یازدهمین کنگره سالانه ملی عمران، معماری، هنر و توسعه شهری

اخبار دانشگاهی

نتایج سطح بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام شد (95/4/2)

ایران کنفرانس

نتایج سطح بندی دانشگاه‌های دولتی اعلام شد

معاونت آموزشی وزارت علوم گزارش مرحله اول طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی را اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن كامل این گزارش بدین شرح است: به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده ۱۵ دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی کشور را از خردادماه ۹۴ در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز کرد.

اكنون پس از یک سال بررسی كارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن كه مشتمل بر سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخص های تعریف شده از قریب به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می کند.

نتایج سطح بندی

الف: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)

سطح ۱: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد

سطح ۲: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی‌سینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر كرمان، كاشان، گیلان، یزد

سطح ۳: اراك، ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، حكیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهركرد،  شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، كردستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج

سطح ۴: آیت‌الله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه (س)، سلمان فارسی كازرون، سید جمال الدین اسدآبادی، كوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور

ب: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)

سطح ۱: صنعتی اصفهان، صنعتی امیر كبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت ایران

سطح ۲: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر

سطح ۳: تحصیلات تكمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته، صنعتی جندی‌شاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان

سطح ۴: صنعتی قم، صنعتی كرمانشاه، فنّاوری‌های نوین قوچان، هنر شیراز

بر اساس این نتایج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه های مختلف تخصصی دریافت می کنند مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد کنند.

همچنین، اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یك از زیر نظام های آموزش عالی کشور محسوب می شود.

ارزیابی به عمل آمده به صورت مستمرادامه خواهد یافت و مضافا اینكه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه اطلاعات درخواست شده را تكمیل نكرده اند در دوره های بعدی منظور خواهد شد.

 

افزایش شهریه دوره های شبانه و پردیس های دانشگاه تهران (95/4/1)

ایران کنفرانس

افزایش شهریه دوره های شبانه و پردیس های دانشگاه تهران

میزان شهریه های دوره های نوبت دوم، الکترونیکی و بین الملل برای مقاطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریه های دوره های نوبت دوم این دانشگاه پس از اعمال ۱۴ درصدی افزایش و شهریه های پردیس های کیش و البرز این دانشگاه نیز پس از اعمال ۱۰ درصدی افزایش تعیین شده اند.

جدول شهریه های دانشگاه تهران
نام دوره گروه آموزشی شهریه ثابت شهریه درس نظری شهریه درس عمومی شهریه پایان نامه
نوبت دوم علوم انسانی و علوم رفتاری ۷.۳۹۰.۰۰۰ ۱.۳۱۰.۰۰۰ ۱.۹۷۰.۰۰۰ ۴.۹۲۰.۰۰۰
نوبت دوم سایر گروه ها ۸.۲۰۰.۰۰۰ ۱.۹۷۰.۰۰۰ ۲.۹۵۰.۰۰۰ ۴.۹۲۰.۰۰۰
آموزش الکترونیکی علوم انسانی و علوم رفتاری ۶.۶۵۰.۰۰۰ ۱.۹۰۰.۸۰۰ ۱.۹۰۰.۸۰۰ -
آموزش الکترونیکی سایر گروه ها ۷.۳۷۰.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ -

شهریه دوره های آموزش های الکترونیکی (مجازی) دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ بدون تغییر بوده است.

جدول شهریه پردیس گیش و البرز دانشگاه تهران

نام دوره گروه آموزشی شهریه ثابت واحد نظری واحد عملی جبرانی نظری جبرانی عملی پایان نامه
پردیس کیش و البرز علوم انسانی و علوم رفتاری ۲۹.۰۴۰.۰۰۰ ۲.۹۰۴.۰۰۰ ۳.۶۹۶.۰۰۰ ۱.۵۸۴.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ ۷.۲۶۰.۰۰۰
پردیس کیش و البرز سایر گروه ها ۳۵.۶۴۰.۰۰۰ ۲.۹۰۴.۰۰۰ ۳.۶۹۶.۰۰۰ ۱.۵۸۴.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۰۰ ۷.۲۶۰.۰۰
 

طراحی نظام سطح‌بندی نشریات علمی کشور (95/4/1)

ایران کنفرانس

طراحی نظام سطح‌بندی نشریات علمی کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نظام سطح‌بندی نشریات علمی را با هدف ارزیابی نشریات علمی کشور مبتنی بر یک شاخص کیفی و همچنین تسهیل فرایند ارزیابی طراحی و در وبگاه qj.isc.gov.ir بارگذاری کرد.

به گزارش ایسنا، در این نظام، نشریات بر حسب میزان استفاده از آنها یا بعبارت دیگر میزان استنادهای صورت گرفته به مقالاتشان در چهار چارک طبقه بندی شدند. این چارک ها بیانگر میزان اثرگذاری علمی نشریات هستند، بدین ترتیب نشریات چارک اول (Q1) موثرترین نشریات کشور را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است هر چند نشریات چارک چهارم (Q4) نسبت به سایر چارک‌ها از رتبه اثرگذاری پایین‌تری برخوردارند، اما این گروه از نشریات نسبت به نشریات فاقد ضریب تاثیر از اثربخشی بالاتری برخوردار بوده‌اند.

نظام سطح‌بندی نشریات شامل اطلاعات نشریات فارسی، عربی و انگلیسی دارای ضریب تأثیر است. در این نظام، نشریات از نظر موضوعی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی، هنر و معماری قرار داده شده‌اند.

دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور که قبلا به گزارش‌های استنادی نشریات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دسترسی داشته‌اند، برای استفاده از نظام سطح بندی نشریات هیچ مشکلی ندارند، زیرا دسترسی به صورت خودکار برای آن‌ها تعریف شده است.

 

بازنگری ۲ هزار و ۹۰۰ رشته دانشگاه آزاد (95/3/30)

ایران کنفرانس

بازنگری ۲ هزار و ۹۰۰ رشته دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم از بازنگری نزدیک به ۳ هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: تعدادی از رشته ها رد شده است.

مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بازنگری رشته های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سال ۹۵ نزدیک به ۲ هزار و ۹۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد را بررسی کرده ایم.

وی ادامه داد: تعدادی از این رشته محل ها تایید شده، تعدادی رد شده و تعدادی هم اعلام نقص شده و به دانشگاه آزاد منعکس شده است که همکاران ما در دانشگاه آزاد کمک می کنند که مشکل حل شود.

معاون آموزشی وزیرعلوم درباره اینکه بازنگری رشته ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت نیز گفت: ما در اختیار دانشگاه آزاد هستیم تا زمانی که اعلام کنند ما در خدمت این دانشگاه هستیم.

به گزارش مهر، حمید میرزاده پیش از این به مهر گفته بود، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تا شهریور سال ۹۵ فرصت دارند تا اگر رشته ای نقصی داشت، آن را برطرف کنند .رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد رشته این دانشگاه دارای نقص است نیز گفته بود: درحال حاضر آمار ندارم ولی با جذب ۱۱ هزار و ۵۳ نفر هیات علمی که فرایند جذب را طی می کنند و جذبشان تا پایان خرداد۹۵ به اتمام می رسد، ما دیگر رشته ناقصی نخواهیم داشت

 

تسهیل ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه های غیرمعتبر خارجی (95/3/28)

ایران کنفرانس

تسهیل ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه های غیرمعتبر خارجی

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور وزارت علوم با تشریح وضعیت ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه های غیرمعتبر گفت:مدارک این دانش آموختگان مطابق با مقررات زمان شروع تحصیل ارزیابی می شود.

محمد مهدوی در گفتگو با خبرنگار مهر آخرین وضعیت ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان از دانشگاه های غیرمعتبر خارجی را تشریح کرد و گفت: آمار دقیقی از این موضوع که دانش آموختگان در دانشگاهی غیرمعتبر مشغول به تحصیل هستند در دست نیست.

وی ادامه داد: این آمار وقتی معلوم می شود که فرد برای ارزشیابی مدارک خود به اداره کل دانش آموختگان مراجعه می کند، البته شاید بخشی از سوال به دانشجویانی بازگردد که با توجه به ضوابط و مقررات سالیان گذشته تحصیل خود را در دانشگاهی که آن زمان معتبر شناخته می شده است، شروع کرده اند و آن دانشگاه ها اکنون در لیست دانشگاه های معتبر وزارت عتف نیست.

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور افزود: این دانشجویان یا تحصیلات خود را تمام کرده و اکنون در پروسه ارزشیابی مدارک هستند یا بنا به مشکلاتی هنوز تحصیلات خود را تمام نکرده اند. از این گروه آمارهایی را به کمک بخش دانشجویی وزارت امور خارجه و قسمت ارز سازمان امور دانشجویان در اختیار داریم که چون خیلی دقیق نیست از ارائه آن خودداری می کنم.

ارزیابی مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه های غیرمعتبر مطابق با مقررات زمان شروع تحصیل

وی ادامه داد: البته در این قسمت باید به این نکته بسیار مهم توجه شود که در هر صورت مواجهه اداره کل دانش آموختگان با این دسته از افراد قطعا همدلانه و مطابق با ضوابط و مقررات زمانی است که آنها تحصیلات خود را در آن دانشگاه شروع کرده اند.

مهدوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر فردی در یکی از دانشگاه های غیرمعتبر فعلی، به صورت غیرحضوری (که به هیچ عنوان در حال حاضر مجاز نیست) تحصیل کرده ولی در زمانی که او شروع به تحصیل کرده ضوابط و مقررات، تحصیل او را مجاز می دانسته و دانشگاه محل تحصیل او نیز در آن زمان معتبر بوده است و حالا این فرد فارغ التحصیل شده و به کشور بازگشته است، اداره کل دانش آموختگان با ضوابط و مقررات همان زمان مدارک او را مورد ارزشیابی قرار می دهد.

وی ادامه داد: البته براساس ضوابط و مقررات همان زمان این دانش آموختگان باید مدارکشان مورد ارزشیابی کیفی قرار گیرد. بسیاری از این دانش آموختگان نشان داده اند که اگرچه تحصیلات آنها غیرحضوری بوده و اگرچه دانشگاه محل تحصیل آنها نیز الان معتبر نیست ولی آنها از سطح علمی قابل قبولی بهره مند هستند و بررسی های کیفی و مقالاتی که دارند نیز این موضوع را نشان می دهد و برای کمیسیون های تخصصی نیز این مطلب احراز می شود، در این شرایط مدارک این دانش آموختگان ارزشیابی می شود و مشکلی نیز وجود ندارد.

شرایط ارزیابی مدارک در صورتی که سطح علمی آنها محرز نشود

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور افزود: البته متاسفانه در بسیاری از موارد نیز این موضوع توسط کمیسیون های تخصصی احراز نمی شود و سطح علمی برخی از این دانش آموختگان در حدی نیست که بتوان مدارک آنها را تایید کرد. در این صورت بدیهی است که با ضوابط و مقررات همان زمان هم نمی توان این مدارک را تایید کرد و بدیهی است که اعطای مدرک در چنین شرایطی نه تنها به صلاح نیست که حتی در حق سایرینی که از همان دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند اجحاف خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه می دانم این بخش مصاحبه ممکن است مورد توجه افرادی باشد، اجازه بدهید تا موضوع را کمی شفاف تر بیان کنم و کمی در خصوص نحوه بررسی های کیفی مدارک توضیح دهم. به طور کلی سیاست اصلی اداره کل دانش آموختگان در شرایط فعلی بر این اصل مهم قرار دارد که دانشجویان از همان ابتدا به سمت دانشگاه های ممتاز و خوب بروند و در بازگشت نیز بدون نیاز به بررسی کیفی مدارکشان مورد ارزشیابی قرار گیرد.

مهدوی افزود: درهمین چارچوب، آرزوی ما این بود که ای کاش ضوابط و مقررات از همان ابتدا به گونه ای تنظیم می شد که اجازه نمی داد چنین اتفاقی بیفتد که فردی در دانشگاهی تحصیل کند و پس از بازگشت با سدی به نام بررسی کیفی تحصیلی مواجه شود.

وی ادامه داد: با این وجود اتفاقی است که افتاده و برخی از هم وطنان دچار مشکل شده اند زیرا با صرف هزینه و تحمل پاره ای دشواری ها نهایتا از یکی از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند و اکنون انتظار دارند که مدارکشان مورد ارزشیابی قرار گیرد. همانگونه که گفتم مواجهه ما با این موضوع کاملا همدلانه است. یعنی اول اینکه سعی می کنیم شرایط آنها را درک کنیم و خدای نکرده با ثمره تلاش و زحمات آنها برخورد غیرموجه نداشته باشیم.

ارسال مدارک فارغ التحصیلان برای حداقل دو داور در صورت عدم احراز سطح علمی

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور خاطرنشان کرد:  آنهایی که در اولین بررسی کیفی مدارک که توسط حداقل دو تن از اساتید دانشگاه های متخصص در رشته انجام می گیرد توان علمی خود را به اثبات می رسانند که مشکل ندارند و نظر داوران به کمیسیون ها منتقل و مدارک آنها صادر می شود. اما چنانچه پس از بررسی های اولیه کیفی حداقل های لازم توسط داوران احراز نشد، به منظور اینکه هیچ حقی از فرد ضایع نشود، با درخواست فرد مدارک تحصیلی او را برای حداقل دو داور دیگر ارسال و نظرخواهی می کنیم.

تلاش اداره کل فارغ التحصیلان جلوگیری از ضایع شدن حق فارغ التحصیلان

وی افزود: اگر در این مرحله نیز حداقل های لازم احراز نشد، بسته به شرایط پرونده و نظرات تخصصی داوران، کمیسیون ها در مورد پرونده فرد تصمیم‌گیری می کنند و ممکن است برای فرد جلسه دفاع از رساله را پیشنهاد شود در هر صورت همانگونه که گفته شد تمامی تلاش اداره کل دانش آموختگان این است که از همان ابتدا دانشجویان را به سمت دانشگاه های ممتاز و خوب هدایت کند و در مورد دانش آموختگان سال های گذشته نیز به گونه ای عمل شود که خدای نکرده حقی از آنها ضایع نشود.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس