صدور شناسه DOI دیجیتال برای مقالات علمی در ایران (95/5/10)

ایران کنفرانس

صدور شناسه DOI دیجیتال برای مقالات علمی در ایران

یک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی شریف که نماینده رسمی صدور شناسه DOI مجلات علمی در ایران است، امکان صدور این شناسه برای نشریات، مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها را را در کشور فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف فعال در حوزه ساماندهی و ارتقای نشریات علمی، نماینده رسمی موسسه mEDRA و نماینده اروپایی موسسه (International DOI Foundation (IDF برای صدور شناسه DOI در ایران است و این امکان را فراهم کرده تا شناسه DOI ویژه نشریات، مقالات علمی، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها را به صورت رسمی و با اختصاص پیش شماره ویژه هر ناشر، دانشگاه یا موسسه و انجمن علمی با کمترین هزینه ممکن به دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی، انجمن‌ها و نشریات علمی ارائه دهد.

دی او آی Digital Object Identifier) DOI)  یک کد اختصاصی است که برای هر مقاله و محتوای الکترونیکی (مقاله، کتاب، و ...) و برای شناسایی محتواهای علمی بکار می‌رود. این سیستم یک استاندارد بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی ISO جهت شناسایی اسناد الکترونیکی مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است.

امروزه تمامی ناشرین معتبر بین‌المللی از این شناسه استفاده می‌کنند و لازم است نشریات ایرانی نیز برای استانداردسازی از این شناسه استفاده کنند.

از مزایای شناسه دیجیتال می‌توان به مواردی چون داشتن شناسه دائمی در همه مقالات و جذب استناددهی بیشتر و موثرتر به مقالات، تبدیل منابع به ابرلینک یا Hyperlink و جذب CITEDBY در منابع، جلوگیری از خطاهای انسانی یا ماشینی در نگارش منابع مورد استفاده، فراهم آمدن امکان شمارش واقعی تعداد ارجاعات به مقالات، محاسبه واقعی Impact Factor برای مجلات، ارتقای شاخص واقعی علم سنجی (scientometrics) اشاره کرد.

پیش شماره DOI شماره اختصاصی ناشر است و متاسفانه در سال‌های جاری برخی شرکت‌ها و موسسات متفرقه پیش شماره خاص خود را به نشریات دانشگاه‌ها ارائه کرده‌اند که ادامه این روند شایسته نیست. از این رو این شرکت دانش‌بنیان دانشگاه شریف این امکان را دارد تا پیش شماره اختصاصی به دانشگاه‌ها و موسسات علمی ارائه دهد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس