افزایش سقف وام کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (93/4/3)

ایران کنفرانس

افزایش سقف وام کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با انعقاد تفاهم نامه با بانک ملی سقف وام اعضای هیات علمی از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت و برای کارکنان نیز ۴۰ میلیون تومان وام پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدمحمد ابریشمی نیا در گفت و گویی به تشریح چابک سازی سیستم اداری مالی دانشگاه، شکل گیری محدود تعاونی مسکن و ارائه وام با کارمزد پایین به اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی پرداخت.

* پیشنهاد جداسازی امور اداری مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از امور کلی اداری مالی دانشگاه از جمله واحدهای آموزشی از سوی چه کسی و با چه هدفی انجام شد؟

پس از مدتی فعالیت در معاونت اداری و مالی به این نتیجه رسیدیم که برای تسهیل کارها و نظارت بیشتر در فرآیند امور مالی و اداری سازمان مرکزی و واحدها، امور اداری و مالی سازمان مرکزی از امور واحدها جدا شود. به همین خاطر با پیشنهاد دکتر میرزاده و با توجه به تراکم کار در سازمان مرکزی، امور مالی و اداری سازمان مرکزی دانشگاه از واحدها جدا شد.

بحث های مالی اداری واحدها و بحث های پایه ای اداری مالی مانند حسابرسی، آیین نامه های استخدامی هیات علمی و غیر هیات علمی و تنوع بخشی درآمد زایی دانشگاه از جمله مواردی است که معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد به آن می پردازد. در این میان متنوع نمودن درآمدزایی از مهم ترین مباحثی است که معاونت اداری مالی باید به آن بپردازد، طبق پیش بینی که شده است، تامین منابع مالی دانشگاه غیر از شهریه ها، نیازمند آن است که منابع غیر شهریه ای زیاد شود و مفهوم این موضوع این است که در این صورت می توان شهریه دانشجویان را از این طریق یا کاهش داد و یا ثابت نگه داشت.

این تصمیم در ایجاد منابعی غیر از منابع شهریه ای تا کنون چندین اقدام عملی داشته است که یکی از آنها انعقاد تفاهم نامه با بانک پاسارگاد است. این تفاهم نامه در راستای تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی است. خوشبختانه همکاری با بانک های دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است. در حقیقت اقدامات اساسی پیش بینی شده در حوزه معاونت اداری و مالی، اقداماتی است که آثار آن ظرف یک سال آینده مشخص خواهد شد.

*آیا جداسازی امور واحدها از سازمان مرکزی باعث تفویض اختیارات بیشتری به واحدها در امور مالی شده است؟

تصمیم گیری در امور مالی در خود واحدها و طبق چارچوب آیین نامه های مالی و معاملاتی انجام می شود. در گذشته و در حال حاضر در سازمان مرکزی ضوابط و مقرارت به صورت جداگانه وجود دارد که تصمیم داریم آنها را به صورت منسجم و با اصلاحات لازم مدون کنیم، به طور مثال در امور استخدامی حدود 100 تا 150 بخشنامه وجود دارد و یا در امور مالی و معاملاتی هم همین طور که البته در این مورد کمتر است.

معاونت اداری مالی در حال گرد آوری و تدوین این آیین نامه ها در قالب بسته ای منسجم برای ابلاغ به واحدها است تا واحدها تصمیمات خود را در چارچوب این مقررات اخذ کنند.

اتفاق دیگری که در معاونت اداری مالی رخ داده، این است که بر اساس جدول زمانبندی مشخص، شورای اداری و مالی در استان ها برگزار می شود و مشکلات و مسائل واحدها را از نزدیک بررسی و به آن در زمان کوتاهی رسیدگی می کنیم. مشکلاتی که قابل حل باشد در همان شورا حل می شود، اما برخی مشکلات نیز پس از اخذ مجوزهای لازم برطرف می شود.

*در مورد تفاهم نامه با بانک ملی و میزان وامی که قرار است از طریق این بانک در اختیار کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قرار بگیرد توضیح دهید:

این تفاهم نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی و بانک ملی در سال 92 منعقد شد، هدف عمده از انعقاد قرار داد برای دانشگاه در سه حوزه؛ تامین اعتبار برای ساخت و ساز، تامین اعتبار برای تجهیزات دانشگاه (شامل تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و ..) و بخش دیگر پرداختن وام به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد است.

با انعقاد این تفاهم نامه سقف وام اعضای هیات علمی از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش یافت و برای کارکنان نیز  40 میلیون تومان وام پیش بینی شده است. همچنین نرخ وام ها برای ساخت و ساز ها و تامین تجهیزات دانشگاه 12 درصد و برای اعضای هیات علمی، کارکنان  و دانشجویان 14 درصد است.  یکی دیگر از مفاد این تفاهم نامه ارائه وام به دانشجویان کارشناسی تا سقف 5/2 میلیون تومان، دانشجویان کارشناسی ارشد تا سقف 5 میلیون تومان و دانشجویان دکترا تا سقف 10 میلیون تومان است.

همچنین تمام کارکنان تمام وقت شاغل در دانشگاه اعم از رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی، می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده در تفاهم نامه منقعده با بانک ملی استفاده نمایند که حداکثر این تسهیلات معادل 25 برابر حقوق و مزایای مندرج در حکم استخدامی و تا سقف 40 میلیون تومان است.

طبق این تفاهم نامه این وام شامل 7 هزار نفر از اعضای هیات علمی، 6 هزار نفر از کارکنان رسمی، 3 هزار نفر از دانشجویان دکترا، 10 هزار نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و 10 هزار نفر از دانشجویان کارشناسی در سال می شود. نرخ همه وام ها نیز 14 درصد هستند که این نیز یکی از مزیت های تفاهمنامه است.

*چندی پیش مجمع  عمومی تعاونی مسکن کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد تشکیل تشکیل جلسه داد، چه تصمیم هایی در زمینه تامین مسکن کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اخذ شده است؟

یکی از مواردی که مدیریت جدید بر آن تاکید داشتند ، تشکیل و فعال شدن مجدد تعاونی مسکن بود، به همین خاطر این تعاونی  در حال تشکیل مجدد است و فعالیت مجدد خود را به صورت جدی آغاز کرده است.

همچنین در تفاهمنامه منعقده با بانک پاسارگاد امکان پیش خرید واحدهای مسکونی در دست ساخت این بانک برای کارکنان و اعضای هیات علمی فراهم شده است که متعاقبا بخشنامه آن صادر خواهد شد.

*دیگر توافقات با بانک پاسارگاد در چه زمینه هایی است؟

در قرار داد منقعده با بانک پاسارگاد 9 محور فعالیت های مشترک پیش بینی شده است که شامل موارد زیر است:

-ارائه مدلی از سوی بانک برای مدیریت وجوه نقد دانشگاه.

-انجام فعالیت های مشترک ساخت و ساز برای استفاده از زمین های بلااستفاده دانشگاه برای ایجاد درآمدهای غیرشهریه ای.

-ایجاد شرکت مشترک فناوری اطلاعات برای سامان دادن به نرم افزارهای دانشگاه و پشتیبانی از آنها و ارائه نرم افزارهای ایجاد شده در دانشگاه برای فروش و پشتیبانی.

-انجام فعالیت های مشترک بیمه ای از جمله تاسیس نمایندگی بیمه پاسارگاد در دانشگاه.

-ارائه تسهیلات وام ارزان قیمت 12 درصدی برای شرکت های دانش بنیان معرفی شده از طرف دانشگاه از سوی بانک پاسارگاد.

-مشارکت و سرمایه گذاری ایده های ارائه شده از سوی دانشگاه توسط بانک و پشتیبانی مالی بانک از اختراعات و نو آوری های دانشگاه.

-ارائه تسهیلات ریالی بانکی به دانشگاه.

-ارائه تسهیلات ارزی بانکی به دانشگاه و سرمایه گذاری در طرح های فرهنگی دانشگاه از جمله امور ورزشی.

* طرح تجمیع سازمان مرکزی در پونک به اتمام رسیده است؟ برخی کارکنان دانشگاه آزاد از جابجایی ها گله مند هستند؟

تا کنون تعدادی از معاونت ها و ادارات کل در سه ساختمان اداری سازمان مرکزی مستقر شده اند و بقیه معاونت ها نیز در ساختمان فرهیختگان(هتل) مستقر شده اند.

*یعنی هتلی که در واحد علوم و تحقیقات قرار دارد، تغییر کاربری پیدا کرده است؟

این جا یابی و تغییرات طبق تصمیم هیات رییسه دانشگاه آزاد انجام شده و استفاده اداری از بخشی از این ساختمان موقت بوده و تا آماده شدن ساختمان اصلی سازمان مرکزی به این صورت خواهد بود.

از سوی دیگر در بسیاری از کشورها برخی از طبقات هتل ها کاربری اداری دارند، به همین خاطر فعلا پنج طبقه از ساختمان فرهیختگان به کاربری اداری اختصاص یافته است. علت این تصمیم مدیریت جدید علاوه بر رفاه کارکنان، استفاده از فضای هتل بود، چرا که این ساختمان حدود یک سال بود که مراحل عمرانی آن پایان یافته بود و سیستم سرمایش و گرمایش آن نیز فعال شده بود و طبق گفته معاون عمرانی دانشگاه اگر از این ساختمان استفاده نمی شد، بتدریج مستهلک می شد.

*آیا سامانه ای الکترونیک برای انجام امور معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد(سازمان مرکزی و واحدها) در نظر گرفته شده است؟

سامانه اتوماسیون اداری متمرکز دانشگاه به صورت یکپارچه توسط اداره کل  فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد در حال راه اندازی است که به زودی به صورت کامل از آن بهره برداری می شود، اما این سامانه به معنای حذف کامل کاغذ از سیستم اداری مالی دانشگاه نیست.

چرا که برخی از ادارات از جمله اداره کل امور مالی مجبور است از کاغذ استفاده کند و آن هم بخش صدور اسناد و املاک مالی است که به موجب مقررات باید به صورت مکتوب نگه داشته شود.

یکی دیگر از اقدامات مهم و اساسی که در این حوزه انجام شده است، راه اندازی دیتا سنتر امور مالی است که تمامی واحدهای دانشگاه می بایستی از این طریق این سامانه اطلاعات مالی خود را به روز وارد آن کرده تا سازمان مرکزی بتواند در هر لحظه در جریان کامل وضعیت مالی کل دانشگاه به صورت تجمعی قرار گیرد. بخشنامه این موضوع نیز صادر و بزودی بر روی سایت این حوزه قرار خواهد گرفت.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس