شناسایی ناحیه آخ در مغز

ایران کنفرانس

شناسایی ناحیه آخ در مغز

محققان انگلیسی فعالیت ناحیه‌ای در مغز را شناسایی کرده‌اند که مستقیما به شدت درد مرتبط است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دانشمندان مرکز تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی مغز در دانشگاه آکسفورد، با استفاده از نوعی شیوه تصویربرداری جدید مبتنی بر تکنیکی موسوم به برچسب‌گذاری اسپین شریانی، 17 داوطلب را در شرایط تجربه چند ساعت درد مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان می‌دهد، فعالیت یک ناحیه در مغز موسوم به dorsal posterior insula، شدت درد را نشان می‌داد.

درد، تجربه‌ای پیچیده‌ و چندبعدی است و موجب فعالیت در بسیاری از نواحی مغزی می‌شود که در فعالیت‌هایی مانند توجه و عواطف احساسی مانند ترس، شناسایی مکان درد و بسیاری مولفه‌های دیگر دخیل‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد این ناحیه مغزی به ویژه با سطوح واقعی درد سر و کار دارد.

شناسایی ناحیه مغزی دخیل در شدت درد، به محققان امکان بررسی وضعیت‌های پیچیده‌تر مغز را می‌دهد که در بازه‌های زمانی طولانی وجود دارند. با رهگیری درد احساس‌شده طی چندین ساعت، دانشمندان قادر بودند تجربیات لحظه‌ای‌تر مانند تغییرات در توجه یا ترس را نیز بررسی کنند.

محققان کرم حاوی کاپسسین (ماده فعال در فلفل‌ها) را به ران راست داوطلبان حاضر اعمال کردند که این امر موجب بروز حس سوزش شد.

با از بین رفتن احساس درد، محققان با قراردادن بطری آب داغ بر روی جایی که کرم به آن مالیده شده بود، درد را دوباره فعال کردند؛ چند دقیقه بعد، آن‌ها با اعمال یک بطری آب خنک، درد را تسکین دادند و شدت میزان درد داوطلبان کم و زیاد شد.

محققان پی بردند، تغییرات فعالیت در این ناحیه در واقع، تغییرات در شدت درد داوطلبان را نشان می‌دهد.

تیم تحقیقاتی به دنبال تأیید نتایج جدید با غیرفعال‌کردن این ناحیه از مغز در بیمارانی هستند که از درد غیرقابل‌کنترل رنج می‌برند. یافته‌های این تحقیق می‌تواند به شناسایی درد در افراد با توانایی ارتباطی محدود مانند بیماران در کما، کودکان کم‌ سن‌وسال و افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Neuroscience ارائه شد.

آخرین بروزرسانی (چهارشنبه ، 20 اسفند 1393 ، 18:13)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس