شرایط تحصیل در دکتری پژوهش محور دانشگاه آزاد (93/2/14)

ایران کنفرانس

شرایط تحصیل در دکتری پژوهش محور دانشگاه آزاد

آیین نامه دوره دکتری تخصصی پژوهش محور رشته های غیرپزشکی توسط معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس این آیین نامه، پذیرش دانشجو در دوره دکتری از دو طریق با آزمون و بدون آزمون در دو نوبت در سال ( در شهریور ماه و بهمن ماه هر سال ) مشابه سایر رشته/ محل های دوره دکتری صورت می گیرد. عنوان رشته/ محل هایی که پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور دارند، در دفترچه راهنمای دوره دکتری تخصصی دانشگاه درج می شود.

گزینش علمی متقاضیان دوره دکتری، همزمان با سایر داوطلبان و بر اساس اولویت نمره حاصل از آزمون کتبی در دوره با آزمون و امتیاز حاصل از نمرات معدل و پایان نامه در دوره بدون آزمون صورت می گیرد.

استادان راهنمای واحدهایی که مجوز پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور دارند، می توانند راساً نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور و معرفی یشان به واحد مجری دوره دکترای پژوهش محور برای تایید نهایی اقدام کنند.

در پذیرش بدون آزمون دوره دکتر، تجانس رشته کارشناسی ارشد داوطلب با رشته مورد تقاضا در دوره دکتری ضروری است؛ اما در دوره با آزمون، تجانس رشته ضرورتی ندارد.

سهم نمره مصاحبه در دوره دکتری تخصصی پژوهش محور با آزمون و بدون آزمون به ترتیب 75 و 50 درصد از نمره کل است.

50 درصد امتیاز مصاحبه به نظر استاد راهنمای اصلی اختصاص دارد.

ظرفیت پذیرش دوره دکتری، حداقل 20 و حداکثر 50 درصد ظرفیت پذیرش در هر گرایش دوره دکتری آموزشی و پژوهشی به صورت مازاد است.

پذیرش دانشجویان خارجی در دوره دکتری پژوهش محور مجاز است.

حداقل یک نفر و حداکثر 20 درصد ظرفیت پذیرش دوره دکتری پژوهش محور به اعضای هیات علمی در مرتبه مربی (پیمانی یا رسمی)،( با رعایت تمام ضوابط این آیین نامه) اختصاص دارد.

به ازای هر طرح برون دانشگاهی متناسب با مبلغ طرح حداکثر دو دانشجو (هر نیمسال تحصیلی یک دانشجو) به ظرفیت معمول استاد راهنما افزوده می شود.

هر طرح برون دانشگاهی باید حداقل نیمی از شهریه تعیین شده برای دانشجوی دوره دکتری پژوهش محور را تامین کند.

وظایف هیأت داوران و کمیته راهبری دوره دکتری پژوهش محور، چگونگی تعریف و برنامه پیشنهادی دانشجو برای اجرای طرح پژوهشی و احراز کفایت دستاوردهای آن، تابع شیوه نامه ای است که به تصویب شورای پژوهش و فناوری واحد می رسد.

هیأت داوران عبارت اند از: استاد (استادان) راهنما، استاد (استادان) مشاور، 3 تن عضو هیأت علمی در رشته مربوط با درجه حداقل استادیاری به پیشنهاد گروه و تایید شورای پژوهش و فناوری واحد که باید یک تن از آنها حداقل دانشیار و از موسسه های خارج از دانشگاه باشد.

استاد راهنمای خارج از کشور می تواند از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه دفاع شرکت و اظهار نظر کند.

چنانچه دفاع نهایی دانشجو از طرح پژوهشی «غیر قابل قبول» ارزیابی شود، بنا به تشخیص هیأت داوران، دانشجو مجاز است طی حداکثر شش ماه، به شرط این که از حداکثر مدت مجاز تحصیل بیشتر نشود، اصلاحات لازم را در طرح پژوهشی به عمل آورد و صرفا برای بک بار دیگر از ان دفاع کند.

دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی و نیز کسب درجه «قبول» از طرح پژوهشی خود، دانش آموخته دوره دکتری شناخته شده و به دریافت درجه دکتری تخصصی پژوهش محور نائل می شود.

مدرک دکتری تخصصی پژوهش محور ((Phd by Research مانند مدرک دکتری تخصصی آموزشی- پژوهشی معتبر است و دانش آموختگان در این شیوه از مزایای استخدامی مترتب بر آن (از جمله: عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی با رعایت سایر مقررات) بهره مند خواهند شد.

مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری پژوهش محور، حداقل سه سال و حداکثر چهار و نیم سال است. در صورت ضرورت به پیشنهاد استاد (استادان) راهنمای اصلی و تایید گروه ذی ربط، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به این مدت افزوده می شود.

در صورتی که دانشجو بنا به عللی خارج از اختیار خود و یا بروز مشکلات غیر قابل پیش بینی، در مدت مجاز موفق به اتمام طرح پژوهشی و تحصیل نشود، به پیشنهاد استاد راهنمای اصلی دانشجو، کمیته بررسی موارد خاص واحد با حضور استاد راهنمای اصلی و استاد راهنمای دوم، وضعیت دانشجو را بررسی کرده و متناسب با کمیت و کیفیت فعالیت های علمی دانشجو، در مورد مدت و نحوه ادامه تحصیل یا اخراج او، تصمیم گیری قطعی خواهند کرد.

محرومیت از تحصیل

در موارد زیر دانشجو از ادامه تحصیل در دوره دکتری، محروم می شود:

الف) میانگین کل نمره های درس هایی که دانشجو گذرانده است، کمتر از 16 شود.

ب) صلاحیت علمی دانشجو برای استمرار فعالیت پژوهشی پس از دو بار ارزیابی، احراز نشود.

ج) طرح پژوهشی دانشجو «غیر قابل قبول» ارزیابی شود.

د) مدت مجاز تحصیل دانشجو به پایان برسد.

تبصره: در صورت محروم شدن یا انصراف دانشجو از ادامه تحصیل در دوره دکتری، واحد مجری مجاز است با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، صرفا گواهینامه ای براساس کارنامه تحصیلی دانشجو صادر کند و در اختیار وی قرار دهد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس