از سرگیری فعالیت دانشگاه آزاد در آکسفورد (92/12/20)

ایران کنفرانس

از سرگیری فعالیت دانشگاه آزاد در آکسفورد

رییس واحد آکسفورد با اشاره به از سرگیری فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد از رویکردهای آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و اعتبار بخشی این واحد در سطح بین المللی خبر داد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، احد باقر زاده، رئیس واحد آکسفورد با بیان این مطلب افزود: این واحد بین المللی در چهارمین دوره فعالیت خود به دنبال معرفی هویت ایرانی اسلامی دانشگاه آزاد و افزایش سهم آن در فضای تصمیم گیری های منطقه ای در حوزه آموزش عالی است.

باقرزاده با بیان اینکه واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی در حال عبور از یک سری محدودیت های سیاسی و تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقاتی بزرگ در آینده نزدیک است، گفت: این واحد دانشگاهی در سال 86 تاسیس و تا سال 88 در حال بسترسازی، راه اندازی و کسب مجوزهای قانونی اولیه بود که در پی آن این واحد دانشگاهی با کسب یک سری گواهینامه های بین المللی در سازمان آموزش عالی انگلیس به ثبت رسید.

وی فاز دوم فعالیت های این دانشگاه را طی سال های 88 تا 90 دانست که در کنار مأموریت اصلی واحد، درصدد درآمدزایی و خود اتکایی مالی و ایجاد یک سیستم آموزشی درازمدت بود که به همین منظور قراردادهایی با هفت دانشگاه انگلیس و موسسات آموزش عالی آن منعقد شد و در نخستین دوره 120 دانشجوی خارجی از شبه قاره در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مدیریت، کامپیوتر و زبان انگلیسی جذب شدند و 70 دانشجوی بورسیه دکتری نیز از داخل کشور جهت ارتقا از درجه مربی به استادیاری به این واحد آمدند که بیش از دو سوم آنان فارغ التحصیل شدند.

رئیس واحد آکسفورد، برنامه ریزی جهت برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت آموزشی برای رؤسای واحدهای دانشگاهی با همکاری دانشگاه آکسفورد و کینگستون را از دیگر برنامه ها در دوره دوم فعالیت این دانشگاه دانست.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سوم ، این واحد دانشگاهی به دلیل مسائل سیاسی و نظر مدیریت وقت آن زمان به حالت تعلیق در آمد و برخی از مجوزهایی که با مشکلات بسیار و صرف هزینه کسب شده بود، از دست دادیم.

وی ادامه داد: در دوره چهارم و همزمان با مدیریت دکتر میرزاده با مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه و تأیید هیأت امناء، مقرر شد تا واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی مجدداً راه اندازی شده و فعالیت های خود را از سر گیرد که فعالیت های مهمی در یک برنامه ریزی پنج ساله مورد تصویب قرار گرفت.

باقرزاده یادآور شد: راه اندازی مرکز همکاری های بین المللی واحد آکسفورد (OICC) یکی از این اقدامات است و این مرکز به ارائه خدمات نوین آموزشی و پژوهشی متناسب با نیازهای داخل را در دستور کار خود دارد.

وی با بیان اینکه از جمله اهداف تاسیس این مرکز، ایجاد کلوپی برای ارائه خدمات به اعضای آن که شامل واحدهای توانمند دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: عقد قرار دادهای تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه خدمات برای آموزش های حرفه ای و تخصصی و ضمن خدمت، برگزاری دوره های ویژه مدیریتی، تخصصی پزشکی و روان پزشکی و ... در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

باقرزاده، برگزاری دوره های مختلف ورزشی برای مربیان و دست اندرکاران ورزشی، کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی، سمینارها و مناظره های علمی مشترک بین ایران و انگلیس، ارائه مشاوره های تخصصی به واحد های عضو جهت بهینه سازی و پیشبرد طرح های خود، تشکیل شبکه اساتید و محققان از میان اساتید صاحب نام خارج از کشور، همکاری در زمینه عضویت و هیأت تحریریه مجلات تخصصی دانشگاه و داوری مقالات، مدیریت منابع کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی و جذب فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور (از اروپا و آمریکا) را از دیگر برنامه های این مرکز دانست.

وی تصریح کرد: در رویکرد جدید، واحد آکسفورد، قطب جذب هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور خواهد بود و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه آزاد و اروپا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی از ثبت کالج زبان آکسفورد (OLC) خبر داد و گفت: بدین ترتیب این کالج در همکاری با دانشکده های زبان انگلیسی دانشگاه آزاد در زمینه برگزاری دوره های کوتاه مدت تخصصی فعالیت می کند.

رئیس واحد آکسفورد، پذیرش دانشجویان و دانش آموزان سما در دوره های کوتاه مدت، برگزاری آموزش زبان مخصوص دانشجویان دکتری و دوره های تابستانی در ( OLC ) و سایر دانشگاه ها و مؤسسات را از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز برشمرد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه، راه اندازی یک مرکز تحقیقاتی و تحصیلات تکمیلی نیز پیش بینی شده است، گفت: هدف از ایجاد این مرکز سامان دهی پروژه های تحقیقاتی خواهد بود که انجام آن در داخل کشور میسر نیست و یا نیازمند مشارکت سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است.

باقرزاده، انتقال دانش روز با گرایش های مختلف میان رشته ای مورد نیاز کشور و تربیت بخشی از کادر هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را از مأموریت های این مرکز دانست و گفت: مدیریت انتقال دانش به کشور، تحقیقات راهبردی و ارائه فرصت های مطالعاتی به اساتید و دانشجویان دکتری از طریق این مرکز صورت می گیرد.

وی، اولویت بعدی در دوره چهارم فعالیت واحد آکسفورد را راه اندازی مرکز تحقیقات الکترونیک(مجازی) با هدف ارائه دوره های زبان تخصصی برای دانشجویان دکتری به صورت آنلاین، ارائه دوره های روش تحقیق و رساله نویسی مبتنی بر استاندارد های بین المللی، آشنایی با دوره های مقاله نویسی و انتشار آن در ژورنال های بین المللی و ارائه دوره های تخصصی آنلاین و اهدای گواهینامه های معتبر بین المللی در همین زمینه دانست.

رئیس واحد آکسفورد، با اشاره به اینکه مجوز راه اندازی مرکز مستقل سنجش و کیفیت افزایی آموزش و پژوهش (QAA) در دانشگاه آزاد واحد آکسفورد اخذ شده است، گفت: واحد های داخل با انعقاد قرار داد با این مرکز و با بهره گیری از رویه ها و ارتباطات موجود با مرکز مشابه در اروپا، مجموعه دانشگاه و واحد های تابعه آن را در حصول به هدف کیفی سازی برنامه های آموزشی و پژوهشی حمایت و هدایت می کنند.

وی از جمله وظایف این مرکز را ایجاد مکانیزم های لازم نظارت و ارزشیابی مدارک دانشگاه، ارزیابی روندها و شیوه های استاندارد های موجود آموزشی و پژوهشی و تدوین آن در دانشگاه متناسب با شیوه های نوین بین المللی، تطبیق و اجرای روندها و شیوه ها در دانشگاه به صورت پایلوت و همسان سازی شیوه ها و روندها دانست.

وی تصریح کرد: کمک به ارتقای رتبه دانشگاهی از طریق هم افزایی سطح دانش و مدارک دانشگاه، رقابت سازی مدرک دانشگاه، رده بندی واحدها و دانشگاه در بین دستگاه های دولتی و خارج از کشور و انتقال دانش و تجربیات آموزشی و پژوهشی از دستگاه های پشتیبانی خارج از کشور به داخل از دیگر وظایف این مرکز است.

رئیس واحد آکسفورد همچنین هدف از ایجاد مرکز بین المللی سازی دانشگاه را ارائه و اجرای راه کارهای گوناگون جهت جهانی سازی واقعی و همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه با سایر دانشگاه های معتبر جهان دانست و گفت: امروزه وجود مراکز بین المللی سازی جزء لاینفک بسیاری از دانشگاه های دنیا شده است.

وی با اشاره به تدوین استراتژی بین المللی سازی دانشگاه آزاد اسلامی، از واگذاری تهیه و تدوین سند راهبردی بین المللی سازی دانشگاه به واحد آکسفورد خبرداد وگفت: کمک به اجرای طرح های بین المللی دانشگاه در سطوح مختلف، مطرح سازی دانشگاه در جوامع علمی و بین المللی، بین المللی سازی فرهنگ آموزش و پژوهش، بین المللی سازی مدارک دانشگاه از طریق انطباق سرفصل های آموزشی، طرح جذب دانشجویان خارجی، ایجاد شبکه دانشگاهی دانشگاه های بزرگ دنیا در دستور کار قرار گرفته است.

باقرزاده همچنین به راه اندازی مرکز مطالعات ایران و جهان و ایران شناسی در انگلستان اشاره کرد وگفت: با توجه به وجود مراکز متعدد ایران شناسی در دانشگاه های انگلستان، این مرکز نقش حلقه وصل و مرجع را ایفا خواهد کرد که با تمهید نشست های علمی بزرگ، چگونگی تعاملات ایران و جهان را در حوزه های گوناگون بررسی خواهد کرد.

وی از جمله فعالیت های این مرکز را مطالعه و ارائه راه کار در زمینه تعاملات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بین المللی و مذهبی(شیعه شناسی) دانست و افزود: برپایی کنفرانس های بین المللی در زمینه ایران شناسی در داخل کشور و سایر مجامع بین المللی خارج از کشور و تشکیل مرکز اسناد و کتابخانه مرجع با همکاری مراکز داخل کشور از جلسه رویکرد هایی است که در این مرکز دنبال می شود.

رئیس واحد آکسفورد در پایان از حمایت های دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تاکیدات آیت الله هاشمی رفسنجانی به منظور حضور موثر و پر رنگ این واحد دانشگاهی در عرصه های بین المللی تشکر کرد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس