اعلام آخرین تغییرات آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد (95/12/15)

ایران کنفرانس

اعلام آخرین تغییرات آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آخرین تغییرات آیین‌نامه‌ای دانشگاه در مقاطع مختلف گفت: یکی از مهم‌ترین تغییرات آیین‌نامه‌ای در دوره‌های کاردانی و کارشناسی بی‌اثر کردن نمرات مردودی برای دانشجویان بود که در حال حاضر این موضوع اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین زاده لطفی با بیان این مطلب اظهار داشت: بی‌اثر کردن نمرات مردودی دانشجویان کارشناسی ارشد برای ورودی‌های مهر 95 به بعد مهم‌ترین تغییری بود که در آیین‌نامه آموزشی کارشناسی ارشد اتفاق افتاد. از سوی دیگر بر اساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مقرر شد در خصوص دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 94 به بعد اگر دانشجویی در یک درس بیش از یک بار نمره مردودی داشته باشد، فقط یک نمره مردودی در معدل او لحاظ شود. آیین‌نامه جدید دانشجویان دوره دکتری تخصصی در خصوص آزمون جامع نیز ابلاغ شد که تمام مسائل بصورت منسجم در این آیین‌نامه آمده است.

وی توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تحقق عدالت آموزشی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره مدیریت دانشگاه دانست و اظهار داشت: در دوره مدیریت جدید در مقاطع کاردانی 96درصد، کارشناسی 91 درصد، کارشناسی ارشد 71.7 درصد و دکتری تخصصی49.1 درصد از پذیرفته‌شدگان در واحدهای مختلف بومی‌گزینی شده‌اند که دارای اثرات مثبت فرهنگی است.

همکاری بیش از 69700 عضو هیأت علمی با دانشگاه آزاد اسلامی


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 30 هزار و 802 عضو هیأت علمی تمام‌وقت، 37 هزار و 898 عضو هیأت علمی نیمه‌وقت و مدعو و جمعاً 69 هزار و 700 عضو هیأت علمی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند.
حسین زاده لطفی در خصوص آمار مربوط به تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هم‌اکنون 30.5 درصد دانشجویان این دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، این در حالی است که در دانشگاه‌های دولتی به ازای هر استاد واجد شرایط، 2.7 دانشجوی دکتری تخصیص یافته که در دانشگاه آزاد این مقدار تقریباً نصف ظرفیت اساتید دانشگاه‌های دولتی است؛ در نتیجه هر استاد به طور همزمان پنج دانشجوی دکتری دارد، البته باید این را هم در نظر گرفت که در سال جاری، 53 درصد از کل تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی است.

بیش از 2000 پرونده جذب هیات علمی در حال بررسی نهایی


وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌های ویژه‌ای وجود دارد، گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی، جذب و ارتقای اعضای هیات علمی و توسعه فضاهای آموزشی از جمله برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین وجود اعضای هیات علمی تمام وقت با درجه علمی بالا به طور جدی در دستور کار معاونت آموزشی قرار گرفته و تا به امروز بیش از 5000 عضو هیات علمی تمام وقت به مجموعه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده و بیش از 2000 پرونده از فراخوان‌های گذشته در حال بررسی نهایی است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه حوزه نظارت و ارزیابی برای پایش پیوسته تمام حوزه‌ها بخصوص آموزش، برنامه‌ریزی کرده است، گفت: این امر به این دلیل است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با رعایت قوانین و بخشنامه‌های موجود در ارتقای حوزه آموزشی دانشگاه کمک کنند.


ارتقای رتبه علمی بیش از 4000 عضو هیات علمی دانشگاه در 3 سال گذشته


حسین زاده لطفی تاکید کرد: با توجه به فعال بودن کمیسیون‌های تخصصی، هیات ممیزه دانشگاه و برگزاری جلسات منظم هیات ممیزه مرکزی، خوشبختانه فرایند ارتقای اعضای هیات علمی با سرعت برای متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است؛ بطوریکه در سه سال گذشته بالغ بر چهار هزار و 400 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه توانستند ارتقا یابند.


اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دوباره رسمی می‌شوند

وی افزود: همچنین با توجه به توقف تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به قطعی به مدت بیش از شش سال، تدبیری اندیشیده شد تا از سال جاری مجددا سامانه تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی راه‌اندازی شده و تمام اعضای هیات علمی واجد شرایط تبدیل وضعیت استخدامی می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز از پیمانی به رسمی آزمایشی و همچنین از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی تبدیل وضعیت شوند.


تدوین رشته‌های بین رشته‌ای جدید در دستور کار شورای برنامه‌ریزی دانشگاه


وی با اشاره به کاهش جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های اخیر و به تبع آن، کاهش جمعیت دانشجویی، اظهار داشت: برای جذب بیشتر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی لازم است برنامه‌های درسی جدیدی در دانشگاه تدوین و به تصویب برسد. به این ترتیب، در برنامه‌های درسی جدید باید رشته‌های بین رشته‌ای و مورد نیاز کشور با جذابیتی بیشتر برای مخاطبان تعریف شود که این موضوع در دستور کار شورای برنامه‌ریزی دانشگاه قرار گرفته و کمیته‌های این شورا برای رسیدن به این هدف فعال شده‌اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: بدیهی است جذب دانشجو در آینده، مستلزم رعایت کیفیت در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزشی است.


نسبت استاد به دانشجو یک به 27 می‌شود


وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخصه‌های کیفی در حوزه آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت هیات علمی به دانشجو است که مورد توجه همه کارشناسان آموزش عالی است، گفت: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی این نسبت یک به 46 است که با برنامه‌ریزی انجام شده در برنامه پنج ساله ششم دانشگاه آزاد اسلامی این نسبت به یک به 37 ارتقا می‌یابد و مقرر شده طبق برنامه‌ریزی‌ها در برنامه بعدی در انتهای سال 1404 این نسبت به یک به 27 ارتقا یابد.

حسین زاده لطفی افزود: در کنار این موضوع یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های کیفی در دانشگاه، وجود اعضای هیات علمی با مرتبه‌های بالای علمی است؛ به طوریکه در سه سال گذشته سهم هیات علمی با مرتبه استادیار به بالا در دانشگاه از 38 به 55 درصد ارتقا پیدا کرد که در برنامه بلند مدت دانشگاه این سهم به 75 درصد ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته وی، ارتقای اعضا هیات علمی از مربی به استادیاری و همچنین از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی نیز یکی از شاخصه‌های مهم کیفی در حوزه آموزش به حساب می‌آید که این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی با فعال بودن کمیسیون‌های تخصصی هیات ممیزه و با انجام فرآیند بررسی پرونده‌ها در حداکثر سه ماه کاری صورت می‌گیرد.


ماموریت‌گرا شدن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: در آینده باید با مدیریت رشته محل‌ها، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت ماموریت‌گرایی سوق دهیم.

حسین‌زاده لطفی درباره برگزاری هفتاد و یکمین دوره اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز، گفت: برگزاری اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به همفکری و کمک برای تدوین راهبردها کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی تصریح کرد: این اجلاس که به صورت سالانه برگزار می‌شود، می‌تواند به همفکری و کمک برای تدوین راهبردها و سیاست‌های حوزه‌های مختلف از نظر آموزش کمک زیادی کند و از آنجایی که واحدهای دانشگاهی در اجرای بخشنامه‌ها، آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها در صف قرار دارند، لذا اخذ نقطه نظرات آن‌ها در تدوین یا اصلاح بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس