دانشگاه های مطرح جهان - هاروارد (93/12/25)

ایران کنفرانس

دانشگاه های مطرح جهان - هاروارد

از جمله موفقیت‌های دانشگاه هاروارد شاید این باشد که همیشه بالا‌ترین رتبه‌های دانشگاه‌ها را در سطح جهان از آن خود کرده است و از قدرتمند‌ترین موسسات غیرانتفاعی جهان محسوب می‌شود. دانشگاه هاروارد دارای ۱۰ دانشکده در رشته‌های مختلف است و دانشجویان می‌توانند بر حسب استعداد و علاقه در رشته‌های آن تحصیل کنند.

تاریخچهٔ دانشگاه هاروارد

هاروارد دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحدهٔ آمریکا است. بخش‌هایی از این دانشگاه مثل دانشکده پزشکی و دانشکدهٔ بازرگانی آن در شهر بوستون قرار گرفته‌اند. شاید بد نباشد بدانید که هاروارد در سال ۱۶۳۶ توسط هیأت قانون‌گذاران «مهاجرنشین (کولونی) خلیج ماساچوست» ساخته شد. این دانشگاه اولین موسسهٔ آموزش عالی در کشور آمریکا و همچنین اولین بنیاد در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. هاروارد را در ابتدا به نام «دانشکدهٔ نو» یا «دانشکده در شهرک نو» می‌شناختند اما بعد‌ها یعنی در ۱۳ مارس ۱۶۳۹ کشیشی به نام جان هاروارد ۴۰۰ جلد کتاب به کتابخانهٔ این دانشگاه و همچینین مبلغ ۷۷۹ پوند به این دانشگاه کمک کرد و همین ماجرا باعث تغییر نام این دانشگاه به «هاروارد» شد. یکی از تاثیر گذار‌ترین روسای هاروارد چارلز ویلیام الیوت نام داشت که در طول مدیریت ۴۰ ساله خود در این دانشگاه باعث پدید آمدن اصلاحات بزرگی در آن شد که اصلاحات او حتی بر روی آموزش و پرورش آمریکا هم تاثیرگذار بود. از جمله موفقیت‌های این دانشگاه شاید این باشد که هاروارد همیشه بالا‌ترین رتبه‌های دانشگاه‌ها را در سطح جهان از آن خود کرده است و از قدرتمند‌ترین موسسات غیرانتفاعی جهان محسوب می‌شود. دانشگاه هاروارد دارای ۱۰ دانشکده در رشته‌های مختلف است و دانشجویان می‌توانند بر حسب استعداد و علاقه در رشته‌های آن تحصیل کنند.

رنکینگ دانشگاه هاروارد

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ هاوراد در رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه اول محسوب می‌شد، اما در جدید‌ترین رده بندی جهانی رتبه این دانشگاه به رتبه دوم جدول نزول پیدا کرده است. شاید سرسخت‌ترین رقیب هاروراد در دانشگاه‌های جهان دانشگاه ییل در آمریکا باشد که سعی در تصاحب جای این دانشگاه در رنکینگ جهانی دارد. نکته مطرح درباره دانشگاه هاروارد این است که دانشجویان این دانشگاه، تنها در زمینه‌های علمی یکه‌تاز نیستند و حضورشان در فعالیت‌های ورزشی نیز زبانزد عام و خاص است. مهم‌ترین مساله‌ای که در دانشگاه هاروارد مدنظر مسوولان قرار دارد این است که بسیاری از دانشجویان که ورزشکار هم هستند در رشته‌های مختلف ورزشی مانند فوتبال، واترپلو، دو، اسب‌سواری، قایقرانی، بسکتبال و والیبال نیز مدال‌آور هستند.

موزه‌ها و کتاب‌خانهٔ دانشگاه

در محوطه این دانشگاه موزه‌های متعددی، از جمله موزهٔ هنر فوگ وجود دارد که در آن تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها و آثار چاپ شده قرن هیجده و نوزده اروپا و آمریکا، به‌تماشا گذاشته‌ شده‌ است. کتابخانه این دانشگاه نه تنها قدیمی‌ترین مجموعه فرهنگی در آمریکا بلکه با شعبات خود، بزرگ‌ترین کتابخانه دنیاست و در حال حاضر دارای ۱۴٬۵۰۰٬۰۰۰ جلد کتاب، رساله و میکروفیلم است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بنیاد دانشگاه هاروارد با سرمایه‌ای معادل ۲۵، ۹ میلیارد دلار، ثروتمند‌ترین دانشگاه جهان است. این دانشگاه دارای رشته‌های علوم انسانی، طبیعی، دندان پزشکی، الهیات، آموزش و پرورش، حقوق و پزشکی است. علاوه‌ براین در مؤسسات وابسته به‌آن، دوره‌های ویژه خاور‌شناسی و روسیه‌شناسی، تدریس می‌شود. گفتنی است پروژهٔ تاریخ شفاهی ایران در مرکز ایران‌شناسی این دانشگاه به مدیریت حبیب لاجوردی انجام می‌شود.

پیشگامان دانش و فرهنگ در هاروارد

در زمینه علوم و ادبیات و فلسفه چهره‌های شناخته شده‌ای از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند که امروزه از مشاهیر جهان محسوب می‌شوند. از شخصیت‌های بزرگی که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند می‌توان به انکریز ما‌تر، ساموئل سوال، ویلیام جیمس، هنری دیوید توریو، تی. اس. الیوت، فرانکلین دی. روزولت، جان اف. کندی و باراک اوباما اشاره کرد.

راه ورود به هاروارد

علاقه‌مندان ورود به دانشگاه هاروارد باید در کنکور سراسری این دانشگاه که هر سال یک بار برگزار می‌شود، شرکت کنند و مدیر گروه هر دپارتمان آموزشی، نمرات کسب‌شده را بررسی کرده و اگر بالا‌تر از حد نصاب باشد، دانش‌آموز را به‌عنوان دانشجو معرفی می‌کند. دانشگاه هاروارد به‌صورت مستقل، دانشجویانی را برای اهدای مدارک تحصیلی انتخاب و در مدت زمان مشخص آموزش می‌دهد. در هر ترم تحصیلی که در حدود پنج ماه طول می‌کشد، هر دانشجو می‌تواند تنها دو جلسه آموزشی را از دست بدهد و در کلاس‌های درس غیبت کند. اگر ساعات غیبت دانشجو بیش از دو جلسه باشد، او دیگر نمی‌تواند در هاروارد درس بخواند و سیستم آموزشی دانشجوی خاطی را حذف می‌کند. چرا که مسوولان آموزشی هاروارد معتقدند اگر دانشجویی در کلاس‌های درسی حضور مستمر نداشته باشد، نمی‌تواند مطالب علمی را به‌طور کامل یاد بگیرد و به‌طور قطع دچار ضعف علمی می‌شود. استادان نیز همه‌روزه یک ساعت از زمان حضورشان در دانشگاه را به حل سوالات علمی دانشجویان اختصاص می‌دهند و همه دانشجویان هارواردی فرصت دریافت پاسخ سوالاتشان را پیدا کنند.

دلیل محبوبیت و شاخص بودن هاروارد در جهان

مهم‌ترین معیاری که دانشگاه هاروارد را در بین دوستداران و علاقه‌مندان علم‌آموزی شاخص کرده و کسب کرسی آموزشی در این دانشگاه، آرزوی هر دانشجوی ساکن در کشورهای غربی و شرقی، شمالی و جنوبی است این است که تا سال ۲۰۰۶ بیش از ۴۰ دانش‌آموخته دانشکده‌های هاروارد موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند. ویلیام مورفی در زمینه پزشکی، رابرت برنز وودوارد در شیمی، مایکل اسپنس در اقتصاد، هینی شامش در ادبیات، توماس شلینگ در فیزیک، رالف بونچ و هنری کدبری نیز در زمینه صلح بین‌المللی، این چهره‌های برجسته دنیا همگی از فارغ‌التحصیلان هاروارد بوده‌اند که نه‌تن‌ها جایزه نوبل را از آن خود کرده‌اند بلکه نام دانشگاه هاروارد را برای همیشه در تاریخ ثبت و جاودان کرده‌اند.

لغو شهریه برای افراد کم درآمد

دانشگاه هاروارد اخیرا طی یک رشته اقدامات از جمله لغو شهریه تحصیلی برای دانشجویانی که والدین آن‌ها سالانه کمتر از ۶۰ هزار دلار درآمد دارند، سعی کرده تصویر خود به عنوان موسسه‌ای خاص طبقه ثروتمند و ممتاز را اصلاح کند.

دانشگاه هاروارد تبصره‌هایی برای پذیرش دانش آموزان از خانواده‌های کم درآمد، برای رعایت ارزش‌های لیبرال دارند؛ تورهایی را در اواخر بهار برای شناسایی استعداد‌ها در نواحی متوسط شهری برگزار می‌کنند و آمار اداره پذیرش هاروارد نشان می‌دهد که دانشجویان کم درآمد در سال ۲۰۰۹، ۲۲ درصد بیشتر از ۲۰۰۸ پذیرش شده‌اند.

تسهیلات برای شاگردان ممتاز

دانشگاه هاروارد نیز همانند سایر دانشگاه‌های دنیا برای بالا بردن سطح رقابت برای دانشجویان ممتازی که نمرهٔ آنان از حد نصاب تعیین شده بالا‌تر باشد امکانات ویژه‌ای دارد. از جمله این امکانات می‌توان به استفادهٔ دانشجویان ممتاز از کتاب های ویژه که کمتر کسی اجازهٔ استفاده از این کتاب‌ها را دارد اشاره کرد. همچنین امتیاز ویژه‌ای برای ورود به مقطع بالا‌تر را دارد وامتیاز شاگرد ممتاز بودن در کنکور بعدی مثلا کاردانی به کار‌شناسی، خود را نمایان می‌سازد.

تحصیل مجازی در دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد با ارایه نرم افزاری به دانشجویانی که قصد اموزش مجازی در این دانشگاه را دارند به آنان این امکان را می‌دهد که طبق گفتهٔ پترسون یکی از مسئولین دانشگاه والدین نیز کنترل بیشتری بر اموزش و پرورش فرزندان خود داشته باشند همچنین دانشجویان امکان دسترسی راحت‌تری به اطلاعات مورد نیاز خود را دارند. همانطور که گفته شد دانشگاه با ارائهٔ نرم افزاری متناسب با سیستم کامپیوتری دانشجویان به ان‌ها امکان تحصیل مجازی را می‌دهد این نرم افزار به گونه‌ای طراحی شده که دانشجویان امکان پرسش و پاسخ را نیز دارند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس