چرا بیشتر مورچه‌ها چپ‌دست هستند؟

ایران کنفرانس

چرا بیشتر مورچه‌ها چپ‌دست هستند؟

بررسی‌های دانشمندان دانشگاه بریستول نشان می‌دهد، مورچه‌ها تمایل دارند حین جستجوی محیط‌های جدید به سمت چپ متمایل باشند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بر اساس نتایج بدست آمده، این حشرات هنگام جست‌وجوی لانه‌های جدید، بیشتر به سمت چپ تمایل دارند تا به سمت راست؛ در این تحقیق، مورچه‌های Temnothorax albipennis یا مورچه‌های صخره‌ای در درون مارپیچ‌هایی قرار داده شدند تا رفتار حرکتی آن‌ها ثبت شود.

در بررسی انجام‌شده، کلونی‌های مورچه‌ها در داخل ظرف آزمایشگاهی مربعی‌شکل بزرگی در ابعاد 23*23 سانتی‌متر قرار داده شدند که نقش لانه را برای آنها ایفا می‌کرد.

ورودی لانه کلونی محل شروع حرکت مورچه‌ها، مقابل ورودی لانه‌ای ناشناخته بود و این لانه ناشناخته تاریک‌تر از لانه شروع بود؛ این موضوع آن را برای مورچه‌ها جذاب‌تر می‌کرد، زیرا آن‌ها در دنیای وحش، در صخره‌های تاریک زندگی می‌کنند.

دانشمندان تفحص لانه ناشناخته را در آزمایشگاه و از طریق نابودکردن لانه اولیه شبیه‌سازی کردند؛ پس از این که مورچه‌ها لانه جدید را جستجو کردند و از آن خارج شدند، از ظرف خارج شده و به ظرف جدیدی منتقل شدند.

پس از پایان هر جستجوی مورچه برای لانه ناشناخته، دیواری جدید در مقابل وی قرار می‌گرفت تا مانع از انباشت فرمون مورچه - پیغام‌رسان‌های شیمیایی- شود که می‌توانستند بر انتخاب مسیر مورچه اثر بگذارند. در این آزمایش مورچه‌ها عمدتا هنگام جستجوی لانه جدید، به سمت چپ تمایل داشتند.

دلیل تمایل این مورچه‌ها به سمت چپ هنوز مشخص نیست و به گفته «ادموند هان»، زیست‌شناس دانشگاه بریستول، مورچه‌ها احتمالا از چشم چپشان برای شناسایی شکارچیان و از چشم راستشان برای راهبری استفاده می‌کنند؛ همچنین دنیای آن‌ها مارپیچ‌مانند است و متمایل شدنشان به یک سمت شیوه‌ای مناسب برای جستجو در مارپیچ‌ها و خارج‌شدن از آن‌هاست.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه ، 23 بهمن 1393 ، 07:26)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس