ایران رتبه اول تولید علم در منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داد (95/10/11)

ایران کنفرانس

ایران رتبه اول تولید علم در منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داد

براساس آمار منتشر‌شده در پایگاه علم سنجی سایماگو، جمهوری اسلامی ایران رتبه اول تولید علم در منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این پایگاه معتبر علم‌سنجی بین‌المللی در آخرین گزارش خود برترین دانشگاه‌های ایران در سال 2016 را به ترتیب دانشگاه تهران با رتبه 9، علوم پزشکی تهران با رتبه 12 و دانشگاه صنعتی شریف را با رتبه 15 در میان دانشگاه‌های منطقه غرب آسیا دسته‌بندی کرده است.

سایماگو شرکتی فناورمحور است که شهرتی جهـانی در زمینـه تحلیـل و ارزیابی اطلاعات علمی دارد. این شرکت که در سال 2008 میلادی راه‌اندازی شده است، همـواره ارتبـاطی تنگاتنـگ بـا شـرکای بـین‌المللـی از حوزه‌های نشر، تهیه‌کنندگان اطلاعات علمی، دانشگاه‌ها و کارگزاران دولتی داشته است.

نظام رتبه‌بندی سایماگو از سوی گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزشی عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند.

این نظام رتبه‌بندی در سال 2016 در سه دسته شاخص اصلی شامل کیفیت (برتری در مرجعیت علمی، تاثیر نرمال شده و مدارک علمی نمایه شده بین‌المللی، تعداد کل نویسندگان موثر یک موسسه، مرجعیت علمی، همکاری بین‌المللی، پرنفوذترین مجلات علمی جهان و برتری علمی) نوآوری (دانش نوآوری و تاثیر تکنولوژیکی) و مباحث اجتماعی شامل (تعداد پیوندهای دریافتی وب سایت موسسه، حجم صفحات اینترنتی موسسه را با درنظر گرفتن سهم هر شاخص با زیر مجموعه‌های اصلی آن) دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و علمی را مورد ارزیابی قرار داده است و در حال حاضر یعنی در سال 2016 میلادی در این رتبه‌بندی تعداد 5147 دانشگاه و موسسه برتر ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند.

در سال 2016 میلادی دانشگاه‌‌ها و موسسات 16 کشور خاورمیانه در رتبه‌بندی سایماگو قرار گرفتند و در کل 281 دانشگاه و موسسه از منطقه غرب آسیا در جمع 5147 دانشگاه و موسسه برتر جهان قرار گرفتند که در این بین کشورمان با 99 موسسه، ترکیه با 71 موسسه و مصر با 30 موسسه، رتبه اول تا سوم را در منطقه داشته‌اند.

براساس همین رتبه‌بندی، عربستان نیز با 23 موسسه و بعد از آن نیز رژیم اشغالگر قدس با 22 موسسه، امارات با 8، اردن با 6، عراق با 5، لبنان با 4، قطر، عمان، سوریه و کویت هرکدام با 2 موسسه، فلسطین، یمن و بحرین هرکدام با یک موسسه در این رتبه‌بندی حضور داشته‌اند. این ارزیابی نشان می‌دهد دانشگاه‌ها و موسسات ایرانی در سال 2016 میلادی در منطقه خاورمیانه در مجموع از 281 موسسه خاورمیانه و 5147 موسسه جهان، 99 موسسه را به خود اختصاص داده‌اند و رتبه‌های بین 9 تا 280 را در منطقه و 395 تا 685 جهان کسب کردند.

این آمار نشان می‌دهد رتبه‌ها نشان از بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات ایرانی در سال 2016 میلادی در رتبه‌بندی جهانی و با اندکی سقوط در رتبه‌بندی منطقه‌ای دارد و دانشگاه‌های تهران با رتبه 9 منطقه‌ای و 395 جهان، علوم پزشکی تهران با رتبه 12 منطقه‌ای و 435 جهانی و صنعتی شریف با رتبه 15 منطقه‌ای و 474 جهان، موسسات اول تا سوم ایران بوده‌اند و در این سال دانشگاه شریف هم در رتبه‌بندی منطقه‌ای و هم جهانی تنزل داشته است.

در آخر نیز دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با رتبه 277 منطقه و 680 جهان، علوم پزشکی سمنان با رتبه 278 منطقه و 681 جهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با رتبه 280 منطقه و 685 جهان در رتبه‌های آخر قرار گرفته‌اند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس