جذب بیش از 36 هزار هیئت‌علمی طی هفت سال اخیر (95/6/4)

ایران کنفرانس

جذب بیش از 36 هزار هیئت‌علمی طی هفت سال اخیر

رییس هیئت عالی جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه طی هفت سال گذشته 36 هزار و 700 نفر هیئت علمی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند گفت: این آمار، رقم بی‌نظیری را در دنیا به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی کی‌نژاد در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: هیئت عالی جذب هیئت علمی ترکیبی از سه نفر اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم، تحقیقات، فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نماینده دانشگاه‌های غیرانتفاعی با اولویت دانشگاه آزاد است که این هیئت وظیفه سیاست‌گذاری و اتخاذ ساز و کار واحد در هیئت‌های اجرایی برای ایجاد انسجام، وحدت رویه و توانمندی و پویایی دانشگاه‌ها و نظارت مستمر بر اجرای صحیح ضوابط و مقررات جذب هیئت علمی در همه سطوح را بر عهده دارد.

رییس هیئت عالی جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: بازنگری، به‌روزرسانی، تعریف ساختار، برگزاری دوره‌های بدو و حین خدمت، توانمندسازی و ارائه گزارش عملکرد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، از جمله دیگر وظایف هیئت عالی جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: قبل از مصوبه ۶۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزینش استاد در دانشگاه‌ها به‌صورت متمرکز در وزارت علوم بود که به مرور زمان در درجه اول به دلیل حرکت با شتاب علمی کشور و در درجه دوم سیاست شورای عالی انقلاب فرهنگی که واگذاری امور به دانشگاه‌ها و استقلال دانشگاه‌ها بود، موجب تشکیل هیئت اجرایی در دانشگاه‌ها با حضور رییس دانشگاه به‌عنوان رییس هیئت اجرایی، رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نیز ۵ الی ۷ نفر عضو هیئت علمی معتمد دانشگاه در اولویت اول با درجه استادی و در درجه بعدی با مرتبه دانشیار و یا استادیار شد.

این مسئول ادامه داد: با تشکیل این هیئت اجرایی، امور مربوط به گزینش استاد به هیئت‌های اجرایی واگذار شد و در حال حاضر این هیئت‌ها با اختیار تام جذب هیئت علمی خود را در دانشگاه‌ها انجام می‌دهند.

کی نژاد تشریح کرد: با مصوبه 607 شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۱۸۰۰ نفر عضو حقیقی هیئت اجرایی هستند که حکم برای آنان صادر شده است و بالغ بر ۷۶ هزار نفر هیئت‌علمی فعال در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی هستند.

رییس هیئت عالی جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: با گذشت حدود ۷ سال از عمر این مصوبه و تشکیل هیئت‌های اجرایی، 36 هزار و 700 نفر هیئت علمی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند که رقم بی‌نظیری را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: با این اقدام نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های وزارت بهداشت با وجود افزایش جذب هیئت‌علمی، به‌دلیل افزایش جمعیت دانشجویی و بحث بازنشستگی، ثابت ماند. در دانشگاه‌های وزارت علوم این نسبت از رقم یک به ۳۰، به رقم یک به ۲۶ و در دانشگاه‌های آزاد با توجه به رقم اعلام شده قبلی یک به ۶۰ به رقم یک به ۴۸ رسیده‌ است که پیشرفت مطلوبی در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: از 36 هزار 700 نفر هیئت‌علمی جذب شده در دانشگاه‌ها 12 هزار و 847 نفر استخدام رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی بوده و حدود ۲۴ هزار نفر پیمانی هستند که پیمانی بودن آن‌ها تا ۵ سال است و در صورت ارتقای عمودی، تبدیل به رسمی قطعی خواهند شد.

کی‌نژاد با تاکید بر اینکه دانشگاه زنجان یکی از دانشگاه‌های موفق در این زمینه بوده است، اظهار کرد: با وجود حدود ۱۰ هزار دانشجو در این دانشگاه، که ۳۰ درصد از این رقم را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند و حدود ۴۰۰ نفر هیئت دارا است، لذا پیشرفت قابل توجه و مناسبی در این حوزه داشته که قابل تحسین است.

رییس هیئت عالی جذب هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور تصریح کرد:‌ از شهریور ۹۳ تاکنون، طی دو سال ۱۲۱ نفر جذب هیئت‌علمی داشته است که از این رقم ۵۴ نفر رسمی آزمایشی و ۲۳ نفر رسمی قطعی هستند و این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های الگو به‌شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه این عملکرد قطعا توسعه دانشگاه را به دنبال خواهد داشت، اشاره کرد: این آمار و ارقام به‌دلیل مکانیزه بودن و دیجیتالی بودن روند تهیه، کاملا قطعی هستند و در عین حال می‌طلبد که برنامه‌ریزان دانشگاه امکانات تحقیقاتی بیشتر، تاسیس رشته‌های جدید و در مجموع پیگیری سیاست‌های جدید در راستای پیشرفت را مد نظر قرار دهند.

این مسئول با بیان اینکه علم یک قدرت است، تصریح کرد: جایگاه اصلی علم در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است و در دست دانشمندان. همین دانشجویان و اساتید هستند که حرکت ایجاد کرده و توان دفاعی را بالا بردند، البته باید توجه داشت که توان دفاعی تنها در سلاح‌ نیست، بلکه در تمامی حوزه‌های علوم است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس