چرا خاطرات دوران کودکی فراموش می‌شوند؟

ایران کنفرانس

چرا خاطرات دوران کودکی فراموش می‌شوند؟

دانشمندان دریافتند تغییر دائم سلول‌ها به سلول‌های جدید در مغز افراد جوان موجب فراموشی حافظه دوران کودکی می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، محققان همواره در مورد شکل حافظه در دوران کودکی و سپس به خاطر نیاوردن آن دوران و پدیده‌ای به نام ضعف حافظه دوران کودکی سردرگم بودند.

در تحقیقات اخیر بر روی موش‌ها جواب این سوال مشخص شد. همیشه سلول‌های مغزی پستانداران در حال تولید سلول جدید است، اما در مراحل نوزادی سرعت این نوروژنز در بالاترین حد خود است. به دلیل تجربه موارد جدید در نوزادی فعالیت‌های زیادی در هیپوکامپ( ناحیه‌ای از مغز که با آموزش و حافظه مرتبط است) انجام می‌شود.

معمولا این نوع فعالیت هیپوکامپ با پیشرفت حافظه مرتبط است. تحقیق انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه تورنتو در کانادا مشخص کرد در کودکان این میزان تولید نوروژنز تاثیر عکس دارد و موجب افزایش فراموشی می‌شود.

تحقیقات آنها نشان داد تمام سلول‌های عصبی جدید می‌توانند حافظه‌های دوره‌ای ایجاد کنند.

این گروه مراحل ایجاد حافظه در جوندگان مختلف را بررسی کردند. در این تحقیق جوندگان را در جریان شوک الکتریکی خفیف قرار دادند. سپس سرعت تولید نوروژنز در موش‌ها را با دادن مواد مخدر به آنها و یا دویدن چرخشی، افزایش و در دیگر موش‌ها این سرعت تولید را کاهش دادند.

موش‌ها با سرعت پایین تولید نوروژنز نسبت به موش‌های دیگر با سرعت بالای تولید نوروژنز قادر به یادآوری بهتر موارد هستند. محققان این آزمایش را بر روی دیگر جوندگان از جمله خوکچه‌های هندی انجام دادند و نتایج مشابهی دریافت کردند.

به دلیل شباهت زیاد مغز جوندگان و انسان محققان معتقدند مراحل مشابه موجب فراموشی دوران کودکی در انسان‌ها می‌شود.

در تحقیقات پیشین مشخص شد ضعف حافظه دوران کودکی به دلیل کمبود مهارت‌های زبانی واحساسی است.

مازن خیربیک عصب شناس دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده اظهار کرد: تحقیقات بیشتری در مورد تولید نورون‌ها و علت فراموشی لازم است. احتمالا فراموشی این دوران در واقع به دلیل افزایش توانایی برای آموزش موارد جدید است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس