خواندنی‌های شگفت انگیز درباره طلا

ایران کنفرانس

خواندنی‌های شگفت انگیز درباره طلا

طلا از آن دسته عناصری است که در طیف گسترده ای از موارد به کار گرفته می شود، از ساخت ریزقطعات الکترونیکی گرفته تا سیستم های فضایی و حالا بد نیست نکاتی درباره آن بدانیم که بدون شک تعجب برانگیز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هرآنچه که به طلا مربوط شود، هیجان انگیز و خواندنی است از جمله آنکه تقریبا تمام طلایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد در طول تاریخ توسط دیگران استفاده می شده است و درحقیقت می توان گفت بشر همواره درحال بازیافت آن بوده است!

نخستین فلز مورد استفاده انسان نخستین

به احتمال فراوان طلا نخستین فلزی بوده که توسط انسان های نخستین مورد استفاده قرار می گرفته است. دست سازه های طلایی کشف شده در بلغارستان که به 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح مربوط می شود گواهی بر این ادعاست. از این رو حتی می توان گفت عمر طلا در زمین با عصر سنگی برابری می کند.

رواج در پزشکی

دانشمندان متوجه شده اند در قرن هفتم پیش از میلاد دندانپزشکانی در ایتالیا از طلا برای جاساز کردن دندان های مصنوعی در دهان استفاده می کردند. از آن گذشته در طول تاریخ استفاده از طلا به عنوان ماده پرکننده دندان رواج داشته است.

کشف تصادفی در آمریکا

نخستین بار طلا در آمریکا در سال 1799 کشف شد و البته به طور کاملا تصادفی. خانواده ای در این کشور از تکه سنگ بزرگی به وزن حدود 8 کیلوگرم برای در زدن استفاده می کردند تا اینکه یک جواهر فروش محلی متوجه وجود طلا در آن شد! آنها این تکه سنگ را به قیمت ناچیز 3.5 دلار به جواهر فروش فروختند، بهایی کمتر از یک هزارم قیمت واقعی آن. در ادامه جواهر فروش شروع به استخراج طلا از آن کرد تا لقب نخستین استخراج کننده تجاری طلا در تاریخ آمریکا لقب بگیرد.

انعطاف پذیری شگفت انگیز

طلا به طرز شگفت انگیزی خاصیت انعطافی و ضربه پذیری دارد به طوریکه هر اونس از آن را می توان به رشته باریکی به طول 80 کیلومتر تبدیل کرد که در این صورت رشته به دست آمده تنها یک دهم موی انسان قطر دارد!

فناناپذیر

تقریبا می توان گفت طلا فناناپذیر است. بشر در طول تاریخ همواره آن را بازیافت کرده به طوریکه برآورد می شود 85 درصد کل طلای کشف شده همواره در حال استفاده است.

استفاده در مأموریت تاریخی آپولو

در مأموریت تاریخی آپولو به ماه، از ورقه نازک طلا به عنوان بخشی از پوشش حفاظتی فضاپیما استفاده شد تا فضانوردان از پرتوهای مخرب کیهانی در امان باشند. همچنین لایه ای بسیار نازک از این فلز در عینک مخصوص فضانوردان به کار گرفته می شود تا آسیبی به چشم آنها وارد نشود.

کاربرد در قالب فناوری سبز

استفاده از طلا در ساخت پنجره ساختمان ها را می توان نوعی "فناوری سبز" به شمار آورد چون به بازتابش نور خورشید در تابستان و جذب بهتر آن در زمستان کمک می کند. با این حال استخراج آن فرآیندی آسیب رسان به محیط زیست است. تنها در سال 2000 و در جریان یک حادثه که با نشت مواد شیمیایی مورد نیاز برای استخراج آن به آب همراه شد، حجم قابل توجهی از آب منطقه آلوده و غیرقابل استفاده شد. برآورد می شد این میزان آب برای رفع نیاز 2.5 میلیون تن کافی بود!

سیارک هایی که معدن طلا هستند

مقادیر قابل توجهی طلا در فضا و در سنگ های فضایی وجود دارد. دانشمندان برخی سیارک ها را معادن عظیم طلای سرگردان در فضا می دانند.

آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 11 اسفند 1393 ، 17:22)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس