جزییات کامل پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش محور در دانشگاه آزاد اسلامی (93/7/3)

ایران کنفرانس

جزییات کامل پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش محور در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر واشقانی فراهانی از تصویب بخشنامه پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش محور در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: ثبت نام متقاضیان از هفته آینده در سایت دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می شود.

به گزارش گروه دانشگاه آنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واشقانی فراهانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب بخشنامه پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش محور در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و عنوان کرد: رویکرد پذیرش در دوره دکتری پژوهش محور ارتباط نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت، دستگاههای اجرایی، نهادهای عمومی و بخش خصوصی و برآورده شدن نیازهای آن ها است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در دوره دکترای تخصصی پژوهش محور، استاد محور بودن بسیار مورد توجه است، تصریح کرد: در این دوره استادانی که با صنعت و جامعه در ارتباط هستند و دارای پروژه های برون دانشگاهی هستند،  بخشی از هزینه های دوره را تقبل می کنند به این صورت که 50 درصد هزینه به عهده استاد راهنما و 50 درصد بقیه را دانشگاه آزاد اسلامی تأمین می کند. به این ترتیب در این دوره دانشجو شهریه ای پرداخت نمی کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته اصلی دوره دکترای تخصصی پژوهش محور ویژگی های کیفیتی این دوره است.

شرایط متقاضیان دکتری پژوهش محور

واشقانی فراهانی با اشاره به شرایط متقاضیان دکتری پژوهش محور عنوان کرد: متقاضیان دوره دکترای تخصصی پژوهش محور باید در گروه علوم انسانی دارای معدل 18 و در گروه غیر علوم انسانی دارای معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این بخشنامه کسانی که در دانشگاههای برتر تحصیل کرده اند، در زمینه معدل با سایر دانشگاهها تفاوت وجود دارد، گفت: برای این منظور  در بخشنامه تعیین شده که در واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و 15 دانشگاه دولتی که در فهرست 15 دانشگاه برتر کشور بر اساس داده های پایگاه استنادی Scopus هستنند، برای معدل 17 ضریب 1/1 و برای معدل 18 ضریب 1/5 اعمال شود.

پذیرش دانشجو از میان دانشجویان استعداد درخشان

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره از میان استعدادهای درخشان گزینش انجام می دهد، عنوان کرد: در دوره دکترای تخصصی پژوهش محور سختگیری هایی برای فارغ التحصیل شدن وجود دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی  در ادامه افزود: در دوره های دکتری آموزش محور برای دفاع از رساله به یک مقاله علمی پژوهشی نیاز است اما در دوره دکتری پژوهش محور دو مقاله علمی پژوهشی برای دفاع از رساله مورد نیاز است. همچنین برای رشته های غیر علوم انسانی یک مقاله ISI در دوره دکتری آموزش محور مورد نیاز است که در دوره دکتری پژوهش محور دو مقاله ISI با ضریب تأثیر مورد نیاز است.

وی در اشاره به اهمیت دوره دکتری پژوهش محور گفت: اهمیت این دوره در این است که در خدمت صنایع کاربردی و حل مسائل کشور است.

واشقانی فراهانی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه  بتواند سریعتر نتایج پژوهش را تبدیل به ثروت کند، مقرر کرده به جای  دو مقاله  ISI، یک ثبت اختراع بین المللی را برای دفاع از رساله بپذیرد و برای دانشجویان هنر نیز یک اثر بدیع هنری می تواند جانشین یک مقاله علمی، پژوهشی شود.

وی با بیان اینکه در دوره دکتری پژوهش محور برای اولین بار افرادی که دارای دکتری عمومی پزشکی و دکترای عمومی داروسازی هستند نیز می توانند پذیرش شوند، گفت: این افراد مشروط بر اینکه دارای معدل 17 باشند، می توانند در دکتری مهندسی پزشکی و مهندسی بافت شرکت کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که مجوز پذیرش دکتری آموزشی پژوهشی را دارند، مجاز به پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور با ظرفیت 20درصد هستند. به این صورت که به ازای هر 5 دانشجوی دکتری آموزش محور، می توانند یک دانشجوی دکتری پژوهش محور پذیرش کنند.

چگونگی پذیرش دانشجو در دوره دکترای تخصصی پژوهش محور

واشقانی فراهانی با اشاره به نحوه گزینش متقاضیان دوره دکتری پژوهش محور گفت: گزینش این افراد مرکزی است به این صورت که افراد واجد شرایط به معاونت پژوهشی دانشگاه معرفی می شوند و برای هر رشته یک گروه داوران تعیین می شود که باید به تأیید رئیس دانشگاه برسد و زیر نظر معاون پژوهشی دانشگاه مصاحبه ها انجام می شود.

وی در خصوص ثبت نام متنقاضیان بیان کرد: متقاضیان باید در سایت دانشگاه ثبت نام کرده و مدارک خود را در سایت بارگذاری کنند.

وی در این خصوص افزود: تعهد دانشجو مبنی بر اینکه زیر نظر یک استاد راهنما پروژه برون دانشگاهی را انجام دهد و  تعهد استاد راهنما مبنی بر اینکه نیمی از هزینه ها را بپردازد جزء مدارک متقاضی محسوب می شود.

متن کامل بخشنامه نخستین دوره پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور در دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است:

بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور از نیمسال اول سال تحصیلی 94-93

دانشگاه آزاد اسلامی به منظور توسعه پ‍ژوهش های کاربردی تقاضامحور و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و خدمات و تربیت پ‍ژوهشگران متعهد، متخصص و کارآفرین در زمینه های مختلف علوم و فناوری و براساس مجور مورخ 91/12/3 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واحدهایی که مجوز قانونی پذیرش دوره های دکتری تخصصی را دارند، اقدام به پذیرش دانشجوی دوره دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور در رشته های غیرپزشکی در چارچوب آیین نامه شماره 70/25268 مورخ93/2/10 می کند.

معرفی دوره دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور:

1- دوره دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی «دکتری تخصصی پ‍ژوهشی (ph.D by Research)» می انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در زمینه های مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش نو موثر باشند. به عبارت دیگر مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های پ‍ژوهشی و آموزشی است که در آن محور اصلی کسب دانش و مهارت از طریق پ‍ژوهش هدفمند و نوآوری است.

2- مجموع واحدهای دوره دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور در برنامه درسی مصوب هر رشته 36 واحد شامل 28 تا 33 واحد مربوط به طرح پ‍ژوهشی و 3 تا 8 واحد باقی مانده مربوط به واحدهای درسی آموزشی موردنیاز است که بنا به نظر استاد یا استادان راهنما دانشجو موظف به گذراندن آن (ترجیحاً در نیمسال اول تحصیل خود) خواهد بود.

3- مدرک دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور (ph.D by Research) مانند مدرک دکتری تخصصی آموزشی - پ‍ژوهشی معتبر است و دانش آموختگان در این شیوه از مزایای استخدامی مترتب بر آن (از مله عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پ‍ژوهشی با رعایت سایر مقررات) بهره مند خواهند شد.

4- مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری پ‍ژوهش محور حداقل 3 سال و حداکثر 4 و نیم سال است. در صورت ضرورت به پیشنهاد استاد (استادان) راهنمای اصلی و تأیید گروه ذیربط حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به این مدت افزوده می شود.

شرایط و چگونگی جذب دانشجوی دکتری تخصصی پ‍ژوهش محور:

1- کلیه داوطلبانی که دارای حداقل معدل کارشناسی ارشد 18/00 در رشته های علوم انسانی و 17/00 در رشته های غیر علوم انسانی هستند مجاز به ثبت نام و شرکت در مراحل بررسی و پذیرش دوره دکتری پ‍ژوهش محور هستند.

تبصره 1- دارندگان مدرک دکتری عمومی پزشکی یا داروسازی که دارای حداقل معدل 17 باشند، بدون شرکت در آزمون دکتری تخصصی سال 93 مجاز به ثبت نام در مراحل پذیرش این دوره هستند و در چارچوب این دستورالعمل در مورد ایشان عمل خواهد شد.

تبصره 2 – اگر واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی یا دانشگاه مادر دولتی در میان 15 دانشگاه برتر تولیدکننده  علم منطبق با بانک اطلاعاتی Scopus قرار داشته باشد، ضریب معدل فارغ التحصیلان این دانشگاه ها معادل 1/1 برای رشته های با حداقل معدل قابل قبول 17 و 1/05 برای رشته های با حداقل معدل قابل قبول 18 خواهد بود.

2- داوطلبان حائز شرایط بند 1 لازم است توسط استاد راهنمای اصلی که باید عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و حداقل استادیار با سابقه داشتن دانشجوی دکتری باشد و نیز دارای طرح برون دانشگاهی مصوب یا طرح تحقیقاتی مورد حمایت دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی با تأمین اعتبار حداقل نیمی از هزینه کل دوره باشد به معاونت سنجش و ئپذیرش دانشگاه معرفی شوند. داوطلبان مذکور می توانند برای ترم اول یا ترم دوم هرسال تحصیلی به معاونت مذکور توسط اساتید واحد شرایط فوق الذکر معرفی شوند.

تبصره – افزون بر استاد راهنمای اصلی، استاد راهنمای دوم می تواند از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و متخصصان دارای مدرک دکتری تخصصی داخل یا خارج از کشور حسب مورد انتخاب شود. استاد راهنمای اصلی می تواند در صورت امکان و تعهد استاد راهنمای دوم از اعتبار پ‍ژوهشی استاد راهنمای دوم هم استفاده کند. در این صورت تعهد استاد راهنمای دوم باید توسط استاد راهنمای اول تضمین شود.

3- داوطلب موظف است ظرف مدت 20 روز از تاریخ صدور این اطلاعیه فرم مربوط به پذیرش این دوره را از پایگاه اینترنتی معاونت سنجش و پذیرش به آدرس www.azmoon.net دریافت و پس از تکمیل به همراه مستندات دیجیتالی مربوطه در این خصوص شامل مشخصات اشخاص یا موسسات و شرکت های حقیقی یا حقوقی، دستگاه اجرایی و یا نهاد عمومی حمایت کننده از طرح پ‍ژوهشی، استاد راهنما و طرح تحقیقاتی را در قالب فایل pdf از طریق پایگاه فوق ارسال کند.

4- پذیرش دانشجو در این شیوه براساس مجموع امتیازات حاصل از معدل، مصاحبه علمی و ارزیابی طرح تحقیقاتی پیشنهادی زیر نظر معاونت پ‍ژوهش و فناوری سازمان مرکزی انجام و حداکثر یک ماه پس از انقضای مهلت ارسال مدارک اعلام خواهد شد. معاونت پ‍ژوهش و فناوری سازمان مرکزی بدین منظور گروه داورانی که باید به تأیید رئیس دانشگاه برسد تعیین که امر مصاحبه و ارزیابی مدارک متقاضی را برعهده خواهند داشت، رئیس گروه داوران معاون پ‍ژوهش و فناوری دانشگاه است.

تبصره – حداقل توانایی لازم در زبان انگلیسی برای پذیرش قطعی داوطلبان، دارا بودن نمره 65 برای  TOEFL (IBT) یا نمره 6 برای IELTS یا نمره 50 برای EPT یا نمره 520 برای (Paper Base)TOFEL  یا نمره 65 برای MCHE و یا نمره 540 برای TOLIMO پیش از دفاع نهایی از رساله دکتری تخصصی است.

5- حداقل هزینه دکتری پژوهش محور به عنوان نیمی از هزینه های کل دوره، معادل شهریه دکتری تخصصی آموزشی و پژوهشی است که در سال تحصیلی 94-93 مطابق مصوبه هیات امنای دانشگاه محاسبه و از محل اعتبارات طرح تحقیقاتی استاد راهنما در طول دوره (با درنظر گرفتن افزایش سالانه نرخ شهریه) باید پرداخت شود. معادل هزینه های مذکور، دانشگاه آزاد اسلامی هم دیگر هزینه های دوره های پژوهش محور را از محل امکانات، تجهیزات آموزشی و پژوهشی و تامین اساتید مورد نیاز این دوره را تامین خواهد کرد. به هرحال دانشجویان این دوره به جز مبالغ مذکور که از طریق طرح تحقیقاتی استاد تامین می شود، وجه دیگری پرداخت نمی کنند.

6- چنانچه به هر علت هزینه های دوره دکتری پژوهش محور توسط استاد راهنما از محل اعتبارات طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی پرداخت نشود؛ ادامه تحصیل دانشجوی پذیرش شده برای اجرای این طرح منوط به پرداخت هزینه های مربوط توسط خود دانشجو است و ابتدای ثبت نام تعهدی به شرح پیوست از استاد و دانشجو به طور جداگانه اخذ می شود.

7- دانشجویان  دوره دکتری تخصصی پزوهش محور فقط در واحدی که پذیرفته می شوند و تحت نظر استاد راهنمایی که تامین اعتبار پژوهشی دانشجو را تعهد می کند، ادامه تحصیل خواهند داد و به هیچ وجه به واحد دیگری منتقل نمی شوند.

8-شرط دفاع از رساله دکتری پژوهش محور، ارائه پذیرش یا چاپ دو مقاله علمی پژوهشی برای دانشجویان رشته های علوم انسانی و هنر و دو مقاله ISI داری ضریب تاثیر یا ثبت یک اختراع بین المللی برای دانشجویان سایر رشته ها است.

تبصره- ارائه یک اثر بدیع هنری می تواند جایگزین یک مقاله علمی پژوهشی برای دانشجویان رشته هنر شود.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه ، 3 مهر 1393 ، 07:06)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس