اخبار دانشگاهی

اعلام نحوه محاسبه امتیازات آموزشی و پژوهشی در کنکور دکتری (94/8/12)

ایران کنفرانس

اعلام نحوه محاسبه امتیازات آموزشی و پژوهشی در کنکور دکتری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) سال ۹۵ را تشریح کرد و گفت: برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها ممنوع است.

ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شیوه نامه اجرایی به منظور ایجاد وحدت رویه در پذیرش دانشجوی دکتری تهیه شده است تا ضمن جلوگیری از هر نوع سوگیری، داوطلبان نیز با رویه های مختلف روبرو نشوند.

وی تاکید کرد: بر اساس آیین نامه ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) ابلاغی در اردیبهشت ماه ۹۴، این شیوه نامه نیز به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

خدایی یادآور شد: این شیوه نامه اجرایی برای تعیین روند پذیرش و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه اختلال در فرآیند پذیرش عادلانه، علمی و کیفی و نیز برقراری هماهنگی میان همه عوامل اجرایی در ستاد، سازمان و موسسات تدوین شده است. ضمن اینکه نظارت عالی برعهده شورای برنامه ریزی و نظارت بر پذیرش دانشجوی دکتری است.

وی با اشاره به برخی از نکات آیین نامه پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) افزود: پذیرش دانشجو در این مقطع دارای دو مرحله است که مرحله اول به سنجش علمی مربوطه می شود که سازمان سنجش مجری آن است.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: مرحله دوم شامل بررسی سوابق علمی داوطلبان است که به موسسات پذیرنده واگذار شده است. همچنین سازمان سنجش آزمون مرحله اول (سنجش علمی) را دوبار در سال برگزار می کند، زمان برگزاری آزمون ها در آبان و اسفند هر سال است.

وی تاکید کرد: تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای می توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون مرحله اول شرکت کنند. ضمن آنکه اعتبار کارنامه سنجش علمی داوطلبان دو سال از زمان برگزاری آزمون است.

خدایی با اشاره به اینکه که مرحله دوم (ارزیابی تخصصی) به عهده کارگروه برگزار کننده است، گفت: بررسی سوابق عملی داوطلب شامل موارد زیر از جمله الف) امتیاز پژوهشی، ب) امتیاز آموزشی، ج) امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه را در بر می گیرد.

برگزاری آزمون اختصاصی ممنون است

وی تاکید کرد: پذیرش دانشجو در موسسات خارج از ضوابط و شرایط آیین نامه امکان پذیر نیست و برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها (روزانه، نوبت دوم، پژوهش محور، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی، ویژه طلاب و ...) ممنوع است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به داوطلبان گفت: موسسات مجری دوره دکتری باید چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی و میزان تاثیر هر یک از مولفه ها را ضمن ارسال به سازمان سنجش، از طریق وب سایت، تماس تلفنی، پیامک و به صورت عمومی، صریح و شفاف به داوطلبان اعلام کنند.

نحوه برگزاری مرحله دوم پذیرش دکتری

وی یادآور شد: زمان برگزاری هر یک از مراحل ارزیابی تخصصی باید به نحوی برنامه ریزی شود که با زمان بندی سایر موسسات تداخل نداشته باشد و تعیین حد نصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی بوده و این حد نصاب می تواند برای هر موسسه و یا هر کد رشته ای متفاوت باشد.

خدایی درباره ترکیب کارگروه برگزار کننده گفت: جلسه مرحله دوم با حضور حداقل ۳ عضو هیات علمی به انتخاب گروه آموزشی رسمیت پیدا می کند. معاون آموزشی موسسه مسئول نظارت بر فرآیند مرحله دوم است.

وی اظهار داشت: سازمان سنجش نیز بعد از تعیین وضعیت صلاحیت عمومی و کنترل سایر شرایط که از سوی موسسه اعلام شده بود، اسامی پذیرفته شدگان نهایی را استخراج و به موسسات اعلام می کند و بعد از اعلام اسامی نهایی از طرف سازمان سنجش، داوطلبان به عنوان پذیرفته شده قطعی در موسسات ادامه تحصیل خواهند داد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: انجام مرحله دوم برای داوطلبانی که در مرحله اول فاقد شرایط لازم (عدم کسب حدنصاب، فارغ التحصیل نشدن در زمان مقرر، عدم اعتبار کارنامه و ...) باشند، تحت هر عنوانی ممنوع است ضمن اینکه موسسه باید هزینه های انجام مرحله دوم را به صورت شفاف تعیین و در فراخوان پذیرش اطلاع رسانی کند.

وی افزود: اطلاعیه پذیرش دانشجو باید شامل زمان مراجعه داوطلب و نحوه پذیرش، حد نصاب سنجش علمی، تعیین مولفه های موثر در پذیرش، روش محاسبه، امتیاز دهی و ضریب تاثیر هر کدام، اعمال یا عدم عمال نمره سنجش علمی در نمره کل نهایی داوطلب و میزان تاثیر آن باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: جداول امتیازات نیز به تفکیک اطلاع رسانی شده است.

 

جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر ۴۰ امتیاز)


ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
۱

۱-۱ مقالات علمی - پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

۳-۱ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

۲۲ امتیاز

- هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

- گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز

- برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز

۲ مقالات علمی - ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی ۶ امتیاز هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
۳ مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) ۴ امتیاز خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
۴ تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی ۴ امتیاز
۵ کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد ۴ امتیاز عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
جمع ۴۰ امتیاز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول نحوه محاسبه امتیازات آموزشی (حداکثر ۳۰ امتیاز)


ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
۶ معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی تا ۶ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۷ معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته تا ۵ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۸ طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ۳ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۹ طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۱۰ برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی ۵ امتیاز رتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز، رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز
۱۱ مدرک زبان معتبر ۸ امتیاز طبق جدول مرتبط با زبان
جمع ۳۰ امتیاز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول امتیاز آزمون یا مصاحبه پذیرفته شدگان مرحله دوم آزمون دکتری (حداکثر ۳۰ امتیاز)


نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
جمع امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه ۳۰ امتیاز بر اساس فراخوان (اطلاعیه منتشره)

 

 

 

امتیاز مدرک زبان : همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی


MSRT IELTS TOEFL :IBT TOEFL :CBT TOEFL :IBT + TOLIMO امتیاز تخصصی
۸۰-۱۰۰ ۸ و بالاتر ۱۱۰-۱۲۰ ۲۷۰-۳۰۰ ۶۳۷-۶۷۷ ۸
۷۵-۷۹ ۷.۵ ۱۰۲-۱۰۹ ۲۵۳-۲۶۹ ۶۰۷-۶۳۶ ۷
۷۰-۷۴ ۷ ۹۴-۱۰۱ ۲۴۰-۲۵۲ ۵۸۷-۶۰۶ ۶
۶۵-۶۹ ۶.۵ ۷۹-۹۳ ۲۱۳-۲۳۹ ۵۵۰-۵۸۶ ۵
۶۰-۶۴ ۶ ۶۰-۷۸ ۱۶۸-۲۱۲ ۴۹۵-۵۴۹ ۴
۵۵-۵۹ ۵.۵ ۴۶-۵۹ ۱۳۷-۱۶۶ ۴۵۰-۴۹۴ ۳
۵۰-۵۴ ۵ ۳۵-۴۵ ۱۰۸-۱۳۶ ۴۲۰-۴۴۹ ۲
۴۵-۴۹ ۴.۵ ۲۹-۳۴ ۹۳-۱۰۷ ۳۹۳-۴۱۹ ۱

 

 

آخرین بروزرسانی (سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 07:51)

 

مقاله خارجی شرط ارتقای اساتید علوم انسانی شد (94/8/11)

ایران کنفرانس

مقاله خارجی شرط ارتقای اساتید علوم انسانی شد

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تشریح جزئیات آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی گفت: در آیین نامه جدید ارتقا به زبان فارسی و رشته های علوم انسانی توجه ویژه ای شده است.

علی اصغر رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی گفت: در آیین‌نامه جدید تغییرات چندانی ایجاد نشده، ماده پژوهشی لحاظ شده و ارایه مقاله به زبان فارسی برای رشته های فنی و مهندسی در نظر گرفته شده است.

ارایه آثار بدیع در رشته های هنر

وی ادامه داد: برای رشته‌های هنر که کمتر مقاله دارند، ارایه اثر بدیع هنری و مقالات پژوهشی لحاظ شده است.

لحاظ مدخل به عنوان مقاله پژوهشی

معاون وزیر علوم به دانش‌نامه و لغت نامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: دراین خصوص نیز تدبیری اندیشیدم، چون در تدوین دانش نامه و لغت نامه ها با مدخل‌ها سروکار دارند مدخل ها هم به عنوان مقاله پژوهشی در نظر گرفته شده است.

چگونگی ارتقا رشته های بدون دکتری

وی به رشته‌هایی اشاره کرد که دکتری ندارند و افزود: در آیین نامه قبلی به راهنمایی پایان نامه دکتری اشاره شده بود ولی برخی رشته ها هستند که دکتری ندارند، مانند رشته های معارف که اگر بتوانند  ۱۰ پایان نامه کارشناسی ارشد را راهنمایی و هدایت کنند، نیاز نیست که حتما پایان نامه دکتری داشته باشند. حتی رشته هایی که فقط کارشناسی داشته و کارشناسی ارشد نیز ندارند می توانند تالیف و تصنیف کتاب به مقاله داشته باشند که سقفی هم برای آن مشخص نشده است.

عدم تغییر امتیازات فرهنگی

معاون وزیرعلوم با بیان اینکه آیین نامه جدید تغییر چندانی کرده و بیشتر متنوع شده است، افزود: امتیازات ماده یک تغییر نکرده، امتیازات وتویی مسایل فرهنگی نیز بدون تغییر از بند به ماده منتقل شده است.

وی ادامه داد: در آیین نامه جدید برای ایجاد نظم و انظباط در مورد مسایل آموزشی نیز تدبیری اتخاد شده که بدون امتیاز وتویی، اساتید نظم آموزشی را باید رعایت کنند تا تایید شوند.

رستمی یادآورشد: در آیین نامه قبلی داشتن طرح، اهمیت بالایی داشت ولی اکنون رشته هایی که طرح نداشته باشند، مقاله جایگزین آن می شود.

توجه به زبان فارسی در آیین‌نامه جدید

وی افزود: تالیف و تصنیف کتاب و توجه به زبان فارسی نیز در آیین‌نامه جدید ارزش بیشتری یافته است.

معاون وزیر علوم افزود: رشته های علوم و فنی مهندسی در گذشته مقاله به زبان فارسی نداشتند که در آیین نامه جدید عنوان شده که به طور حتم رشته های مذکور ۲ مقاله به زبان فارسی داشته باشند.

مقاله به زبان رایج بین المللی برای رشته های علوم انسانی

وی تاکید کرد: در آیین نامه جدید برای رشته های علوم انسانی نیز مقاله به زبان های رایج بین المللی مانند عربی، فرانسه، انگلیسی، اسپانیایی در نظر گرفته شده است تا خارجی ها نیز از آثار و تحقیقات داخل کشور استفاده کنند.

رستمی تاکید کرد: کسی که در رشته های علوم انسانی می خواهد مرتبه استادی را کسب کند حتما باید مقاله به یکی از زبان های رایج بین الملی داشته باشد و کسی که می خواهد مرتبه استاد تمامی را در رشته هلی فنی و مهندسی، علوم و کشاورزی کسب کند باید دو مقاله به زبان فارسی داشته باشد.

اجرای آیین نامه جدید ارتقا از اول اسفند

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید از اول اسفند سال جاری آیین نامه ارتقا جدید را اجرایی کنند.

 

انفجار مدارک تحصیلی بین شاغلان؛ تب دکترا بازار کار را گرفت (94/8/11)

ایران کنفرانس

انفجار مدارک تحصیلی بین شاغلان؛ تب دکترا بازار کار را گرفت

آمارها نشان می‌دهد طی ۵ سال ۵۳۱ هزار بی‌سواد از بازار کار خارج شده‌اند، ضمن اینکه ارتقای تحصیلات عالی شاغلان اوج گرفته و بر دارندگان مدرک دکتری ۱۰۰ درصد افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مقامات دولتی می گویند بازار کار ایران دگرگون شده و در سال‌های اخیر موجی از تحصیل کرده‌های عالی در این بازار مشغول به فعالیت هستند. آنها یا تازه از راه رسیده و به اصطلاح شاغل شده اند و یا اینکه در طول دوران اشتغال، تصمیم به ارتقای جایگاه تحصیلی خود گرفته اند.

معمولا درباره شاغلان، ارتقای تحصیلی یا برای دریافت پست شغلی بهتر انجام می شود که به تبع آن دریافتی بالاتری نیز برای افراد ممکن است به همراه داشته باشد و یا اینکه افراد به دلایل شخصی و علاقه به علم و دانش بیشتر یا پرستیژ اجتماعی بهتر به دنبال تحصیلات بالاتر می روند.

درباره جوانان جوینده شغل نیز بالاتر بودن سطح تحصیلی با نگاه به آینده کاری بهتر و همچنین تلاش برای ورود آسان‌تر و مطمئن تر به بازار کار صورت می گیرد. حال هر چه که در نگاه شاغلان و جویندگان شغل درباره تحصیلات عالی باشد، درس خواندن خوب است و باعث ارتقای سطح جامعه خواهد شد.

تحصیلات خوب است ولی ...

اما مسئله و نگرانی که از سوی مسئولان و سیاست گذاران در این باره مطرح می شود، این است که به هر حال کشور برای پیشبرد امور به نیروهای ساده و با تحصیلات عادی و اندک هم نیاز دارد. بالاخره یک عده باید بپذیرند که مشاغل فیزیکی، فنی و مهارتی را انجام دهند که اتفاقا بسیار نیز برای جامعه مفید بوده و مرتبا هم مورد نیاز افراد است و اصلا چرخ جامعه بدون وجود آنها نمی گردد.

نمی توان تصور کرد که همه جامعه تحصیلات در سطح عالی داشته باشند و آنگاه کسی نماند که مشاغل دیگر را انجام دهد و آنها را در شان و جایگاه تحصیلی خود نداند. معمولا برخی مشاغل و تخصص‌ها مانند ساخت و ساز در بخش عملیاتی آن و ارائه خدمات مختلف مورد نیاز مردم در هزاران بخش اتفاقا خیلی هم نیاز به تحصیلات ندارد و افرادی که در این حوزه ها به صورت مهارتی کار کرده اند، موفق تر از دانشگاه رفته ها هستند.

نگرانی دیگر اینکه بازار کار ایران ظرفیت پذیرش و جذب صدها هزار نفر تحصیل کرده را در مشاغل پشت میزنشینی و مدیریتی ندارد و اصلا نیازی هم نیست. وقتی همه چیز به سمت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات مدرن پیش می رود، اشتغال با تعداد بالا در بسیاری از حوزه ها معنا ندارد؛ مگر اینکه سیاست گذران زمانی به این فکر بیافتند که برای از بین نرفتن فرصت های شغلی و جلوگیری از بیکاری افراد، عمدا از برخی تکنولوژی ها استفاده نشود، مانند کاری که سال ها در هندوستان انجام شد تا مردم بیکار نمانند و شغلی داشته باشند.

بازاری که ظرفیت جذب هزاران تحصیل کرده را ندارد

به هر حال، هرچند امروز هزاران جوان شرافتمند دارای تحصیلات عالی و سطح بالا می گویند حاضرند هر کاری که باشد را انجام دهند ولی بیکار نمانند اما قطعا اشتغال از روی ناچاری و بدون علاقه، نمی تواند برای خود فرد لذت کاری و پیشرفت به همراه داشته باشد و اینکه برای جامعه هم اینگونه کار کردن مفید نیست.

براساس آخرین آماری که توسط وزارت کار درباره تحولات بازار کار ایران ارائه شده، تب جویندگان کار دارای تحصیلات عالی به شاغلان هم رسیده و تنها در طول ۵ سال بر تعداد شاغلان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد تا دکترا و دکتری تخصصی بین ۱۴۷.۳ تا ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.

از سوی دیگر، تا پایان سال ۹۲ مجموعا ۲ میلیون و ۶۷ هزار نفر بی سواد در بازار کار ایران فعالیت دارند که این مسئله نشان می دهد فضاهای شغلی فراوانی هستند که اتفاقا نیازمند تحصیلات نیست، البته ممکن است بخشی از گذشته مانده باشند و تا سال‌های آینده از بازار کار بازنشسته شوند.

وضعیت تحصیلات در گروه‌های مختلف شغلی

دلیل این گفته اینکه در دوره سال‌های ۸۸ تا ۹۲ از تعداد شاغلان بی سواد در بازار کار ایران ۵۳۱ هزار نفر کاسته شده است که می توان گفت سالیانه ۱۰۰ هزار بی سواد از بازار کار خارج و احتمالا به جای آنها فارغ التحصیلان دانشگاه ها وارد می‌شوند.

در سال ۸۸ تعداد ۲ میلیون و ۵۹۸ هزارنفر شاغل بی سواد در بازار کار ایران فعالیت داشتند که در سال ۹۲ به ۲ میلیون و ۶۷ هزارنفر کاهش یافت. شاغلان بی سواد در سال ۸۸ به میزان ۱۴ درصد کل بازار کار را تشکیل می دادند که این آمار در سال ۹۲ به ۱۱ درصد کاهش یافت.

بر پایه آخرین آمارهای موجود، تعداد شاغلان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در کشور ۵۹۹ هزار نفر است، همچنین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر لیسانس دارند و یک میلیون و ۵۰۶ هزارنفر هم دارای فوق دیپلم هستند.

۴ میلیون و ۶۸۷ هزار شاغل دارای مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم هستند که در صورت ادامه روند ارتقای سطح تحصیلی شاغلان، از این آمار در سال‌های آینده کاسته و بر تعداد شاغلان دارای مدرک لیسانس و بالاتر افزوده می شود.

با وجود افزایش تعداد شاغلان با تحصیلات عالی، هنوز هم ۹ میلیون و ۸۲۱ هزار نفر شاغل در بازار کار ایران دارای تحصیلات کمتر از دیپلم هستند. کارشناسان هشدار می دهند اگر روال ارتقای جایگاه های تحصیلی شاغلان ادامه یابد، ممکن است در طول سال‌های آینده تامین نیرو در برخی رشته ها و مشاغل با مشکل مواجه شود و در برخی بخش‌ها نیز تقاضاهای بی شماری شکل بگیرد.

انفجار تحصیلی در بین زنان شاغل

تغییرات سطح تحصیلی درباره افراد دارای مدارک کارشناسی ارشد به بالا جالب تر است به نحوی که افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترا در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۸ به میزان حدود ۵۰ درصد بیشتر شد. تعداد شاغلان دارای دکتری تخصصی اما در این دوره زمانی به میزان تقریبا ۱۰۰ درصد رشد داشت و از ۴۴ هزار و ۶۲۱ نفر سال ۸۸ به ۸۳ هزار و ۷۴۹ نفر در سال ۹۲ رسید.

همه این تحولات سطح تحصیلی شاغلان بازار کار ایران در مقابل سونامی تغییرات سطح تحصیلی زنان ناچیز است. رفتار زنان شاغل در طول ۵ سال ۸۸ تا ۹۲ نشان می دهد که آنها تصمیم به یک انقلاب بزرگ تحصیلی گرفته اند و ارتقای شدیدی در میزان تحصیلات آنها اتفاق افتاده است.

تعداد زنان شاغل کشور در دوره مورد بررسی در سطح تحصیلی کمتر از دیپلم به میزان ۲۶ درصد کاهش یافت که نشان دهنده افت امید به کار زنان در رده های پایین تحصیلی است، همچنین این امار نشان می دهد زنان دارای تحصیلات پایین احتمالا جستجوی شغل کمتری نسبت به زنان دارای تحصیلات بالاتر انجام می دهند.

در بخش زنان بی سواد نیز تعداد شاغلان ۳۴.۴ درصد کمتر شده و این وضعیت تا رده تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم نیز مشاهده می شود به نحوی که در این گروه تحصیلی تعداد شاغلان زن ۱۹.۹ درصد کمتر شده است. زنان شاغل تا فوق دیپلم هم در یک دوره ۵ ساله به میزان ۱۸ درصد کمتر شده است.

زنان ترجیح داده اند برای باقی ماندن در بازار کار و یا ارتقای شغلی به سمت تحصیلات لیسانس به بالا بروند؛ بنابراین در فاصله ۵ سال ۸۸ تا ۹۲ بر تعداد زنان شاغل لیسانسیه ۲۲.۴ درصد افزوده شده است. این وضعیت درباره زنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۷.۳ درصد رشد نشان می دهد و بالاخره در یک دوره ۵ ساله بر آمار زنان دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.

 

بهترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی کدامند؟ (94/8/10)

ایران کنفرانس

بهترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی کدامند؟

رتبه‌بندی‌های دانشگاهی ثابت کرده‌اند که در ذهنیت داوطلبان ورود به آموزش عالی تاثیرگذارند و کسب یک رتبه قابل قبول در رتبه‌بندی‌های جهانی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بسیار با اهمیت است، زیرا دانشجویان زیادی در سراسر دنیا با استناد به این رتبه‌بندی‌ها، دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از دیلی تلگراف، با توجه به اینکه هر سال رتبه‌بندی‌های مختلفی از سوی مراکز مختلف منتشر می‌شود، همواره دانشجویان می‌خواهند بدانند که باید به کدام‌یک از این رتبه‌بندی‌ها رجوع کنند. برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جواب بسیار ساده است، زیرا آن دسته از رتبه‌بندی‌هایی که بیشترین همخوانی را با تجربیات دانشجویان آن دانشگاه دارد، رتبه‌بندی مناسب و قابل استناد‌تری است.

اما برای کسانی که هنوز تحصیلات آکادمیک خود را شروع نکرده‌اند و قصد دارند با توجه به این رتبه‌بندی‌های تصمیم بگیرند، پیدا کردن رتبه‌بندی مناسب کاری مشکل است. به همین دلیل این گزارش قصد دارد نگاهی اجمالی به انواع رتبه‌بندی‌هایی که سالانه از سوی مراکز مختلف منتشر می‌شود، داشته باشد.

رتبه‌بندی QS:

رتبه‌بندی جهانی مؤسسه کیو اس (Quacquarelli Symonds) یک رتبه‌بندی انگلیسی است که سپتامبر (شهریور) هر سال منتشر می‌شود. این مؤسسه اولین رتبه‌بندی خود را در سال 2004 با ارزیابی 3000 دانشگاه و مؤسسه آموزشی شروع کرد، و یک رتبه‌بندی از 400 دانشگاه برتر جهان ارائه داد. دانشگاه‌هایی نیز که رتبه آنها بیشتر از 400 بود در دسته‌بندی‌های ده تایی مانند 401 تا 410 قرار گرفتند.

دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی در 4 شاخص نظیر علاقه به تحقیق، آموزش، امکان استخدام دانشجویان و جایگاه بین‌‌المللی دسته‌بندی می‌شوند. برای بررسی هر شاخص 6 مقیاس با وزن متفاوت در نظر گرفته می‌شود، مقیاس‌هایی نظیر اعتبار علمی دانشگاه‌ها با توجه به نتایج پیمایش‌ جهانی مراکز آکادمیک (40%)، اعتبار اعضای دانشگاه بر حسب پیمایش جهانی فارغ‌التحصیلان شاغل (10%)، سرانه دانشکده/دانشجویان (20%)، استنتاد به منابع علمی هر دانشکده (20%)، سرانه دانشجویان بین‌المللی (5%) و سرانه کارمندان بین‌المللی (5%) در این رتبه‌بندی لحاظ می‌شود. مؤسسه کیو اس همچنین یک رتبه‌بندی بر حسب رشته‌های دانشگاهی و دانشکده‌ها نیز منتشر می‌کند.

رتبه‌بندی پیمایش نشنال استودنت (National Student Survey):

این رتبه‌بندی نیز یک رتبه‌بندی انگلیسی است که بین ماه‌های ژانویه تا ‌آوریل (دی تا فروردین) به بررسی دانشگاه‌ها می‌پردازد و نتایج رتبه‌بندی خود را در آگوست منتشر می‌کند، این رتبه‌بندی اولین‌بار در سال 2005 منتشر شد و هر ساله اطلاعات مفیدی درباره کیفیت ارائه دروس در اختیار دانشجویانی که قصد دارند وارد دانشگاه شوند قرار می‌دهد.

دانشجویان به 23 سوال درباره 6 جنبه مختلف تجربه‌های آموزشی از قبیل نحوه تدریس، حمایت‌های آکادمیک، توسعه شخصی و رضایت عمومی و... جواب می‌دهند. دانشگاه‌هایی که نتوانند 50% میزان پاسخگویی را به‌دست آورند در این رتبه‌بندی جای نمی‌گیرند.

رتبه‌بندی ورد یونی‌ورسیتی (The World University Rankings):

ورد یونیورسیتی رنگینک فهرستی جامع از دانشگاه‌های سراسر جهان ارائه می‌دهد. مسئول این رتبه‌بندی معتقد است که این رتبه‌بندی بهترین فهرست را درباره عملکرد دانشگاه‌ها سراسر دنیا منتشر می‌کند، رتبه‌بندی‌ای که شامل بررسی شاخص‌هایی نظیر نحوه تدریس اعضای هیأت‌علمی، تحقیقات، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی است.

این رنکینگ توجه افراد زیادی را که قصد دارند وارد دانشگاه‌های بشوند، به خود جلب کرده است.

رتبه‌بندی ورد رپوتوشن (World Reputation Rankings):

مسئولین این رتبه‌بندی معتقدند برای به‌دست آوردن اعتبار باید سال‌ها زحمت کشید اما ممکن است این اعتبار با یک اشتباه کوچک، در یک لحظه از بین برود، این رتبه‌بندی بیشتر بر پایه دیدگاه عمومی است که درباره دانشگاه‌ها وجود دارد. دانشگاه‌های برتر جهان همواره از مسئولان این رتبه‌بندی می‌خواهند که شاخص‌هایی نظیر کیفیت تدریس و تحقیقات را در نظرسنجی‌های خود لحاظ کنند.

رتبه‌بندی 100 under 50 rankings:

این رتبه‌بندی از مرزهای رتبه‌نبدی‌های سنتی فراتر می‌رود و تنها بر روی آن‌دسته از دانشگاه‌هایی تمرکز می کند که در 50 سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند.

همچنین بر روی شاخص‌های اندازه‌گیری سایر رتبه‌بندی‌ها تمرکز می‌کند که شامل 13 شاخص است و در 5 دسته‌ مانند تدریس، تحقیقات، میزان استناد، درآمد صنعتی و وجه بین‌المللی تأکید می‌کند. اگر کسی قصد دارد از بین دانشگاه‌های تازه‌تأسیس‌تر دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند، این رتبه‌بندی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

Whatuni Student Choice Awards:

سایت Whatuni.com هر ساله رتبه‌بندی‌ای را منتشر می‌کند. در این رتبه‌بندی افراد شرکت ‌ننده در نظر سنجی بر اساس مطالعه نظراتی که دانشجویان آن دانشگاه‌ها در مورد دانشگاه بر روی این سایت منتشر کرده‌اند، به رنکینگ نمره می‌دهند. دسته‌بندی‌های موجود در سایت شامل بورس‌های تحصیلی، انجمن‌های اجتماعی، آینده شغلی، سرفصل دروس و تحقیقات، اتحادیه‌های دانشجویی، حمایت‌های دانشگاهی، تصحیلات و وجه بین‌المللی و... می‌شود.

برای اینکه دانشگاهی بتواند در این رتبه‌بندی جایگاه داشته باشد، باید حداقل 100 مرور درباره آن نوشته شود، همچنین در سال 2015 مقرر شد که حداقل 20 هزار دانشجو باید درباره این مرورها نظر خود را نوشته باشند. لازم به ذکر است منتقدان این رتبه‌بندی اعتقاد دارند که این نمونه‌گیری کوچک است.

راهنمای کامل اموزش (Complete University Guide):

راهنمای کامل ‌آموزش با مشارکت دانشگاه منفیلد، آوریل (فروردین) هر سال منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد و هرساله با استفاده از روش تبدیل z، به بررسی 9 معیار می‌پردازد. در این تبدیل وزن‌های زیر در نظر گرفته شده است.

1.5 نمره برای میزان رضایت دانشجویان، 1 نمره برای پذیرش دانشجو، ارزیابی پژوهشی، چشم‌اندازهای تحصیلات تکمیلی، سرانه دانشجویان- کارکنان و افتخارات دانشگاه، 0.5 نمره برای میزان و کیفیت تحقیق‌های دانشگاهی، تسهیلات دانشگاهی و مواردی از این دست در نظر گرفته می‌شود.

هر کدام از این رتبه‌بندی‌های متداول بر روی موراد مختلفی تمرکز می‌کنند، به عنوان مثال، اگر دانشجویی قصد دارد دانشگاهی را انتخاب کند که بیشترین میزان رضایت را برای دانشجویان فراهم کرده است، نشنال استودنت (the National Student Survey) بهترین رتبه‌بندی در این زمینه را منتشر می‌کند. یا اگر می‌خواهند بدانند که دانشگاهی خاص در دید دانشگاهیان چه جایگاهی دارد، تایمز هایر اجوکشین (times higher education) بهترین رتبه‌بندی‌ها را ارائه می‌دهد.

 

زمان جدید ثبت‌نام آزمون‌های سراسری 95 (94/8/8)

ایران کنفرانس

زمان جدید ثبت‌نام آزمون‌های سراسری 95

تقویم جدید ثبت نام و برگزاری آزمون‌های سال 1395 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اعلام تغییر زمان برگزاری برخی آزمون‌ها ، تقویم آزمونی جدید دوره‌های دکتری (نوبت اول و نوبت دوم)، کارشناسی ارشد ناپیوسته و سراسری سال 95 را منتشر کرد.

ثبت‌نام آزمون دکتری از دی

ثبت‌نام برای شرکت آزمون دوره دکتری 95(نوبت اول) از طریق سایت سازمان سنجش آموزش به نشانی www.sanjesh.org از 6 دی‌ماه آغاز شده و تا 15 دی‌ماه 94 ادامه دارد . تاریخ برگزاری این آزمون در تاریخ 14 اسفند 94 خواهد بود.

ثبت‌نام برای آزمون دوره دکتری 95 (نوبت دوم) نیز از 24 مردادماه آغاز شده و تا 30 مرداد ادامه دارد. این آزمون در تاریخ 7 آبان‌ماه 95 برگزار می‌شود.

زمان ثبت‌نام آزمون ارشد و کنکور

بر اساس این گزارش، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 از تاریخ 16 آذرماه آغاز شده و تا تاریخ 22 آذرماه ادامه دارد. این آزمون در روزهای 16 و 17 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

همچنین ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 از تاریخ 19 بهمن ماه آغاز شده و تا تاریخ 28 بهمن 94 ادامه دارد. این آزمون بعد از ماه مبارک رمضان و در تاریخ‌های 24 و 25 تیرماه 95 برگزار می‌شود.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس