کنکورهایی که مشمول تسهیلات فرزندان هیات علمی می شوند/ موارد غیرمجاز برای انتقال (92/6/12)

ایران کنفرانس

کنکورهایی که مشمول تسهیلات فرزندان هیات علمی می شوند/ موارد غیرمجاز برای انتقال

پس از کش و قوس های فراوان از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال آیین نامه تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در آزمون سراسری، این آیین نامه با بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به وزارتخانه ها تفویض اختیار شد و در نهایت آیین نامه به امضای دو وزیر سابق به همراه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شده بود: دیوان عدالت اداری رای به لغو تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در آزمون های سراسری داده بود اما شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای را به تصویب رساند که اختیار نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی را به وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفویض کرد.

خدایی با اشاره به تغییر عمده آیین نامه نسبت به آیین نامه قبلی یادآور شد: آیین نامه جدید محدودیت بیشتری به نسبت به گذشته برای نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی قائل شده است. پیش از این امکان انتقال به هر نقطه ای که فرد متقاضی باشد وجود داشت اما اکنون تنها می توانند به شهر محل خدمت عضو هیات علمی منتقل شوند.

در این میان شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 25 تیرماه 92 مصوبه ای با عنوان " تفويض اختيار درخصوص نقل و انتقال فرزندان اعضاي هيأت علمي» داشت . در این مصوبه که بنا به پيشنهاد وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي انحام شده است، آمده : «هرگونه اختيارات مربوط به تصميم‌گيري درخصوص نقل و انتقال فرزندان اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي كه در آزمون‌هاي سراسري ورود به دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي پذيرفته مي‌شوند، به وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تفويض مي‌شود»

مروری بر تسهیلات به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور نشان می دهد که مصوبه 25 تیرماه 92 بر اساس این آیین نامه، این دستورالعمل برای مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای است که از طریق آزمون های سراسری دانشجو می پذیرند. این تسهیلات مشمول آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی نمی شود.

بر اساس ضوابط انتقال و تغییر رشته در آزمون سراسری، پذیرفته شدگان آزمون سراسری می توانند از دانشگاه مبداء به یکی از دانشگاه های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحا دانشگاه محل خدمت) عضو هیات علمی و یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیات علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حدنصاب مطابق با ضوابط انتقال یا تغییر رشته بدهند.

در صورت عدم وجود رشته، تغییر رشته و انتقال به نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیات علمی امکان پذیر است.

انتقال هنگامی امکان پذیر است که داوطلب حدنصاب علمی را برای کدرشته محل مورد تقاضا را دارا باشد و از دانشگاه مبدا به دانشگاه مقصد در همان رشته و همان مقطع انجام می شود.

انتقال از شبانه به روزانه، از مقطع پایین تر به مقطع بالاتر، از دوره های غیرحضوری، نیمه حضوری و مجازی به دوره حضوری، از دانشگاه های غیردولتی به دولتی وابسته به وزارتخانه های بهداشت و علوم غیرمجاز است.

انتقال در یک شهر امکان پذیر نیست. همچنین شرایط خاص و ایثارگران باید بر اساس ضوابط اعلام شده عمل کنند.

اگر فرزند هیات علمی دارای حد نصاب لازم برای انتقال نباشد، در صورت احراز سایر شرایط، سازمان سنجش داوطلب را به صورت انتقال مشروط (میهمان) به دانشگاه مقصد که لزوما باید در شهر محل خدمت عضو هیات علمی باشد، معرفی می کند.

تغییر رشته باید در همان گروه آزمایشی و همان مقطع یا مقطع پایین تر باشد و در صورتی امکان پذیر است که داوطلب حد نصاب نمره علمی برای رشته محل مورد تقاضا را دارا بوده و سایر شرایط را احراز کند.

تسهیلات اعلام شده در آزمون کاردانی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و آزمون جامع علمی کاربردی قابل اعمال است.

انتقال یا تغییر رشته به دانشگاههای واقع در شهر تهران به این شیوه انجام می گیرد که سازمان سنجش پس از اخذ کلیه تقاضاها با توجه به ظرفیت هر یک از کدرشته محل ها بر اساس نمره کل اکتسابی در آزمون و محل خدمت عضو هیات علمی نسبت به توزیع داوطلبان در بین دانشگاه هایی که آن رشته را دارند، اقدام می کند.

در صورت عدم وجود ظرفیت امکان معرفی داوطلب وجود ندارد. فرزند عضو هیات علمی در صورتی که واجد شرایط باشد به صورت مازاد بر ظرفیت برای معرفی به دانشگاهها محل خدمت والدین خود اولویت دارد.

دانشگاه آزاد نیز موظف است نسبت به انتقال و تغییر رشته پذیرفته شدگان آن دانشگاه بر اساس این دستورالعمل اقدام کند. انتقال و تغییر رشته از دانشگاه آزاد به دانشگاه های دولتی و برعکس ممنوع است.

این آیین نامه به امضای کامران دانشجو و محمدحسین طریقت منفرد وزرای سابق علوم و بهداشت و فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس