پرندگان وقوع توفان را پیش‌بینی می‌کنند

ایران کنفرانس

پرندگان وقوع توفان را پیش‌بینی می‌کنند

 

جالب توجه اینکه پرندگان هنگامی آغاز به تخلیه آشیانه خود کردند که توفان هنوز صدها کیلومتر با محل فاصله داشت و وضیت آب و هوای ناحیه هنوز هیچ تغییری نکرده بود.

پژوهشگران آمریکایی پس از ماه‎ها ردیابی و بررسی عادات گونه‌ای از پرندگان آوازخوان در رشته کوه‌های آپالاچیان دریافتند این پرندگان یک روز قبل از وقوع گردبادی قدرتمند که در آوریل ۲۰۱۴ منجر به کشته شدن ۳۵ نفر شد، این منطقه را ترک کرده بودند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این پرندگان پر طلایی، یک روز قبل از رسیدن گردباد آشیانه خود را در این رشته کوه ها واقع در شرق ایالت تنسی، ترک کرده و با پرواز به سمت خلیج مکزیک مسافتی ۷۰۰ کیلومتری را طی کردند.

درست یک روز بعد، ۸۴ توفان پی در پی منجر به ویرانی بخش های وسیعی از جنوب و مرکز آمریکا شد.

هنری استربی، زیست شناس و سرپرست گروه پژوهشگران از دانشگاه برکلی می گوید: پرندگان احتمالا به دلیل توانایی شنیدن اصوات با فرکانس پایین می‌توانند این وقایع طبیعی را از پیش حس کنند.

نکته شگفت انگیز دیگر برای پژهشگران این است که این پرندگان درست چند روز پیش از ترک آشیانه خود، با پیمودن مسافتی ۵۰۰۰ کیلومتری مهاجرت فصلی خود را به پایان رسانده بودند.

دکتر هنری استربی ضمن اشاره به دشواری هایی که برای ردیابی پرندگان با آن مواجه شدند گفت: " این گونه از پرندگان آوازخوان بسیار کوچک هستند و تنها ۹ گرم وزن دارند. همین که آنها با دستگاه‌های ردیاب از مهاجرت فصلی خود بازگشتند موفقیت بزرگی محسوب می‎شد و بعد یک چنین اتقاقی افتاد.

گروه پژوهشگران از دانشگاه تنسی، مینسوتا و برکلی همراه با دکتر استربی از مه ۲۰۱۳ دستگاه‌های ردیاب را به ۲۰ پرنده آوازخوان وصل کردند.

این پرندگان عموما زمستان‌ها را در آمریکای مرکزی و جنوبی سپری می‌کنند و سپس در تابستان به گریت لیکس و کوه‎های آپالاچیان برمی‌گردند و در همانجا آشیانه‌سازی و تولید مثل می‌کنند.

با پایان زمستان، ۱۰ پرنده علامت‌گذاری شده در آوریل ۲۰۱۴ به تنسی بازگشتند. گروه پژوهشگران که در اطراف لانه‌ها سرگرم تحقیقات بودند، با دریافت هشدارها بابت فرارسیدن گردباد محل را ترک کرده و چند روز در هتلی امن سپری کردند.

کار تحقیقات مجددا یک ماه بعد آغاز شد. پژوهشگران موفق شدند تنها پنج پرنده علامت‌گذاری شده را پیدا کنند. آنها با بررسی ردیاب‌هایی که تنها نیم گرم وزن داشتند، متوجه شدند که پرندگان مسافت عجیبی را طی کرده‌اند.

در ابتدا آنها فکر کردند که اشتباه کرده‎اند اما پس از بازبینی اطلاعات دریافتی از ردیاب‌ها به این نتیجه رسیدند که هیچ اشتباهی رخ نداده است.

دکتر استربی در مورد این کشف اتفاقی می‌گوید: "ناگهان یادمان آمد که ما به خاطر هشدارها چند روز قبل از وقوع توفان محل لانه‌ها را ترک کردیم. اما پرنده‌‍‌ها چطور نسبت به وقوع توفان آگاه شده بودند؟"

او در ادامه گفت:" تنها دلیل منطقی آن توانایی شنوایی مادون صوت این پرندگان است.

امواجی که فرکانس آنها کمتر از ۲۰ هرتز باشد، امواج مادون صوت نام دارند و از حد شنوایی انسان خارج هستند. اما پرندگان و بسیاری دیگر از انواع جانواران قادر به شنیدن امواج مادون صوت هستند.

پژوهشگران دریافتند که هر پنج پرنده علامت‎گذاری شده، یک تا دو روز پیش از وقوع توفان سفری غیرمنتظره را شروع کردند، و مجموعا با پیمودن مسافتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر، مجددا تا روز دوم مه به آشیانه‎های خود بازگشتند.

جالب توجه اینکه پرندگان هنگامی آغاز به تخلیه آشیانه خود کردند که توفان هنوز صدها کیلومتر با محل فاصله داشت و وضیت آب و هوای ناحیه هنوز هیچ تغییری نکرده بود.

آخرین بروزرسانی (چهارشنبه ، 10 دی 1393 ، 19:21)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس