سومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی ایران برگزار می شود

ایران کنفرانس

سومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی ایران برگزار می شود

«سومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران»، اردیبهشت ماه 1395 با محوریت توسعه فرهنگی و اجتماعی در سواحل مکران و ارتقاء فرهنگ دریایی در کشور در کنارک برگزار می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در راستای برگزاری این همایش دو تن از اعضای علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از سواحل مکران بازدید و در نشستی با عنوان «مکران؛ سواحلی در انتظار توسعه» گزارش این بازدید را برای اعضای این مرکز علمی ارائه کردند.

دکتر رضا ماحوزی و دکتر محمود نجاتی حسینی از سواحل مکران در منطقه جنوبی استان سیستان و بلوچستان بازدید کرده و گزارشی را با حضور امیر دریادار مهرداد آل احمد، مسئول دفتر پژوهش های نظری و مطالعات راهبردی نداجا، ارائه کردند.

ماحوزی با بیان اینکه سواحل مکران در طول تاریخ گذرگاه رفت و آمدهایی میان سرزمین هند، پاکستان و شرق دور با ایران و بین النهرین و اروپا بوده و هست، گفت: کشورهای شرقی دریای خزر به این منطقه به عنوان رابط میان سرزمین های خود با سرزمین های جنوبی می نگرند و نبود سیستم ثبت رسمی سفر مردم از ایران به پاکستان امر سفر را برای همه مردم روستایی سهل کرده است.

وی به اهمیت اقتصادی منطقه تاسیسات نفتی چابهار و اسکله بین المللی شهید بهشتی چابهار اشاره و بیان کرد: جاذبه های طبیعی و گردشگری منطقه در سطح ملی و بین المللی چشمگیر است. به عنوان مثال بادهای 120 روزه، امکان موج سواری و تفریحات آبی را فراهم می کند. جنگل حرا در مرز ایران و پاکستان، کوه های آتشفشانی موسوم به کوه های مریخی و هم نشینی کویر و اقیانوس از دیگر جاذبه های گردشگری آن است.

عضو هیات علمی پژوهشکده افزود: مردم منطقه با همسایگان ایران روابط متنوعی مانند داشتن روابط فامیلی نسبی و سببی، سفر برای رفع نیازهای پزشکی و ... دارند. مردم منطقه به شدت به ارزش آب اشراف دارند، ماهواره در روستا ضریب بالایی دارد، کتاب فروشی و روزنامه و نهاد خیریه دولتی و خصوصی وجود ندارد. مردم روستایی متاسفانه به جز تصور از توسعه اقتصادی به شکل توسعه صیادی تصوری از توسعه فرهنگی و اجتماعی ندارند.

وی با اشاره به سیستم آموزشی و تفاوت آن بین دو جنسیت در منطقه روستایی خاطر نشان کرد: بین دختران و پسران تا پیش از دانشگاه تبعیضی در شهرها وجود ندارد و برای ادامه تحصیل در دانشگاه به شهرهای دیگر یا کشورهای دیگر یعنی هند - بیش از عمان و قطر- سفر می کنند و حضور دختران در رشته های فنی قابل توجه است.

عضو پژوهشکده در این گزارش بیان کرد: در شهرهای منطقه بافت جمعیتی شهری، روستایی و عشایری است اما نبود نخبه اجتماعی و مدیریتی، گرایش به ماهواره و سایت های اینترنتی، تعداد کم کتاب فروشی و نبود رسانه از مسائل شهری است.

در پایان این نشست اعضای پژوهشکده در راستای برگزاری سومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران و تدوین سند توسعه اجتماعی و فرهنگی منطقه پیشنهادهایی نیز مطرح کردند.

آخرین بروزرسانی (سه شنبه ، 27 مرداد 1394 ، 14:52)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس