گزارش ایسنا از جزییات سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی (96/8/9)

ایران کنفرانس

گزارش ایسنا از جزییات سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی

وزارت علوم دو روز پیش نتایج سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که بر اساس سطح بندی صورت گرفته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی علاوه بر مشخص شدن محوریت فعالیت، به چهار سطح «بین‌المللی»، «منطقه‌ای»، «ملی» و «محلی» تقسیم بندی شدند.

به گزارش ایسنا، اسفند ماه سال ۹۴ بود که برای اولین بار اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) وزارت علوم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کلید خورد. سطح بندی موسسات و مراکز آموزش عالی یکی از بندهای مهم این برنامه بود که بر اساس آن تمامی موسسات غیرانتفاعی سطح بندی شدند و در این سطح بندی ظرفیت بیش از ۳۵۰ موسسه صفر شد و در ادامه اجرای این برنامه فاز آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی سال گذشته برای حدود ۶۰ مرکز اجرا شد و فاز نهایی آن در سطح وسیع‌تر برای ۱۲۰ دانشگاه انجام و نتایج نهایی آن دو روز پیش به این مراکز ابلاغ شد.

به منظور انجام سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نظام سطح‌بندی با عنوان «یونی‌رنک»  در وزارت علوم تعریف شد که براساس آن دانشگاه‌ها بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مورد ارزیابی و به چهار سطح (بین المللی، منطقه ای، ملی و محلی) تقسیم شدند.

در سطح‌بندی انجام شده دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از این جهت که محور فعالیت آنها در مرزهای دانش و توسعه علمی و فناوری، در سطح ملی از این جهت که برای توسعه علم و پژوهش و رفع نیازهای ملی، دانشگاه‌های منطقه‌ای از این جهت که رفع نیازهای منطقه‌ای و حل و مشکلات ملی و مراکز دانشگاه‌های محلی از این جهت که در رفع نیازهای محلی و اولویت‌بخشی به نیازهای محلی فعالیت دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و  در نهایت دانشگاه‌ها  در چهار سطح و در دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی شدند.

بر اساس این سطح بندی در سطح ۱ به ترتیب دانشگاه‌های "اصفهان"، "تبریز"، "تربیت مدرس"،‌ "تهران"، "شهید بهشتی" و "شیراز" و "فردوسی مشهد" در دسته دانشگاههای جامع و دانشگاه‌های "صنعتی اصفهان"، "امیر کبیر"،‌ "خواجه نصیر الدین طوسی"، "شریف"، " علامه طباطبایی" و "علم صنعت ایران" در دسته دانشگاه‌های تخصصی در سطح بین المللی قرار گرفتند.

در سطح 2 دانشگاه‌های "ارومیه"، "الزهرا"،  "بو علی سینا"، "بیرجند"، "خوارزمی"،‌ "رازی کرمانشاه"، "زنجان" و "سیستان و بلوچستان"، "شهید چمران"، "اهواز"، "کاشان"، |"گیلان"، "مازنداران"، " یزد" و دانشگاه‌های "سهند تبریز"، "صنعتی بابل"، "شاهرود"، "صنعتی شیراز"، "علوم پایه زنجان"، "علوم کشاورزی" و "منابع طبیعی گرگان" و "هنر" در دسته دانشگاه‌های تخصصی در سطح ملی  قرار گرفتند.

همچنین در سطح منطقه ای دانشگاه‌های  "اراک"،‌ "ایلام"، "بجنورد"، "بین المللی امام خمینی"، "حکیم سبزواری"، "خلیج فارس"،‌ "دامغان"، "زابل"، "شهر کرد"، "شهید مدنی"، "قم" ، "کردستان"، "گلستان"، "لرستان"، "ولی عصر(عج) رفسنجان"، "هرمزگان" و "یاسوج" در دسته جامع و دانشگاه‌های "تحصیلات  تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته"، "دریانوردی و علوم دریایی چابهار"، "کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان"، "علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری"، "علوم و فنون دریایی خرمشهر" ، "هنرستان تبریز" و "هنر اصفهان"  در دسته دانشگاه های تخصصی سطح ملی معرفی شدند.

در این سطح بندی در سطح محلی نیز که "دانشگاه های آیت الله بروجردی"، "تربت حیدریه"، "جهرم"، "حضرت معصومه (س) "، "مراغه" و "ملایر" در دسته دانشگاه های جامع و دانشگاه "صنعتی اراک"، "صنعتی ارومیه"، "صنعتی بیرجند"، "صنعتی جندی شاپور دزفول"، "صنعتی خاتم انبیا بهبهان"، "صنعتی قم" ، "صنعتی کرمانشاه"، "فنی و مهندسی گلپایگان"، "مهندسی فناوری‌های قوچان" و "هنر شیراز" در دسته  دانشگاه‌های تخصصی در سطح محلی قرار گرفتند.

بر اساس ابلاغیه وزارت علوم، سایر موسسات و مراکز آموزش عالی که اسامی آنها در نظام رتبه بندی اعلام شده لحاظ نشده است در سطح چهار ارزیابی می ‌شوند. همچنین در آینده نزدیک شناسنامه هر یک از موسسات سطح بندی شده جهت اطلاع از وضعیت موجود و دستیابی به مسیرها به سطح بالا مستقیما به موسسه مربوطه اعلام خواهد و در نهایت موسساتی که به هر دلیل در سایر مراکز دانشگاهی ادغام شوند مشمول سطح بندی همان دانشگاه قرار می‌گیرند.

آخرین بروزرسانی (سه شنبه ، 9 آبان 1396 ، 08:46)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس