مهمترین حاشیه و متن های آموزش عالی را مرور کنید (92/12/29)

ایران کنفرانس

مهمترین حاشیه و متن های آموزش عالی را مرور کنید

آموزش عالی کشور امسال پر از حاشیه هایی بود که هر هفته پنجشنبه ها در خبرگزاری مهر به آن اشاره می شد حال در آخرین پنجشنبه سال 92 برخی از جالب ترین و مهمترین حاشیه ها و خبرهای این سال را در پرونده نوروزی مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه جامعه دانشگاهی در سالی که گذشت کم حاشیه نبود و اتفاقات بیشماری را از سر گذراند.

این گزارش در آخرین پنجشنبه سال 92، به برخی از اتفاقاتی می پردازد که در سال جاری برای آموزش عالی کشور رخ داد.

اعتراض دانشجویان به تغییر زمان امتحانات

در سالی که پشت سر گذراندیم انتخابات ریاست جمهوری اتفاق مهمی بود که دانشگاهها را نیز درگیر کرد و بسیاری از دانشگاهها زمان امتحانات را به دلیل برگزاری انتخابات تغییر دادند. برخی تشکل‌های دانشجویی اعتراض خود را در این زمینه اعلام کرده و خواستار تغییر این برنامه شدند، تشکل های بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از جمله تشکل هایی بودند که اعتراض خود را اعلام کردند و احتمال تحریم امتحانات را دادند.

مهر تایید بر سومین رئیس دانشگاه آزاد

امسال سومین رئیس دانشگاه آزاد کشور منصوب شد؛ فرهاد دانشجو پس از 18 ماه ریاست بر این دانشگاه با رای هیأت امنا از این سمت خداحافظی کرد و جای خود را به حمید میرزاده دیگر عضو این هیأت داد.

پس از کش و قوسهای فراوان و گذشت سه ماه از سرپرستی حمید میرزاده بر دانشگاه آزاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ای که برگزار کرد، حمید میرزاده را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد تایید کرد.

ادامه چالشهای فرجی دانا با مجلسیها

حاشیه های وزارت علوم با مجلسیها هنوز ادامه دارد، پس از پایان کش و قوسهای انتخاب وزیر علوم توسط خانه ملتیها، انتقادات بر سر انتصاب برخی افراد در وزارتخانه آموزش عالی ادامه دارد؛ اعضای کمیسیون آموزش مجلس میزبان فرجی دانا برای پاسخ به سوالاتشان بودند اما از پاسخهای وی درباره انتصاب برخی مسئولان قانع نشدند.

از آنجایی که سوال از وزیر علوم ملی شناخته شد، وی به زودی در صحن مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان خواهد بود.

تشکیل یک هیأت برای روسای دانشگاهها

وزارت علوم دولت یازدهم، در بدو ورود دست به اقدامات حاشیه سازی زد. پس از تشکیل کمیته ای برای دانشجویان ستاره دار و بازگرداندن آنان به تحصیل، حال نوبت به تشکیل کمیته ای برای روسای دانشگاههای کشور رسید.

به گفته حسین فریدون - مدیر کل دفتر وزارتی این وزارتخانه، کمیته ای متشکل از کارشناسان دانشگاهها برای بررسی احکام روسای دانشگاهها در وزارت علوم شکل گرفته اند، این کمیته موظف است احکام به پایان رسیده روسا و درخواستهای استعفای برخی از این مسئولان را مورد بررسی قرار دهد. این کمیته اعتراضات و واکنشهای زیادی را به همراه داشت.

دانشجویان زلزله زده امسال هم سهمیه گرفتند

شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق روال هرساله، مصوبه ای برای تخصیص سهمیه کنکور به مناطق زلزله زده دارد. امسال هم اختصاص سهمیه پذیرش دانشجو در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر، اختصاص سهمیه به مناطق زلزله زده آذربایجان غربی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

البته به دلیل حساسیت مناطق محروم، این شورا سهمیه کنکور را برای زلزله سال گذشته آذربایجان شرقی به مدت پنج سال، اعلام کرد.

کنکور حذف نشد

دانش آموز که بودیم می گفتند قرار است کنکور حذف شود! دانشجو هم که شدیم کنکور حذف نشد! مدام سخن از سال 93 بود که قرار شده بود کنکوری نداشته باشد. اما اینطور نشد. تابستان امسال جور دیگری  برای کنکور 93 تصمیم گیری می شود.

متولیان کنکور با کمک مجلسیها تصویب کردند که کنکور تنها در برخی رشته های کم طرفدار حذف شود و رشته های پرطرفدار باید همچنان کنکور داشته باشند. ضمن اینکه عامل سابقه تحصیلی که از مدرسه برای کنکوریها لحاظ می شود عامل مهمی در پذیرش بدون آزمون اعلام شده است.

دانشگاههای ایران در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار گرفت

جعفر مهراد رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به آخرین رتبه بندی دانشگاه ها توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری دانشگاه لایدن هلند اعلام کرد که در این رتبه بندی 5 دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، صنعتی شریف، تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی تهران از ایران در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

تجمیع دانشگاه عباسپور و شهیدبهشتی

دانشگاههای شهید بهشتی و عباسپور هم امسال در ادامه ادغامی که با یکدیگر داشتند، به دور از حاشیه نبودند. برخی استادان و دانشجویان این دو دانشگاه امسال هم در اعتراض به این تغییرات، نامه هایی را رسانه ای کردند.

اما هیچ کدام از این نامه ها و اعتراضات به جایی نرسید و دانشگاه شهید عباسپور تبدیل به پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی شد.

تحصیل اجباری دانشجویان نوبت دوم یک دانشگاه در پردیس پولی

دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی که در مرحله تکمیل ظرفیت در نوبت دوم این دانشگاه پذیرفته شده بودند با تجمع مقابل سازمان سنجش و وزارت علوم اعتراض خود را نسبت به عملکرد این دانشگاه که آنان را به جای پذیرش در دوره نوبت دوم در پردیس پولی دانشگاه که شهریه آن  مبلغی بین 45 تا 55 میلیون تومان است پذیرفته بود، اعلام کردند.

ایران از تهران جدا شد

زمانی که نخستین وزیر بهداشت زن کشورمان بر مسند وزارت نشست، تصمیم گرفته شد دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران با یکدیگر ادغام شوند. دانشگاه علوم پزشکی ایران یک شبه حذف شد و دیگر دانشگاهی به این نام در غرب تهران دیده نمی شد. این مصوبه دولت دهم مدتی کار خود را کرد تا اینکه پس از برکناری دستجردی و روی کار آمدن طریقت منفرد و دستور شبانه وی و احمدی نژاد، سر در دانشگاه علوم پزشکی ایران یک شبه سر از زمین در آورد.

اما شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد این موضوع باید بار دیگر در یکی از جلساتش مورد بررسی قرار گیرد. تا اینکه شورا در یکی از دستور جلسات خود رای به جدایی ایران از تهران داد.

تأسيس دانشگاه جامع بانوان

امسال یک دانشگاه جامع هم برای بانوان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به راه افتاد.

در نخستین جلسه کمیسيون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیات تأسيس دانشگاه جامع بانوان تایید شد.

بدرقه فرهاد رهبر از دانشگاه تهران توسط سه وزیر

فرهاد رهبر که از سال 86 ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشت، در سالی که گذشت با بدرقه سه وزیر علوم، اقتصاد و ورزش از ریاست این دانشگاه حداحافظی کرد.

دو وزیر علوم و اقتصاد ابتدای جلسه و وزیر ورزش پایان جلسه تودیع و معارفه در این مراسم حاضر شدند. هر سه وزیر یاد شده در زمان ریاست فرهاد رهبر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بوده و هستند.

خداحافظی رهبر از دانشگاه تهران با هدایای زیادی همراه بود و وی البته تاکید کرد که همچنان به عنوان استاد در دانشکده اقتصاد این دانشگاه حضور خواهد داشت.

ادامه انتقادات هاشمی رفسنجانی از تصرف دانشگاه آزاد

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد در سال جاری به میان استادان پزشکی این دانشگاه رفت و از انتقاد از دولت گذشته گرفته تا تغییر اساسنامه این دانشگاه سخن گفت. هاشمی روایت کرد که در شرایطی اساسنامه این دانشگاه برای جلوگیری از تحریفها و تغییرها نوشته شده بود اما در دولت قبلی تغییر یافت.

رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد اما بار دیگر اشاره ای هم به سوءاستفاده از این دانشگاه برای تبلیغات انتخابات داشت و اعلام کرد که منتقدان حتی یک مدرک هم برای اثبات حرفشان در این باره نداشتند که این سخنان هاشمی رفسنجانی انتقادات بسیاری از تشکلهای دانشجویی را به همراه داشت.

یک "دانشجو"ی دیگر استاد شد

سارا دختر کامران دانشجو وزیر سابق علوم نیز یکی از خبرسازها بود برخی رسانه های اعلام کردند که وی با حکم پدرش و مساعدت رئیس دانشگاه تربیت مدرس، بورس دکتری این دانشگاه را دریافت کرده است اما برخی مقامات مسئول در وزارت علوم اعلام کردند که جذب سارا دانشجو در تربیت مدرس طبق روال قانونی صورت گرفته است.

ادامه انتصابات در دانشگاههای کشور

هر چند پیش از این وزیر علوم طی مصاحبه ای با خبرگزاری مهر اعلام کرده بود که انتصابات در این دانشگاه ادامه دارد اما وی در هفته های گذشته روسای برخی دیگر از دانشگاههای کشور را تغییر داد.

پیش از این معاونان حقوقی فرجی دانا اعلام کرده بود که چندین حکم دیگر برای تغییر روسای دانشگاهها تا پایان سال اجرایی می شود.

هنرمندان در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در پایان هفته گذشته، اقدام به برگزاری جشنی بزرگ به نام همدلی کرد که در آن تعداد زیادی از هنرمندان از جمله داریوش ارجمند، لاله صبوری و نرگس محمدی حضور داشتند. این جشن که در سکوت خبری برگزار شد به تقدیر از دست اندرکاران فعال این دانشگاه در طول سالی که گذشت پرداخت.

کارکنان این دانشگاه توسط داریوش ارجمند با دریافت هدایایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

جذب پر دردسر در دانشگاه علامه

جذب 102 نفر در دانشگاه علامه نیز یک سوژه خبری دیگر بود که عنوان می شد شریعتی رئیس وقت دانشگاه این تعداد را بدون طی کردن روال طبیعی جذب کرده است اما وی بارها این موضوع را تکذیب کرد و گفت:  دانشگاه علامه در رشته های علوم انسانی نیاز به 102 ردیف استخدامی دارد و وزیر وقت علوم خواسته که با این لیست 102 نفره برای استخدام موافقت کند.

یک انتقاد معاون فرهنگی وزارت علوم

ضیاء هاشمی - معاون فرهنگی وزارت علوم، در همایش معاونان فرهنگی دانشگاهها اعلام کرد که دانشگاهها فیس بوک را به رسمیت بشناسند و 60 درصد دانشجویان، کاربران ویچت و وایبر هستند. وی حتی تاکید کرد که باید فضای مجازی را به عنوان یک واقعیت به رسمیت شناخت. اما طبق معمول برخی دانشجویان، سخنان هاشمی را مورد نقد قرار داده و از به رسمت شناختن فیس بوک در دانشگاه انتقاد کردند.

هاشمی در این هفته هم در میان معاونان دانشجویی دانشگاههای کشور حاضر شد و یک انتقاد جالب از رسانه ها کرد و گفت: رسانه ها مانع تعامل حوزه و دانشگاه هستند!

کمپین انصراف از یارانه فعال شد

حمید میرزاده امسال از طریق سامانه روابط عمومی این دانشگاه از تمام دانشگاهیان درخواست کرد تا به عضویت کمپین انصراف از دریافت یارانه بپیوندند.

میرزاده و تیمش در دانشگاه آزاد، زودتر از سایرین دست به این اقدام زده و از دریافت یارانه انصراف داد.

ریاست دوباره حب نقی بر دانشگاه ارومیه

با حکم وزیر علوم، رحیم حب نقی بار دیگر بر ریاست دانشگاه ارومیه تکیه زد. وی پیش از این و در دور نخست ریاست جمهور محمد خاتمی ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت.

حسن صدقی گمجی - رئیس پیشین این دانشگاه نیز 8 سال بر کرسی ریاست تکیه زده بود.

بارش برف، امتحانات را تعطیل کرد

بارش برف و باران سبب اختلال در برگزاری امتحانات پایان ترم برخی دانشگاههای کشور شد. دانشگاههای شهید باهنر کرمان، یاسوج و شیراز پایان در زمستان امسال نتوانستند برخی امتحانات خود را برگزار کنند.

با اعلام این دانشگاهها، امتحانات لغو شده در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

گله دانشجویان ایرانی خارج از کشور از نمایندگان مجلس

همایش هم اندیشی دانشجویان ایرانی خارج از کشور امسال با حضور معاونان سه وزارتخانه بهداشت، علوم و امور خارجه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این میان برخی دانشجویان نیز به انتقاد از برخی مسئولان از جمله نمایندگان مجلس پرداختند؛ یکی از این دانشجویان خطاب به قشقاوی - یک مقام مسئول وزارت امور خارجه درخواست کرد که برای نمایندگان مجلس یک کلاس آموزشی دیپلماسی عمومی برگزار شود تا بدانند NPT درست است نه MPT!

تصمیمات پیام نور برای واحدهای آموزشی برف گیر

برخی واحدهای دانشگاه پیام نور که در زمستان امسال با برف و باران شدید مواجه شدند به گونه ای که برای اکثر دانشجویان امکان حضور در امتحانات پایان ترم وجود نداشت. در این میان معاون آموزشی دانشگاه پیام نور اعلام کرد که واحدهای نزدیک تر به محل سکونت دانشجویان می توانند از این دانشجویان امتحان بگیرند.

اما برای سایر دانشجویان تصمیم گیریهای جدید اتخاذ می شود.

آرمیتای 13 ساله دانشجوی دکتری شد

آرمیتا فرید، که به گفته مادرش دختری باهوش است توانسته در کنکور رتبه بالایی بیاورد و امسال دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران شد. مادرش گفته است که وی این صندلی را بدون کمک از هیچ کسی و تنها با تکیه بر تلاش و کوشش خودش از آن خود کرده است.

چرخ دنده ها به دانشگاه امیرکبیر آمدند

دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعد از ۵۰ سال و برای نخستین بار دارای سردرب شد.

این سردرب به گفته علیرضا رهایی – رئیس این دانشگاه نشان دهند ۵۰ چرخ دنده است که در واقع ۵۰ سال فعالیت این دانشگاه را نشان می دهد.

پس از افتتاح این سردرب، کیک بزرگ این نماد دانشگاه میان استادان و دانشجویان توزیع شد.

کار نمایندگان مجلس به شکایت از فرجی دانا کشید

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که کارت زرد هم به فرجی دانا هم داده اند، از وزیر علوم شکایت هم کردند.

به گفته یکی از این نمایندگان، اشتغال به تحصیل دانشجویان ستاره دار در دانشگاههای کشور و در واقع بازگشت این دانشجویان به آموزش عالی موضوع شکایت نبویان، طبیب زاده و کوچکی نژاد به کمیسیون اصل نود مجس عنوان شده است.

این طرح شکایت در جلسه آینده کمیسیون مذکور مورد بررسی قرار می گیرد.

انتقاد یک رئیس دانشگاه از عدم ملاقات با رئیس جمهور

رئیس جمهور که امسال در نخستین سفر استانی اش وارد خوزستان شد ملاقاتی هم با نخبگان و استادان دانشگاههای خوزستان داشت.

حسن مروتی – رئیس سابق دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن انتقاد از عدم دعوت رسمی از روسای دانشگاههای خوزستان اعلام کرد این مسئولان با واسطه وارد جلسه ای شدند که حتی وزیر علوم هم در آن شرکت داشته اما وزارت علوم هیچ اقدامی برای ورود روسای دانشگاههای این استاد به جلسه رئیس جمهور انجام نداده است.

سفرهای زیارتی دانشگاهیان گران شد

دانشجویان برای سفر به عتبات عالیات طبق اعلام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در سال جاری، باید هزینه ای بیش از یک میلیون تومان پرداخت کنند.

مشکلات انتخاب واحد دانشجویان در پیام نور

امسال با آغاز سال تحصیلی و مراجعه دانشجویان به سیستم ثبت نام گلستان دانشگاه پیام نور، برخی دانشجویان این دانشگاه از مشکلات فنی به وجود آمده در این سامانه گله داشتند اما پس از جویان شدن علت این مشکل از مسئولان دانشگاه پیام نور، یکی از پاسخها این بود که سامانه مذکور مشکل ندارد و دانشجویان استفاده از این سامانه را به طور کامل بلد نیستند.

روحانی در دانشگاه

حسن روحانی در شش ماهه دوم سال حضور چشمگیری در دانشگاههای کشور داشت. از حضور روحانی در دانشگاه تهران برای جشن آغاز سال تحصیلی تا برگزاری مراسم 16 آذر و همایش روسای دانشگاهها، شاهد حضور رئیس جمهور در این مراسم بودیم.

وی در مدت 5 ماه، 6بار در دانشگاههای کشور حاضر شد.

مجری تلویزیون رئیس جدید دانشکده خبر

امسال دانشکده خبر هم خالی از حاشیه نبود. از زمانی که فرج اللهی از این دانشکده خداحافظی کرد، سوالات زیادی در خصوص رئیس جدید این دانشکده مطرح شده بود تا اینکه محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، محمود احمدی افزادی را به عنوان رئیس این دانشکده منصوب کرد.

احمدی افزادی را تقریباً همه می شناسند، وی یک مجری تلویزیون است و پیش از این سابقه ریاست دانشکده خبر را در کارنامه خود دارد.

بیماری ناشناخته دامنگیر دانشجویان شیرازی شد

امسال دانشجویان خوابگاه های 3 تا 14 ارم دانشگاه شیراز دچار مسمومیت شده و سروکارشان به بیمارستان کشیده شد. بیشتر این دانشجویان در بیمارستان شهید فقیهی بستری و تحت درمان قرار گرفتند. دانشجویان معتقد بودند به علت مصرف خوراک سوسیس که سلف سرویس دانشگاه برای آنها درنظر گرفته بود دچار مسمومیت شده اند و خواستار حذف فست فود از برنامه غذایی دانشگاه شدند.

ماجراهای تحصیل غیرقانونی برخی استادان دانشگاه یاسوج

سرپرست جدید دانشگاه یاسوج که توسط جعفر توفیقی منصوب شد، حقوق برخی استادان این دانشگاه را که به صورت غیرقانونی مامور به تحصیل شده بودند، قطع کرد. اما شاپور رمضانی در این باره اعلام کرد که این افراد شرایط مامور به تحصیل شدن را نداشتند بنابراین حقوقشان قطع شده است.

سرپرست تازه منصوب شده دانشگاه یاسوج از این عده استادان خواسته است به جای جنجال کردن به فکر راه چاره ای برای حل مشکلاتشان باشند اما از وی نخواهند کار غیرقانونی انجام دهد.

تجمع صنفی به دستور رئیس دانشگاه!

همیشه در اخبار می خوانده ایم دانشجویان در انتقاد به مشکلات دانشگاه و رئیسش تجمع صنفی می کنند اما این بار رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه از دانشجویان خواست تجمع کنند!

در سالی که گذشت تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه در چندین تجمع صنفی شرکت کرده و خواستار بیان مطالبات صنفی خود شده اند؛ ایرج میرزایی – رئیس سابق این دانشگاه اعلام کرده که مجوز این تجمع را صادر کرده و از دانشجویان خواسته در این تجمع شرکت و خواسته های خود را مطرح کنند.

میرزایی البته خود از حق دانشجویان دفاع کرده و یکی از مهمترین مشکلات این دانشگاه را نداشتن خوابگاه ملکی می دانست.

جدایی کنکور دانشگاه آزاد از سراسری

سال گذشته دو کنکور دانشگاه آزاد و سراسری در هم ادغام شد اما شوک کنکوری دیگری، در سالی که گذشت اعلام شد! خبر جدایی کنکور دانشگاه آزاد از سراسری را برای نخستین بار حمید میرزاده – سرپرست دانشگاه آزاد اعلام کرد.

ظاهراً دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیده است که ادغام این دو کنکور شانس قبولی داوطلبان این دانشگاه را کمتر کرده است، بنابراین قرار شد کنکور پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد که امسال توسط سازمان سنجش برگزار شد بار دیگر با مدیریت مرکز آزمون دانشگاه آزاد برگزار شود.

انصراف ۱۰۰ دانشجوی غیرایرانی از دانشگاه قزوین

نزدیک به ۱۰۰ دانشجوی افغانی دانشگاه امام خمینی قزوین به دلیل افزایش چند برابری شهریه های تحصیل و البته خدمات رفاهی از تحصیل در این دانشگاه در سال جاری انصراف دادند، این در حالیست که رئیس سابق دانشگاه مذکور اینگونه اعتراضات و انصرافها را طبیعی می داند.

سرقت دمپایی ! در محل خوابگاه های یک دانشگاه

یکی از حاشیه های جالب امسال، سرقت دمپایی در کوی دانشگاه تهران بود. خبر رسید که در این کوی سرقتی رخ داده است ولی موسی عنبری مدیر کل خوابگاه های (کوی) دانشگاه تهران در این باره گفت: اخباری مبنی بر سرقت دمپایی ها در کوی دانشگاه یک خبر کذب و مضحک در مورد کوی دانشگاه تهران بود. ممکن است کالایی از دانشجویی توسط فردی ناشناس سرقت شود این مساله ممکن است در همه جا رخ دهد. کوی که برای خود یک شهر است و امکان وقوع چنین اتفاقی وجود دارد اما این مساله آنقدر جدی نیست که رسانه ای شود و نام آن را سرقت بگذاریم.

سند دانشگاه اسلامی منتشر شد

پس از مدت ها بالاخره سند دانشگاه اسلامی منتشر شد و حجت الاسلام روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها درباره جزئیات این سند گفت: سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با امضای رئیس جمهور به وزارت خانه های بهداشت،علوم و دانشگاه آزاد ارسال شده و توسط معاونان مربوطه به دانشگاه ها ابلاغ شد. پس از این سند دانشگاه اسلامی براساس 6 مولفه استاد، دانشجو، مدیریت، نظام برنامه ریزی آموزشی، نظام برنامه ریزی پژوهشی و نظام برنامه ریزی فرهنگی تشکیل شده بود که در طراحی سند جدید دانشگاه اسلامی، برای افزایش ضمانت اجرایی، نظام های چهارگانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی و مدیریت طراحی و تدوین شد که براساس آن متولیان هر بخش مشخص باشند و همچنین سند از تمرکز و انسجام برخوردار باشد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس