بیانیه پایانی هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران

ایران کنفرانس

بیانیه پایانی هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، هفدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران روزهای 19 و 20 شهریور ماه 99 به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران و به علت شیوع ویروس کرونا به جز افتتاحیه که به صورت محدود و با پخش آنلاین انجام شد در سایر بخش‌ها برای نخستین‌بار به صورت مجازی برگزار شد.

بیانیه پایانی هفدهمین کنفرانس بین‌­المللی انجمن رمز ایران بدین شرح است:
«در آستانه شروع دهه سوم فعالیت‌های انجمن رمز ایران و با استناد به اهداف سند چشم‌­انداز جمهوری اسلامی ایران و توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب، این انجمن هدف‌گذاری اصلی خود را رسیدن به جایگاه شایسته و تأثیرگذار منطقه­‌ای و جهانی در علم رمزشناسی و فناوری امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) قرار داده است و تلاش می‌کند با همکاری و هماهنگی عموم بازیگران حوزه افتا در کشور، موجبات توسعه صنعت افتا و افزایش توانمندی­‌های دفاع سایبری از زیرساخت­‌های حیاتی، حساس و مهم کشور در برابر حملات بیگانگان را فراهم آورد. انجمن رمز ایران برای این منظور، تسلط بر مبانی دانشی فناوری­های نوین برای نیل به خوداتکایی و سرآمدی صنعت بومی افتا را ضروری می‌داند و بر ایجاد فضای مناسب برای کارآفرینی، دانش ­افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهی حوزه رمزشناسی و افتا در صنایع داخلی و تشکل­های دانش­ بنیان این حوزه، تأکید می‌کند.

بر این مبنا و در پایان برگزاری هفدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران، که به دلیل شرایط خاص ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا به صورت غیرحضوری برگزار شده است از نهادهای سیاست­گذار، قانون‌گذار و دستگاه‌های اجرایی مسئول در حوزه افتا، درخواست می‌نماید برای هم‌‍‌‌افزایی توانمندی‌­های موجود، تقویت بنیان‌­های علمی، توسعه نیروی انسانی و رشد صنعت داخلی در این حوزه، به موارد زیر توجه و اهتمام بایسته داشته باشند:

۱- علاوه بر تقویت منابع لازم برای ارتقای کیفی تحصیلات تکمیلی و پژوهش­‌های بنیادین حوزه افتا به عنوان یک حوزه راهبردی در کشور، توجه به طراحی و اجرای روشهای اصولی برای مهارت­ آموزی، تربیت، جذب و نگهداشت نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های دفاع سایبری، امنیت شبکه­‌ها، امن­‌سازی سامانه­‌های اطلاعاتی ازجمله امور بسیار ضروری است که بدون آن، رشد صنعت افتا و دستیابی به توسعه امن و کارآمد فناوری‌­ها در بخش­‌های وسیعی از صنایع و خدمات مورد نیاز کشور تقریباً غیرممکن خواهد بود.

۲- بازنگری و روزآمدسازی سند «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور (افتا)» بر اساس ارزیابی و تحلیل عملکرد آن در سال‌های سپری شده از تصویب آن و منطبق بر شرایط و نیازهای روز کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید از سوی نهادهای ذی­ربط مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

۳- لازم است با هماهنگی دستگاه‌­های مسئول، اقدامات لازم برای تدوین سیاست­‌ها، قوانین و دستورالعمل‌­های اجرایی مناسب، شفاف و متوازن به منظور توجه اصولی به انتظام امور و تنظیم مقررات مرتبط با امنیت سامانه‌­های کنترل صنعتی در زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور به نحوی انجام شوند که به تشویق و ترغیب شرکت­های داخلی برای تولید و توسعه محصولات پیشگیری، مقابله و مهارکننده تهدیدات روزافزون این سامانه ­ها بیانجامد.

۴- تدوین برنامه راهبردی و نقشه­ راه توسعه امنیت در حوزه­ های مختلف صنعتی کشور بخصوص امن ­سازی سامانه ­های کنترل صنعتی با هدف جلوگیری و مقابله با تهدیدات سایبری در زیرساخت­ های ارتباطی و اطلاعاتی کشور یک ضرورت انکارناپذیر است که باید از سوی نهادهای مسئول به آن توجه شده و برای جلوگیری از حملات قابل پیش­ بینی به سازمان­ های حیاتی، حساس و مهم کشور مورد اقدام عاجل قرار گیرد.

۵- تدوین قوانین پایه و راهگشا توسط مجلس محترم شورای اسلامی برای حمایت از توسعه صنعت دانش­ بنیان افتا در کشور یک ضرورت انکارناپذیر است که به توان‌افزایی درونی در حوزه افتا منجر خواهد شد. در تکمیل این حرکت مهم، ضروری است از طریق توسعه تعاملات با نهادهای علمی کشورهای دیگر و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی در دانش رمزشناسی و صنعت افتا، اقدامات لازم از سوی نهادهای ذی‌ربط به منظور مشارکت و پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در شکل ­دهی قواعد بین­ المللی فضای مجازی به طور جدی پیگیری شوند.

۶- با توجه به اهمیت و جایگاه ابزارهای رمزنگاشتی در تامین امنیت لازم برای تبادل، برون­سپاری و به ­اشتراک­ گذاری داده­ ها به صورت توزیع شده، ضروری است در بکارگیری فناوری ­های نوین مانند «زنجیره قالب ­ها» وکاربردهای آن در بخش­های مختلف بویژه در بخش اقتصادی و تولید رمزارزها، از تصمیمات غیرکارشناسی و نادیده گرفتن مبانی علمی این فناوری ­ها به شدت اجتناب شود و بر اساس یک برنامه راهبردی و نقشه­ راه مدون، در جهت مواجهه هوشمندانه با مخاطرات این نوع فناوری‌ها و استفاده مطمئن از مزایا و منافع آنها برای کشور اقدام شود.

۷- با توجه به الزامات و اقتضائات امنیت ملی در کشور و بر مبنای اصول اقتصاد مقاومتی، علاوه بر باور حاکمیت به امنیت، به عنوان یک ضرورت اساسی برای تدوام کسب­ وکارهای فناورانه در جامعه، لازم است تدوین و اجرای سیاست­های حمایت از تولید و کاربرد محصولات داخلی در حوزه افتا و همچنین ممنوعیت واردات تجهیزات این حوزه (که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد) بیش از پیش توسط مراجع ذی­ربط مورد توجه واقع شود.

۸- اهمیت پایداری و تداوم کسب‌کارهای مبتنی بر تبادل داده در شرایط کنونی متأثر از شیوع گسترده بیماری کرونا، ضرورت امن‌سازی زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت شناسه ­ها و حفظ حریم خصوصی را بیش از پیش ایجاب کرده است، به گونه­ ای که عدم توجه به این مقوله می­تواند زمینه را برای انجام حملات سایبری به زیرساخت­ های حیاتی، نشت اطلاعات حساس و سوء استفاده گسترده از نقض حریم خصوصی آحاد جامعه را بدنبال داشته باشد. علاوه بر این، افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به مخاطرات و الزامات امنیتی برای کاهش آسیب­ پذیری ­ها و استفاده صحیح و امن از خدمات ارائه شده در فضای مجازی ضروری است. از اینرو لازم است نهادهای ذی‌ربط ضمن توجه کافی به تامین و ارتقا امنیت زیرساخت‌ها، از اقدامات نهادهای علمی و آموزشی کشور برای کسب و گسترش دانش­ های مرتبط و آگاهی بخشی عمومی و تخصصی در حوزه افتا حمایت نمایند.

۹- انجمن رمز ایران با ایجاد محیط علمی ­آموزشی و همکاری با عموم بازیگران حوزه افتای کشور که در کنفرانس­ های سالیانه و نشست‌های هم‌اندیشی این انجمن نمود خاصی می‌یابد، توانسته است تاکنون نقش مؤثری در بیان مسائل و مشکلات کلان حوزه افتا ایفا نماید و راهکارهای مورد نیاز این حوزه را نیز ارائه دهد. با تأکید بر اهمیت این نقش‌آفرینی که با قابلیت‌های خاص فضای مجازی در شرایط کرونا نیز استمرار خواهد داشت، از مراجع ذی­ربط انتظار دارد در تصمیم‌گیری‌های خود برای حوزه افتا به یافته‌ها و نتایج منعکس شده از سوی این انجمن توجه بایسته داشته باشند.

۱۰- نظر به اهمیت فعالیت­‌های انجمن رمز ایران برای ایجاد فضای پویا در حوزه تحقیقات علمی و آینده ­پژوهی رمزشناسی و افتا، از طریق استمرار برگزاری کنفرانس­های بین­المللی، انتشار مجلات علمی‌پژوهشی و علمی ­ترویجی، جذب و تشویق دانش­ پژوهان جوان و همچنین حمایت از خلاقیت‌­ها و نوآوری‌های صنعت افتا، ضروری است مساعدت و پشتیبانی نهادها و دستگاه‌­های اجرایی مرتبط با امنیت فضای مجازی در کشور از تداوم و توسعه این فعالیت‌ها بیش از گذشته مورد توجه و اقدام قرار گیرد.»

شایان ذکر است افتتاحیه هفدمین کنفرانس بین‌اللملی رمز روز چهارشنبه با حضور دکتر عارف، رئیس انجمن رمز ایران، دکتر رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، دکتر دوایی، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر شاه حسینی، معاون بین‌الملل دانشگاه دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر علائیان، دبیر کنفرانس و رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران و تعدادی از اعضای شورای اجرایی انجمن رمز ایران برگزار شد. در روز دوم و پایانی این رویداد نیز با ارائه‌هایی از سوی جمعی از محققان و اساتید جوان کشور به آخرین نتایج و دستاوردهای پژوهشی آنها در مباحث رمزشناسی و امنیت فضای سایبری پرداخته شد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس