اخبار دانشگاهی

دانشگاه‌های جهان با معضل صندلی‌های خالی چه می‌کنند؟ (95/12/8)

ایران کنفرانس

دانشگاه‌های جهان با معضل صندلی‌های خالی چه می‌کنند؟

امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های بسیاری از دانشگاه‌ها تلاش برای تکمیل کردن ظرفیت و نداشتن صندلی‌های خالی است، اقدامی که باید علاج آن را قبل از وقوع در نظر داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، در نظر گرفتن شرایط عرضه و تقاضا در بلند مدت، ابتدایی‌ترین و مهمترین اصل برای جلوگیری از داشتن صندلی‌ خالی به شمار می‌رود. بسیاری از کشورها با رشد جمعیت جوان و نیاز این قشر به تحصیل اقدام به راه‌اندازی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کرده‌اند. در دیدگاه نخست این اقدام بسیار مثبت می‌نماید زیرا کشور می‌تواند از وجود متخصصان تحصیلکرده در آینده بهره‌مند شود. اما چند نکته و سئوال اساسی باید در رابطه با آموزش عالی این قشر مد نظر قرار داده شود:

1- آیا تمام این افراد قابلیت و سواد لازم برای ورود به تحصیلات عالی را دارند یا صرفا به دلیل اینکه دبیرستان را تمام کرده‌اند باید وارد دانشگاه شوند؟

2- تعداد اساتید مجرب و کارآزموده برای آموزش این تعداد دانشجو وجود دارد و کیفیت آموزش این دانشجویان تضمین می‌شود؟

3- برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی به اندازه کافی و با کارآیی مناسب و قابلیت استفاده در بازار کار وجود دارد؟

4- آیا زیرساخت‌های اجتماعی و مهم‌تر از آن اقتصادی جامعه جوابگوی حضور این تعداد فرد تحصیل‌کرده خواهد بود و آنها به راحتی جذب بازار کار می‌شوند؟

5- آیا جایگزینی برای آموزش عالی وجود دارد تا کسانی که وارد دانشگاه نمی‌شوند بتوانند به راحتی مهارت‌آموزی کرده و وارد بازار کار شوند؟

6- پس از جایگزینی نسل حاضر با نسل‌های آینده، نیازی به وجود این تعداد دانشگاه وجود دارد؟

7- آیا عدم وجود دانشگاه در یک منطقه و یا تعداد بالای متقاضیان به تنهایی می‌تواند دلیل تاسیس یک دانشگاه باشد؟

8- آیا به رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند در منطقه جغرافیایی و یا سطح کشور نیاز مبرم و اساسی وجود دارد؟

بسیاری از صاحبنظران معتقدند نگاه تجاری به مقوله آموزش، نداشتن برنامه‌ریزی، فقدان دید بلندمدت و عدم وجود زیرساخت‌های اقتصادی مناسب برای فعالیت‌های علمی یک دانشگاه، از مهمترین دلایل وجود صندلی خالی در دانشگاهها محسوب می‌شود.

به گزارش هندوستان بیزنس لاین، بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان همواره میزان عرضه و تقاضا و مهمتر از آن نیاز خود به افراد تحصیل‌کرده را با تعداد دانشگاه‌های خود تنظیم کرده‌اند و وجود فارغ‌التحصیلان غیرمتخصص و غیرشاغل در مشاغل تخصصی در این کشورها کمتر دیده می‌شود. این کشورها به دلیل وجود اقتصاد فعال و پویا و داشتن برنامه‌های بلند مدت همواره به دانشجویان متخصص نیازمندند و چالش پیش روی آنها کمبود جمعیت است. به همین دلیل مهمترین راهکاری که این کشورها برای صندلی‌هایی که احیانا خالی می‌مانند، جذب دانشجویان بین‌المللی و محققان خارجی است.

بدون شک تغییرات سیاسی در دنیای امروز بر آینده علمی دانشگاه‌های این کشورها تاثیرگذار است. برای مثال دستور دونالد ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا، نظرات وی درباره مهاجران و برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران عرصه تحقیقات و مطالعات دانشگاهی، تاثیر بسزایی در کاهش جذب دانشجویان خارجی خواهد داشت اما به هر روی این تغییرات به صورت پایدار باقی نمی‌مانند و دانشگاه‌های این کشورها به احتمال زیاد و با توجه به کیفیت بالای خود بتوانند به جذب دانشجویان خارجی ادامه دهند.

کشورهای پرجمعیت نظیر چین و هند نیز در برهه‌هایی که با صندلی خالی در دانشگاه‌ها مواجه شدند، راهکارهایی برای پر کردن این صندلی‌ها اتخاذ کرده‌اند اما مهمترین نکته در این زمینه این است که اکثر این راهکارها موقتی بوده و نمی‌توانند مشکل وجود صندلی خالی را به صورت دائمی حل کنند.

پایگاه ICEF گزارش می‌دهد، در کشور چین زمانی تعداد دانشجویان نسبت به دانشگاه‌های این کشور بسیار زیاد بود و برای ورود به دانشگاه‌ها آزمون سراسری موسوم به "گائوکائو" برگزار می‌شد که بیش از 15 میلیون داوطلب در آن شرکت می‌کردند اما بسیاری از آنها نمی‌تواستند به دانشگاه راه یابند. به همین دلیل و با توجه به بستر فراهم در اقتصاد رو به پیشرفت چین، رفته‌رفته دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی بیشتری در چین تاسیس شدند تا پاسخگوی تعداد بالای دانشجویان باشند. در دهه 90 میلادی میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های این کشور حدود 25 درصد بوده است اما با افزایش تعداد دانشگاه‌ها در ابتدای سال 2000 این میزان به 76 درصد رسید.

پس از مدتی رشد جمعیت در چین کاهش یافت و میزان نرخ ازدواج‌ در این کشور کم شد تا جایی که دولت چین سیاست تک‌فرزندی را لغو کرد. در حال حاضر تعداد داوطلبان گائوکائو در چین به حدود 9.5 میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد در آینده نزدیک افزایش پیدا نکند.

در حال حاضر دانشگاه‌های خصوصی و کم‌کیفیت‌تر در چین رقابت سنگینی در جذب دانشجویان دارند تا بتوانند صندلی‌های خالی خود را پر کنند و مهمترین راهکار آنها برای جذب دانشجو کاهش دادن هزینه‌های تحصیل و شهریه‌ دانشجویان است.

دانشگاه‌های بزرگ و معتبر چینی همچنان مورد اقبال بسیاری از دانشجویان است و علاوه بر جذب دانشجویان چینی این دانشگاه‌ها برای اندک صندلی‌های خالی خود، اقدام به جذب دانشجویان بین‌المللی می‌کنند.

به عقیده محققان و صاحب‌نظران چینی دلیل وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های این کشور توجه بیش از اندازه به رشد کمی دانشگاه‌ها و عدم آینده‌نگری است و تنها راه‌حل موجود برای آنها، افزایش کیفیت علمی، رقابت با دیگر دانشگاه‌ها و تلاش برای بقا است.

 

سئوالات کنکور دکتری منتشر شد/ انتشار کلید در چهارشنبه (95/12/7)

ایران کنفرانس

سئوالات کنکور دکتری منتشرشد/ انتشار کلید در چهارشنبه

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار سئوالات کدرشته های امتحانی آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۶ در شنبه خبر داد و گفت: کلید اولیه ۱۱ اسفند منتشر می شود.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سئوالات هر یک از کدرشته های امتحانی آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۶ تا پایان  ۷ اسفندماه ۹۵ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.

وی افزود: کلید اولیه سئوالات آزمون دکتری ۹۶ از بعدازظهر چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۵ بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

توکلی اظهار داشت: داوطلبان می توانند هر گونه مطلبی در خصوص سئوالات و کلید آزمون دارند، از روز پنجشنبه ۱۲ اسفند تا دوشنبه ۱۶ اسفند می توانند آن را منحصرا از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به سازمان سنجش ارسال کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: به داوطلبان تاکید می شود که انتشار هر گونه آگهی مبنی بر تحلیل سئوالات و کلید آزمون به هر طریق دیگر مورد تایید سازمان سنجش نیست و به داوطلبان توصیه می شود منحصرا به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

 

ظرفیت پذیرش مقطع دکتری/ اعلام نتایج نهایی کنکور دکتری در شهریور۹۶ (95/12/6)

ایران کنفرانس

ظرفیت پذیرش مقطع دکتری/ اعلام نتایج نهایی کنکور دکتری در شهریور۹۶

وزیر علوم گفت: ظرفیت پذیرش مقطع دکتری برای تمام رشته‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی در هر رشته ۵ تا ۷ نفر است و نتایج نهایی این آزمون، شهریورماه ۹۶ اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی  جمعه از حوزه امتحانی آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۶ در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران بازدید کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری امروز آزمون دکتری سال ۹۶ اظهار داشت: پس از اعلام نتایج نهایی، داوطلبان به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند تا سوابق تحصیلی آنها بررسی شود و سپس در اواخر شهریور ماه سال آینده نتایج نهایی منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش در رشته‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی برای تمام دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد در دوره دکتری، در هر رشته ۵ تا ۷ نفر است ادامه داد: افزایش بی رویه ظرفیت تحصیلات تکمیلی خلاف است و کمیته‌ای مدتها پیش در وزارت علوم تشکیل شده که درخواست راه‌اندازی رشته‌ها را به سرعت بررسی می کند و مجوزها صادر می‌شود.

وزیر علوم درباره اولویت برنامه های این وزارتخانه برای سال آینده، اظهار داشت: روند کیفی‌سازی آموزش عالی و ساماندهی‌ها در سال آینده نیز دنبال می‌شود و بر توسعه رشته‌های بین‌ رشته ای و آموزش‌های تحصیلات تکمیلی به خصوص هدفمندسازی مقطع دکتری تأکید داریم.

 

کیفیت رساله های دانشگاه آزاد بررسی می شود (95/12/3)

ایران کنفرانس

کیفیت رساله های دانشگاه آزاد بررسی می شود

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت:کیفیت رساله ها باید بررسی شود و مورد بازرسی قرار گیرد و هر رساله باید حاوی یک تولید علمی و سند کاربردی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر ولایتی در دومین جلسه رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه گفت: درد مملکت ما نبود آموزش های فنی و مهارتی است و باید بر روی این نوع مهارت ها به ویژه در سما سرمایه گذاری بیشتری کرد تا تکنسین و افراد کاردان فنی تربیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید تحولی در کالبد همه دستگاه های اجرایی کشور ایجاد شود، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به اندازه کافی توسعه کمی داشته و اکنون باید به ارتقای کیفی آن اولویت دهیم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد تاکید کرد: البته باید در زمینه تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) علاوه بر توسعه کیفی، همچنان توسعه کمی نیز داشته باشیم و روند موجود را ادامه دهیم.

ولایتی اظهار داشت: کیفیت رساله ها باید بررسی شود و مورد بازرسی قرار گیرد و هر رساله باید حاوی یک تولید علمی و سند کاربردی باشد.

وی عنوان کرد: باید برای پژوهش و بودجه در سال پیش رو تحولی در هزینه‌ کرد ایجاد کنیم به شکلی که جان دو چندان به این حوزه دهیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حوزه فرهنگ اسلامی و ایرانی نیز باید اهتمام فوق العاده ای داشته باشیم تا فارغ التحصیلان این دانشگاه علاوه بر سواد و مهارت، حداقل دانشی از هویت اسلامی و ایرانی خود نیز کسب کنند.

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد نیز گفت: برنامه ها و گزارش ها به همراه نظرات دکتر ولایتی که در این جلسات مطرح می شود، می تواند باعث ایجاد رویه های مثبت در ادامه رشد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی شود و تکرار این جلسات باعث می شود ریاست هیات امنا از نزدیک در جریان چالش های پیش رو و دستاوردهای حوزه های مختلف دانشگاه قرار گیرد.

 

پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد بدون آزمون در دانشگاه اراک (95/12/3)

ایران کنفرانس

پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد بدون آزمون در دانشگاه اراک

دانشگاه اراک برای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ دانشجو دوره کارشناسی ارشد و دکتری بدون آزمون پذیرش می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه اراک برای سال تحصیلی آینده از میان فارغ التحصیلان داخلی و خارجی دانشجو بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد و دکتری براساس آیین نامه استعدادهای درخشان پذیرش می کند.

متقاضیان پذیرش در این دوره ها باید مدارک ثبت نامی خود را تا پایان اسفندماه به دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه اراک ارسال کنند.

پذیرش در این دوره ها از سوی دانشگاه به معنای پذیرش قطعی نیست و اسامی پذیرفته شدگان باید از طریق سازمان سنجش اعلام شود.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس