات باخبر شوند.

پروژه « Pheme» که نام خود را از یک شخصیت افسانه‌ای یونانی به دلیل شهرت آن در انتشار شایعات گرفته، برای سه سال اجرا خواهد شد. در این پروژه پنج دانشگاه شفیلد، وارویک، کینگز کالج لندن، سارلند در آلمان و مادول وین شرکت خواهند داشت.

در پایان این پروژه، محققان امیدوارند بتوانند آنرا به عنوان یک ابزار خاص در اختیار روزنامه‌نگاران قرار دهند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس