پردازش اطلاعات مورچه‌ها از گوگل قویتر است!

ایران کنفرانس

پردازش اطلاعات مورچه‌ها از گوگل قویتر است!

پژوهش جدید محققان ژاپنی و آلمانی نشان داده مورچه‌های کارگر در مقایسه با گوگل از عملکرد بهتری در پردازش اطلاعات برخوردارند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مورچه‌ها می‌توانند از استراتژی‌های پیچیده حل مشکل استفاده کنند که بطور گسترده به عنوان روشهای بهینه‌سازی قابل اعمال هستند.

پژوهش ریاضیاتی محققان پست و ارتباطات دانشگاه پکن و موسسه پژوهشی تاثیرات آب‌وهوای پوتسدام نشان داد که جستجوگری جمعی مورچه‌ها فراتر از تلاشهای فردی است.

حرکات موجودات در یک نقطه خاص از حالت هرج و مرج درآمده و منظم می‌شود. این کار به یک شیوه بسیار شگفت‌انگیز کارآمد و خود سازمان‌یافته انجام می‌شود.

درک مورچه‌ها می‌تواند به تحلیل پدیده‌های مشابه – مانند چگونگی گردش انسانها در اینترنت – کمک کند.

به گفته محققان، مورچه ها از لانه برخوردارند بنانبراین به یک استراتژی برای انتقال غذاهای بدست آمده به آن نیاز دارند.

محققان ژاپنی و آلمانی همه دانسته‌های خود در مورد جستجوگری مورچه‌ها را در غالب معادلات و الگوریتمهایی درآورده و آنها را به رایانه‌های خود تغذیه کردند.

آنها بر این تصور هستند که سه مرحله حرکت پیچیده برای جستجوی غذا در یک کلونی مورچه وجود دارد: در ابتدا مورچه‌های دیده‌بان به شیوه‌ای ظاهرا بی‌نظم در اطراف گردش می‌کنند. آنها زمانی که خسته می‌شوند به لانه برای خوراک و استراحت برمی‌گردند. با اینحال هنگامی که یکی از آنها در مجاورت کلونی خود مقداری غذا پیدا می‌کند، بخش کوچکی از آن را به لانه بازگردانده و دنباله‌ای از یک ماده عطر از ماده‌ای موسوم به فرومون از خود بجا می‌گذارد.

سایر مورچه‌ها رد بو را گرفته تا میزان بیشتری از آن را به لانه منتقل کنند. اگرچه هماهنگی آنها همچنان ضعیف است چرا که فرمون موجود در این دنباله بسیار ناچیز است.

مورچه‌ها به دلیل تعداد زیادشان از مسیرهای بسیار متفاوتی برای شناسایی غذا، بازگشت به لانه و باقی گذاشتن رد بو در پشت سر خود استفاده می‌کنند. این امر در نهایت منجر به بهینه‌سازی مسیر می‌شود. از آنجایی که فرمونها قابل تبخیر هستند، هر چه دنباله‌ها کوتاهتر باشد، بو قویتر است. از این رو مورچه‌های بیشتری در دنباله‌های کوتاهتر حرکت می‌منند و نشانگرهای بودار بیشتری برجا می‌گذارند.

این کار یک تاثیر کارآمد خود تقویت‌کننده ایحاد می‌کند و مورچه‌ها زمان و انرژی بسیار کمتری را نسبت به حالت جستجوگری بی‌نظم مستمر صرف خواهند کرد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس