موفقیت تازه محققان رویان در تولید و حفظ سلول‌های بنیادی پرتوان

ایران کنفرانس

موفقیت تازه محققان رویان در تولید و حفظ سلول‌های بنیادی پرتوان

محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در رهیافت‌های تازه خود در زمینه تولید و حفظ پرتوانی سلول‌های بنیادی جنینی، دیدگاه جدیدی را در بررسی مکانیسم‌های حاکم بر پرتوانی گشودند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان به دلیل توانایی نامحدود در تامین بافت‌های سلولی جدید، از مهمترین چشم‌اندازهای طب ترمیمی تلقی می‌شود؛ از این رو اسان‌سازی و بالا بردن کارایی تولید سلول‌های بنیادی جنینی به عنوان بهترین مدل از سلول‌های بنیادی پر توان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیاز کمتر به جنین‌های اولیه را موجب شده و اطلاعات ما را در رابطه با فرآیندهای مولکولی پرتوانی بالا می‌برد.

دکتر سیده نفیسه حسنی، برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در پژوهش‌های خود نشان داده که با استفاده از ترکیبی از مهار کننده‌های مسیرهای تمایزی تحت عنوان Royan 2 inhibitors یا R2i، می‌توان از هر جنین در مرحله بلاستوسیست نژادهای مختلف موشی (NMRI، BALB/c، C57BL/6، DBA/2 و FVB/N) سلول‌های بنیادی پرتوان را با کارایی بسیار بالا تولید کرد.

ترکیب R2i تحت شرایط کشت کاملا تعریف شده (محیط عاری از سرم و لایه تغذیه کننده) نیز منجر به تولید موفق رده‌های پرتوان از جنین‌های مرحله بلاستوسیست موش، تک بلاستومرهای جنین‌های موشی در حال تسهیم و سلول‌های زایا و جنین‌های مرحله بلاستوسیست رت می‌شود.

مطالعات میکرواری و در ادامه بررسی‌های سلولی نشان داد که به احتمال قوی، ترکیب R2i باعث تقویت مسیر پیام رسانی BMP4 به صورت اندوژن می‌شود و از این طریق موجب کسب پرتوانی می‌شود.

این تحقیق علاوه بر آن که یک مسیر موثر برای تولید و نگهداری رده‌های پرتوان موشی را معرفی می‌کند، دیدگاه جدیدی را در بررسی مکانیسم‌های حاکم بر پرتوانی نیز باز می‌کند.

نتایج حاصل از این مطالعه در چهار مقاله در مجلات معتبری همچون STEM CELLS DEV به چاپ رسیده است.

آخرین بروزرسانی (يكشنبه ، 16 شهریور 1393 ، 17:25)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس