سومین همایش فقه حکومتی در قم برگزار می‌شود

ایران کنفرانس

سومین همایش فقه حکومتی در قم برگزار می‌شود

قم - دبیر علمی همایش فقه حکومتی از برگزار سومین همایش فقه حکومتی با عنوان "نقش مردم در نظام اسلامی" در پاییز سال ۹۴ خبر داد و گفت: فرصت ارسال مقالات تا پایان فروردین سال آینده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دکتر علی عباسی قبل از ظهر دوشنبه در نشست خبری سومین همایش فقه حکومتی با عنوان نقش مردم در نظام اسلامی، که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: چند سالی است که پیرو تأکید مقام معظم رهبری بر طرح مباحث فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سلسله‌ همایش‌های فقه حکومتی را برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این راستا اولین همایش را با نام ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی و دومین همایش را با موضوع اقتصاد و حکومت برگزار کرد.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی با بیان اینکه سومین همایش فقه حکومتی با عنوان نقش مردم در نظام اسلامی برگزار خواهد شد، گفت: فرصت ارسال مقالات تا پایان فروردین سال ۹۴ است؛ و همایش در پاییز سال ۹۴ با همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عباسی عنوان کرد: در همایش‌های گذشته برخی مشارکت‌ها را در قالب همکاری‌های علمی، ترجمه مقاله و ارسال مقالات داشتیم و در این دوره، مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، جامعه المصطفی العالمیه و برخی مراکز دیگر با موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همکاری دارند.

محورهای همایش فقه حکومتی با عنوان نقش مردم در نظام اسلامی

وی تصریح کرد: محورهای همایش در ۵ بخش تنظیم شده که تحلیل مفهومی مردم در اندیشه اسلامی، تحلیل تاریخی نقش مردم در حاکمیت دینی، رابطه متقابل مردم و حکومت، جایگاه مردم در تجربه نظام جمهوری اسلامی و آسیب‌شناسی نقش مردم در نظام اسلامی از موضوعات آن است.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی بیان کرد: با توجه به گروه‌های مختلف علمی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مشغول به کار هستند، یکی از گروه‌های علمی و پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) که با موضوع همایش مرتبط است، نقش همکار اصلی را در این همایش‌ها برعهده می‌گیرد.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه گروه فقه و اصول برگزار کننده اصلی همایش است، گفت: در سومین همایش فقه حکومتی، گروه اندیشه سیاسی بخشی از مقالات را آماده می‌کند و در ارزیابی هم همکار اصلی است.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث این همایش این است که ظرفیت‌های فقه شیعه را برای اداره کردن یک حکومت به صورت بالقوه یا بالفعل مورد بررسی قرار دهد، ادامه داد: باید به مباحث فقه حکومتی منطبق با نیازهای امروز پرداخته شود و محققین و مدرسین به چنین مباحثی در حوزه‌های علمیه و حتی دانشگاه‌ها بپردازند.

مقالات دریافت شده تنها اختصاص به حوزه‌های علمیه ندارد

دبیر علمی همایش فقه حکومتی افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی انگیزه، طرح موضوع و پرسش کردن را در محققین و صاحب نظران ایجاد می‌کند تا به چنین مباحثی با دقت و تعمق بیشتری بپردازند.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه در دو همایش قبلی، مقالات برگزیده در نشریه معرفت فقهی و ویژه نامه چاپ شد، ابراز کرد: مقالاتی که در همایش‌های گذشته و این همایش دریافت شده است تنها اختصاص به حوزه‌های علمیه ندارد، بلکه از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دیگر هم مقاله دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه باید به سمت فقه حکومتی که مورد نظر مقام معظم رهبری است قدم بر‌دارد، تأکید کرد: مراکز علمی حوزه‌های علمیه هم باید ورود بیشتری داشته باشند و در سومین همایش مشارکت بیشتری دیده شود.

دبیر علمی سومین همایش فقه حکومتی در پایان خاطرنشان کرد: مهلت ارسال مقالات تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۴ است و مقالات تنها از طریق پایگاه اینترنتی hamayesh.iki.ac.ir قابل ارسال و پیگیری است.

آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 22 دی 1393 ، 16:48)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس