معرفی نظام آموزش عالی مالزی (92/3/28)

ایران کنفرانس

معرفی نظام آموزش عالی مالزی

مالزی به دلیل دارا بودن دانشگاه‌های باکیفیت، مقصد بسیاری از دانشجویان آسیایی و اروپایی است و در این راستا شناخت نظام آموزش عالی در این کشور می‌تواند به دانشجویان برای انتخاب مالزی به عنوان مقصد ادامه تحصیلات دانشگاهی کمک کند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساختار وزارت آموزش عالی در مالزی مشتمل بر پنج بخش یا اداره است که شامل اداره آموزش عالی، اداره آموزش پلی‌تکنیک،‌ اداره آموزش مدارس عالی، بخش مدیریت و بخش توسعه هستند.

در مالزی نظارت قانونی بر موسسات آموزشی از سوی وزارت علوم این کشور صورت می‌گیرد. موسسات آموزش عالی مالزی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل موسسات آموزشی دولتی و موسسات آموزشی خصوصی هستند. جزئیات این تقسیم‌بندی‌ها و دیگر ویژگی‌های نظام آموزش عالی مالزی به شرح زیر است:

تقسیم‌بندی موسسات آموزش عالی

موسسات آموزش عالی دولتی مالزی شامل دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های پلی‌تکنیک و کالج‌ها هستند. همچنین موسسات آموزش عالی غیردولتی که بودجه دولتی دریافت نمی‌کنند عبارتند از:

1- موسساتی با عنوان غیردانشگاهی مانند دانشکده‌های خصوصی

2- موسساتی با عنوان دانشگاه مانند دانشگاه‌های خصوصی و دانشکده‌های دانشگاهی

3- واحدها و شعبه‌های دانشگاه‌های خارجی مانند شعبه دانشگاه «موناش» مالزی و دانشکده دانشگاه «ناتینگهام» در این کشور

 

مدارک تحصیلی مالزی

اعطای مدارک تحصیلی مالزی در چهار دوره انجام می‌شود که عبارتند از:

1- دیپلم و گواهینامه آموزشی در مدارس پلی‌تکنیک و کالج‌ها (پس از سنین 18 سال)

2- تحصیل در موسسات و مراکز تربیت معلم (پس از 18 سالگی)

3- مقطع کارشناسی (از سن 19 الی 20 سال) با طول دوره سه الی پنج سال

4- مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پس از اخذ مدرک کارشناسی و با طول دوره یک الی پنج سال

 

بودجه آموزش عالی در مالزی

برای دانشجویان جویای تحصیل در مقطع دانشگاهی، انواع مختلفی از کمک‌های مالی از بودجه دولتی یا خصوصی فراهم می‌شود. این کمک‌های مالی عبارتند از بورسیه‌ها و وام‌های تحصیلی که از سوی بخش خصوصی و دولتی به دانشجویان اعطا می‌شوند. دولت مالزی تامین‌کننده اصلی کمک‌های مالی برای دانشجویان که شامل سهمیه بورسیه تحصیلی وزارت آموزش عالی، بودجه ملی آموزش عالی،‌ برنامه حمایت مالی اداره خدمات عمومی مالزی،‌ بودجه‌های مالی ایالت‌های مختلف و بودجه‌های شرکت‌های متصل به دولت هستند. ادارات بخش خصوصی یا غیردولتی نیز در قالب برنامه‌های بورسیه اعتبارات لازم را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی استادی مالیزیا، مدارک اعطایی از سوی تمام موسسات آموزش عالی مالزی باید با قانونی موسوم به «چارچوب صلاحیت آموزش مالزی» یا MQF مطابقت داشته باشند. در این قانون تصریح شده است یک دوره آموزشی باید حداقل‌ اعتبارات را برای کسب صلاحیت اعطای مدرک علمی دارا باشد.

علاوه بر این در نظام آموزش عالی مالزی، زبان انگلیسی در بسیاری از موسسات آموزشی خصوصی استفاده می‌شود. در عین حال بسیاری از دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی به زبان ملی مالزی تدریس می‌شوند که زبان «باهاسا مالایو» نامیده می‌شود. از سوی دیگر دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس