اعلام نتایج بورسیه‌ها تا آخر هفته /جزئیات آماری بورس داخل و خارج (94/2/7)

ایران کنفرانس

اعلام نتایج بورسیه‌ها تا آخر هفته /جزئیات آماری بورس داخل و خارج

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وزارت علوم طی یکی دو روز آینده با صدور بیانیه‌ای نحوه بررسی و نتایج نهایی بورسیه‌ها را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجتبی صدیقی  در نشست خبری درخصوص بورسیه‌های دوره قبل گفت: درخواست تجدیدنظر برای بورسیه‌های قبلی بررسی و رسیدگی شد، جمع‌بندی نتایج به شورای مرکزی بورس و از آخر فروردین‌ماه به تدریج به دانشگاه‌ها اعلام شده است اما جزئیات نتایج طبق بیانیه‌ای ظرف یکی دو روز آینده توسط وزارت علوم اعلام می‌شود.

پاسخ به کمیسیون اصل ۹۰

وی ادامه داد: همچنین پاسخ حقوقی کمیسیون اصل ۹۰ نیز آماده شده است و تا فردا به تایید وزیر علوم رسیده و به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین درخصوص اینکه آیا کمیته مصادیق بورسیه‌ها نباید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسید، گفت: این کمیته استقلال تصمیم‌گیری نداشته و نتیجه بررسی‌ها را به شورای مرکزی بورس ارائه داده ، و این شورا به مسائل رسیدگی کرده و سپس وزیر علوم آن را تنفیذ کرده و در نهایت به دانشگاه‌ها اعلام شده است.

صدور ۱۰۰ حکم جدید بورس داخل در سال ۹۳

وی در ادامه با اشاره به بورس داخل در سال ۹۳ گفت: در سال گذشته ۱۰۰ حکم جدید در این رابطه صادر شد که بیشتر احکام صادره مربوط به تعهدات دوره‌های قبل بود. در حوزه بورس خارج نیز روند نزولی سال ۹۲ در سال ۹۳ ادامه یافت و ۲۸ حکم بورس خارج در سال ۹۳ صادر شد. گرچه شهریورماه سال گذشته ۱۱۵ نفر از طریق آزمون دکتری پذیرفته شدند که این افراد مشغول آماده کردن فعالیت های مربوط اعزام خود هستند، مشکلاتی در مسیر اعزام وجود دارد که با کمک سازمان امور دانشجویان رفع خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد:  ۱۱۵ دانشجویی که از طریق آزمون دکتری برای بورس خارج کشور پذیرفته شده‌اند، همه جزو رتبه‌های ۱ تا ۴ کنکور دکتری هستند، که میانگین معدل آنها در مقطع کارشناسی ۱۶.۷ درصد و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۷.۷ درصد است.

ایجاد ۱۰۰ ظرفیت بورس خارج از کشور در آزمون دکتری ۹۴

وی ادامه داد: کنکور دکتری ۹۴ نیز برگزار شد نتایج اولیه آن اعلام شده و ۱۰۰ ظرفیت بورس دکتری خارج از کشور در این کنکور پیش‌بینی شده که گرچه رشته‌ها و کدرشته‌هایی که برای این دانشجویان پیش‌بینی شده همه در دفترچه کنکور قرار گرفته است  ولی گرایش‌های آن همه گرایش‌های جدیدی است و نتایج آن شهریورماه اعلام می‌شود.

صدیقی با اشاره به فرصت مطالعاتی دوره دکتری گفت: زمانی که بورس خارج کاهش یابد مطمئنا فرصت مطالعاتی دکتری زیاد می‌شود در سال گذشته ۸۰۹ دانشجو از فرصت مطالعاتی استفاده کردند که ۷۱۵ نفر از این فرصت در دانشگاه های خارج کشور و ۹۳ نفر از این فرصت در دانشگاه های داخل کشور استفاده کردند و برنامه ما این است که این تعداد را به یک هزار و ۲۰۰ مورد در سال جدید افزایش دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به تسهیلات ارزی که دانشجویان خارج از کشور در سال گذشته استفاده کرده بودند اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۶ هزار دانشجو از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که ۸ هزار مورد آن مربوط به شهریه بود.

کاهش ظرفیت بورس داخل

صدیقی در ادامه به  بورس داخل در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: سیاست وزارت علوم در این زمینه کاهش بورس داخل است و سال ۹۳ نیز به همین صورت بود ، دانشگاه‌های ما نیازشان به دانشجوی بورسیه داخل کم است. در حال حاضر درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دکترای برای استخدام در دانشگاه‌ها آماده هستند و با توجه به آمار مرکز جذب وزارت علوم شاید بیش از ۱۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دکتری داشته باشیم که علاقه‌مند هستند در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

صدیقی یادآور شد: بر همین اساس در سال جاری ظرفیت بورس داخل کمتر از ۲۰۰ نفر خواهد بود که مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم آن را تعیین کرده و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به سیاست های سازمان امور دانشجویان در رابطه با دانشجویان غیرایرانی گفت: سیاست وزارت علوم توسعه و پذیرش دانشجویان غیرایرانی است که در سال ۹۳، هزار و ۱۳۳ دانشجوی غیرایرانی بورسیه همچنین ۳ هزار دانشجوی غیربورسیه خارجی نیز به تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌ها در سال ۹۳ اضافه شد، در واقع در حوزه دانشجویان غیرایرانی ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۲ با رشد مواجه بودیم که و این مسیر در سال ۹۴ نیز ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد از این دانشجویان غیرایرانی در گروه علوم انسانی، ۳۰ درصد در گروه فنی و مهندسی، ۱۷ درصد در گروه علوم پزشکی و پایه، ۳ درصد در گروه هنر قرار دارند، و از تعداد ، یک هزار و ۱۳۳ دانشجوی بورسیه غیرایرانی ۳۵۸ نفر در مقطع ارشد، ۵۰۹ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۲۷ نفر در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند و در حوزه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز ۳۴ نفر در مقطع کارشناسی، ۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۳۸ نفر در مقطع دکتری عمومی و ۴۳ نفر در مقطع دکتری تخصصی فعال هستند.

حضور بیش از ۲۱ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاهها

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: به طور کلی بیش از ۲۱ هزار دانشجوی غیرایرانی بورسیه و غیربورسیه از ۱۰۲ کشور در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند، همچنین جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان غیرایرانی روز مبعث پیامبر (ص) در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه سازمان امور دانشجویان در سال ۹۴ در رابطه با دانشجویان بورسیه غیرایرانی، افزایش تعداد آنها به هزار و ۵۰۰ نفر و افزایش تعداد دانشجویان غیربورسیه خارجی  از ۳ هزار نفر به ۵ هزار نفراست.

صدیقی با اشاره به آمار دانشجویانی که در سال ۹۳ به دانشگاه های داخل منتقل شده اند، افزود: سال گذشته ۱۱۲ نفر از دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کردند از طریق شورای پذیرش به دانشگاه‌های داخل منتقل شدند، تعدادی نیز خود به صورت مستقیم به دانشگاه‌ها مراجعه کرده و پذیرفته شدند.

ثبت ۲۰ هزار درخواست نقل و انتقال دانشجویی در سال ۹۳

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به نقل و انتقال دانشجویان در سال ۹۳ نیز گفت: حدود ۲۰ هزار درخواست نقل و انتقال سال گذشته از سوی دانشجویان ارائه شد که در نهایت ۷ هزار و ۸۰۰ نفر موفق شدند نقل و انتقال را انجام دهند یعنی به ۳۸ درصد تقاضاها جواب مثبت داده شد.

ثبت نام نقل و انتقال دانشجویی در ماه جاری

وی ادامه داد: ثبت‌نام نقل و انتقال دانشجویان اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود، ثبت‌نام توسط دانشگاه‌های مبداء از اول خرداد تا ۱۵ تیر صورت گرفته و از ۱۵ تیر تا پایان مرداد دانشگاه‌های مقصد فرصت دارند پاسخ خود را ارائه دهند و نتایج نهایی نیز هفته اول شهریور اعلام می‌شود.

صدیقی با اشاره به برنامه‌های حوزه شاهد و ایثارگر گفت: در این حوزه ۸۴۵ نقل و انتقال داشتیم و همچنین تعداد کانون‌های علمی و فرهنگی ایثار در سال گذشته به ۶۱ مورد رسید که ۷ هزار نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر در این کانون‌ها فعال هستند و در مجموع می‌توان گفت ۶۳ هزار و ۸۳۰ نفر از دانشجویان شاهد ایثارگر در درون دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که ۲۸ هزار نفر از آنان مربوط به دوره روزانه و شبانه و مابقی در دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به حوزه ورزش دانشجویی گفت: در سال گذشته ۱۲ المپیاد دانشجویی دختر و پسر برگزار شد که ۹ رشته آن مربوط به پسران و ۸ رشته آن مربوط به دختران بود که با حضور ۴ هزار و ۵۰۰ ورزشکار و مربی در سال ۹۳ اجرایی شد، سرانه ورزشی دانشگاه‌ها ۹۸ صدم متر مربع فضای سرپوشیده است که اگر فضای باز به آن اضافه شود این سرانه یک و ۲۴ صدم متر مربع می شود، و در حال حاضر فضاهای سرپوشیده دانشگاه‌ها حدود ۶۰۰ هزار متر مربع بوده ولی نیازها خیلی بیشتر از این است.

وی یادآور شد: در سال ۹۳ ما مقام نایب‌قهرمانی دانشجویان جهان را در کاراته دختران و پسران کسب کردیم و همچنین توانستیم مجوز حضور تیم ملی دانشجویان دختر را در ورزش کاراته با پوشش اسلامی بگیریم.

تدوین و تصویب سند چشم‌انداز توسعه ورزش دانشگاهی با تاکید ورزش همگانی

وی ادامه داد: در سال ۹۴ نیز اولین المپیاد ورزش همگانی دانشجویان را در بخش دختران و پسران را در تابستان امسال خواهیم داشت همچنین اعزام تیم دانشجویی ورزشی را به کشور کره جنوبی در ۸ رشته ورزشی را خواهیم داشت و سند چشم‌انداز توسعه ورزش دانشگاهی با تاکید ورزش همگانی سال ۹۴ به جمع‌بندی و تصویب خواهد رسید.

پرداخت وام دکتری نیمه دوم سال ۹۳ ، ظرف یکماه آینده

رئیس سازمان امور دانشجویان به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ شاهد نظم و انضباط خوب اداری در صندوق رفاه دانشجویان بودیم. برخی از نارسایی‌ها در سال ۹۳ شناسایی و پیگیری شد. ۳۴۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات دانشجویی به دانشجویان پرداخت و ابلاغ شد. همچنین وام دکتری که نیمه دوم سال ۹۳ شروع شده بود به حدود ۹۰۰ نفر از دانشجویان ارائه شد و با توجه به تاخیری که دانشگاه‌ها در ارائه لیست دانشجویان دکتری داشتند، وام این دانشجویان ظرف یک ماه آینده پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه انضباطی آن تهیه و تدوین و جهت تصویب به وزیر علوم ارائه شد که ابلاغ می‌شود که این مسئله مورد درخواست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز بود.

تبدیل یارانه تغذیه به تسهیلات

صدیقی به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: وام دکتری در سال ۹۴ نیز به‌رغم اینکه اعتبارات دولتی صندوق رشد قابل توجهی نداشته ادامه خواهد یافت، درآمد صندوق از محل بازگشت وام‌ها در سال ۹۳ صددرصد محقق شد.

صدیقی یادآور شد: در سال ۹۴ آماده می‌شویم که یارانه تغذیه را به تسهیلات تبدیل کنیم و مقدمات اجرایی آن در سال جاری اجرایی می‌شود و در برنامه ششم طرح شده و در سال ۹۵ اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به برنامه‌ دفتر مشاوره سازمان امور دانشجویان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها ۳۶ هزار مورد برنامه آموزشی در سال گذشته داشتند، همچنین ۴۲۰ هزار دانشجو تحت پوشش برنامه‌های مشاوره قرار گرفتند.  همچنین برنامه کشوری ارتقای مهارت‌های مشاوره‌ای و درمانگری شاغلین مراکز مشاوره، برنامه کشوری ترسیم مقیاس سیمای زندگی روانی اجتماعی دانشجویان و طرح انطباق‌پذیری مسیر شغلی و تحصیلی دانشجویان، در سال ۹۴ اجرا خواهد شد و تفاهمنامه ای نیز با وزارت بهداشت در طرح پیشگیری ایدز منعقد شده که به زودی اجرایی می شود.

صدیقی در ادامه به برنامه‌های حوزه ارزش‌یابی اداره کل فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ این حوزه ۳ هزار و ۸۰۷ مدرک فارغ‌التحصیلان خارج کشور را ارزیابی کرده است که ۳۱ درصد آن مربوط به فارغ‌التحصیلان دکتری، ۴۷ درصد کارشناسی ارشد و ۲۲ درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان کاردانی و کارشناسی است.

مالزی در صدر ارزیابی مدارک دانشجویان

وی یادآور شد: بیشترین مدارکی که بررسی شده مربوط به فارغ‌التحصیلان از کشور مالزی است و در رتبه‌های بعدی کشورهای هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا قرار دارند، ترکیه، قبرس و آلمان نیز در مراتب بعدی قرار می‌گیرند.

صدیقی همچنین یادآور شد: در سال گذشته ۱۵ هزار دانشنامه مربوط به دانش‌آموخته‌های داخل ارزشیابی و صادر شد و برنامه این حوزه مکانیزه‌تر کردن روند ارزشیابی است تا ارباب‌رجوع حداقل حضور را داشته باشد و سیاست سازمان امور دانشجویان در سال‌های اخیر این بوده که مراجعات حضوری را به حداقل برساند به طوری که سال گذشته مراجعه ارباب‌رجوع ۳۰ درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به مراسم معرفی و تقدیر از دانشجویان نمونه نیز گفت: سال گذشته این برنامه در خردادماه برگزار شد، امسال انتخابات دانشجویان نمونه تغییراتی داشت اول در سطح دانشگاه‌ها دانشجویان نمونه انتخاب بعد به وزارت علوم معرفی شدند. این مراسم خرداد یا تیرماه انجام می‌شود و تاکنون هزار و ۲۰۰ نفر از اسامی این دانشجویان از طرف دانشگاه‌ها به سازمان امور دانشجویان ارسال شده است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس