رونمایی از سامانه مشابهت‌یاب همتاجو در همایش ملی بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی

ایران کنفرانس

سامانه مشابهت‌یاب همتاجو رونمایی شد

سامانه تشخیص سرقت علمی جهاد دانشگاهی امروز در همایش ملی بررسی راهکار های پیشگیری از سرقت علمی تحت عنوان "سامانه مشابهت یاب همتاجو "رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، همایش ملی بررسی راهکار های پیشگیری از سرقت علمی با حضور دکتر شهریاری معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، دکتر شمسی دبیر کمیته اخلاق در پژوهش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در ابتدای این همایش حبیب‌اله اصغری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، گفت: پنجمین سامانه مشابهت جوی متون فارسی کشور با نام "همتا جو"، همزمان با این همایش  علمی رونمایی می شود.

وی ادامه داد: چهار سامانه مشابه یاب متون فارسی در کشور وجود دارد که این سامانه ها در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) دانشگاه شهید بهشتی با نام "مهتاب"، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با نام"سمیم نور" و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با نام"همانندجو" راه اندازی شده است.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه تمام این سامانه ها در زمینه تشخیص مشابهت‌های متنی، طراحی و تولید شده‌اند، افزود: سامانه همانندجو بیشتر بر متون پایان نامه‌های دانشجویی تمرکز دارد ولی سامانه همتاجو عمدتا بر یافتن مشابهت‌های متنی در مقالات علمی و پژوهشی کشور متمرکز است.

دبیر همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی، تشریح و بررسی راههای مقابله با سوء رفتارهای علمی را موضوع اصلی این همایش ذکر کرد و گفت: مباحث این همایش فراتر از سرقت علمی است و مقوله‌هایی مانند تغییر داده‌های دیگران بدون داشتن بن مایه های علمی، جعل داده‌ها، سایه نویسی نوشتن مقاله یا تولیدات علمی به جای دیگران (نویسنده مهمان (درج نام افرادی که هیچ نقشی در تولید مقاله نداشته اند، انتشار دوباره اثر بدون اضافه شدن اطلاعات جدید و همچنین سرقت علمی را دربر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم مانند دیگر مناطق دنیا، هرجا که خلق ارزش صورت می گیرد، سرقت نیز دنبال آن به وجود می آید و این پدیده ناپسند، از قرن‌ها قبل نیز وجود داشته است.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه بسیاری از سرقت‌ها یا سوء رفتارهای علمی از سر ناآگاهی افراد و به صورت سهوی رخ می دهد، نقش آموزش دانشجویان و حتی اعضای هیات علمی با مصادیق سوء رفتار علمی را در جلوگیری از این گونه رخدادها بسیار موثر دانست.

اصغری، ساختاربخشی را دیگر راهکار پیشگیری از سرقت های علمی برشمرد و گفت: تدوین مبانی و اصول قانونی و اخلاقی در انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی نیز به دانشگاهیان کمک می‌کند تا به این مرام نامه و ضوابط اخلاقی پایبند باشند.

به گزارش ایسنا، در این همایش از سامانه تشخیص سرقت علمی جهاد دانشگاهی تحت عنوان سامانه مشابهت یاب همتاجو رونمایی شد.

همچنین از نفرات برتر مسابقات بین‌المللی تشخیص تقلب علمی که در دنیا به اختصار با عنوان PAN  شناخته می‌شود تجلیل بعمل آمد. همچنین 22 سخنرانی و مقاله علمی در زمینه گفتمان‌سازی و اخلاق‌مداری در حوزه تولید علم و پیشگیری از سرقت علمی ارائه می‌شود.

گفتنی است؛‌ مسابقات بین‌المللی تشخیص تقلب علمی از سال 2009  میلادی کار خود را با حضور تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌های مختلف دنیا آغاز نموده است در همین راستا، مسابقه بین‌المللی تشخیص تقلب علمی به همت پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی با همکاری مسابقاتPAN در شهریورماه سال جاری با محوریت خط و زبان فارسی برگزار شد.

در بخش «مسابقه الگوریتم‌های تشخیص تقلب» 31  تیم از 7  کشور شرکت کردند که از میان آنها 9 تیم به مرحله نهایی رسیدند. همچنین در بخش «پیکره تشخیص تقلب» مسابقه در مجموع 5 تیم موفق به ارائه پیکره‌های استاندارد تشخیص تقلب علمی در خط و زبان شدند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس