آیا مورچه‌ها زمین را نجات می‌دهند؟

ایران کنفرانس

آیا مورچه‌ها زمین را نجات می‌دهند؟

بر اساس مطالعه جدید، مورچه‌ها شاید قدرتمندترین اقلیم‌شکن‌های زیستی جهان باشند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طول عمر یک مورچه متوسط کمتر از یک سال است اما یک آزمایش طولانی‌مدت که اثرات این حشره را روی خاک بررسی کرده، نشان می‌دهد با افزایش تعدادشان، مورچه‌ها آب و هوای زمین را خنک می‌کنند.

«رونالد دورن»، زمین‌شناس دانشگاه ایالتی آریزونا و رهبر ارشد این مطالعه، دریافت گونه‌های خاصی از این حشرات مواد معدنی هوا را برای ترشح کربنات کلسیم (سنگ‌ آهک) به دام می‌اندازند. در واقع هنگام تولید سنگ آهک، مورچه‌ها مقدار اندکی از گاز دی‌اکسید‌کربن جو را از بین می‌برند.

این کارخانه سنگ‌ آهک‌سازی نسخه کوچکی از فرآیند خنک‌کنندگی سیاره‌ای عظیم است که در اقیانوس‌ها رخ می‌دهد و «جداسازی کربن» نام دارد. سنگ‌های آهک انباشته‌شده در اقیانوس در مقایسه با جو حاوی کربن بیشتری هستند.

«دورن» با رهگیری تجزیه خاک دریافت مورچه‌ها ماموران آب‌وهوایی بسیار قدرتمندی هستند. با این حال یافته‌های وی نشان نمی‌دهند چه میزان اکسیژن جوی به دلیل وجود مورچه‌ها حذف می‌شوند زیرا دانشمندان هنوز در ابتدای راه هستند.

محققان حاضر در این مطالعه معتقدند انبوه مورچه‌ها احتمالا مقادیر مهمی از دی‌اکسیدکربن جو را از بین برده‌اند؛ چون تعداد آن‌ها از 65 میلیون سال پیش رو به رشد بوده است. هم‌اکنون شش گونه مورچه وجود دارد که کربنات کلسیم ترشح می‌کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Geology منتشر شد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس