برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین

ایران کنفرانس

برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس از برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین برای سال آینده خبر داد و گفت: از آنجایی که ایران در رتبه ۱۰ از نظر بلایای طبیعی قرار دارد، چگونگی مدیریت آن با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین در حوزه‌های ماهواره‌ای، ربات‌های هوشمند و اینترنت اشیاء اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر نصرالله مقدم با تشریح اقدامات انجام شده توسط این مرکز طی سال‌های اخیر، گفت: هدف ما در پژوهشکده تثبیت و ارتقای جایگاه این پژوهشکده در میان سازمان‌های مختلف داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین ایجاد ارتباط با دیگر نهادها و شرکت‌های نوآور و فناور در سطح عملیاتی بوده‌ است. در این راستا می‌توان به همکاری‌های مهم با بخش خصوصی بویژه در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد، به عنوان مثال در حال حاضر پروژه‏‌هایی در راستای تولید چت بات‌های هوشمند در مراکز تماس و خدمات موبایل در جریان است. همچنین تاسیس شرکت دانشگاهی در دانشگاه تربیت مدرس با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری برای تقویت ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه صورت پذیرفت. لازم به ذکر است که تفکر موجود در این همکاری‌ها ایجاد رابطه فنی با بخش خصوصی در بستر زمانی بلند مدت از دیدگاه همکاری و کسب و کار است. علاوه بر این، درآمد حاصل از ارتباط با شرکت‌ها و نهادها در این پژوهشکده نسبت به چهار سال رشد چشمگیری داشته است.

انجام پروژه‌های ملی از آستان مقدس امام خمینی تا مرکز ملی فناوری اطلاعات

مقدم با بیان پروژه‌های انجام شده توسط این پژوهشکده در حوزه فناوری، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سطح ملی ۱۰ پروژه عملیاتی شده و به پایان رسیده است. تعدادی از این پروژه‌ها با بخش‌های دولتی مانند فراجا، مرکز ملی فضای مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی، آستان مقدس امام خمینی، پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ICT، مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و ... منعقد شده و برخی نیز با بخش‌های خصوصی انجام شده‌است.

وی اخلاق مداری و کار حرفه‌ای را به عنوان عاملی مؤثر در تقویت همکاری سایر نهادها با پژوهشکده دانست و تاکید کرد: ما در راستای تثبیت جایگاه پژوهشکده و تلاش‌های صورت گرفته طی سه سال گذشته به عنوان مشاور معتمد مرکز ملی فضای مجازی در دو طرح حضور داشتیم که یکی طرح پژوهشی نظارت بر پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بوده است که در آن تیم چهار نفر متشکل از اساتید و مشاوران دانشگاه مشارکت داشتند. تقدیرنامه‌ای هم از طرف وزارت علوم بابت این طرح به عنوان طرح برتر دریافت کردیم. طرح دوم نیز اجرای فاز صفر مطالعه و مفهوم‌سازی رصد فنی زیر ساخت‌های ارتباطی کشور است.

وی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای هم که با فراجا داشتیم، ۶ کارگروه از دانشکده‌های هنر و معماری، علوم انسانی و حقوق، فنی و مهندسی، تربیت بدنی، روانشناسی و مددکاری و جهاد تبیین تشکیل دادیم که برای هر کدام از کارگروها حدود ۱۰ جلسه با رده‌‏ها و مسؤولین فراجا برگزار شد. انتظار می‌رود نتایج جلسات این کارگروه‌ها به انعقاد قرارداد بلندمدت بین دو طرف برسد.

مقدم با توضیح درباره طرح آستان مقدس امام خمینی، گفت: مطالعه، تحقیق و تدوین نقشه راه و پیاده‌سازی معماری یکپارچه فضای مجازی آستان مقدس امام خمینی از طرح‌های در حال اجرا و تدوین منشور و نقشه راه معماری مرجع فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر طرح‌های خاتمه یافته است که توسط اساتید توانمند دانشگاه است که با همکاری و پشتیبانی پژوهشکده صورت پذیرفته است.

تحولات ساختاری در حوزه دیجیتال

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس گفت: از سال ۷۸ زمان آغاز به کار این پژوهشکده تا دو سال پیش اساسنامه و تشکیلات ساختاری پژوهشکده دست نخورده باقی مانده بود. اما با توسعه‌های شگرف در حوزه هوش مصنوعی و موضوعیت تحول دیجیتال در نظام‌های مختلف لزوم تغییرات ساختاری در پژوهشکده احساس شد، بنابراین پیشنهادی برای تغییر و بروز رسانی اساسنامه پژوهشکده تهیه شده است. در این پیشنهاد نام پژوهشکده نیز به پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر یافته و قرار است گروه‌های فعال در حوزه بین رشته‌ای و هوش مصنوعی فعال شوند.

دبیرخانه واحدهای پژوهشی در پژوهشکده فناوری اطلاعات

مقدم همچنین از فعالیت دبیرخانه دائمی واحدهای پژوهشی در پژوهشکده فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: موضوعات مهم مرتبط با واحدهای پژوهشی همگی در جلسات مختلف در دبیرخانه با حضور نمایندگان تمامی واحدها بررسی  و جمع‌بندی می‌شود. از جمله موضوعات مهم تعریف ۴ زیست بوم یا اکوسیستم برای واحدهای پژوهشی است که بر اساس هر یک شاخص‌های سنجش تدوین شده است.

وی تدوین آیین‌نامه تاسیس و اداره واحدهای پژوهشی، ایجاد شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف فناوری و نوآوری، به‌کارگیری پژوهشگران خارج از دانشگاه در پروژه‌های مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی، حمایت حقوقی و اجرایی پروژه‌های همکاران را از دیگر اقدامات این پژوهشکده عنوان کرد.

برگزاری اولین کنفرانس فناوری‌های نوین در مدیریت بحران

مقدم با بیان اهمیت مبحث تحول دیجیتال و نقش آن در سازمان‌ها، گفت: باید این فرهنگ در بین اساتید و همکاران ما جا بیفتد که قراردادها نه به شکل فردی که در قالب پژوهشکده انجام شود تا استانداردها درباره آنها لحاظ شود.

وی از برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوری‌های نوین برای سال آینده خبر داد و تاکید کرد: از آنجایی که ایران در رتبه ۱۰ از نظر بلایای طبیعی قرار دارد، چگونگی مدیریت آن با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین در حوزه‌های ماهواره‌ای، ربات‌های هوشمند و اینترنت اشیاء اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از این رو در نظر داریم با برگزاری این کنفرانس با دعوت از افراد علمی و تصمیم‌سازان ملی بتوانیم راهکارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری برای مدیریت بحران ارائه کنیم.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس