کشورهای دارای بالاترین امید به زندگی

ایران کنفرانس

کشورهای دارای بالاترین امید به زندگی

سازمان بهداشت جهانی با انتشار جدیدترین گزارش خود درباره میزان امید به زندگی و طول عمر اعلام کرد: این میزان در سراسر جهان افزایش یافته و مردان و زنان کشورهای ایسلند و ژاپن بالاترین امید به زندگی را در جهان دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش آمده است در سراسر جهان، دختر و پسری که در سال 2012 به دنیا آمده باشند به طور متوسط به ترتیب می توانند 73 و 68 سال عمر کنند.

این میزان طول عمر شش سال بیش از متوسط جهانی طول عمر برای کودکی است که در سال 1990 به دنیا آمده باشد.

در صدر جدول کشورهایی که بالاترین طول عمر را دارند باید گفت زنان ژاپنی با 87 سال و مردان ایسلندی با 81 سال بیشترین طول عمر و امید به زندگی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده اند.

پس از ژاپن، زنان کشورهای اسپانیا، سوئیس، سنگاپور و ایتالیا همگی با 85 سال بیشترین طول عمر را در بین زنان دنیا دارند. در زمینه طول عمر مردان، پس از ایسلند، مردان کشورهای سوئیس، استرالیا و  سنگاپور بالاترین امید به زندگی را با 80 سال سن دارند.

آمارهای ایران

ایران در سال 2012، 76 میلیون و 424 هزار نفر جمعیت داشته است و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی،  پسر و دختری که در سال 2012 در ایران به دنیا آمده است می توانند به ترتیب 72 و 76 سال عمر کنند.

در این گزارش آمده است به ازای هر هزار تولد در سال 2012 ، احتمال مرگ کودکان کمتر از پنج سال 18 نفر و احتمال مرگ بین 15 تا 60 سالگی برای مردان و زنان به ترتیب 156 و 84 نفر است.

طول عمر در کشورهای ثروتمند و فقیر

برای دختری که در سال 2012 در یک کشور ثروتمند به دنیا آمده است طول عمر 82 سال و برای دختری که در یک کشور کم درآمد به دنیا آمده باشد امید به زندگی 63 سال است.

دکتر "تایز بورما" مدیر بخش آمار سلامت و سیستم های اطلاعاتی سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد: در کشورهای ثروتمند بخش عمده ای از افزایش طول عمر به خاطر موفقیت در مبارزه با بیماری های غیر واگیر مانند بیماری قلبی و دیابت است.

به گفته وی در این کشورها احتمال مرگ زنان و مردان ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی پیش از سن 60 سالگی بسیار کمتر است. مثلا کشورهای ثروتمند عملکرد بهتری در زمینه نظارت و مدیریت فشار خون بالا از خود نشان داده اند.

یکی دیگر از عوامل افزایش طول عمر در بسیاری از کشورها، ترک استعمال سیگار و دخانیات اعلام شده است.

افزایش امید به زندگی در کشورهای کم درآمد

با این حال آمار سازمان بهداشت جهانی 2014 نشان می دهد بیشترین پیشرفت در کشورهای کم درآمد صورت گرفته که متوسط امید به زندگی بین سالهای 1990 تا 2012، 9 سال افزایش یافته است.

در این بین از سال 1990 تا 2012، بالاترین افزایش در طول عمر در کشورهای لیبریا (از 42 به 62 سال، اتیوپی (از 45 به 64 سال)،  مالدیو (از 58 به 77 سال)، کامبوج (از 54 به 72 سال)، تیمور شرقی (از 50 به 66 سال ) و رواندا (از 48 به 65 سال) بوده است.

"مارگارت چان" دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می گوید: یک دلیل مهم برای اینکه چرا طول عمر جهانی این میزان بهبود یافته، کاهش مرگ و میر کودکان کمتر از پنج سال است.

وی افزود: اما هنوز شکاف عمیقی بین کشورهای فقیر و ثروتمند وجود دارد و شهروندان کشورهای ثروتمند هنوز شانس بیشتری برای زندگی طولانی تر دارند.

زنان بیش از مردان عمر می کنند

این آمار همچنین تاکید دارد زنان طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند. به طوریکه زنان در کشورهای پر درآمد به طور متوسط شش سال و در کشورهای کم درآمد به طور متوسط سه سال بیشتر از مردان زندگی می کنند.

طول عمر برای زنان و مردان هنوز در 9 کشور جنوب صحرای آفریقا - آنگولا، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل عاج، جمهوری دموکراتیک کنگو، لسوتو، موزامبیک، نیجریه و سیرالئون- کمتر از 55 سال است.

عوامل کاهنده طول عمر

آمار سازمان بهداشت جهانی، نشان می دهد که سه عامل اصلی کاهش طول عمر و بروز مرگ پیش از موعد، ابتلا به بیماری قلبی عروق کرونر، عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی و سکته مغزی است.

با این حال در سراسر جهان، عوامل مرگ مختلف است. در 22 کشور آفریقایی بیش از 70 درصد مرگ و میر پیش از موعد، ناشی از ابتلا به بیماری های عفونی است. در مقابل در 47 کشور پردرآمد بیماری های غیرمسری و آسیب دیدگی ها عامل 90 درصد مرگ و میر پیش از موعد اعلام شده اند. بیماری های غیر واگیر مانند سرطان و بیماری قلبی در کشورهای ثروتمند عامل مرگ و میر پیش از موعد و زودهنگام هستند. مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر و آسیب دیدگی ها در بیش از 100 کشور به سرعت در حال افزایش است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس