معاون آموزشی وزارت علوم : بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری نداریم (95/8/4)

ایران کنفرانس

معاون آموزشی وزارت علوم :

بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری نداریم

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از دانشگاه علم و صنعت، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر از اساتید ممتاز دانشگاه علم و صنعت گفت: اوایل انقلاب، جمعیت دانشجویی کشور بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر بود و در سال ۹۵ این جمعیت به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید که رشد ۲۵ برابری را در این حوزه شاهد بودیم.

وی افزود: این درحالی است که در مقیاس جهانی رشد جمعیت دانشجویی کشور ۵ برابر بیشتر از نرم جهانی است که این آمار ایران را در جایگاه اول منطقه در این زمینه قرار داده است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: حدود ده سال پیش جمعیت دانشجویی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ درصد افزایش جمعیت دانشجویی داشته ایم.

شریعتی نیاسر گفت: در ۱۰ سال گذشته تعداد مراکز آموزش عالی دولتی، ۴۵ مرکز بود که اکنون به ۱۴۳ مرکز رسیده است.

وی افزود: مراکز آموزش عالی غیر دولتی کشور نیز از حدود ۶۰ تا ۷۰ موسسه به ۳۵۳ موسسه غیردولتی آموزش عالی افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: شرط عقل حکم می کند مدیران از آمارهای موجود آموزش عالی به عنوان فرصت استفاده کنند و چاره ای بیندیشند که از این جمعیت دانشجویی و دانش آموختگان آموزش عالی بهره مناسبتری عاید کشور کنند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: از یک زاویه می توان به این رشد به دید مثبت نگاه کرد که به هر حال ویژگی های جمهوری اسلامی ایجاب می کرده که بستر آموزش عالی را برای همه فراهم سازد.

وی گفت: متاسفانه آمار می گوید وضعیت اشتغال ما متناسب با فارغ التحصیلان نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: براساس فراخوان جذب هیات علمی این وزارتخانه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر که ۷۰ درصد آنها دارای مدرک دکتری هستند، ثبت نام می کنند.

بستر مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری نداریم

شریعتی نیاسر افزود: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری شغل خود را در دانشگاه می بینند در حالی که در بهترین حالت میان ۵ تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می شوند و این موضوع به این معنا است که سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری را تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث این طرح ماموریت گرایی دانشگاه ها است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد دانشگاه های ما حول ماموریت خاص عمل نکرده اند. به عنوان مثال مراکزی که برای هدف خاصی طراحی شده اند در مدار خود قرار نگرفته و از ماموریت خود فاصله گرفتند.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: به عنوان مثال، دانشگاهی که فلسفه اش آموزش غیر حضوری است، دلیلی ندارد به آموزش حضوری ورود پیدا کند اما در حال حاضر، همه دانشگاه های ما همه کار می خواهند انجام دهند و این باعث مواجه شدن با صندلی خالی شده است.

وی تصریح کرد: ماموریت گرایی از مصادیق ساماندهی نظام آموزش عالی است و در این راستا، گام هایی برداشته ایم.

رشد دانشگاه ها براساس ورود به رقابت بین المللی

معاون آموزشی وزارت علوم سطح بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را از دیگر بندهای طرح آمایش معرفی کرد و گفت: ما زمینه رشد دانشگاه ها را در گروی فراهم سازی زمینه رقابت سالم با مراکز علمی بین المللی می دانیم و معتقدیم باید سطحی از اعتبار را تعریف کنیم که دانشگاه ها بتواند در مقایسه، وضع موجود خود را به جلو پیش ببرند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: از سال گذشته، رتبه بندی مراکز آموزش عالی را آغاز کردیم و این سطح بندی می تواند به دانشگاه های ما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف و زمینه های رشد را شناسایی کنند.

وی افزود: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها نیاز به ارتقا دارند و به تنهایی نمی توانند ارتقای لازم را کسب کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نیاز است دانشگاه های قدرتمند ما معرفی شوند و سایر مراکز آموزشی تحت پوشش آنها رشد کنند.

لزوم تمرکز زدایی از نظام آموزش عالی

شریعتی متمرکز بودن نظام آموزش عالی کشور را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در طرح آمایش، تمرکززدایی یکی از بندهای مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: ما برخی سیاستها را برای واگذاری و تفویض اختیار شروع کرده ایم، البته راه بسیاری در پیش داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: به اعتقاد ما هرچه اقتدار و اختیار دانشگاه ها را بیشتر کنیم، نتیجه بهتری کسب خواهیم کرد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس