دانشگاه‌ها چند روز در سال تعطیلند؟ (93/1/26)

ایران کنفرانس

دانشگاه‌ها چند روز در سال تعطیلند؟

سال‌های سال اصلاح تقویم آموزشی دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های مشترک همه مسئولان نظام آموزش عالی کشور در دولت‌های مختلف بوده؛ دغدغه‌ای که رفع آن موجب فرصتی برای ارتقای کیفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی » خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزایش بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌ها، استفاده بهینه از وقت اعضای هیات علمی و همچنین کوتاه شدن مدت تحصیل دانشجویان سه دلیل عمده‌ایست که همواره بعد از تعطیلات نوروزی درباره ضرورت اصلاح تقویم آموزشی دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

واقعیت این است که تقویم تحصیلی آموزش عالی نقص‌هایی دارد که بیشتر در نیمسال دوم تحصیلی خود را نشان می‌دهد، به ویژه امسال که علاوه بر طولانی بودن تعطیلات نوروزی با مسابقات جام جهانی فوتبال نیز تداخل یافته است.

با یک حساب سرانگشتی در تقویم آموزشی سال 93-92 می‌توان گفت که در این سال تحصیلی تنها حدود 185 روز از سال درهای کلاس دانشگاه‌ها به روی دانشجویان باز بود و حتی می‌توان ادعا کرد که این رقم حتی در برخی دانشگاه‌ها به دلیل همزمانی با مسابقات جام جهانی فوتبال کمتر هم شود!

سال تحصیلی جاری دانشگاه‌ها از اول مهر و در برخی دانشگاه‌ها از اواسط شهریور آغاز شد و تا خردادماه نیز ادامه خواهد داشت، در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن اگر ایام امتحانات ترم اول همراه با فرجه‌های قبل از آن را 30 روز محاسبه کنیم، با احتساب 25 روز تعطیلات رسمی تحصیلی و 31 روز جمعه، دانشگا‌ه‌ها امسال حدود 190 روز باز خواهند بود و اگر ایام تابستان و تعطیلات پیش‌بینی نشده همچون میان تعطیلی، ایام الودگی هوا و.... را نیز به تعطیلات اضافه کنیم، از 365 روز سال دانشجویان فقط نیمی از سال را مشغول علم‌آموزی و تحصیل هستند و دانشگاه ها نیمی از سال تعطیلی و یا نیمه تعطیل هستند.

برای حل این مهم در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی درباره اصلاح تقویم آموزشی دانشگاه‌ها مطرح شد که علیرغم همسو بودن نظرات در رابطه با مشکل تقویم آموزشی، سرانجام این بحث‌ها و راهکارهای مطروحه، به جز استانی شدن تقویم دانشگاه‌ها خروجی دیگر نداشت و طرح‌های دیگر همچون سه ترمه شدن دانشگاه‌ها به دلیل اختلاف‌نظر میان مسئولان بی‌نتیجه ماند.

هرچند که هفته گذشته دانشگاه آزاد با تصویب و اجرای طرحی به صورت اختیاری به دانشجویان این فرصت را فراهم آورد که سال تحصیلی خود را در سه ترم بگذرانند تا هم اعضای هیات علمی از وقتشان بیشتر استفاده کنند و هم مدت تحصیل دانشجویان کاهش پیدا کند و طبیعتا این مهم صرفه اقتصادی هم برای جامعه و هم دانشگاه و دانشجویان خواهد داشت.

به همین دلیل انتظار زیادی نیست درسالی که به "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری شده، مسئولان آموزش عالی کشور نیز با تدوین طرحی به خواب تابستانی دانشگاه‌ها پایان دهند و با به کارگیری ظرفیت‌های خالی و امکانات مغفول دانشگاه‌ها به ساماندهی تقویم آموزشی بپردازند تا قطار آموزش عالی کشور با ظرفیت و سرعت بیشتری به حرکت خود در ریل توسعه علمی و اقتصادی کشور ادامه دهد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس